«Κακό κατευόδιο»: Η κατάρριψη του ταμπού του θανάτου

ΤΡΑΓΚΑΣ Facebook Twitter
Περίεργο τέλος για κάποιον που η φωνή του σκίαζε κάποτε τα ερτζιανά απ’ άκρη σ’ άκρη στη χώρα και νόμιζες ότι θα δικάζει από το μικρόφωνο μέχρι τη Δευτέρα Παρουσία. Ατελιέ LIFO
0

ΧΘΕΣ ΠΕΘΑΝΑΝ ΔΥΟ ΕΠΙΦΑΝΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ από κορωνοϊό. Η είδηση μπορεί να είναι δημοσιογραφικά ελλιπής, δεν περιέχει όμως ψευδή στοιχεία. Τεχνικά, και η Ροζίτα Σώκου και ο Γιώργος Τράγκας καταρχήν δημοσιογράφοι υπήρξαν, παρότι η πρώτη είχε κατά καιρούς οικειοποιηθεί και μια σειρά από άλλες συγγενικές και μη ιδιότητες (μεταξύ άλλων: επιφανής cinéaste, πρώιμη τηλεπερσόνα, μεταφράστρια, θεατρολόγος, μέγιστη γκρούπι του Νουρέγιεφ) και ο δεύτερος έμοιαζε περισσότερο να λειτουργεί ως σκιώδης πολιτικός παράγοντας και ως one man παρακράτος.

Τεχνικά επίσης, και οι δύο κατέληξαν με τερματικό σταθμό τον Covid-19, γεγονός που για τον πρόεδρο των «Ελεύθερων Ανθρώπων» μοιάζει σαν ραντεβού (θανάτου) με την ύψιστη μορφή τραγικής ειρωνείας.

Είναι επίσης στατιστικά πολύ πιθανό να είχαν συναντηθεί τον περασμένο αιώνα σε κάποιο από τα πολλά και διάφορα μέσα που είχαν βρεθεί στη ζωή τους. 

Κατά τα λοιπά, ουδεμία σχέση. Εκτός του ότι απείχαν ηλικιακά μεταξύ τους ένα τέταρτο του αιώνα (και μιάμιση γενιά), ήταν σα να αντιπροσώπευαν δύο διαφορετικές εποχές και δύο εκ διαμέτρου αντίθετες αντιλήψεις περί του δημοσιογραφικού «λειτουργήματος».

Ήταν περίπου βέβαιο, καθώς πλησίαζε το μοιραίο, πως για πολύ κόσμο όχι μόνο θα πήγαινε άκλαυτος αλλά και με συνοδεία από κατάρες αντί για ξόδι, λόγω της ψεκασμένης ρητορικής με την οποία «πήρε κόσμο στο λαιμό του».

Θα μπορούσε να φτάσει να πει κανείς μάλιστα ότι η κυριαρχία στο μιντιακό στερέωμα του ύφους και των τακτικών που μεταχειριζόταν ο εκλιπών για να κάνει την δουλειά του έδωσε τέλος και στα τελευταία προσχήματα που είχαν απομείνει για το σινάφι. 

Φυσικά δεν ήταν ο μόνος υπεύθυνος, ούτε και ο χαμός του σημαίνει κάποιο τέλος εποχής. Οι επίγονοί του ζουν και βασιλεύουν και εξακολουθούν να λυμαίνονται τον χώρο, με λιγότερο κραυγαλέες μεθόδους, αλλά με τον ίδιο καιροσκοπικό κυνισμό.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα ιδιωτικά κανάλια τον αποχαιρέτησαν με τιμές πρωτοπόρου των σύγχρονων μέσων (αναγνωρίζοντας τη συμβολή του στην διαμόρφωση του χαρακτήρα τους), την ώρα που τα social media πλημμύριζαν από πανηγυρικές σχεδόν εκδηλώσεις μετά την αναγγελία του θανάτου του. 

Ήταν περίπου βέβαιο, καθώς πλησίαζε το μοιραίο, πως για πολύ κόσμο όχι μόνο θα πήγαινε άκλαυτος αλλά και με συνοδεία από κατάρες αντί για ξόδι, λόγω της ψεκασμένης ρητορικής με την οποία «πήρε κόσμο στο λαιμό του».

Μου έκανε εντύπωση, πάντως, το πρωτοφανές μέγεθος της ιερής κατακραυγής απέναντι σε κάποιον που μόλις είχε πεθάνει. Ήταν σα να κατέπεσε ένα πολύ ισχυρό ταμπού. Υποτίθεται ότι είχαμε συμφωνήσει πως δεν κάνει να κακολογείς τον νεκρό, με το πτώμα ακόμα φρέσκο. De mortuis nil nisi bonum: Μόνο καλά να λες για τους νεκρούς. 

Ήταν που ήταν όμως ετοιμόρροπη αυτή η σύμβαση, με τον θάνατο του Τράγκα κατέρρευσε εντελώς. Θυμάμαι ότι ακόμα και με τον Θέμο Αναστασιάδη είχε επικρατήσει μια σχετική διακριτικότητα στα social media, τουλάχιστον την πρώτη μέρα του θανάτου του. Με τον Τράγκα καμιά αναστολή, καμιά εκεχειρία, καμιά συγχώρεση, κανένα τυπικό δέος για το αμετάκλητο του θανάτου.

Περίεργο τέλος για κάποιον που η φωνή του σκίαζε κάποτε τα ερτζιανά απ’ άκρη σ’ άκρη στη χώρα και νόμιζες ότι θα δικάζει από το μικρόφωνο μέχρι τη Δευτέρα Παρουσία.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ