Το πρόβλημα με τις ειδήσεις

Το πρόβλημα με τις ειδήσεις Facebook Twitter
4 στους 10 Αμερικανούς προσπαθούν να αποφεύγουν τις ειδήσεις γενικώς, καθώς, όπως δηλώνουν, τις θεωρούν μονότονες, αρνητικές, αποκαρδιωτικές, αφερέγγυες, πολωτικές, μεροληπτικές, εξαρτημένες από αθέμιτες πολιτικές ή επιχειρηματικές επιρροές.
0

ΣΙΓΟΥΡΑ ΔΕΝ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ τριγμούς, σοκ ή εκπλήξεις η εξαιρετικά χαμηλή εμπιστοσύνη των πολιτών στην Ελλάδα προς τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, σύμφωνα με την τελευταία Έκθεση για την Ενημέρωση στο Διαδίκτυο (Digital News Report) του Ινστιτούτου Reuters (του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης) για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας. Μόνο το 27% του δείγματος δήλωσε πως εμπιστεύεται «τις περισσότερες φορές τις περισσότερες ειδήσεις».

Κι αλλού όμως, αν εξαιρέσει κανείς τις Φινλανδίες, τις Νορβηγίες και τις Ολλανδίες αυτού του κόσμου, φαίνεται να επικρατεί ένα αντίστοιχο μοτίβο κόπωσης και καχυποψίας, έστω και με όχι τόσο βαρύ –και όπως και να το κάνουμε, ενοχοποιητικό για το mainstream μιντιακό σύστημα της χώρας μας– ποσοστό. 

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, 4 στους 10 Αμερικανούς προσπαθούν να αποφεύγουν τις ειδήσεις γενικώς, καθώς, όπως δηλώνουν, τις θεωρούν μονότονες, αρνητικές, αποκαρδιωτικές, αφερέγγυες, πολωτικές, μεροληπτικές, εξαρτημένες από αθέμιτες πολιτικές ή επιχειρηματικές επιρροές.

Με αφορμή τα στοιχεία αυτά, η Αμερικανίδα δημοσιογράφος και συγγραφέας Amanda Ripley έγραψε ένα σχετικό άρθρο γνώμης που δημοσιεύτηκε πριν από μερικές μέρες στην Ουάσινγκτον Ποστ με τίτλο «Σταμάτησα να διαβάζω τις ειδήσεις. Είμαι εγώ το πρόβλημα – ή το προϊόν;» (I stopped reading the news. Is the problem me – or the product?). 

Είμαστε «αναλογικά πλάσματα σ’ έναν ψηφιακό κόσμο» και δεν είμαστε εξοπλισμένοι να δεχόμαστε τόνους ειδήσεων που φέρνουν την καταστροφή, επιτείνουν τη σύγχυση και δεν αναζητούν καμία λύση.

Παρότι μια ζωή φανατική της ενημέρωσης (και λόγω ιδιότητας), έφτασε, όπως γράφει, μια μέρα που «μετά την πρωινή περιδιάβαση στα μέσα είχα ήδη εξαντληθεί και ακόμα δεν είχε αρχίσει η μέρα… Μέχρι και σε ψυχοθεραπεύτρια πήγα, η οποία μου είπε απλά να σταματήσω να καταναλώνω βουλιμικά την ειδησεογραφία. Μα αυτό έμοιαζε με αμάρτημα. Δεν είναι σημαντικό να είμαστε ενημερωμένοι;».

Πέρα, πάντως, από όλες τις παραπάνω αιτίες και άλλες, όπως το επιχειρηματικό μοντέλο που επικρατεί με τη δικτατορία του αλγόριθμου και την τυραννία των «κλικ» που απογειώνονται (υποτίθεται) στα δυσοίωνα και αρνητικά δημοσιεύματα, η ίδια καταλήγει ότι ένας σημαντικός παράγοντας της έντονης δυσανεξίας της –αυτής, μιας δημοσιογράφου!– στον καταιγισμό των ειδήσεων μπορεί να είναι καθαρά οργανικός.

Είμαστε «αναλογικά πλάσματα σ’ έναν ψηφιακό κόσμο» και δεν είμαστε εξοπλισμένοι να δεχόμαστε τόνους ειδήσεων που φέρνουν την καταστροφή, επιτείνουν τη σύγχυση και δεν αναζητούν καμία λύση.

Και πουθενά ίσως δεν είναι αυτό τόσο ορατό όσο στην αγρίως δυστοπική κάλυψη του καυτού και κρίσιμου ζητήματος της κλιματικής αλλαγής. Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη του οργανισμού Media Matters for America που αναφέρεται στο άρθρο, ούτε στο ένα τρίτο των μυριάδων ενημερωτικών εκπομπών που έγιναν με θέμα το κλίμα μέσα στο 2021 στην Αμερική δεν συζητήθηκαν πιθανές λύσεις.

Δεν παραλείπει πάντως να σημειώσει η Αμάντα Ρίπλεϊ στο άρθρο της ότι δεν είναι χρήσιμο και δεν στέκει να βάζουμε στο ίδιο τσουβάλι όλα τα ειδησεογραφικά μέσα, καθώς αποτελούν μια αχανή συνομοταξία η οποία περιλαμβάνει «σκληρά εργαζόμενους ρεπόρτερ, αφοσιωμένους επιμελητές ύλης, εξαίρετους αρθρογράφους, όπως επίσης ξεδιάντροπους προπαγανδιστές, χρήσιμους ηλίθιους, διαπλεκόμενους "entrepreneurs"… Και πολλοί δημοσιογράφοι, νιώθοντας ίσως ματαιωμένοι από μια αίσθηση ανικανότητας που τους προκαλεί το σύγχρονο ειδησεογραφικό σύστημα, αντιδρούν σπασμωδικά υψώνοντας τη φωνή και τους τόνους. Το μόνο που καταφέρνουν είναι να διώχνουν κι άλλον κόσμο μακριά από τις επικεφαλίδες των ειδήσεων».






 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ