Η αβάσταχτη αμηχανία του δημόσιου πένθους στα social media

SAD EMOTICON Facebook Twitter
Τι μπορείς να κάνεις εκτός από το να γράψεις «συλλυπητήρια» και να πατήσεις ένα θλιμμένο emoji…
0



ΤA ΠΑΝΤΑ ΣΧΕΔΟΝ – έργα μυθοπλασίας, άρθρα, δοκίμια, αποφθέγματα, σκόρπιες ατάκες –  μπορούν να μοιάζουν προφητικά και αποκαλυπτικά εκ των υστέρων, σα να δημιουργήθηκαν για να μας προειδοποιήσουν, εμμέσως και αορίστως πλην σαφώς, γι’ αυτά που ζούμε τώρα, όσο απροσδόκητα και πρωτοφανή κι αν είναι.

Ουδείς όμως, φαντάζομαι, θα μπορούσε ποτέ να διανοηθεί πριν από μερικά χρόνια, και να μας στείλει κωδικοποιημένο έστω μήνυμα από το παρελθόν, όχι πως μέσα σ’ όλα μας τα δεινά θα μας βρει και μια πανδημία (στατιστικά, όλο και κάποιος καταστροφολόγος θα το είχε προβλέψει κι αυτό) αλλά πως το 2021 θα ήταν κεντρική φιγούρα στην δημόσια συζήτηση ένα κραυγαλέο πρόσωπο όπως ο Μ. Φουρθιώτης. Παράξενες μέρες πραγματικά.  

Τις προάλλες είχα πετύχει μια φορτισμένη ανάρτηση «φίλου» στο Facebook, ο οποίος με αφορμή τα διάφορα, στοχευμένα φαινομενικά, μπαναρίσματα που είχαν αρχίσει να πέφτουν δεξιά κι αριστερά δήλωνε ότι επ’ ουδενί δεν πρέπει να επιτρέψουμε στο «σύστημα» και στην «εξουσία» να υπονομεύσουν τις αντιπολιτευτικές δυνατότητες του μέσου και να «μας κάνουν» σαν εκείνους τους χρήστες που ποστάρουν μόνο σέλφι, συνταγές, παιδάκια και γατάκια. 

Δεν μου λείπει, πιστεύω, η ενσυναίσθηση, απλά, επειδή σε μεγάλο βαθμό παραμένω δυστυχώς άνθρωπος του περασμένου αιώνα, μου φαίνεται κάπως ανάρμοστη αυτή η κοινοποίηση πένθους στο ψηφιακό σύμπαν.

Γέλασα πικρά, διότι πολλές φορές έχω ευχηθεί να ήταν κάπως έτσι το timeline μου αντί για την αρένα παροξυσμικού τρολισμού, επώνυμου ή ψευδώνυμου, που μοιάζει ώρες-ώρες. Από την άλλη όμως, στην πραγματικότητα μου προκαλούν αμηχανία τα προσωπικά στοιχεία και οι ιδιωτικές ζωές αγνώστων, όπως είναι οι περισσότεροι «φίλοι» αν έχεις αρκετούς. Μου προκαλεί αμηχανία η χαρά αλλά πολύ περισσότερο μου προκαλεί αμηχανία και σύγχυση η δημόσια εκδήλωση πένθους. Δεν μπορώ να το χειριστώ, δεν θέλω να ξέρω τον πόνο του άλλου που δεν τον γνωρίζω προσωπικά. 

Δεν μου λείπει, πιστεύω, η ενσυναίσθηση, απλά, επειδή σε μεγάλο βαθμό παραμένω δυστυχώς άνθρωπος του περασμένου αιώνα, μου φαίνεται κάπως ανάρμοστη αυτή η κοινοποίηση πένθους στο ψηφιακό σύμπαν. Ως ανάγκη το κατανοώ, συγχρόνως όμως με φρικάρει κιόλας και μου προκαλεί μια αίσθηση απόλυτης αδυναμίας. Τι μπορείς να κάνεις εκτός από το να γράψεις «συλλυπητήρια» και να πατήσεις ένα θλιμμένο emoji… 

Μέχρι και πολύ πρόσφατα ο θρήνος και το πένθος ήταν φαινόμενα που συμβαίνανε σε στενό οικογενειακό, συγγενικό, φιλικό κύκλο. Σήμερα, σε μεγάλο βαθμό, συμβαίνουν δημόσια στα social media τα οποία έχουν αποκτήσει με τον καιρό τα δικά τους πρωτόκολλα και τις δικές τους ιεραρχήσεις πένθους.

Σίγουρα μια τέτοια σύνδεση μπορεί να βοηθήσει κάποιους ανθρώπους να διαχειριστούν πιο εύκολα και πιο βαθμιαία ίσως την απώλεια ενός πολύ οικείου προσώπου, ειδικά αν μπορούν να μοιραστούν μνήμες και αφηγήσεις με φίλους από το Facebook που δεν ανήκουν στο στενό τους περιβάλλον. Και πάλι όμως δεν ξέρω αν θα είχα το κουράγιο σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο να δημοσιοποιήσω στα πέρατα της ψηφιακής κοινότητας κάτι τόσο ιδιωτικό, ειδικά μάλιστα αν πρόκειται για την απώλεια ατόμου που λόγω ηλικίας είχε μείνει «καθαρό» στη ζωή του από την χρήση του ίντερνετ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.    

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η δεκαετία που τα social media σκέπασαν τα πάντα

Δ. Πολιτάκης / Η δεκαετία που τα social media σκέπασαν τα πάντα

Άλλο τα social media, άλλο η ζωή εκεί έξω, λέγαμε όχι και τόσο παλιότερα. Πλάνη οικτρά, αν παρατηρήσει κανείς πώς ο κόσμος εκδηλώνει πλέον «εκεί έξω» τα ίδια τικ, τις ίδιες προκαταλήψεις, τις ίδιες αυτοματικές συμπεριφορές, τα ίδια επικριτικά αντανακλαστικά και τις ίδιες σπασμωδικές αντιδράσεις που εκδηλώνει και μόνος στο πληκτρολόγιό του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ