Ευχήσου μου ό,τι θες εκτός από «καλό χειμώνα»

Ευχήσου μου ό,τι θες εκτός από «καλό χειμώνα» Facebook Twitter
Όσο κι αν σκιάζεται από τις εκάστοτε περιστάσεις, ο χρόνος των διακοπών παραμένει (ψυχαναγκαστικά) υπερπολύτιμος. Εύκολα καταλήγεις να πείσεις τον εαυτό σου πως η δυστυχία των άλλων ανήκει στους άλλους, ακόμα κι αν πρόκειται για οικεία πρόσωπα που πήγε η ψυχή τους στην κόλαση μέχρι να βεβαιωθούν ότι τελικά δεν κάηκε το σπίτι τους. Φωτ.: Eurokinissi
0



ΠΑΡΑ ΤΟ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΟ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΩΝ
, αποφάσεων, και ξεκινημάτων που υποτίθεται ότι συνοδεύει το χανγκόβερ της πρωτοχρονιάς, έχω την αίσθηση ότι ο περισσότερος κόσμος δεν μπαίνει σ’ αυτή την διαδικασία στην αρχή του έτους, αλλά στο τέλος των καλοκαιριού, όταν, ενδυναμωμένος υποτίθεται από τις μέρες της άδειας και του ελεύθερου χρόνου, εμφανίζεται πιο αποφασισμένος από ποτέ μέσα στη χρονιά να αλλάξει την προοπτική του (και την μοίρα του), να κάνει μια νέα αρχή, να θέσει νέους στόχους, να πάρει την ζωή του στα χέρια του κ.ο.κ. Πρόκειται για την γνωστή συλλογική αυθυποβολή που κυκλοφορεί με τον ευφημιστικό τίτλο «γεμίζω τις μπαταρίες μου».     

Για πολλούς όμως, λόγω των δυσμενών περιστάσεων – οικονομικών, υγειονομικών, ψυχοσυναισθηματικών – που έμοιαζαν να σωματοποιούνται με εφιαλτικό τρόπο στις φλόγες της πύρινης λαίλαπας και στα καρβουνιασμένα δάση, οι φετινές αυγουστιάτικες διακοπές ήταν άκυρες, λειψές, δυσοίωνες… Και για όσους δεν ήταν, ήταν δύσκολο να μην νιώσουν ενοχικά για το γεγονός ότι περνούσαν τις πολυπόθητες και ακριβοπληρωμένες συχνά διακοπές τους στον (όποιο) επίγειο παράδεισο την ώρα που ο κόσμος καιγόταν.  

Συνειδητοποιήσαμε τελικά πως δεν ήταν και τόσο σπουδαία η ζωή μας πριν από την πανδημική συνθήκη και πως δεν μας την έκλεψαν σκοτεινοί κύκλοι τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Κλεμμένη ήταν σε μεγάλο βαθμό από πριν, τώρα πια όμως ο χρόνος και η υπομονή μοιάζουν να έχουν στερέψει δραματικά.

— Εσείς μάρτυς πού βρισκόσασταν την ώρα που μαίνονταν ανεξέλεγκτες οι φωτιές;

Να σας πω κύριε Πρόεδρε, βρισκόμουν αδειούχος σ’ ένα νησί, μακριά από τις φλόγες, φρόντιζα όμως να ενημερώνομαι τακτικά για με τις εξελίξεις, από το κινητό μου – εκτός από κάτι μακρινές παραλίες που δεν είχε καθόλου σήμα…

Ακόμα κι εκεί όμως, στον παράδεισο, ειδικά εκείνες τις πρώτες μέρες, η ατμόσφαιρα ήταν βαριά, η κάψα πνιγηρή, η θάλασσα χλιαρή κι ο ορίζοντας θολός και δυσοίωνος. Αναπόφευκτα σε απασχολούσε και σε επηρέαζε η πύρινη τραγωδία, συγχρόνως όμως επιθυμούσες πάση θυσία την χαλάρωση, την ανεμελιά, την λήθη. Ιδού η ψυχική σύγκρουση που βίωσαν πολλοί. Εν τέλει όμως τα κατάφερνες και ξεχνιόσουν. Όσο κι αν σκιάζεται από τις εκάστοτε περιστάσεις, ο χρόνος των διακοπών παραμένει (ψυχαναγκαστικά) υπερπολύτιμος. Εύκολα καταλήγεις να πείσεις τον εαυτό σου πως η δυστυχία των άλλων ανήκει στους άλλους, ακόμα κι αν πρόκειται για οικεία πρόσωπα που πήγε η ψυχή τους στην κόλαση μέχρι να βεβαιωθούν ότι τελικά δεν κάηκε το σπίτι τους. 

Έτσι κι αλλιώς οι παραθεριστές του Αυγούστου είναι εξασκημένοι στην τέχνη της ψευδαίσθησης. Έχεις μάθει να μη σε νοιάζει ούτε η αφόρητη ώρες-ώρες πολυκοσμία, ούτε η μικροφωνική κακοφωνία, ούτε το service που έχει καταρρεύσει, ούτε οι τιμές που έχουν ξεφύγει πέρα από κάθε έλεγχο, ούτε το άνοιξε-κλείσε των μαγαζιών εξαιτίας κάποιου κρούσματος ανάμεσα στο προσωπικό, όπως συνέβαινε φέτος με ρυθμούς ρουτίνας, ακόμα και σε ‘μικρούς’ προορισμούς.      

  

Η έκτακτη επικαιρότητα επίσης κλόνιζε διαρκώς την αυστηρή απόφαση προσωρινής αποχής από τα μέσα ενημέρωσης και από τα social media. Και όσο περισσότερο ενημερωνόταν κανείς, όσο περισσότερο επέτρεπε στον εαυτό του να φορτιστεί από τις εξάρσεις του θυμικού και τις εκφράσεις οργής και απόγνωσης στα ‘σόσιαλ’, τόσο πιο ενοχικά αισθανόταν μέσα στην ‘φούσκα’ που του παρείχε η συνθήκη των διακοπών και η απόσταση ασφαλείας από τα διάφορα μέτωπα της φωτιάς. Το μόνο που πραγματικά μπορούσε να κάνει ως στοιχειώδες δείγμα κοινωνικής ενσυναίσθησης ήταν να αποφύγει να ανεβάσει εικόνες και πόζες θερινής ευδαιμονίας, ειδυλλιακά σκηνικά, ακρογιαλιές, δειλινά, μπιτσόμπαρα. 

Οι αντιδράσεις όμως έφταναν μέχρι και την πιο απομακρυσμένη παραλία, μεταφέροντας μαζί τους και τις αντίστοιχες αντιδικίες που ξέφευγαν προς το κενό και προς το άπειρο πριν καταρριφθούν μέσα σ’ ένα νέφος συγκατάβασης και κατήφειας. Και τώρα που σιγά-σιγά επιστρέψαμε στο μαντρί, μετρηθήκαμε, ζυγιστήκαμε και βρεθήκαμε ελλιπείς – από κουράγια, ενέργεια, «μπαταρίες» γενικώς.   

Δεν είμαστε αχάριστοι, ούτε ανάλγητοι. Πάντα υπάρχουν και χειρότερα. Απλά, όλο αυτό το τελευταίο διάστημα δεν συνειδητοποιήσαμε μόνο πόσο εύθραυστη μπορεί να είναι η ίδια μας η ύπαρξη και πόσο σημαντικοί μπορεί να είναι στα δύσκολα οι σύντροφοι και οι φίλοι. Συνειδητοποιήσαμε τελικά πως δεν ήταν και τόσο σπουδαία η ζωή μας πριν από την πανδημική συνθήκη και πως δεν μας την έκλεψαν σκοτεινοί κύκλοι τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Κλεμμένη ήταν σε μεγάλο βαθμό από πριν, τώρα πια όμως ο χρόνος και η υπομονή μοιάζουν να έχουν στερέψει δραματικά. Και οι προτεραιότητες μοιάζουν πιο ξεκάθαρες και πιο επείγουσες από κάθε άλλη φορά.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι παραδοχές, οι υπεκφυγές και ο αντίλογος. Τι αποκάλυψε η συζήτηση στη Βουλή για τις πυρκαγιές

Β. Σιούτη / Οι υπεκφυγές και ο αντίλογος. Τι αποκάλυψε η συζήτηση στη Βουλή για τις πυρκαγιές

Ο πρωθυπουργός έκανε δύο έμμεσες παραδοχές παραλείψεων και λαθών: η μία είναι ότι τα δάση ήταν αφρόντιστα και η άλλη ότι υπήρξε καθυστέρηση της πρώτης προσβολής σε κάποιες φωτιές. Αν ευθύνονται όμως κάποιοι και ποιοι, δεν το είπε.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Η κλιματική αλλαγή φέρνει στη ΝΑ Μεσόγειο ανεμοστρόβιλους, ερημοποίηση και πλημμύρες»

Περιβάλλον / «Η κλιματική αλλαγή φέρνει στη ΝΑ Μεσόγειο ανεμοστρόβιλους, ερημοποίηση και πλημμύρες»

Συνέντευξη με τον καθηγητή Μάνθο Σανταμούρη, διεθνή εμπειρογνώμονα σε θέματα δομημένου περιβάλλοντος και καθηγητή Φυσικής Ενέργειας στο Πανεπιστήμιο New South Wales της Αυστραλίας, για την πρωτοφανή απορρύθμιση της κλιματικής κατάστασης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ