Κάποτε στην Αμερική

Κάποτε στην Αμερική  Facebook Twitter
Ο Στέφανος Κασσελάκης υπήρξε συντηρητικός –φιλελές έστω, σύμφωνα με μια πιο τρέχουσα ορολογία– και τώρα είναι ηγέτης ενός κόμματος που έχει τον όρο «ριζοσπαστική αριστερά» στον τίτλο του. Φωτ.: Dimitris Kapantais / SOOC
0

ΒΛΕΠΩ ΝΑ ΔΙΑΚΙΝΕΙΤΑΙ με αφορμή τα αποκαλυπτήρια για το νεοφιλελεύθερο παρελθόν του Στέφανου Κασσελάκη ως αρθρογράφου του Εθνικού Κήρυκα, μία από τις ρήσεις «μεγάλων ανδρών» που εσφαλμένα αποδίδεται στον Τσόρτσιλ, ενώ πρόκειται για «ορφανό» απόφθεγμα αγνώστου πατρός: «Αν κάποιος δεν είναι σοσιαλιστής στα είκοσι του, δεν έχει καρδιά. Αν δεν είναι συντηρητικός στα σαράντα του, δεν έχει μυαλό».

Εν προκειμένω, βεβαίως, το τσιτάτο ισχύει αντεστραμμένο, παραβιάζοντας την φυσική τάξη των πραγμάτων. Ο Στέφανος Κασσελάκης υπήρξε συντηρητικός –φιλελές έστω, σύμφωνα με μια πιο τρέχουσα ορολογία– και τώρα είναι ηγέτης ενός κόμματος που έχει τον όρο «ριζοσπαστική αριστερά» στον τίτλο του.

Είναι 35 ακόμα, θα παρατηρήσει κανείς ίσως, οπότε έχει μερικά χρόνια μπροστά του για να επανέλθει, όπως λέμε, στις εργοστασιακές του ρυθμίσεις.

Αυτό όμως που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση –με σόκαρε λίγο, θα έλεγα–  ήταν η ευκολία με την οποία έσβησε τον ίδιο τον εαυτό του, ή μια νεότερη και «παραπλανημένη» εκδοχή του έστω. «Δεν θυμάμαι αυτά τα άρθρα. Δεν θυμάμαι ποιος ήμουν 24 ετών», δήλωσε. «Δεν θυμάμαι τι έγραφα, ούτε ποιος ήμουν τότε».

Δεν νομίζω πάντως ότι θα επηρέαζε έστω και στο ελάχιστο τη μετεωρική άνοδό του στην προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ ή τα εντυπωσιακά ποσοστά του, η αποκάλυψη των νεανικών του αυτών θέσεων πριν από τις εκλογές στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Και δεν θα ήταν και δίκαιο.

Το ελληνικό κοινοβούλιο, αλλά και το λούνα παρκ του ευρύτερου εγχώριου πολιτικού συστήματος γενικότερα, βρίθει από περιπτώσεις ανθρώπων που έχουν αλλάξει μέσα στα χρόνια ιδεολογική υπόσταση σε σχιζοφρενικό βαθμό. Το επικαλέστηκε και ο ίδιος άλλωστε: «Ο 24χρονος Στέφανος ίσως να μην ψήφιζε για τον 35χρονο Στέφανο. Αλλά ξέρετε κάτι; Είμαι σίγουρος ότι ο 24χρονος Κυριάκος Μητσοτάκης δεν θα ψήφιζε για τον 55χρονο Κυριάκο Μητσοτάκη ο οποίος εξαρτάται από τον Βελόπουλο, τον Βορίδη, τον Γεωργιάδη και τον Πλεύρη. Είμαι σίγουρος γι’ αυτό».  

Μπορώ να συμμεριστώ και κάποιες από τις δικαιολογίες που χρησιμοποιεί  κατά την απολογία στην οποία εξαναγκάστηκε να προβεί μετά τη δημοσίευση των επίμαχων άρθρων. Και κυρίως ότι έγραφε τα κείμενα αυτά σε μια περίοδο τόσο εύφλεκτη και διχαστική και κρίσιμη όπως ήταν η περίοδος της μεγάλης κρίσης – οικονομικής, πολιτικής, κοινωνικής, υπαρξιακής.

Κι εγώ έχω αλλάξει ιδέες και θέσεις από τότε, και πολλοί άλλοι. Αυτό όμως που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση –με σόκαρε λίγο, θα έλεγα–  ήταν η ευκολία με την οποία έσβησε τον ίδιο τον εαυτό του, ή μια νεότερη και «παραπλανημένη» εκδοχή του έστω. «Δεν θυμάμαι αυτά τα άρθρα. Δεν θυμάμαι ποιος ήμουν 24 ετών», δήλωσε. «Δεν θυμάμαι τι έγραφα, ούτε ποιος ήμουν τότε».

«Έχω ήδη χάσει την επαφή με κάποιους από τους ανθρώπους που ήμουν κάποτε», έγραφε με μια δόση παράπονου η Τζόαν Ντίντιον. «Νομίζω ότι είναι καλό να διατηρούμε σχέσεις –να τους χαιρετάμε με ένα γνέψιμο έστω– με τους ανθρώπους που ήμασταν κάποτε, είτε τους βρίσκουμε ελκυστική παρέα είτε όχι. Διαφορετικά εμφανίζονται απροειδοποίητα και μας ταράζουν, έρχονται και χτυπούν την πόρτα του μυαλού στις 4 τα ξημερώματα μιας κακής νύχτας και απαιτούν να μάθουν ποιος τους εγκατέλειψε, ποιος τους πρόδωσε, ποιος θα επανορθώσει». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ