Η Μέριλιν ξανασταυρώνεται

blonde Facebook Twitter
Η Μέριλν Μονρό / Νόρμα Τζιν του «Blonde» είναι μόνο ένα άβουλο θύμα, μια περιφερόμενη πληγή, ένα τραύμα με σάρκα και οστά.
0

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΑΥΤΟ το φαινομενικά ατέλειωτο σαδομαζοχιστικό μαρτύριο, αυτόν τον μαραθώνιο πόνου και παραισθήσεων που φέρει τον γενικό τίτλο «Ξανθιά» (Blonde) και επιχειρεί μια βαθιά κατάδυση στην ψυχή (αλλά και στο αιδοίο, κυριολεκτικά) της Μέριλιν Μονρό, αναρωτιέται κανείς μήπως θα πρέπει να απαγορευτούν διά νόμου οι πάσης φύσεως βιογραφίες που κατακλύζουν την κινηματογραφική και τηλεοπτική παραγωγή εδώ και χρόνια – ακόμα και οι πιο εκλεκτικές και ιδιοσυγκρασιακές και «καλλιτεχνικές» από αυτές, όπως η ταινία του Άντριου Ντόμινικ που προσγειώθηκε την Τετάρτη στο Netflix.

Κάποιο θεμελιώδες σφάλμα υπάρχει στην ίδια την ιδέα αυτού του είδους, ακόμα κι όταν πρόκειται για τις πιο αντισυμβατικές και τολμηρές εκδοχές του όπως το Blonde, που παρά την υπερστυλιζαρισμένη ψιλοβελονιά και τις μεγαλοπρεπείς φιλοδοξίες πρωτοποριακού ψυχοδράματος που το χαρακτηρίζουν, δεν αποτελεί εν τέλει παρά ένα αφόρητα μονότονο και μονοδιάστατο πορτρέτο της τραγικής σταρ. 

Παρά τις αποκαλυπτικές σκηνές, το ψυχαναλυτικό παραλήρημα και τα ομιλούντα έμβρυα (!), ούτε στο ελάχιστο δεν μας κάνει σοφότερους η ταινία σχετικά με το ποια ήταν και τι σκεφτόταν πραγματικά η μοιραία ξανθιά.

Η Μέριλν Μονρό / Νόρμα Τζιν του Blonde είναι μόνο ένα άβουλο θύμα, μια περιφερόμενη πληγή, ένα τραύμα με σάρκα και οστά. Δεν υπάρχει ούτε το ταλέντο ούτε η χάρη ούτε το χιούμορ ούτε το μοναδικό κωμικό timing που την είδαμε να επιδεικνύει στις καλύτερες ταινίες της. Υπάρχει μόνο ο πόνος, η φρίκη και η εκμετάλλευση.

Η ετυμηγορία της κριτικού κινηματογράφου της Washington Post μοιάζει σκληρή αλλά δίκαιη: «Απλουστευτικό, μακάβριο και αξεπέραστα βαρετό, το "Blonde" φαίνεται να εφηύρε ένα νέο κινηματογραφικό είδος: τη νεκρο-αφήγηση».

Η Manohla Dargis των New York Times υπήρξε ακόμα πιο αμείλικτη: «Δεδομένου του τρόμου και του εξευτελισμού που η Μέριλιν Μονρό υπέστη στα 36 χρόνια που κράτησε η ζωή της –τις οικογενειακές τραγωδίες, τη βίαιη μεταχείριση από τη μητέρα της, το ορφανοτροφείο, τις κακουχίες, τους ανάξιους ρόλους, τις προσβολές στη νοημοσύνη της, τον αγώνα ενάντια στην ψυχική ασθένεια, την κατάχρηση ουσιών, τη σεξουαλική κακοποίηση– αποτελεί μια κάποια ανακούφιση το γεγονός ότι δεν θα υποφέρει τις χυδαιότητες του “Blonde”, της πιο πρόσφατης από τις νεκροφιλικές παραγωγές εκμετάλλευσής του μύθου της».  

Παρά τις αποκαλυπτικές σκηνές, το ψυχαναλυτικό παραλήρημα και τα ομιλούντα έμβρυα (!), ούτε στο ελάχιστο δεν μας κάνει σοφότερους η ταινία σχετικά με το ποια ήταν και τι σκεφτόταν πραγματικά η μοιραία ξανθιά. Δεν θα μάθουμε ποτέ, αλλά τουλάχιστον έχουμε τις ταινίες, παρότι ίσως είχε δίκιο ο επιφανής ιστορικός του σινεμά David Thomson όταν σημείωνε σ’ ένα από τα πιο επικά λήμματα του «The New Biographical Dictionary of Film» ότι η αλήθεια (ή κάποια αλήθεια τέλος πάντων) για τη Μέριλιν θα πρέπει να αναζητηθεί στις ακίνητες (και συνταρακτικά εμβληματικές) πόζες και όχι τόσο στις κινούμενες εικόνες της:   

«Ο σύγχρονος θεατής καλείται να αποφασίσει αν και πόσο ταλέντο είχε, αν ήταν μια ξεχωριστή comedienne ή ένα καμπυλόγραμμο ιδεώδες το οποίο έμοιαζαν να σαρκάζουν οι ίδιες της οι ταινίες. Μου φαίνεται δύσκολο να την αποδεχτώ ως μια τραγική φιγούρα επειδή δεν φαινόταν σε θέση να συνειδητοποιήσει τι ακριβώς της συνέβαινε. Η καριέρα της όμως και το τραγικό της τέλος έκανε για πρώτη φορά το κοινό να συνειδητοποιήσει, με έναν νοσηρό και μακάβριο τρόπο έστω, τις ιδιαίτερες καταστροφές που μπορούν να συμβούν σ’ ένα λαμπρό αστέρι. Ο μύθος της δεν δείχνει σημάδια κόπωσης μέσα στα χρόνια κι εμείς διαπιστώνουμε όλο και πιο έντονα πόσο εξαιρετική ήταν στις φωτογραφίες της μάλλον παρά στις ταινίες. Στις ακίνητες εικόνες της μοιάζει πιο αστεία, πιο σέξι, πιο μυστηριώδης, σα να αισθάνεται πιο ασφαλής και πιο προστατευμένη από τις απαιτήσεις της ύπαρξης».   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ 04/08 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Marilyn: Δύο ξεχωριστές συνεντεύξεις

Pulp Fiction / 60 χρόνια από τον θάνατο της Μέριλιν: Δύο ξεχωριστές συνεντεύξεις

Εξήντα χρόνια μετά τον θάνατο της Μέριλιν Μονρόε κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, δύο συνεντεύξεις, του Τρούμαν Καπότε και του Αλέκου Λιδωρίκη, μας θυμίζουν τις δυο όψεις ενός τραγικού φαινομένου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ