Ο Κοέν στο μέτωπο του Σινά, ακριβώς πριν από πενήντα χρόνια 

Ο Κοέν στο μέτωπο του Σινά ακριβώς πριν από πενήντα χρόνια  Facebook Twitter
Ο 39χρονος τότε Λέοναρντ Κοέν βρέθηκε τότε στην πρώτη γραμμή, στην μπαρουτοκαπνισμένη έρημο του Σινά. Φωτ.: Courtesy of Keshet International
0

ΝΩΡΙΣ ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΤΗΣ 6ης Οκτωβρίου του 1973, ανήμερα του Γιομ Κιπούρ («Ημέρα της εξιλέωσης»), της πιο σημαντικής γιορτής του ιουδαϊσμού, οι σειρήνες ήχησαν εκκωφαντικά απ’ άκρη σ’ άκρη στην ισραηλινή επικράτεια που δεχόταν αιφνιδιαστική εισβολή από έναν συνασπισμό αραβικών κρατών, υπό την ηγεσία της Αιγύπτου και της Συρίας.

Η σύρραξη, που έμεινε στην ιστορία ως Πόλεμος του Γιομ Κιπούρ (ή Δ' Αραβοϊσραηλινός Πόλεμος) θα έληγε, μετά από σφοδρές συγκρούσεις και χιλιάδες νεκρούς, στο τέλος του μήνα με την επικράτηση του Ισραήλ.

Ειδικά όμως οι πρώτες μέρες ήταν εξαιρετικά κρίσιμες για την έκβαση του πολέμου και κανείς δεν περίμενε ότι θα εμφανιζόταν ξαφνικά από το πουθενά (συγκεκριμένα από το νησί της Ύδρας) στο μέτωπο, ένας ροκ σταρ, ένας βάρδος από το Μόντρεαλ, ακόμα κι αν ήταν εβραϊκής καταγωγής, όπως ο 39χρονος τότε Λέοναρντ Κοέν, ο οποίος βρέθηκε τότε στην πρώτη γραμμή, στην μπαρουτοκαπνισμένη έρημο του Σινά, χωρίς καν να ξέρει τι ακριβώς τον έφερε εκεί.

Ο ίδιος δεν έδωσε ποτέ εξηγήσεις όσο ζούσε, υποθέτει κανείς πάντως ότι, μεταξύ άλλων, ήταν μια ηρωική και απέλπιδα διέξοδος στο υπαρξιακό τέλμα που βίωνε εκείνη την περίοδο, τόσο στην καριέρα του όσο και στην προσωπική του ζωή.

Το ελικόπτερο προσγειώθηκε και οι στρατιώτες σπεύδουν κόντρα στον άνεμο να το ξεφορτώσουν. Είναι γεμάτο από βαριά τραυματίες. Με πιάνουν τα κλάματα. Νεαροί Εβραίοι που ψυχορραγούν. Τότε κάποιος μου διευκρινίζει ότι οι τραυματίες είναι Αιγύπτιοι. Η ανακούφιση που νιώθω στιγμιαία μου προκαλεί έκπληξη. Μισώ τον εαυτό μου και την ανακούφιση που ένιωσε. Αυτό είναι ασυγχώρητο. Είναι αίμα στα χέρια μας.

Εκτός από τα αυτοσχέδια «κονσέρτα» που έδινε από την πρώτη μέρα, ανάμεσα στους φαντάρους, τους οποίους ακολούθησε μέχρι την προέλασή τους στη διώρυγα του Σουέζ, έγραψε εκεί ένα από τα πιο γνωστά του κομμάτια, το “Lover Lover Lover” –ή μάλλον μια πρώτη εκδοχή του τραγουδιού, την οποία μετά ο ίδιος θα λογόκρινε– που ξεκινούσε με τους στίχους: "I went down to the desert to help my brothers fight / I knew that they weren’t wrong / I knew that they weren’t right” (Πήγα στην έρημο για να βοηθήσω τ’ αδέλφια μου που πολεμάνε / ήξερα ότι δεν είχαν άδικο / ήξερα ότι δεν είχαν δίκιο).

Ο Κοέν στο μέτωπο του Σινά ακριβώς πριν από πενήντα χρόνια  Facebook Twitter
Ο Λέοναρντ Κοέν στην έρημο του Σινά το 1973. Φωτ.: Ron Ilan/ IDF archives

Δεκαετίες αργότερα, μια εκσκαφή στα σημειωματάριά του από τον συγγραφέα του περσινού βιβλίου “Who By Fire: Leonard Cohen in the Sinai”, Matti Friedman, θα μαρτυρούσε ότι αρχικά είχε αντικαταστήσει τον στίχο “help my brothers” με τον στίχο “watch the children” (να δω τα παιδιά να πολεμάνε), αλλά τελικά αποφάσισε να σβήσει ολόκληρη τη στροφή.

Τρία χρόνια μετά τις μέρες του στο Σινά, σε μια συναυλία του στο Παρίσι, ο Κοέν θα δήλωνε στο κοινό, αφού είχε παίξει το “Lover Lover Lover” (χωρίς εκείνη την αρχική στροφή), ότι είχε γράψει το τραγούδι στον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ για τους Αιγύπτιους και τους Ισραηλινούς στρατιώτες (μ’ αυτή τη σειρά).

Στο ίδιο χειρόγραφο από τις μέρες εκείνες υπήρχε και το εξής σημείωμα: «Το ελικόπτερο προσγειώθηκε και οι στρατιώτες σπεύδουν κόντρα στον άνεμο να το ξεφορτώσουν. Είναι γεμάτο από βαριά τραυματίες. Με πιάνουν τα κλάματα. Νεαροί Εβραίοι που ψυχορραγούν. Τότε κάποιος μου διευκρινίζει ότι οι τραυματίες είναι Αιγύπτιοι. Η ανακούφιση που νιώθω στιγμιαία μου προκαλεί έκπληξη. Μισώ τον εαυτό μου και την ανακούφιση που ένιωσε. Αυτό είναι ασυγχώρητο. Είναι αίμα στα χέρια μας».

Μια δεκαετία αργότερα, σ’ ένα ποίημα από τη συλλογή του “The Book of Mercy”, ο Κοέν έγραφε: «Ισραήλ, και όλοι εσείς που αποκαλείστε Ισραήλ, η Εκκλησία που αποκαλείται Ισραήλ, η στάση που αποκαλείται Ισραήλ, και κάθε έθνος που επέλεξε να είναι έθνος – κανένας από τους τόπους αυτούς δεν είναι δικός σας, είστε όλοι κλέφτες της ιερότητας, είστε όλοι σε πόλεμο με το Έλεος».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

charmian clift nolan

Daily / «Ζώντας σ’ ένα νησί, κάποια στιγμή θα συναντήσεις τον εαυτό σου»

Μετά από πολλές δεκαετίες, επανακυκλοφορεί το βιβλίο που είχε γράψει το 1956 για την ζωή της στην Ύδρα η Τσάρμιαν Κλιφτ, η πιο κομβική αλλά και η πιο τραγική ίσως φιγούρα της μυθικής μποέμ κοινότητας του νησιού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Shortcut / Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Καταβεβλημένος από την κόπωση, τις ουσίες και την πίεση της εμφάνισής του στην ιερή πόλη, ο Λέοναρντ Κοέν σταμάτησε τη συναυλία στη μέση. Επανήλθε όμως στη σκηνή και ενάμιση χρόνο μετά επέστρεψε στο Ισραήλ ως «εθελοντής» στον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Λέοναρντ Κοέν: «Το αγαπημένο παιχνίδι»

Το πίσω ράφι / «Το αγαπημένο παιχνίδι»: Όταν ο Λέοναρντ Κοέν αναμετρήθηκε με την αυτοβιογραφία

Προτού αφοσιωθεί στο τραγούδι, ο Καναδός συνθέτης και τραγουδιστής δημοσίευσε έναν απολογισμό της μέχρι τότε ζωής του, εξιστορώντας την παιδική ηλικία, την εφηβεία και την ενηλικιώση του alter ego του, Λόρενς Μπρίβμαν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ