Η Μαρινέλλα και τα μακάβρια ένστικτά μας 

Η Μαρινέλλα και τα μακάβρια ένστικτά μας  Facebook Twitter
Οι άνθρωποι δεν συνωστίζονται για ν’ ακούσουν ζωντανά τη Μαρινέλλα (ή τους ελάχιστους άλλους ερμηνευτές ανάλογου διαμετρήματος που έχουν απομείνει), αλλά για να προλάβουν να δουν – βασικά, να έχουν να λένε ότι είδαν – τη Μαρινέλλα ζωντανή. Φωτ.: Αλιντα Μαυρογένη
0


ΣΕ ΜΙΑ ΕΠΟΧΗ ΣΑΝ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ
που το παρόν απαξιώνεται και η νοσταλγική αποθέωση ενός φαντασιακού συχνά παρελθόντος γεμάτο μύθους, θρύλους και ιερά τέρατα, έχει εξαπλωθεί εδώ και καιρό σαν επιδημία, οι ζωντανοί εκπρόσωποι των ένδοξων καιρών και των ωραίων στιγμών είναι πιο σπάνιοι και πιο πολύτιμοι από ποτέ. Οι άνθρωποι δεν συνωστίζονται για ν’ ακούσουν ζωντανά τη Μαρινέλλα (ή τους ελάχιστους άλλους ερμηνευτές ανάλογου διαμετρήματος που έχουν απομείνει), αλλά για να προλάβουν να δουν –βασικά, να έχουν να λένε ότι είδαν– τη Μαρινέλλα ζωντανή. Όρθια. Τα υπόλοιπα είναι λεπτομέρειες.

Δεν το κρίνω, το κατανοώ απολύτως. Κι εγώ έχω δει ουκ ολίγους ερμηνευτές, Έλληνες και ξένους, καθοδηγούμενος  κυρίως από ένα τέτοιο, ψυχαναγκαστικό και μακάβριο εν τέλει, ένστικτο. Οι συμβατικές προσδοκίες αναστέλλονται. Δεν έχει και τόση σημασία η απόδοση του (προχωρημένης ηλικίας πλέον) καλλιτέχνη επί της σκηνής όσο το γεγονός ότι εσύ βρίσκεσαι ενώπιον ενός «ζωντανού θρύλου», όσο ευπαθής και κλονισμένος κι αν φαίνεται σε σχέση με την ακμαία, ιδανική εκδοχή του που μένει πάντα αγκιστρωμένη στο μυαλό. Η παράσταση λειτουργεί ως κειμήλιο και μοιάζει με αγρύπνια για κάποιον που βρίσκεται ακόμα εν ζωή. 

Δεν είναι και λίγοι οι επιφανείς ερμηνευτές στην ιστορία που έχουν καταρρεύσει επί σκηνής, κάποιες φορές με μοιραία κατάληξη. Πρόκειται όμως για δυστύχημα, όχι για κάποια μεταφυσική εκπλήρωση ενός ρομαντικού ιδεώδους.

Και καλώς ή κακώς (καλώς θα έλεγα), οι ευκαιρίες για κάτι τέτοιο είναι πολύ περισσότερες από παλιά από τη στιγμή που στις ζωντανές εμφανίσεις πλέον είναι τα λεφτά και η επαφή με το κοινό, δεν είναι στην ημιθανή δισκογραφία – κι αυτό δεν ισχύει μόνο για τους καλλιτέχνες αλλά και για ένα ολόκληρο κύκλωμα ανθρώπων (παραγωγή, επικοινωνία, τεχνικοί, μουσικοί) που βιοπορίζονται από τις συναυλίες.    

Η ηλικία πραγματικά δεν έχει σημασία. Στο πρόσφατο ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story», παρακολουθούμε την κοπιώδη έως βασανιστική θεραπεία που ακολουθεί ο Τζον Μπον Τζόβι (ειδικά φάρμακα, εξουθενωτικές θεραπείες, ατέλειωτες ασκήσεις και καθημερινή έκθεση σε ένα «μαγικό» μηχάνημα λέιζερ που υποτίθεται ότι γυρίζει τον χρόνο πίσω για τις ταλαιπωρημένες φωνητικές του χορδές) προκειμένου να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις μιας συναυλίας. Δεν μοιάζει με πάθος όλο αυτό ούτε με αγάπη για την τέχνη του και το κοινό του (ασχέτως αν είναι αυτά τα κύρια κίνητρά του), αλλά με καταναγκαστικά έργα. 

Και το χειρότερο είναι ότι ούτε αυτά δεν αρκούν συχνά. Σε μια άλλη σκηνή τον βλέπουμε αμέσως μετά από την συναυλία του στο Νάσβιλ. Όλοι οι συνεργάτες του, του δίνουν συγχαρητήρια και του λένε πόσο φοβερός ήταν μέχρι που φτάνει στο καμαρίνι όπου βρίσκεται η σύζυγός του, η οποία τον πληροφορεί, με όσο πιο εύσχημο τρόπο μπορεί, ότι η εμφάνισή του ήταν επιεικώς τραγική. Και ο Τζον Μπον Τζόβι είναι μόλις 62 ετών. Στην ηλικία του, η Μαρινέλλα όργωνε με την χαρακτηριστική της άνεση και με το υπερκινητικό της μπρίο, τις πίστες και τις σκηνές της επικράτειας. 

Υπάρχουν όμως άλλοι και άλλες, ακόμα και στην ηλικία της, ακόμα και μεγαλύτερης ηλικίας, που –όπως και η ίδια άλλωστε μέχρι και το χθεσινό δυσάρεστο συμβάν– όχι μόνο τα βγάζουν πέρα μια χαρά στις συναυλίες τους, αλλά φαίνονται σαν να είναι ακριβώς αυτές οι ζωντανές εμφανίσεις ενώπιον του κοινού που τους τροφοδοτούν με μια μαγική, ζωογόνο ενέργεια που τους δίνει σκοπό και διατηρεί αναμμένη τη σπίθα.  

Δεν είναι και λίγοι οι επιφανείς ερμηνευτές στην ιστορία που έχουν καταρρεύσει επί σκηνής, κάποιες φορές με μοιραία κατάληξη. Πρόκειται όμως για δυστύχημα, όχι για κάποια μεταφυσική εκπλήρωση ενός ρομαντικού ιδεώδους. Ούτε και είναι αυτή η δυσανάλογα δραματική υποσημείωση μιας ολόκληρης καριέρας και ζωής αυτή που τους κρατάει στη μνήμη και στις καρδιές των ανθρώπων. Είναι όλα τα υπόλοιπα.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ