«Μαζί σου Ανδρέα για μια Ελλάδα νέα»: 40 χρόνια από την Αλλαγή

«Μαζί σου Ανδρέα για μια Ελλάδα νέα»: 40 χρόνια από την Αλλαγή Facebook Twitter
Τα '80s έμελλε να ανήκουν στο ΠΑΣΟΚ και τίποτα δεν θα ήταν πλέον το ίδιο. 
0

ΣΑΡΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ συμπληρώνονται τη Δευτέρα από τον ιστορικό θρίαμβο του ΠΑΣΟΚ στις εκλογές του 1981, που εξελίχθηκαν σε κορυφαίο ορόσημο της Γ΄ Ελληνικής Δημοκρατίας. Το «Ραντεβού με την Ιστορία» που είχε ευαγγελιστεί ο ηγέτης του γινόταν πραγματικότητα, καθώς το κίνημα ολοκλήρωνε θριαμβευτικά και σε κοινή θέα τα στάδια της αλματώδους εξέλιξής του: κόμμα εξουσίας, ιδέα, δόγμα, κυρίαρχη τάση, σύστημα, καθεστώς. 

Στον αντίποδα, η ήπια σχετικά με το προδικτατορικό της παρελθόν, αλλά ακόμα σκιώδης κατά τόπους, βαμπιρική στους τρόπους και το ύφος, και πάντως εμφανώς αραχνιασμένη και γηριατρική δεξιά (παρά τις προοπτικές εξωστρέφειας και κοσμοπολιτισμού που άνοιγε η ένταξη της χώρας στην ΕΟΚ) έμοιαζε να χρειάζεται, αν όχι την οριστική της απόσυρση στο «χρονοντούλαπο της ιστορίας», όπως αφοριστικά είχε προτείνει ο Ανδρέας Παπανδρέου, σίγουρα όμως ένα κάποιο ριζικό ρετουσάρισμα. 

«Θέλουμε πρωθυπουργό να μπορεί να πει το ρο» φώναζαν οι οπαδοί του ΠΑΣΟΚ στις πιο ανάλαφρές στιγμές των δικών τους συγκεντρώσεων που κατά κανόνα δονούνταν από συνθήματα όπως «Η Ελλάδα ανήκει στους Έλληνες» και «Εδώ και τώρα αλλαγή».

Αντ’ αυτού επέλεξε τον Ευάγγελο Αβέρωφ, αυθεντικό εκπρόσωπο μιας ορεισίβιας εθνικοφροσύνης και άκαμπτο θεματοφύλακα των πιο vintage δεξιών παραδόσεων. Το γεγονός ότι το φρεσκάρισμα της «μεγάλης φιλελεύθερης παράταξης» επετεύχθη τελικά υπό την ηγεσία και την επιμέλεια του κατεξοχήν αυτόχθονος πολιτικού βαμπίρ Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, αποτελεί μια ακόμη ειρωνεία της ιστορίας, που δεν χαμπαριάζει από ραντεβού και χρονοντούλαπα.  

«Μαζί σου Ανδρέα για μια Ελλάδα νέα»: 40 χρόνια από την Αλλαγή Facebook Twitter

Ήταν προφανές πως είχε ξεμείνει από ρεπερτόριο κι από συνθήματα το κοινό της ΝΔ, εμμένοντας σε ψυχροπολεμικές ρητορικές («ΚΚΕ και ΠΑΣΟΚ είσαστε το ίδιο μπλoκ») και ρίχνοντας το επίπεδο της αντιπαράθεσης σε απαράδεκτα για «αστικό» κόμμα επίπεδα («Αυτός, αυτός, αυτός είναι αρχηγός και όχι ο μεθύστακας ο Αμερικανός») που εκτός των άλλων πρόδιδαν έλλειψη πίστης και απελπισία.

«Δεν θέλω ου» έλεγε στο κοινό των προεκλογικών συγκεντρώσεων της ΝΔ ο Γεώργιος Ράλλης, επιχειρώντας μάταια να επιβάλλει ένα κλίμα αστικού πολιτισμού, ως γνήσιος ευπατρίδης με στερεοτυπικά ιδιοσυγκρασιακή εκφορά λόγου.  

«Θέλουμε πρωθυπουργό να μπορεί να πει το ρο» φώναζαν οι οπαδοί του ΠΑΣΟΚ στις πιο ανάλαφρές στιγμές των δικών τους συγκεντρώσεων που κατά κανόνα δονούνταν από συνθήματα όπως «Η Ελλάδα ανήκει στους Έλληνες» και «Εδώ και τώρα αλλαγή». «O λαός αποφάσισε» είχε δηλώσει μετά τη συντριβή ο απελθών πρωθυπουργός, για να συμπληρώσει μάλλον δυσοίωνα, επιτρέποντας στον εαυτό του μια ιδέα τραγικού ήρωα που σπέρνει πίσω του την μοιρολατρία πριν χαθεί για πάντα στο σούρουπο: «Μακάγι να μη μετανιώσει για τη σημερινή επιλογή του». 

Το ήξερε όμως και ο ίδιος από πριν, όπως θα σημείωνε αργότερα στα απομνημονεύματά του, ότι το παιχνίδι ήταν χαμένο πολύ καιρό πριν από τις εκλογές. Και ποιος πραγματικά μπορούσε να τον αδικήσει και να τον ψέξει για τη βαριά ήττα, από την στιγμή που το πλήρωμα του χρόνου είχε φτάσει (και μάλιστα αργοπορημένο) και από τη στιγμή που αντίπαλός του ήταν ο «Ανδρέας», ο μοναδικός πολιτικός στη σύγχρονη ιστορία της χώρας που εχθροί και φίλοι τον αποκαλούσαν με το μικρό του όνομα, προνόμιο που μόνο τα μεγάλα λαϊκά ινδάλματα απολαμβάνουν;

Τα '80s έμελλε να ανήκουν στο ΠΑΣΟΚ και τίποτα δεν θα ήταν πλέον το ίδιο. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ