Η μάστιγα του telemarketing πάει πιο βαθιά απ’ όσο νομίζεις

Η μάστιγα του telemarketing πάει πιο βαθιά απ’ όσο νομίζεις Facebook Twitter
Το μόνο που είχε σημασία για τα αφεντικά ήταν να μπορείς να πείθεις καθημερινά από το τηλέφωνο όσους πιο πολλούς ανθρώπους γινόταν να συνεισφέρουν όσο πιο πολλά χρήματα γινόταν σε σωματεία αστυνομικών ή πυροσβεστών, τα οποία ήταν συμβεβλημένα με την εταιρεία. Φωτ.: COURTESY OF HBO
0

ΜΠΟΡΕΙ ΕΝΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ να αποδώσει γλαφυρά όλες τις νοσηρές και ενοχλητικές πτυχές της μάστιγας που λέγεται telemarketing και συγχρόνως να εκθέσει την απύθμενη απληστία και τον εγκληματικό κυνισμό στυγνών κερδοσκόπων, την απάτη του φιλανθρωπικού fundraising αλλά και το «άβατο» που απολαμβάνει η αστυνομία ακόμα κι όταν αποκαλύπτεται η διαφθορά στους κόλπους της; Κι όλα αυτά με την μορφή μιας κωμωδίας καταστάσεων – ή κωμωδίας «κολλητών» που ψυχαγωγεί και συγκινεί;

Το ντοκιμαντέρ Telemarketers του HBO τα καταφέρνει όλα αυτά και με το παραπάνω καθώς αφηγείται την 20χρονη Οδύσσεια δύο περιθωριακών τύπων, που με μια κάμερα στο χέρι και μικρή βοήθεια από οπουδήποτε αποφάσισαν να το παίξουν «Μάικλ Μουρ του φτωχού» και να αποκαλύψουν μια εξόφθαλμη απάτη, ένα απίστευτο σκάνδαλο και ασύστολη κομπίνα με θύματα απλούς (και φτωχούς) ανθρώπους.

Και το πιο συναρπαστικό είναι ότι δεν πρόκειται για προϊόν δημοσιογραφικής έρευνας υψηλού κύρους αλλά για τη δουλειά που έκαναν κάτι ρεμάλια. Ρεμάλια με συνείδηση.

Γρήγορα θα ανακάλυπτε ότι τα περισσότερα από τα χρήματα (δεκάδες ή και εκατοντάδες, σε βάθος χρόνου, εκατομμύρια) πήγαιναν κατευθείαν στην τσέπη των ιδιοκτητών της CDG. Αργότερα θα ανακάλυπτε επίσης ότι κάποια από τα σωματεία των αστυνομικών έβαζαν κι εκείνα με τη σειρά τους χέρι στις δωρεές ανυποψίαστων και φοβισμένων ανθρώπων, αλλά κανένα αρμόδιο θεσμικό όργανο δεν ήθελε να τα βάλει με την αστυνομία. 

Ήταν γύρω στις αρχές του αιώνα όταν ο 15χρονος Σαμ Λίπμαν-Στερν εγκατέλειψε το σχολείο για να αφοσιωθεί στις αγαπημένες του ενασχολήσεις – το skateboard και τους μπάφους. Έπρεπε όμως με κάποιο τρόπο να βιοποριστεί και γρήγορα ανακάλυψε ότι το μόνο μέρος που δεν είχε πρόβλημα να προσλάβει κάποιον με τις δικές του (ανύπαρκτες) επαγγελματικές δεξιότητες ήταν μια εταιρεία με το όνομα Civic Development Group ή CDG.

Λεπτομέρειες όπως προϋπηρεσία ή λευκό ποινικό μητρώο δεν είχαν καμιά σημασία. Το μόνο που είχε σημασία για τα (αόρατα) αφεντικά του συγκεκριμένου «μη κερδοσκοπικού» οργανισμού ήταν να μπορείς να πείθεις καθημερινά από το τηλέφωνο όσους πιο πολλούς ανθρώπους γινόταν (ηλικιωμένους ως επί το πλείστον) να συνεισφέρουν όσο πιο πολλά χρήματα γινόταν σε σωματεία αστυνομικών ή πυροσβεστών, τα οποία ήταν συμβεβλημένα με την εταιρεία.

Η μάστιγα του telemarketing πάει πιο βαθιά απ’ όσο νομίζεις Facebook Twitter
Ο Πάτρικ Πέσπας. Φωτ.: COURTESY OF HBO

Γρήγορα θα ανακάλυπτε ότι τα περισσότερα από τα χρήματα (δεκάδες ή και εκατοντάδες, σε βάθος χρόνου, εκατομμύρια) πήγαιναν κατευθείαν στην τσέπη των ιδιοκτητών της CDG. Αργότερα θα ανακάλυπτε επίσης ότι κάποια από τα σωματεία των αστυνομικών έβαζαν κι εκείνα με τη σειρά τους χέρι στις δωρεές ανυποψίαστων και φοβισμένων ανθρώπων, αλλά κανένα αρμόδιο θεσμικό όργανο δεν ήθελε να τα βάλει με την αστυνομία. 

Τα «γραφεία» ήταν ένα εργασιακό αχούρι με κουβούκλια όπου είχαν συγκεντρωθεί διάφοροι περιθωριακοί, φυλακόβιοι και απόκληροι της ζωής που δεν θα έβρισκαν πουθενά αλλού δουλειά.

Ανάμεσά τους και ένας τύπος ονόματι Πάτρικ Πέσπας, «θρύλος» ήδη της δουλειάς, πρεζάκι αλλά και ψυχούλα, που μπορούσε συγχρόνως να χτυπάει ντάγκλες εν ώρα εργασίας και να εξασφαλίζει περισσότερες δωρεές από οποιονδήποτε άλλον στο τηλέφωνο. Ο Πέσπας είναι ο ήρωας αυτού του ντοκιμαντέρ, ένας Δον Κιχώτης της ζωής που, παρά τα προβλήματά του, αποφάσισε να κάνει το σωστό και να αφοσιωθεί μαζί με τον Στερν στην αποκάλυψη αυτής της μεγαλειώδους απάτης που έμοιαζε να σπάει κάθε φράγμα κυνισμού και απληστίας, ακόμα και για τα αμερικανικά δεδομένα. 

Η διαδρομή είναι συναρπαστική αλλά η κατάληξη γλυκόπικρη. Η CDG δεν υφίσταται πια αλλά ουδείς πήγε ποτέ φυλακή ενώ το «μοντέλο» της διατηρείται σε ένα κάρο δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με την σύγχρονη εκδοχή του telemarketing, όπου τη βαριά δουλειά δεν την κάνουν πλέον άνθρωποι αλλά bots τεχνητής νοημοσύνης που λένε το ίδιο ποίημα από το τηλέφωνο στους αδαείς χωρίς να πληρώνονται ούτε καν τον βασικό μισθό όπως οι «έμβιοι» προκάτοχοί τους.   

Telemarketers | Official Trailer | HBO

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ