Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα Facebook Twitter
Ο κακός γραφικός χαρακτήρας είναι άσχημος. Επίσης, δεν είναι αυθεντικός. Με την έννοια ότι δεν είσαι πλέον εσύ.
0

Η ΖΩΗ ΣΟΥ, ΛΟΙΠΟΝ. Να ‘τη, μπροστά σου –ίσως είναι ένας δρόμος, μια λωρίδα, μια διακεκομμένη γραμμή, ένας χάρτης–, ας πούμε ότι είσαι 25, μετά παίρνεις κάποιες αποφάσεις, κάνεις πράγματα, έχεις αποτυχίες, έχεις θριάμβους, γίνεσαι κάποιος, οδηγός λεωφορείου, καθηγητής ινδοευρωπαϊκής γλωσσολογίας, πειρατής, αισθητικός, περνούν τα χρόνια, ίσως έχεις οικογένεια ίσως όχι, ίσως είσαι ευτυχισμένος ίσως όχι, και μια μέρα ξυπνάς και είσαι εβδομήντα.

Κοιτάζοντας μπροστά σου βλέπεις μια μαύρη πόρτα. Αρχίζεις να παρατηρείς ότι η μαύρη πόρτα είναι πάντα εκεί, στην άκρη του ματιού, είτε την κοιτάς είτε όχι. Οι περισσότερες στιγμές την περιέχουν, οι περισσότερες στιγμές αφήνουν ένα ίχνος της μαύρης πόρτας στον πάτο του ποτηριού. Αναρωτιέσαι αν το βλέπουν και οι άλλοι. Τους ρωτάς. Λένε όχι. Ρωτάς γιατί. Κανείς δεν μπορεί να σου πει.

Πριν από ένα λεπτό ήσουν 25 ετών. Ακολούθως απέκτησες τη ζωή που ήθελες. Μια μέρα κοίταξες από τα 25 στο τώρα και να ‘τη η πόρτα, μαύρη, σε περιμένει.

Γράφω αυτό το κείμενο με στυλό σε ένα σημειωματάριο και είναι μια ταπεινωτική άσκηση. Ο γραφικός μου χαρακτήρας είναι ευανάγνωστος κατά 60 τοις εκατό το πολύ. Το χέρι μου είναι υπερβολικά εγώ. Και, ειλικρινά, μου είναι λίγο απεχθές.

Όταν διαγνώστηκα με τη νόσο του Πάρκινσον, ένα σύμπτωμα που με ταπείνωσε ιδιαιτέρως ήταν η αποσύνθεση του γραφικού μου χαρακτήρα. Πάντα απολάμβανα να γράφω σε σημειωματάρια, βουνά από δαύτα, μέρα με τη μέρα, χρόνο με τον χρόνο. Τώρα οι όρθιες πινελιές λυγίζουν ή σπάνε ή ξεφεύγουν προς κάθε κατεύθυνση, τα φωνήεντα συρρικνώνονται σε κηλίδες, η κλίση χάνει τη γωνία της, όλα μοιάζουν ντροπιαστικά. Σβήνω ολόκληρες παραγράφους από ντροπή.

Είναι δύσκολο να περιγράψω ή να εξηγήσω την ντροπή του κακού γραφικού χαρακτήρα. Ο κακός γραφικός χαρακτήρας είναι άσχημος. Επίσης, δεν είναι αυθεντικός. Με την έννοια ότι δεν είσαι πλέον εσύ.

Το Πάρκινσον είναι μια ασθένεια που απενεργοποιεί ορισμένα γονίδια στα κύτταρα του εγκεφάλου, κανείς δεν ξέρει γιατί. Μ’ αυτόν τον τρόπο πολλές σωματικές και κάποιες γνωστικές λειτουργίες αναστέλλονται ή συνθλίβονται.

Ο εγκέφαλος έχει τον δικό του γραφικό χαρακτήρα ο οποίος εξαρτάται από μια συγκεκριμένη πρωτεΐνη. Μπορώ να φανταστώ το φτωχό μου μυαλό να σηκώνει τα χέρια ψηλά με απόγνωση όταν βλέπει όλη την πρωτεΐνη της καλής γραφής να έχει χαθεί ή να έχει μεταλλαχθεί σε χάος.

Πόση διαφορά υπάρχει μεταξύ του γραφικού χαρακτήρα του Τζον Κιτς σε επιστολές ή σημειώσεις για ένα ποίημα και των «αντιγράφων» που έκανε για εκδότες ή φίλους. Μελετώ αυτήν τη διαφορά. Λέω στον εαυτό μου: «είναι απλώς θέμα προσοχής – γύρισε τη σελίδα, δώσε προσοχή, δοκίμασε ξανά». Προσπαθώ ξανά. Μάταια. Η ζωή γλιστράει ακόμη ένα σκαλοπάτι προς τη βαρβαρότητα.

Η ζωή δεν είναι πλέον δίκαιη!

Ο γραφικός χαρακτήρας είναι ένα σημάδι από μέσα μου που βγάζω προς τα έξω, συχνά με σκοπό να δείξω, να πω, να επικοινωνήσω.

Η γραφολογία είναι η μελέτη του γραφικού χαρακτήρα ως ένδειξη για την ανάλυση του χαρακτήρα. Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι δεν αποτελεί μια σωστή ένδειξη.

Γραφική αποσύνθεση: τρομακτική επίσης ως εικόνα της γνωστικής κατάρρευσης που είναι άλλο ένα σταδιακό αποτέλεσμα της νόσου του Πάρκινσον. Ασάφεια, λήθη, ασυνέχεια, κενά και ρωγμές, επιβραδύνσεις, στάσεις. Όταν οι κριτικοί κάνουν λόγο για το «ύστερο ύφος» του Μπετόβεν ή του Μποντλέρ, εννοούν τα σημάδια στο χαρτί ως ένδειξη της στοιχειωμένης ομίχλης στο μυαλό;    

«Στην ιστορία της τέχνης, τα ύστερα έργα είναι οι καταστροφές», γράφει ο Αντόρνο στα Δοκίμια για τη μουσική.

Γραφολογικά μιλώντας, η τέχνη του Σάι Τουόμπλι αποτελεί παρέκκλιση από τον κανόνα. Οι πίνακές του περιλαμβάνουν χειρόγραφες λέξεις χαραγμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να μην προσφέρουν κανένα στοιχείο για τον ίδιο, τον χαρακτήρα του ή την εσωτερική του κατάσταση. Γραφή προχειρογραμμένη, άκομψη, νωθρή, άχαρη –  το χέρι δεν είναι κανενός, ή είναι οποιουδήποτε, ή είναι ένα μυθικό χέρι ή απλώς ένα στίγμα που έμεινε από κάτι που γράφτηκε εκεί πριν. Ένα σημάδι χωρίς πρόσωπο. Χωρίς ντροπή.

Οι νευρολόγοι φαίνονται να πιστεύουν πλέον ότι ο εγκέφαλος είναι πλαστικός και ότι ορισμένες δραστηριότητες μπορούν να τον επανασυνδέσουν, δημιουργώντας νέους νευρώνες που αντικαθιστούν τους χαμένους ή διεγείροντας νευρώνες που έχουν μείνει αδρανείς ή αργοί. Συνιστάται η πυγμαχία. Πηγαίνω σε ένα μάθημα πυγμαχίας τρεις φορές την εβδομάδα. Όλοι στην τάξη έχουν Πάρκινσον, με ποικίλους βαθμούς βλάβης.

Σε ένα ορισμένο σημείο κάθε μαθήματος ο εκπαιδευτής φωνάζει: «Φορέστε τα γάντια!». Σπεύδουμε στα ντουλάπια για τα γάντια του μποξ. Το πρώτο γάντι είναι εύκολο να το φορέσεις. Για το δεύτερο πρέπει να ζητήσεις βοήθεια. «Μη χρησιμοποιείτε τα δόντια σας!» φωνάζει ο εκπαιδευτής. Ενδιαφέρον στοιχείο: είναι αδύνατο να φέρεις στον νου τη μαύρη πόρτα την ώρα που κάποιος σου φοράει γάντια πυγμαχίας.

Όταν προσπαθώ να εκτελέσω μια περίπλοκη κίνηση, όπως ο συνδυασμός ένα-δύο-τέσσερα-πέντε στην πυγμαχία (αριστερό ντιρέκτ, δεξί κροσέ, δεξί hook, αριστερό άπερκατ), νιώθω τους νευρώνες στον εγκέφαλό μου να μοχθούν και να αγωνίζονται. Ναι, το νιώθω. Τώρα νομίζετε ότι είμαι τρελή. Συγγνώμη, «νευρολογικά διαφορετική».

Προσπαθώντας να σταθεί κανείς απέναντι σε ένα ρεύμα που δεν σταματά ποτέ να την τραβάει: τα βιβλία μου λένε να δίνω συνειδητή, συνεχή προσοχή σε ενέργειες όπως το περπάτημα, το γράψιμο, το βούρτσισμα των δοντιών μου, αν θέλω να αναστείλω ή να καθυστερήσω την κατάρρευση των νευρώνων στον εγκέφαλο. Είναι δύσκολο να ζεις μέσα σε μια διαρκή προσπάθεια. Είναι δύσκολο να ζεις μέσα στον όρο «εκφυλιστική νόσος», που σημαίνει ότι, όσο κι αν αγωνίζομαι, δεν κερδίζω.

Φυσικά οι πάντες αγωνίζονται σε όλη τους τη ζωή. Και κανείς δεν κερδίζει ενάντια στη θνητότητα. Αλλά υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο να αγωνίζεσαι (φερ’ ειπείν) να μάθεις αρχαία ελληνικά ή να καθαρίσεις ένα σπίτι και στο να αγωνίζεσαι να δίνεις μικροσκοπική προσοχή σε κάθε στιγμή μιας σωματικής πράξης.

Γράφω αυτό το κείμενο με στυλό σε ένα σημειωματάριο και είναι μια ταπεινωτική άσκηση. Ο γραφικός μου χαρακτήρας είναι ευανάγνωστος κατά 60 τοις εκατό το πολύ. Το χέρι μου είναι υπερβολικά εγώ. Και, ειλικρινά, μου είναι λίγο απεχθές.

Ας κρατήσουμε όμως έναν πιο ελαφρύ τόνο για το τέλος. Ο Ρολάν Μπαρτ μπορεί να βοηθήσει ίσως.

Περιγράφοντας την άτακτη χροιά του χεριού του Τουόμπλι, ο Μπαρτ παρατηρεί την ελαφρότητά του, την τάση του να διαγράφει σταδιακά τον εαυτό του και να σβήνει μέσα σε έναν ατμό αθωότητας. Θαυμάζει την παρόρμησή του «να συνδέσει σε μια ενιαία κατάσταση ό,τι εμφανίζεται και ό,τι εξαφανίζεται –  [όχι] να διαχωρίσει την έξαρση της ζωής από το φόβο του θανάτου [αλλά] να παράγει ένα ενιαίο συναίσθημα: ούτε Eros ούτε Thanatos, αλλά Ζωή-Θάνατος, σε μια ενιαία σκέψη, σε μια ενιαία χειρονομία» – σε ένα ενιαίο τρέμουλο;

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μάικλ Τζ. Φοξ: «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου»

Οθόνες / Μάικλ Τζ. Φοξ: «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου»

Πώς διατηρεί κανείς την αισιοδοξία του καθώς τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο; Το ντοκιμαντέρ για τον αγαπημένο ηθοποιό και την ζωή του υπό το βάρος του Πάρκινσον, δίνει κάποιες απαντήσεις.
THE LIFO TEAM
Ελίζα Κονοφάγου: «Ελπίζουμε ότι σύντομα θα θεραπεύσουμε Αλτσχάιμερ και Πάρκινσον»

Άκου την επιστήμη / Ελίζα Κονοφάγου: «Ελπίζουμε ότι σύντομα θα θεραπεύσουμε Αλτσχάιμερ και Πάρκινσον»

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συνομιλεί με την καθηγήτρια Βιοϊατρικής Μηχανικής και Ραδιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης και διευθύντρια του Εργαστηρίου Υπερήχων και Ελαστικής Απεικόνισης. Μια συζήτηση για την έγκαιρη διάγνωση και την πορεία των ερευνών σε ασθένειες όπως το Αλτσχάιμερ και το Πάρκινσον, την κατασκευή νανομπότ-γιατρών αλλά και τις προκλήσεις της επιστήμης σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ