ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Sweet Tooth: Το τέλος του κόσμου και η αρχή της φαντασίας

sweet tooth Facebook Twitter
Ίσως η ιδανική ηλικία θεατή της σειράς να είναι αυτή του προέφηβου Γκας, το γεμάτο δέος, θαυμασμό αλλά και πληγές βλέμμα του οποίου δανείζεται συχνά η κάμερα.  
0

«Τι εμφανίστηκε πρώτα; Ο ιός ή τα υβρίδια;», ακούγεται να αναρωτιέται (χωρίς να μπορεί να προσφέρει απάντηση) η φωνή του αφηγητή, που ανήκει στον Τζέιμς Μπρόλιν (πατέρα του Τζος Μπρόλιν και σύζυγο της Μπάρμπρα Στρέιζαντ) και θυμίζει μεταξύ άλλων με την θυμόσοφη, «γνωστική» χροιά της την αντίστοιχη του Σαμ Έλιοτ στον «Μεγάλο Λεμπόφσκι».

Ο ιός σ’ αυτή την τηλεοπτική μεταφορά της ομώνυμης σειράς κόμικ του Jeff Lemiere μοιάζει πολύ με αυτόν που μας απειλεί, μας κυνηγά και μας στοχιεώνει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, είναι όμως ακόμα πιο ισχυρός και φονικός, προκαλώντας εκτός από αμέτρητους θανάτους, μαζικό πανικό και συνθήκες απόλυτου χάους και Αποκάλυψης, ακόμα και μετά την υποχώρησή του. 

Όσο για τα «υβρίδια», πρόκειται για «μεταλλαγμένα ημίαιμα πλάσματα», δηλαδή για παιδάκια που άρχισαν να γεννιούνται κατά (ή μήπως πριν;) την εξάπλωση της πανδημίας και μοιάζουν με κανονικά (και χαριτωμένα) ανθρώπινα παιδάκια, με την λεπτομέρεια όμως ότι μπορεί να έχουν κερατάκια, μυτερά αυτάκια και ουρίτσες.

Ένα από αυτά τα παιδάκια είναι και ο Γκας, που τον πήρε ως νεογέννητο ο πατέρας του μακριά από τα φλεγόμενα αστικά κέντρα, όταν η κατάσταση είχε τεθεί ανεπιστρεπτί εκτός ελέγχου – όταν ξεκίνησε η «Μεγάλη Κατάρρευση», όπως αποκαλείται στη σειρά το τέλος του πολιτισμού που πυροδότησε η πανδημία –  και τον μεγάλωσε στην ερημιά της βαθιάς υπαίθρου, κρατώντας τον μακριά από κάθε ανθρώπινη επαφή. Και τώρα ο μικρός με το παρατσούκλι «γλυκατζής» (εξ ου και ο τίτλος “Sweet Tooth”) είναι πια δέκα χρονών και έχει πολλές απορίες. 

Το “Sweet Tooth” δεν προκαλεί συγκρίσεις με άλλες σειρές ή ταινίες, έχοντας κατακτήσει ένα πολύ ιδιαίτερο και δικό του σύμπαν που στέκεται ακόμα κι όταν δεν λειτουργούν εξίσου όλα του τα μαγικά τρικ.       

«Το τέλος του κόσμου έχει τον περίεργη ιδιότητα να δημιουργεί συνδέσεις», όπως επίσης μας πληροφορεί ο αφηγητής. Μια τέτοια είναι η σχέση που αποκτά ο μικρός όταν αποφασίζει να αναζητήσει την μητέρα του, με έναν μεγαλόσωμο πρώην μισθοφόρο της Αποκάλυψης.

Συγχρόνως, ένας γιατρός προσπαθεί να προστατεύσει από την απελπισία και την οργή του (εναπομείναντος) όχλου την άρρωστη γυναίκα του, ενώ μια νεαρή γυναίκα αποφασίζει να βρει καταφύγιο στον ρημαγμένο ζωολογικό κήπο, τον οποίο σταδιακά μετουσιώνει σε κέντρο προστασίας «υβριδικών» και πάσης φύσεως κατατρεγμένων πλασμάτων. 

sweet tooth baby Facebook Twitter
«Mεταλλαγμένα ημίαιμα πλάσματα», δηλαδή παιδάκια που άρχισαν να γεννιούνται κατά (ή μήπως πριν;) την εξάπλωση της πανδημίας και μοιάζουν με κανονικά (και χαριτωμένα) ανθρώπινα παιδάκια, με την λεπτομέρεια όμως ότι μπορεί να έχουν κερατάκια, μυτερά αυτάκια και ουρίτσες.

Αυτοί είναι κάποιοι από τους κεντρικούς χαρακτήρες της εξαιρετικά όμορφης (η χρωματική παλέτα και η παραμυθένια, παραισθητική φωτογραφία εντυπωσιάζουν, όπως και τα πανοραμικά πλάνα στην απεραντοσύνη του φυσικού τοπίου της Νέας Ζηλανδίας όπου γυρίστηκε η σειρά λίγο πριν αλλά και κατά την διάρκεια του lockdown) φανταστικής αυτής περιπέτειας που απλώνει τον πρώτο κύκλο της σε οχτώ επεισόδια.

Επίσημα το Netflix έχει θέσει ως ηλικιακό όριο παρακολούθησης της σειράς τα 13 χρόνια. Λογικό, εν μέρει, από την στιγμή που υπάρχουν σκηνές και εικόνες όχι ακριβώς άγριες και αποτρόπαιες, μη ενδεδειγμένες όμως για μικρά παιδιά. Από την άλλη όμως, ίσως η ιδανική ηλικία θεατή της σειράς να είναι αυτή του προέφηβου Γκας, το γεμάτο δέος, θαυμασμό αλλά και πληγές βλέμμα του οποίου δανείζεται συχνά η κάμερα.  

Ή μάλλον, θα μπορούσαμε να πούμε ότι, εκτός των άλλων θετικών και συναρπαστικών στοιχείων της (και είναι πολλά), η σειρά ανακαλεί για λογαριασμό του ενήλικου θεατή τον δεκάχρονο εαυτό του, θυμίζοντάς του πώς είναι να αντιλαμβάνεσαι τον κόσμο μέσα από την ματιά και την φαντασία ενός παιδιού που έχει ζήσει μια ζωή ερμητική αλλά γεμάτη φυσικά ερεθίσματα. Και τώρα βλέπει για πρώτη φορά, μαζί του κι εμείς, πώς είναι ένας κόσμος που έχει μεταμορφωθεί και διαβρωθεί από την αρρώστια, τον πόνο, την καταστροφή. 

Αν κανείς θέλει να αναζητήσει σώνει και καλά αναφορές και αναλογίες σε άλλες σειρές ή ταινίες, η λίστα μπορεί να γίνει ατέλειωτη περιλαμβάνοντας τα πάντα από τη Hanna, τον Δρόμο (The Road), το Mad Max, το Willow και το Contagion μέχρι τον Μάγο του Οζ και τον Πίτερ Παν, και επίσης τους «σπιλμπεργκιανούς» / νοσταλγικούς τόνους του Stranger Things, μιας από τις πιο δημοφιλείς παραγωγές της ίδιας πλατφόρμας.

Το “Sweet Tooth” όμως δεν προκαλεί τέτοιες συγκρίσεις, έχοντας κατακτήσει ένα πολύ ιδιαίτερο και δικό του σύμπαν που στέκεται ακόμα κι όταν δεν λειτουργούν εξίσου όλα του τα μαγικά τρικ.       

Daily
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Bo Burnham – Inside: Μια υπερβατική φαντασμαγορία στο Netflix φτάνει την stand up κωμωδία στα αισθητικά της όρια

Daily / Bo Burnham – Inside: Μια υπερβατική φαντασμαγορία στο Netflix φτάνει την stand up κωμωδία στα αισθητικά της όρια

Ο νεαρός και πολυτάλαντος performer, ηθοποιός, μουσικός και σκηνοθέτης γύρισε μόνος του στη διάρκεια του lockdown ένα δημιουργικό παραλήρημα που πρέπει να το δει κανείς για να το πιστέψει
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ