Το συναξάρι του Κρις Κριστόφερσον

Το συναξάρι του Κρις Κριστόφερσον Facebook Twitter
Eίχε προλάβει να ζήσει πολλές ζωές και να κάνει πολλές υπερβάσεις, μέχρι να κατοχυρώσει τον τίτλο του ποιητή. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

ΣΕ ΜΙΑ ΧΩΡΑ ΣΑΝ την δική μας, όπου επικρατεί μια ανίκητη μαζική προκατάληψη εις βάρος της μουσικής κάντρι (παρότι η εξίσωση υπήρξε πάντα σαφής: country + rhythm & blues = rock & roll), ένας τόσο σπουδαίος τραγουδοποιός και ερμηνευτής όπως ο Κρις Κριστόφερσον –σπουδαίος όσο ο Ντίλαν, ο Λέοναρντ Κοέν ή ο Τζόνι Κας, για να μην πάμε στους εκπροσώπους της λεγόμενης «outlaw» ή «εναλλακτικής» κάντρι– μπορεί να ήταν ακόμα λιγότερο γνωστός αν δεν είχε θητεύσει, παράλληλα με τη δισκογραφική του πορεία, και ως σταρ του σινεμά.

Κάτι που το έκανε επίσης καλά, ειδικά στις ταινίες του Σαμ Πέκινπα, με αποκορύφωμα το Pat Garret and Billy the Kid, ασχέτως αν έγινε διάσημος λίγο αργότερα, στο «Ένα αστέρι γεννιέται» δίπλα στην Μπάρμπρα Στρέιζαντ, όπου έπαιξε μια πιο λουστραρισμένη εκδοχή του εαυτού του, όταν πλέον κι ο ίδιος, προς όχι δυσάρεστη έκπληξή του, ήταν σταρ και σύμβολο του σεξ, σαν τον ήρωα που υποδυόταν στην ταινία.

Ήταν «Αναγεννησιακός» με την αμερικανική χροιά του όρου, και το όνειρό του ήταν να γίνει συγγραφέας, αλλά τελικά υπερνίκησε, όπως και στην περίπτωση του Κοέν, η ακατανίκητη κλίση προς το τραγούδι ως το πιο ισχυρό μέσο αφηγηματικής έκφρασης στον κόσμο.

Προηγουμένως, είχε προλάβει να ζήσει πολλές ζωές και να κάνει πολλές υπερβάσεις, μέχρι να κατοχυρώσει τον τίτλο του ποιητή που γεφύρωσε το εγγενώς εσωστρεφές και συντηρητικό σύστημα του Νάσβιλ, κοιτίδας της παραδοσιακής κάντρι, με τις ευαισθησίες και τα αιτήματα της αντικουλτούρας. Δεν ήταν και λίγο πράγμα, να λιώνουν με τα κομμάτια σου τα «φρικιά» και οι «βλάχοι» εξίσου.

Το συναξάρι του Κρις Κριστόφερσον Facebook Twitter
Με την Μπάρμπρα Στρέιζαντ στην ταινία «Α star is born», 1976.

Και τι κομμάτια… Και πώς τα σκάρωνε ο άτιμος, κάνοντάς τα να σπινθηροβολούν αυθεντικές εμπειρίες, και συνάμα βαθιές και οικουμενικές αλήθειες, έστω κι αν ο αφηγητής της ιστορίας ήταν πάντα το ίδιο πρόσωπο. Ο ίδιος δηλαδή ο Κρις Κριστόφερσον, σε μέρες κρασιού και ρόδων αλλά και σε σκοτεινές νύχτες της ψυχής: Ρομαντικός, μποέμ, συναισθηματικός, μοιρολάτρης, αποσυνάγωγος, απόκληρος, τελειωμένος. Κι αύριο πάλι απ’ την αρχή.  

Μια άλλη σημαντική μορφή της κάντρι μουσικής κατά την τελευταία πεντηκονταετία, ο Ρόντνι Κρόουελ, είχε πει για τους στίχους του Sunday Morning Coming Down, ενός από τα τραγούδια του Κριστόφερσον που έγινε σήμα κατατεθέν για τον ίδιο αλλά και για τον Τζόνι Κας που το πρωτοείπε: «Όλες αυτές οι λέξεις υπάρχουν στο λεξικό αλλά κανείς άλλος πριν από τον Κρις δεν μπορούσε να τις βάλει στη σωστή σειρά».

Είχε και την ανάλογη παιδεία εδώ που τα λέμε όμως, πέρα από το χάρισμα.

Προερχόμενος από προνομιούχο περιβάλλον, ο Κρις Κριστόφερσον είχε πάει μέσω της υποτροφίας Rhodes στην Οξφόρδη για να μελετήσει τους αγαπημένους του Ρομαντικούς ποιητές, και ειδικά τον Γουίλιαμ Μπλέικ. Ήταν επίσης πρωταθλητής πυγμαχίας, φέρελπις στρατιωτικός (δίδαξε και Αγγλική Φιλολογία στο Γουέστ Πόιντ) και ένα σωρό άλλες περιστασιακές ιδιότητες. Ήταν «Αναγεννησιακός» με την αμερικανική χροιά του όρου, και το όνειρό του ήταν να γίνει συγγραφέας, αλλά τελικά υπερνίκησε, όπως και στην περίπτωση του Κοέν, η ακατανίκητη κλίση προς το τραγούδι ως το πιο ισχυρό μέσο αφηγηματικής έκφρασης στον κόσμο.

Πάνω απ’ όλα ίσως, ο Κρις Κριστόφερσον υπήρξε η επιτομή αυτού που λέμε «είναι και φαίνεται». Η μορφή του και μόνο (το ύφος, η εκφορά, αυτό το θυμόσοφο μειδίαμα που δηλώνει τη γνώση μιας βαθιάς αλήθειας, που όμως συντρίβεται κάθε τόσο στις αντιφάσεις της) πιστοποιούσε την αυθεντικότητα της εμπειρίας και λειτουργούσε καθησυχαστικά, ακόμα κι όταν τα λόγια των τραγουδιών σε κάνουν να θέλεις να κατεβάσεις απνευστί μισό μπουκάλι ουίσκι. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ