ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Η επική διαδρομή του θρύλου του μπάσκετ που έλεγε ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες

Η επική διαδρομή του θρύλου του μπάσκετ που έλεγε ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες Facebook Twitter
Ο Γουίλτ Τσάμπερλεϊν κρατώντας ένα σπαθί ποζάρει στην Ακρόπολη το 1969. Φωτ.: Max B. Miller/Fotos International/Getty Images/Ideal Image
0

ΕΝΑ ΕΞΑΜΗΝΟ ΜΕΤΑ το ντοκιμαντέρ για τον Μπιλ Ράσελ (Bill Russell: Legend), ο οποίος έφυγε από την ζωή στα 88 του, ακριβώς πριν από έναν χρόνο σαν σήμερα, εμφανίζεται μια αντίστοιχη βιογραφία (σε τρία επεισόδια) για έναν άλλον τεράστιο από κάθε άποψη θρύλο του μπάσκετ και του πρωταθλητισμού γενικότερα, τον μεγάλο ανταγωνιστή του Ράσελ στην εποχή από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’70: Τον γιγαντιαίο (σε σωματικά προσόντα, ορέξεις και φιλοδοξίες) Γουίλτ Τσάμπερλεϊν.

Ο τίτλος του ντοκιμαντέρ («Γολιάθ») είναι σαρκαστικός. Κανείς δεν συμπαθεί τον Γολιάθ, αλλά ο Τσάμπερλεϊν είχε βρεθεί σ’ αυτήν τη θέση και δεν του άρεσε καθόλου. 

Ο Ράσελ ήταν ο ομαδικός, ο ηγετικός, ο συνειδητοποιημένος, ο πολιτικοποιημένος, ο χαμηλών τόνων. Ο Τσάμπερλεϊν ήταν ο ατομι(κι)στής, ο ηδονιστής, ο εγωιστής, ο υπερφίαλος ενίοτε (η δήλωσή του ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες έμελλε να τον στοιχειώσει για πάντα), ο Ρεπουμπλικάνος (είχε υποστηρίξει τον Νίξον), ο «loser» (δύο μόλις τίτλοι σε σχέση με τα έντεκα δαχτυλίδια του Ράσελ). 

Στη σειρά «εξετάζεται» επίσης ο διαβόητος ισχυρισμός του Τσάμπερλεϊν ότι είχε κοιμηθεί με 20.000 γυναίκες, με τους φίλους και την οικογένειά του να λένε ότι ήταν προφανής καυχησιολογία, αλλά επίσης ήταν μεγάλη ανοησία να γράψει κάτι τέτοιο στην αυτοβιογραφία του (θα το μετάνιωνε και ο ίδιος πικρά άλλωστε).

Όλη η επική διαδρομή του σε τούτο τον πλανήτη (τον βλέπουμε και στην Ακρόπολη το 1969) ξετυλίγεται σ’ αυτό το ενδελεχές και ψυχαγωγικό ντοκιμαντέρ που παρακολουθείται νεράκι, ακόμα κι όταν ακούγεται από το υπερπέραν της τεχνητής νοημοσύνης η φωνή του ίδιου του Τσάμπερλεϊν, παρότι έχει πεθάνει εδώ και 24 χρόνια.

«Η φωνή του Γουίλτ Τσάμπερλεϊν σ’ αυτήν τη σειρά», μας πληροφορεί μια κάρτα στην αρχή του πρώτου από τα τρία επεισόδια, «έχει δημιουργηθεί με τη χρήση ενός προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης, με την άδεια των κληρονόμων του. Τα λόγια του έχουν συντεθεί από αποσπάσματα του γραπτού του έργου και των δημόσιων δηλώσεών του». Αμέσως μετά, ο «AI Wilt» ακούγεται να λέει κάτι που έχει πει –ή έχει γράψει– ο πραγματικός: 

«Δεν υπάρχει περίπτωση ο μέσος άνθρωπος να μπορεί να φανταστεί πώς είναι να είσαι δύο μέτρα και βάλε. Όταν αυτός ο πανύψηλος τύπος είναι επίσης μαύρος, πλούσιος, διάσημος και κυριαρχεί στο άθλημά του όπως κανένας άλλος άνθρωπος στην ιστορία δεν έχει κυριαρχήσει σε ΚΑΝΕΝΑ άθλημα, λοιπόν, μπορείτε να καταλάβετε πόσο δύσκολο είναι για τους ανθρώπους να συνδεθούν μαζί μου...».

Η επική διαδρομή του θρύλου του μπάσκετ που έλεγε ότι είχε πάει με 20.000 γυναίκες Facebook Twitter
O Γουίλτ Τσάμπερλεϊν των Philadelphia Warriors κρατάει μια πινακίδα που γράφει «100» στα αποδυτήρια στο Χέρσεϊ της Πενσυλβάνια, στις 2 Μαρτίου 1962, αφού πέτυχε 100 πόντους, όταν οι Warriors νίκησαν τους New York Knicks. Έχουν συμπληρωθεί 60 χρόνια από τη μεγαλύτερη προσπάθεια σκοραρίσματος στην ιστορία του ΝΒΑ, σε ένα παιχνίδι που διεξήχθη ενώπιον περίπου 4.000 ανθρώπων. Ίσως είναι ένα ρεκόρ που δεν θα καταρριφθεί ποτέ.

Παρότι αγιογραφικό σχεδόν, το ντοκιμαντέρ εστιάζει και στις διχοτομίες και τις αμφισημίες μιας διαδρομής γεμάτης υπερβολές. Παρά τον αγρίως ηδονιστικό (ειδικά με τα σημερινά κριτήρια) τρόπο ζωής, σε όλη του σχεδόν του την καριέρα αλλά και μετά από αυτή, ο Τσάμπερλεϊν υποστήριζε εμπράκτως τον γυναικείο (πρωτ)αθλητισμό και υπήρξε χορηγός μετέπειτα θρύλων του στίβου όπως η Τζάκι Τζόινερ-Κέρσι και η Φλόρενς Γκρίφιθ Τζόινερ.

«Το ότι ο Γουίλτ υποστήριζε τον γυναικείο αθλητισμό δεν σημαίνει ότι δεν εξακολουθούσε να είναι "γυναικάς" – δύο πράγματα μπορεί να είναι αλήθεια συγχρόνως» ακούγεται να λέει στο ντοκιμαντέρ η Αμερικανίδα αθλητικογράφος Κάρι Τσάμπιον. 

Στη σειρά «εξετάζεται» επίσης ο διαβόητος ισχυρισμός του Τσάμπερλεϊν ότι είχε κοιμηθεί με 20.000 γυναίκες, με τους φίλους και την οικογένειά του να λένε ότι ήταν προφανής καυχησιολογία, αλλά επίσης ήταν μεγάλη ανοησία να γράψει κάτι τέτοιο στην αυτοβιογραφία του (θα το μετάνιωνε και ο ίδιος πικρά άλλωστε).

Σε κάποιο σημείο αργότερα, λέει για εκείνον ο (πρώην συμπαίκτης του) Πατ Ράιλι με τρυφερότητα: «Ο Γουίλτ ήξερε τα πάντα για τους πάντες και τα πάντα. Το αν ήταν ακριβής ή όχι δεν είχε καμία σημασία γι' αυτόν αλλά ούτε και για εμάς που απολαμβάναμε τις φοβερές αφηγήσεις του» 

Από μικρό παιδί είχε πάθος με τον ουρανό και τους αστερισμούς και στη σειρά βλέπουμε (άναυδοι) και το απίστευτο τριγωνικό σπίτι του στο Bel-Air, που ο ίδιος είχε σχεδιάσει. Ένα από τα χαρακτηριστικά αυτού του πολυτελούς οικοδομήματος που είχε πάρει το όνομα «Μεγάλη Άρκτος» ήταν και η οροφή στο υπνοδωμάτιο που άνοιγε τη νύχτα, ώστε να μπορεί να βλέπει τα αστέρια.

Εκεί, σ’ αυτό το κρεβάτι τον βρήκαν νεκρό από καρδιακή ανακοπή στα 63 του. Φαίνεται ότι οι τελευταίες του στιγμές στη γη ήταν ενώ κοίταζε τα ίδια αστέρια που χάζευε με θαυμασμό ως παιδί στη Δυτική Φιλαδέλφεια.

Daily
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τι είδους άτομο υποστηρίζει το Ισραήλ του Νετανιάχου;

Daily / Τι είδους άτομο υποστηρίζει το Ισραήλ του Νετανιάχου;

Με αφορμή της επέτειο της 7ης Οκτωβρίου, οι εγχώριοι αυτόκλητοι θεματοφύλακες των «δυτικών αξιών» διατράνωσαν για μια ακόμη φορά τη θερμή στήριξή τους στην «ιερή αποστολή» του Ισραήλ, σύμφωνα με την ορολογία του πρωθυπουργού του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Will & Harper: Μαθήματα αποδοχής, συμπερίληψης και βαθιάς φιλίας

Daily / Will & Harper: Μαθήματα αποδοχής, συμπερίληψης και βαθιάς φιλίας

Όταν η παλιά του φιλική επαφή από το Saturday Night Live αποκάλυψε στον έκπληκτο Γουίλ Φέρελ ότι έχει ξεκινήσει διαδικασία φυλομετάβασης, ο διάσημος κωμικός είχε την ιδέα να κάνουν μαζί ένα ταξίδι στην αμερικανική ενδοχώρα και να καταγράψουν την εμπειρία τους σ’ αυτή την ταινία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ