Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities: Οκτώ σουίτες ορχηστρικού τρόμου στο Netflix

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities: Οκτώ σουίτες ορχηστρικού τρόμου στο Netflix Facebook Twitter
Η ατμόσφαιρα συνολικά έχει κάτι το παλιομοδίτικο.
0

Μια τηλεοπτική ανθολογία μυστηρίου, φαντασίας και απόκρυφου, υπερφυσικού τρόμου δεν είναι κάτι σπάνιο στις μέρες μας, ειδικά εν όψει Halloween, εδώ όμως έχουμε κάτι τόσο ξεχωριστό όσο και το όνομα/brand του επιφανούς δημιουργού στον τίτλο αυτής της σειράς οκτώ επεισοδίων ή μάλλον οκτώ αυτόνομων ταινιών, διάρκειας από σαράντα πέντε έως εξήντα λεπτά η καθεμιά.

Ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο δεν σκηνοθετεί ούτε μία από αυτές (έχει αναμειχθεί όμως στο σενάριο των δύο), όλες τους όμως επιδεικνύουν λιγότερο ή περισσότερο τον σεβασμό στους θεμελιώδεις κανόνες της κλασικής μυθοπλασίας, την εμμονή στη σχεδιαστική λεπτομέρεια και την παιγνιώδη, παραμυθένια διάθεση που χαρακτηρίζει το έργο του.

Εμφανίζεται ο ίδιος όμως στην εισαγωγή κάθε «επεισοδίου» ως από μηχανής θεός - αφηγητής - παρουσιαστής, ανακαλώντας το πνεύμα του Χίτσκοκ στη σειρά «Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ παρουσιάζει» ή του Ροντ Στέρλινγκ στη «Ζώνη του Λυκόφωτος».

Υπό μία έννοια, πάντως, το Cabinet of Curiosities διά χειρός Γκιγιέρμο ντελ Τόρο προκαλεί περισσότερο το δέος για την ποιότητα της παραγωγής παρά τον τρόμο για όσα φριχτά και απόκοσμα συμβαίνουν στους κεντρικούς χαρακτήρες.

Στο τέλος του μικρού μονολόγου του παρουσιάζει και τον εκάστοτε protégé του, τον σκηνοθέτη κάθε ταινίας, ο οποίος εμφανίζεται με τη μορφή ενός αγαλματιδίου – ανάμεσά τους ο διευθυντής φωτογραφίας του Ντελ Τόρο (και κάτοχος Όσκαρ για τη δουλειά του στον Λαβύρινθο του Πάνα), Γκιγιέρμο Ναβάρο, η Τζένιφερ Κεντ (του φοβερού θρίλερ The Babadook) και ο Πάνος Κοσμάτος στην πρώτη του επίσημη δουλειά (και ένα από τα πιο εντυπωσιακά και πιο «αρτζεντικά» κομμάτια αυτής της ανθολογίας) μετά την επιτυχημένη συνεργασία του με τον Νίκολας Κέιτζ στο Mandy.

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities: Οκτώ σουίτες ορχηστρικού τρόμου Facebook Twitter
Ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο εμφανίζεται ο ίδιος όμως στην εισαγωγή κάθε «επεισοδίου» ως από μηχανής θεός - αφηγητής - παρουσιαστής, ανακαλώντας το πνεύμα του Χίτσκοκ στη σειρά «Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ παρουσιάζει» ή του Ροντ Στέρλινγκ στη «Ζώνη του Λυκόφωτος».

Το καστ είναι ελκυστικά ιδιοσυγκρασιακό –από τον Τιμ Μπλέικ Νέλσον και τον Κρίσπιν Κλόβερ ως τη Νία Βαρντάλος(!) και τον Πίτερ Γουέλερ–, ενώ, ακόμα και οι πιο μονότονες, συμβατικές και προβλέψιμες από τις ιστορίες μυστηρίου και τρόμου που παρουσιάζονται έχουν τη χάρη τους.

Σαν μια εγκαταλελειμμένη έπαυλη που κάθε δωμάτιό της είναι στοιχειωμένο από διαφορετικά φαντάσματα, εκτός από διαφορετικό σκηνοθέτη, διαφορετικό συνεργείο και καστ και διαφορετική υπόθεση, κάθε κομμάτι αυτής της ανθολογίας διαθέτει διαφορετικό ύφος και διαφορετικό τόνο.

Όμως το πνεύμα του Χ.Φ. Λάβκραφτ, του αγαπημένου συγγραφέα του Ντελ Τόρο, φαίνεται να στοιχειώνει πολλές από τις διαφορετικές προσεγγίσεις, πολύ πιο ξεκάθαρα σε δύο από αυτές που βασίζονται σε ιστορίες του. Εκτός από μία (άντε δύο) περιπτώσεις επίσης, υπάρχει πάντα ένα τέρας που έρχεται από το πιο σκοτεινό υπερπέραν, με διαφορετική μορφή και υπόσταση κάθε φορά.

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities: Οκτώ σουίτες ορχηστρικού τρόμου Facebook Twitter
Ο Ρούπερτ Γκριντ πρωταγωνιστεί σε ένα από τα επεισόδια της σειράς.

Υπό μία έννοια, πάντως, το Cabinet of Curiosities διά χειρός Γκιγιέρμο ντελ Τόρο προκαλεί περισσότερο το δέος για την ποιότητα της παραγωγής παρά τον τρόμο για όσα φριχτά και απόκοσμα συμβαίνουν στους κεντρικούς χαρακτήρες.

Παρά τα τέρατα, τους εφιάλτες, τις ανατριχίλες και τους ατέλειωτους αρουραίους (που είναι οι απόλυτοι πρωταγωνιστές του δεύτερου επεισοδίου), παρά τα διαφορετικά θέματα και τα διαφορετικά εργαλεία που χρησιμοποιεί καθένας από τους οκτώ σκηνοθέτες στη δική του/της ανάθεση, παρά το «εννοιακό» (conceptual) βάρος που κουβαλάνε κάποιες από τις ιστορίες που θέλουν να λειτουργήσουν πιο πολύ από τις άλλες ως καίριες παραβολές και αλληγορίες, η ατμόσφαιρα συνολικά έχει κάτι το παλιομοδίτικο. Και όχι μόνο επειδή όλες οι ιστορίες τοποθετούνται στο παρελθόν, το κοντινό (είκοσι με τριάντα χρόνια πριν), το μακρινό και το αιώνιο.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ