Sweet Tooth: Το τέλος του κόσμου και η αρχή της φαντασίας

sweet tooth Facebook Twitter
Ίσως η ιδανική ηλικία θεατή της σειράς να είναι αυτή του προέφηβου Γκας, το γεμάτο δέος, θαυμασμό αλλά και πληγές βλέμμα του οποίου δανείζεται συχνά η κάμερα.  
0

«Τι εμφανίστηκε πρώτα; Ο ιός ή τα υβρίδια;», ακούγεται να αναρωτιέται (χωρίς να μπορεί να προσφέρει απάντηση) η φωνή του αφηγητή, που ανήκει στον Τζέιμς Μπρόλιν (πατέρα του Τζος Μπρόλιν και σύζυγο της Μπάρμπρα Στρέιζαντ) και θυμίζει μεταξύ άλλων με την θυμόσοφη, «γνωστική» χροιά της την αντίστοιχη του Σαμ Έλιοτ στον «Μεγάλο Λεμπόφσκι».

Ο ιός σ’ αυτή την τηλεοπτική μεταφορά της ομώνυμης σειράς κόμικ του Jeff Lemiere μοιάζει πολύ με αυτόν που μας απειλεί, μας κυνηγά και μας στοχιεώνει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, είναι όμως ακόμα πιο ισχυρός και φονικός, προκαλώντας εκτός από αμέτρητους θανάτους, μαζικό πανικό και συνθήκες απόλυτου χάους και Αποκάλυψης, ακόμα και μετά την υποχώρησή του. 

Όσο για τα «υβρίδια», πρόκειται για «μεταλλαγμένα ημίαιμα πλάσματα», δηλαδή για παιδάκια που άρχισαν να γεννιούνται κατά (ή μήπως πριν;) την εξάπλωση της πανδημίας και μοιάζουν με κανονικά (και χαριτωμένα) ανθρώπινα παιδάκια, με την λεπτομέρεια όμως ότι μπορεί να έχουν κερατάκια, μυτερά αυτάκια και ουρίτσες.

Ένα από αυτά τα παιδάκια είναι και ο Γκας, που τον πήρε ως νεογέννητο ο πατέρας του μακριά από τα φλεγόμενα αστικά κέντρα, όταν η κατάσταση είχε τεθεί ανεπιστρεπτί εκτός ελέγχου – όταν ξεκίνησε η «Μεγάλη Κατάρρευση», όπως αποκαλείται στη σειρά το τέλος του πολιτισμού που πυροδότησε η πανδημία –  και τον μεγάλωσε στην ερημιά της βαθιάς υπαίθρου, κρατώντας τον μακριά από κάθε ανθρώπινη επαφή. Και τώρα ο μικρός με το παρατσούκλι «γλυκατζής» (εξ ου και ο τίτλος “Sweet Tooth”) είναι πια δέκα χρονών και έχει πολλές απορίες. 

Το “Sweet Tooth” δεν προκαλεί συγκρίσεις με άλλες σειρές ή ταινίες, έχοντας κατακτήσει ένα πολύ ιδιαίτερο και δικό του σύμπαν που στέκεται ακόμα κι όταν δεν λειτουργούν εξίσου όλα του τα μαγικά τρικ.       

«Το τέλος του κόσμου έχει τον περίεργη ιδιότητα να δημιουργεί συνδέσεις», όπως επίσης μας πληροφορεί ο αφηγητής. Μια τέτοια είναι η σχέση που αποκτά ο μικρός όταν αποφασίζει να αναζητήσει την μητέρα του, με έναν μεγαλόσωμο πρώην μισθοφόρο της Αποκάλυψης.

Συγχρόνως, ένας γιατρός προσπαθεί να προστατεύσει από την απελπισία και την οργή του (εναπομείναντος) όχλου την άρρωστη γυναίκα του, ενώ μια νεαρή γυναίκα αποφασίζει να βρει καταφύγιο στον ρημαγμένο ζωολογικό κήπο, τον οποίο σταδιακά μετουσιώνει σε κέντρο προστασίας «υβριδικών» και πάσης φύσεως κατατρεγμένων πλασμάτων. 

sweet tooth baby Facebook Twitter
«Mεταλλαγμένα ημίαιμα πλάσματα», δηλαδή παιδάκια που άρχισαν να γεννιούνται κατά (ή μήπως πριν;) την εξάπλωση της πανδημίας και μοιάζουν με κανονικά (και χαριτωμένα) ανθρώπινα παιδάκια, με την λεπτομέρεια όμως ότι μπορεί να έχουν κερατάκια, μυτερά αυτάκια και ουρίτσες.

Αυτοί είναι κάποιοι από τους κεντρικούς χαρακτήρες της εξαιρετικά όμορφης (η χρωματική παλέτα και η παραμυθένια, παραισθητική φωτογραφία εντυπωσιάζουν, όπως και τα πανοραμικά πλάνα στην απεραντοσύνη του φυσικού τοπίου της Νέας Ζηλανδίας όπου γυρίστηκε η σειρά λίγο πριν αλλά και κατά την διάρκεια του lockdown) φανταστικής αυτής περιπέτειας που απλώνει τον πρώτο κύκλο της σε οχτώ επεισόδια.

Επίσημα το Netflix έχει θέσει ως ηλικιακό όριο παρακολούθησης της σειράς τα 13 χρόνια. Λογικό, εν μέρει, από την στιγμή που υπάρχουν σκηνές και εικόνες όχι ακριβώς άγριες και αποτρόπαιες, μη ενδεδειγμένες όμως για μικρά παιδιά. Από την άλλη όμως, ίσως η ιδανική ηλικία θεατή της σειράς να είναι αυτή του προέφηβου Γκας, το γεμάτο δέος, θαυμασμό αλλά και πληγές βλέμμα του οποίου δανείζεται συχνά η κάμερα.  

Ή μάλλον, θα μπορούσαμε να πούμε ότι, εκτός των άλλων θετικών και συναρπαστικών στοιχείων της (και είναι πολλά), η σειρά ανακαλεί για λογαριασμό του ενήλικου θεατή τον δεκάχρονο εαυτό του, θυμίζοντάς του πώς είναι να αντιλαμβάνεσαι τον κόσμο μέσα από την ματιά και την φαντασία ενός παιδιού που έχει ζήσει μια ζωή ερμητική αλλά γεμάτη φυσικά ερεθίσματα. Και τώρα βλέπει για πρώτη φορά, μαζί του κι εμείς, πώς είναι ένας κόσμος που έχει μεταμορφωθεί και διαβρωθεί από την αρρώστια, τον πόνο, την καταστροφή. 

Αν κανείς θέλει να αναζητήσει σώνει και καλά αναφορές και αναλογίες σε άλλες σειρές ή ταινίες, η λίστα μπορεί να γίνει ατέλειωτη περιλαμβάνοντας τα πάντα από τη Hanna, τον Δρόμο (The Road), το Mad Max, το Willow και το Contagion μέχρι τον Μάγο του Οζ και τον Πίτερ Παν, και επίσης τους «σπιλμπεργκιανούς» / νοσταλγικούς τόνους του Stranger Things, μιας από τις πιο δημοφιλείς παραγωγές της ίδιας πλατφόρμας.

Το “Sweet Tooth” όμως δεν προκαλεί τέτοιες συγκρίσεις, έχοντας κατακτήσει ένα πολύ ιδιαίτερο και δικό του σύμπαν που στέκεται ακόμα κι όταν δεν λειτουργούν εξίσου όλα του τα μαγικά τρικ.       

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Bo Burnham – Inside: Μια υπερβατική φαντασμαγορία στο Netflix φτάνει την stand up κωμωδία στα αισθητικά της όρια

Daily / Bo Burnham – Inside: Μια υπερβατική φαντασμαγορία στο Netflix φτάνει την stand up κωμωδία στα αισθητικά της όρια

Ο νεαρός και πολυτάλαντος performer, ηθοποιός, μουσικός και σκηνοθέτης γύρισε μόνος του στη διάρκεια του lockdown ένα δημιουργικό παραλήρημα που πρέπει να το δει κανείς για να το πιστέψει
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ