Ένας Αυστραλός κι ένας Κρητικός μπαίνουν σ΄ ένα μπαρ

Ένας Αυστραλός κι ένας Κρητικός μπαίνουν σ΄ ένα μπαρ Facebook Twitter
Οι Xylouris White. Φωτ.: Μανώλης Μαθιουδάκης
0


ΠΕΡΝΑΝΕ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ, 
αραιώνουν οι συναυλίες που παρευρίσκεται κανείς παρότι κάποτε ήταν με διαφορά όχι μόνο η πιο σημαντική έξοδος αλλά το πιο σημαντικό πράγμα. Ανακαλώντας αυτό το συναίσθημα, δηλώνεις με ενθουσιασμό στα social media «θα πάω» ή «ενδιαφέρομαι» έστω, όταν φτάσει όμως εκείνη η μέρα και η ώρα ή το έχεις λησμονήσει ή είναι sold out η συγκεκριμένη εκδήλωση ή απλά «πού να τρέχουμε τώρα και να στριμωχνόμαστε μεγάλοι άνθρωποι…». Οι περισσότερες συναυλίες πλέον έχουν έναν χαρακτήρα νοσταλγικό, μια αλληλουχία από reunions για τους καλλιτέχνες και το πιστό τους κοινό.

Μαζί τους μπαίνεις στην περιοχή του μεταφυσικού ή του υπερφυσικού με τον τηλεπαθητικό, ενστικτώδη, σπλαχνικό σχεδόν, τρόπο με τον οποίον αλληλεπιδρούν και αυτοσχεδιάζουν, σαν μία οντότητα.

Είναι σπάνιες και πολύτιμες συνεπώς οι περιπτώσεις που μια συναυλία μπορεί να σου χαρίσει κάτι από εκείνη την φοβερή, διεγερτική και ζωογόνο υπέρβαση που βίωνες σε ζωντανές εμφανίσεις που διαμένουν έκτοτε στην περιοχή του μύθου. Κάτι σαν αυτό που περιγράφει ο Καρλ Ούβε Κνάουσγκορντ (γνωστό και μη εξαιρετέο «αρρωστάκι» του λεγόμενου κάποτε ανεξάρτητου ροκ) στο πέμπτο βιβλίο της περιβόητης εξάτομης μυθιστορηματικής αυτοβιογραφίας του «Ο αγών(ας) μου», για τους Sonic Youth εν προκειμένω: «Χανόμουν μέσα στη μουσική, κυριολεκτικά, την έβλεπα σαν δωμάτια και διαδρόμους, πατώματα και τοίχους, χαντάκια και πλαγιές, μικρά δάση ανάμεσα σε πολυκατοικίες και σιδηροδρομικές γραμμές, και δεν έβγαινα από εκεί παρά μόνο όταν τελείωνε το κομμάτι, για να πάρω μια ανάσα πριν ξεκινήσει το επόμενο και χαθώ ξανά».

Ένας Αυστραλός κι ένας Κρητικός μπαίνουν σ΄ ένα μπαρ Facebook Twitter
Είναι σπάνιες και πολύτιμες συνεπώς οι περιπτώσεις που μια συναυλία μπορεί να σου χαρίσει κάτι από εκείνη την φοβερή, διεγερτική και ζωογόνο υπέρβαση που βίωνες σε ζωντανές εμφανίσεις που διαμένουν έκτοτε στην περιοχή του μύθου. Φωτ.: via facebook

Κάπως έτσι ήταν και η εμπειρία της προχθεσινής συναυλίας του εξαίσιου και πολυδύναμου ντουέτου των Xylouris White στην Αθήνα, που δέκα χρόνια μετά την ίδρυσή τους απέδειξαν για άλλη μία φορά τι μυσταγωγία και υπέρβαση μπορεί να προσφέρει και τι σύμπαντα μπορεί να εγκλωβίσει σ’ έναν μικρό συναυλιακό χώρο μια μπάντα που αποτελείται μόνο από ντραμς και λαούτο. Φυσικά, ο Jim White δεν είναι ένας τυχαίος ντράμερ. Όπως πολύ πετυχημένα είχε πει η PJ Harvey, «το απαλό και ακριβές άγγιγμά του είναι σαν μπαλέτο», κάτι που διαπιστώνει κανείς κάθε φορά που τα χέρια του προεκτείνονται με τις μπακέτες και υψώνονται σαν σιλουέτες που λικνίζονται στο σκοτάδι. Ούτε ο Γιώργης Ξυλούρης είναι ένας τυχαίος παραδοσιακός ερμηνευτής, και όχι μόνο επειδή ανήκει σε μια από τις επιφανείς δυναστείες της ελληνικής μουσικής. Το λαούτο στα χέρια του είναι ένα όργανο που νομίζεις ότι μπορεί να παίξει τα πάντα και η φωνή του βουτάει από τα βάθη της θάλασσας στις χιονισμένες βουνοκορφές ακόμα και στο ίδιο τραγούδι.

Μαζί τους μπαίνεις στην περιοχή του μεταφυσικού ή του υπερφυσικού με τον τηλεπαθητικό, ενστικτώδη, σπλαχνικό σχεδόν, τρόπο με τον οποίον αλληλεπιδρούν και αυτοσχεδιάζουν, σαν μία οντότητα. Οι ταμπέλες χάνουν κάθε νόημα και η μουσική – μία και αδιαίρετη, είτε πρόκειται για post-rock είτε για ελευθεριακή τζαζ είτε για ριζίτικα – σε παρασέρνει στα λημέρια της μαγείας. Καλομαθαίνουμε εσχάτως. Μυσταγωγική αναμένεται και η αυριανή (Σάββατο) εμφάνιση της υπερ-εκλεκτικής τριάδας (ντραμς, πιάνο, κοντραμπάσο) των The Necks – επίσης από την Αυστραλία, όπως ο Jim White – στον χώρο του Ωδείου Αθηνών, ένα σχήμα που εδώ και τριάντα χρόνια σχεδόν έχει αναγάγει τον λεπτό αυτοσχεδιασμό σε υψηλή τέχνη.   

  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ