Σκοτεινή δεκαετία, φωτεινή τηλεόραση

Σκοτεινή δεκαετία, φωτεινή τηλεόραση Facebook Twitter
Η «Σκοτεινή Δεκαετία 1964-1974» του Αλέξη Παπαχελά πρόκειται για μια σειρά όχι μόνο εξαιρετικά καλοφτιαγμένη και καλοστημένη αλλά και εθιστική στον τρόπο ανάπτυξής της.
0


ΠΡΟΒΛΗΘΗΚΕ ΠΡΟΧΘΕΣ το έκτο και τελευταίο επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ του Αλέξη Παπαχελά «Σκοτεινή Δεκαετία 1964-1974», η οποία βεβαίως εξακολουθεί να υπάρχει διαθέσιμη στην πλατφόρμα του ΣΚΑΪ, όπου μπορεί να την παρακολουθήσει κανείς ακόμα και «σερί» (binge, που λέμε). Και ίσως μπει στον πειρασμό να το κάνει, αφού πρόκειται για μια σειρά όχι μόνο εξαιρετικά καλοφτιαγμένη και καλοστημένη (ειδικά για τα ελληνικά τηλεοπτικά κριτήρια) αλλά και εθιστική στον τρόπο ανάπτυξής της. Προσωπικά, ανυπομονούσα κάθε εβδομάδα για το επόμενο επεισόδιο, προφανώς όχι για να δω «τι θα γίνει» ή «πού θα το πάει».

Για ιστορικά γεγονότα πρόκειται άλλωστε, όχι για μυθοπλασία, και πολλές από τις συνεντεύξεις που παρουσιάζονται στη σειρά έχουν προβληθεί και στο παρελθόν, στο ίδιο ή αντίστοιχο πλαίσιο (η συντριπτική πλειοψηφία των προσώπων που μιλάνε δεν βρίσκονται πια εν ζωή). Η αφήγηση όμως είναι τόσο ελκυστική και οι «χαρακτήρες» που εμφανίζονται – από τους πιο επιφανείς ως τους πιο σκιώδεις – τόσο συναρπαστικοί στον «ρόλο» τους (ειδικά οι καρατερίστες «δεύτεροι») που κάνουν την παρακολούθηση απολαυστική. Όπως και μια ταινία ή σειρά μυθοπλασίας, έτσι κι ένα προϊόν τεκμηρίωσης υπακούει σε μια αφήγηση. Ή σε ένα αφήγημα. Ή σε μια «εκστατική αλήθεια», σύμφωνα με τον όρο του Βέρνερ Χέρτσογκ για το είδος του ντοκιμαντέρ.    

Κάθε επεισόδιο της σειράς, εκτός από το τελευταίο που είναι και το μεγαλύτερο, ξεκινά με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή να λέει χαμογελαστός και με την απολύτως χαρακτηριστική εκφορά του, “boys, wish me luck”.

Σε ό,τι αφορά το αυστηρά δημοσιογραφικό κομμάτι, προφανώς και θα υπάρχουν θεατές που έχουν έντονη άποψη για τα γεγονότα, τις αλληλουχίες τους και τους πρωταγωνιστές τους και θα επιθυμούσαν κάποια διαφορετική ανάγνωση της περιόδου (από νοσταλγούς της κουλτούρας των καραβανάδων μέχρι όσους θα προτιμούσαν μια πιο αριστερή, ή λιγότερο «αστική» προσέγγιση), πρόκειται όμως για μια υποδειγματική – στην έρευνα, στο υλικό και στη διαχείριση του – δουλειά.

Υπάρχουν και κάποια αποκαλυπτικά στοιχεία, όπως οι ηχογραφημένοι διάλογοι του δικτάτορα Ιωαννίδη, ο οποίος σύμφωνα με την αφήγηση και τις μαρτυρίες που παρουσιάζονται στη σειρά έκανε τον Γεώργιο Παπαδόπουλο να μοιάζει μετριοπαθής και προσγειωμένος, με την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της κυβέρνησής του ενώ εξελισσόταν ήδη ο πρώτος Αττίλας.

Το εντυπωσιακό ηχητικό υλικό συνδυάζεται με μια δραματοποίηση εκείνου του «πολεμικού συμβουλίου» (της συμφοράς), στοιχείο που πάντα με αποξενώνει στα ντοκιμαντέρ, τουλάχιστον όμως είναι καλόγουστη η «σύνθεση», όπως και στην περίπτωση της παρουσίασης ηχητικού υλικού της Ελένης Βλάχου από το γραφείο της στην Καθημερινή, το πρωινό της 21ης Απριλίου 1967 την ώρα που έβλεπε από το παράθυρό της να γεμίζουν οι δρόμοι τανκς.   

Κάθε επεισόδιο της σειράς, εκτός από το τελευταίο που είναι και το μεγαλύτερο, ξεκινά με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή να λέει χαμογελαστός και με την απολύτως χαρακτηριστική εκφορά του, «boys, wish me luck» στους ξένους φωτορεπόρτερ που είχαν συγκεντρωθεί τη νύχτα της 23ης Ιουλίου του 1974, δύο μέρες μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, έξω από το σπίτι του στο Παρίσι καθώς εκείνος αναχωρούσε για την Ελλάδα της μεταπολίτευσης.

Δεν είναι όμως από τους πρωταγωνιστές αυτής της σειράς, η οποία αποκτά πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον όταν εμφανίζονται να μιλάνε (σαν φαντάσματα πλέον οι περισσότεροι) οι άνθρωποι του παρασκηνίου – πολιτικού, διπλωματικού, στρατιωτικού. Οι σύμβουλοι, οι οικείοι (αποτελεί πάντα μια ένοχη απόλαυση η περίπτωση της Δέσποινας Παπαδοπούλου), τα ιδιαίτερα γραφεία, οι μεσάζοντες, οι πράκτορες – και ειδικά οι Ελληνοαμερικανοί πράκτορες όπως ο Τζον Φατσέας και ο διαβόητος Γκαστ Αβρακώτος (μιλάει στη σειρά ο γιος του) για τον οποίον να υπενθυμίσουμε ότι είχε την μεταθανάτια τιμή να τον υποδυθεί στη μεγάλη οθόνη ο μέγιστος των ηθοποιών, ο αείμνηστος Φίλιπ Σέιμορ Χόφμαν, στην ταινία Charlie Wilson’s War («Παιχνίδια εξουσίας») του 2007.   

Σκοτεινή Δεκαετία 1964 - 1974 | Τελευταίο Επεισόδιο – Trailer

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ