Tα μάρμαρα μια ζωή

Tα μάρμαρα μια ζωή Facebook Twitter
O Ρίσι Σούνακ είχε ξεκαθαρίσει από τον περασμένο Μάρτιο ότι δεν σχεδιάζεται καμιά επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

ΑΝ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ δεν είναι τόσο «η τέχνη του εφικτού», σύμφωνα με τον αφορισμό που μας έχει φορτωθεί από την εποχή του Μπίσμαρκ, όσο η τέχνη του αντιπερισπασμού, τότε θα λέγαμε ότι πολιτικά δεν απέδωσε κάτι συνταρακτικό το επιθετικό επικοινωνιακό παιχνίδι του πρωθυπουργού στο Λονδίνο με αιχμή τα «μάρμαρα» και το διπλωματικό μπάχαλο που επακολούθησε.

Κι αυτό το «είναι σα να κόβεις τη Μόνα Λίζα στη μέση» που χρησιμοποίησε στην τηλεοπτική του συνέντευξη, μ’ έχει στοιχειώσει. Έχω συνέχεια στο μυαλό μου την γκραν-γκινιόλ εικόνα της Τζοκόντα σκισμένης στα δύο. Είναι από αυτές τις θεαματικές αναλογίες που στήνουν εντυπωσιακά σλόγκαν αλλά άμα κάτσεις να τις σκεφτείς, δεν βγάζουν νόημα και σε φρικάρουν.

Καλώς να επιστρέψουν κάποια στιγμή και ακόμα καλύτερα η επιστροφή τους να συμπαρασύρει την απελευθέρωση τόσων άλλων μνημείων που δεν ανήκουν στους αποικιοκράτες κατόχους τους, αλλά δεν θα πεθάνουμε κιόλας. Αυτή ήταν πάντα η διόλου έντονη άποψή μου για το αυτό το ζήτημα που έχει αναδειχθεί ως το Ιερό Δισκοπότηρο ενώ συχνά λειτουργεί ως ο Μεγάλος Αντιπερισπασμός.

Τουλάχιστον εξέθεσε τον αντιπαθέστατο και κακομαθημένο Βρετανό ομόλογό του, προκαλώντας μάλιστα εθνικοπατριωτικό οίστρο σε κάποιους ενθουσιώδεις υποστηρικτές του –φιλελεύθερους, κοσμοπολίτες και αντι-ρατσιστές  κατά τ’ άλλα– οι οποίοι έκαναν λόγο στα social media για «τάφο του Ινδού», ασχέτως αν ο Ρίσι Σούνακ είχε ξεκαθαρίσει από τον περασμένο Μάρτιο ότι δεν σχεδιάζεται καμιά επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

Η συμπεριφορά του πάντως καταγράφηκε εμμέσως πλην σαφώς ως γελοία, ακόμα κι από επιφανείς Τόρηδες, όπως ο πρώην ηγέτης και υπουργός Εξωτερικών των Συντηρητικών Γουίλιαμ Χέιγκ, ο οποίος δήλωσε, καταπίνοντας μπόλικο αγγλικό φλέγμα, ότι η ακύρωση της συνάντησης «δεν ήταν καλή διαφήμιση για τη διπλωματία». Καλύτερα ίσως, αποφεύχθηκε έτσι όχι μόνο η κουβέντα για τα μάρμαρα αλλά και για άλλα θέματα στην ατζέντα της συνάντησης, όπως το μεταναστευτικό, για το οποίο ποιος ξέρει τι φριχτό θα λεγόταν, δεδομένων των σχετικών θέσεων του Σούνακ.

Μεγάλωσα με τη διεκδίκηση των μαρμάρων (όταν ακόμα, και για δεκαετίες, λέγαμε «τα Ελγίνεια») και είμαι σχεδόν βέβαιος θα αποχαιρετήσω πριν επιστρέψουν. Δεν πειράζει, μπορώ να ζήσω μ’ αυτήν τη μοίρα.

Καλώς να επιστρέψουν κάποια στιγμή (και Μουσείο έχουμε κι απ’ όλα, ασχέτως αν ρημάζουν τόσοι περιφερειακοί αρχαιολογικοί χώροι) και ακόμα καλύτερα η επιστροφή τους να συμπαρασύρει την απελευθέρωση τόσων άλλων μνημείων που δεν ανήκουν στους αποικιοκράτες κατόχους τους, αλλά δεν θα πεθάνουμε κιόλας. Αυτή ήταν πάντα η διόλου έντονη άποψή μου για το αυτό το ζήτημα που έχει αναδειχθεί ως το Ιερό Δισκοπότηρο ενώ συχνά λειτουργεί ως ο Μεγάλος Αντιπερισπασμός.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ