Πουτ@νολόγιο του νέου ελληνικού πενταγράμμου

Πουτανολόγιο του νέου ελληνικού πενταγράμμου Facebook Twitter
Ο Βαλάντης δεν είναι καν ο πρώτος του δικού του σύμπαντος που έβαλε τη λέξη σε τίτλο τραγουδιού του.
0

Η ΛΕΞΗ –ο όρος, η «έννοια»– «πουτάνα» αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή άμεσα δάνεια της ελληνικής γλώσσας και παρά τον βαρύτατα υποτιμητικό και μισογυνικό τρόπο που κατά κανόνα χρησιμοποιείται (σε σπανιότερες χρήσεις μπορεί να δηλώνει επίσης δέος, χάος και θαυμασμό), βρίσκεται, ακούγεται και τιμάται παντού.

Ακόμα και στον επίσημο τίτλο τραγουδιών της mainstream ελληνική δισκογραφίας. Όπως στο νέο τραγούδι του Βαλάντη, που λέγεται απλώς «Πουτάνα» και οι στιχουργικές προθέσεις του είναι ντόμπρες, αντρίκιες και σαφείς: Πώς να ξεχάσω, τα μάτια σου σκέφτομαι, γίνομαι χάλια / Πώς να ησυχάσω όταν βλέπω τα χείλη σου στ’ άδεια μπουκάλια / Πώς πας και κάνεις τα ίδια με άλλον / Πουτάνα θα ήσουνα μάλλον.

Το «Πουτάνα» μιλά απευθείας στις ραγισμένες καρδιές και στα θολωμένα μυαλά των ανδρών που και μόνο στην ιδέα ότι θα «κάνει τα ίδια με άλλον» η δική τους η γυναίκα μέχρι και στον φόνο μπορούν να φτάσουν. Και σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν, όπως γνωρίζουμε από την επικαιρότητα.

Μάλλον. Το δελτίο τύπου πάντως είναι διαφωτιστικό και δεν επιτρέπει κακόβουλες παρερμηνεύσεις: «Σε μουσική και στίχους του Νίνο και την παθιασμένη ερμηνεία του Βαλάντη, το "Πουτάνα" είναι το εκρηκτικό αποτέλεσμα της μουσικής συνάντησης των δύο καλλιτεχνών. Πρόκειται για ένα τραγούδι γεμάτο νόημα, που μιλάει απευθείας στις ραγισμένες καρδιές, αφού υμνεί τον πόνο που προκαλεί ο έρωτας, τον χωρισμό και την προδοσία».

Έτσι ακριβώς. Το «Πουτάνα» μιλά απευθείας στις ραγισμένες καρδιές και στα θολωμένα μυαλά των ανδρών που και μόνο στην ιδέα ότι θα «κάνει τα ίδια με άλλον» η δική τους η γυναίκα μέχρι και στον φόνο μπορούν να φτάσουν. Και σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν, όπως γνωρίζουμε από την επικαιρότητα

Μπορεί ενδεχομένως ο δημοφιλής καλλιτέχνης και πρώην παίκτης του «Survivor», στο οποίο είχε αποκαλέσει με αυτήν ακριβώς τη λέξη μια συμπαίκτριά του, να ζήλεψε τα χωράφια της τραπ όπου κάτι τέτοια αποτελούν ρουτίνα.

Όπως φερ’ ειπείν το κομμάτι του Your Priest με τον ίδιο ακριβώς μονολεκτικό και οριστικό τίτλο («Πουτάνα»): Κοντά τα χέρια σου, πουτάνα / Τι να μου κάνει τώρα μια αγκαλιά σου / Όταν κρύωνα μόνος μου τόσα βράδια; / Βγάλε τα ρούχα σου, πουτάνα / Είναι το δέρμα σου πολύ φθηνό για να φοράς Dolce Gabbana.

Αντιθέτως, το κομμάτι του Billy Sio με τίτλο «Πάνω στην πουτάνα» εμπεριέχει μια σαφώς πιο αμφίσημη (διπολική;) προδιάθεση: Πάνω στη πουτάνα κάτι με τραβάει / Πάνω στη πουτάνα κάτι με χαλάει / Δίπλα στις πουτάνες πάντα νιώθω high.

Ο Βαλάντης δεν είναι καν ο πρώτος του δικού του σύμπαντος που έβαλε τη λέξη σε τίτλο τραγουδιού του. Έχει περάσει πάνω από μια δεκαετία από το αξέχαστο εκείνο άσμα του Νίκου Οικονομόπουλου που παιζόταν ευρέως και χωρίς κανένα πρόβλημα στα διάφορα mainstream μέσα παρά τον τίτλο («Πουτάνα στην ψυχή») και τη ρητορική αγνού μίσους και δολοφονικής καψούρας που μετέδιδε: Χίλιες φορές να πούλαγες το άδειο σου κορμί / λιγότερη για σένα θα ένοιωθα ντροπή / χίλιες φορές να ήσουνα μια πόρνη αληθινή / μα είσαι το χειρότερο, πουτάνα στην ψυχή.

Και ποιος δεν είναι κατά βάθος, φίλε μου, «πουτάνα στην ψυχή», και ποιος δεν είναι – άντρας, γυναίκα, οτιδήποτε. Αδίκως το παίρνεις προσωπικά.



 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Femicidio» όπως Γυναικοκτονία

Οθόνες / «Femicidio»: Το νέο ντοκιμαντέρ της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου για τις γυναικοκτονίες

Η νέα ταινία της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου εστιάζει στις γυναικοκτονίες και την έμφυλη βία στην Ιταλία σε μια περίοδο που το αποτρόπαιο αυτό φαινόμενο δείχνει να παρουσιάζει έξαρση διεθνώς αλλά και να αναδεικνύεται περισσότερο, χάρη και στο κίνημα ΜeΤoo. Το «Femicidio» θα μπορούσε να έχει γυριστεί σε οποιαδήποτε χώρα, βεβαίως και στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ