Tα μάρμαρα μια ζωή

Tα μάρμαρα μια ζωή Facebook Twitter
O Ρίσι Σούνακ είχε ξεκαθαρίσει από τον περασμένο Μάρτιο ότι δεν σχεδιάζεται καμιά επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

ΑΝ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ δεν είναι τόσο «η τέχνη του εφικτού», σύμφωνα με τον αφορισμό που μας έχει φορτωθεί από την εποχή του Μπίσμαρκ, όσο η τέχνη του αντιπερισπασμού, τότε θα λέγαμε ότι πολιτικά δεν απέδωσε κάτι συνταρακτικό το επιθετικό επικοινωνιακό παιχνίδι του πρωθυπουργού στο Λονδίνο με αιχμή τα «μάρμαρα» και το διπλωματικό μπάχαλο που επακολούθησε.

Κι αυτό το «είναι σα να κόβεις τη Μόνα Λίζα στη μέση» που χρησιμοποίησε στην τηλεοπτική του συνέντευξη, μ’ έχει στοιχειώσει. Έχω συνέχεια στο μυαλό μου την γκραν-γκινιόλ εικόνα της Τζοκόντα σκισμένης στα δύο. Είναι από αυτές τις θεαματικές αναλογίες που στήνουν εντυπωσιακά σλόγκαν αλλά άμα κάτσεις να τις σκεφτείς, δεν βγάζουν νόημα και σε φρικάρουν.

Καλώς να επιστρέψουν κάποια στιγμή και ακόμα καλύτερα η επιστροφή τους να συμπαρασύρει την απελευθέρωση τόσων άλλων μνημείων που δεν ανήκουν στους αποικιοκράτες κατόχους τους, αλλά δεν θα πεθάνουμε κιόλας. Αυτή ήταν πάντα η διόλου έντονη άποψή μου για το αυτό το ζήτημα που έχει αναδειχθεί ως το Ιερό Δισκοπότηρο ενώ συχνά λειτουργεί ως ο Μεγάλος Αντιπερισπασμός.

Τουλάχιστον εξέθεσε τον αντιπαθέστατο και κακομαθημένο Βρετανό ομόλογό του, προκαλώντας μάλιστα εθνικοπατριωτικό οίστρο σε κάποιους ενθουσιώδεις υποστηρικτές του –φιλελεύθερους, κοσμοπολίτες και αντι-ρατσιστές  κατά τ’ άλλα– οι οποίοι έκαναν λόγο στα social media για «τάφο του Ινδού», ασχέτως αν ο Ρίσι Σούνακ είχε ξεκαθαρίσει από τον περασμένο Μάρτιο ότι δεν σχεδιάζεται καμιά επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

Η συμπεριφορά του πάντως καταγράφηκε εμμέσως πλην σαφώς ως γελοία, ακόμα κι από επιφανείς Τόρηδες, όπως ο πρώην ηγέτης και υπουργός Εξωτερικών των Συντηρητικών Γουίλιαμ Χέιγκ, ο οποίος δήλωσε, καταπίνοντας μπόλικο αγγλικό φλέγμα, ότι η ακύρωση της συνάντησης «δεν ήταν καλή διαφήμιση για τη διπλωματία». Καλύτερα ίσως, αποφεύχθηκε έτσι όχι μόνο η κουβέντα για τα μάρμαρα αλλά και για άλλα θέματα στην ατζέντα της συνάντησης, όπως το μεταναστευτικό, για το οποίο ποιος ξέρει τι φριχτό θα λεγόταν, δεδομένων των σχετικών θέσεων του Σούνακ.

Μεγάλωσα με τη διεκδίκηση των μαρμάρων (όταν ακόμα, και για δεκαετίες, λέγαμε «τα Ελγίνεια») και είμαι σχεδόν βέβαιος θα αποχαιρετήσω πριν επιστρέψουν. Δεν πειράζει, μπορώ να ζήσω μ’ αυτήν τη μοίρα.

Καλώς να επιστρέψουν κάποια στιγμή (και Μουσείο έχουμε κι απ’ όλα, ασχέτως αν ρημάζουν τόσοι περιφερειακοί αρχαιολογικοί χώροι) και ακόμα καλύτερα η επιστροφή τους να συμπαρασύρει την απελευθέρωση τόσων άλλων μνημείων που δεν ανήκουν στους αποικιοκράτες κατόχους τους, αλλά δεν θα πεθάνουμε κιόλας. Αυτή ήταν πάντα η διόλου έντονη άποψή μου για το αυτό το ζήτημα που έχει αναδειχθεί ως το Ιερό Δισκοπότηρο ενώ συχνά λειτουργεί ως ο Μεγάλος Αντιπερισπασμός.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ