«Τα πράγματα θα γλιστρήσουν προς κάθε κατεύθυνση»: Όλα τα είχε προφητεύσει ο Κοέν στο «The Future»

ΛΕΟΝΑΡΝΤ ΚΟΕΝ Facebook Twitter
Θα λέγαμε ότι ο Καναδός έχει μάλλον ατυχήσει (χωρίς να φταίει φυσικά) στις διασκευές των τραγουδιών του, με κάποιες επιφανείς εξαιρέσεις όπως το Hallelujah που έκανε δικό του ο Jeff Buckley.
0

EINAI ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΞΙΟ απορίας το γεγονός ότι δεν ακούγεται όλη την ώρα παντού –στα ασανσέρ, στα πολυκαταστήματα, στα ringtones των περαστικών– ως διαρκής υπενθύμιση των αποκαλυπτικών καιρών που ζούμε το The Future του Λέοναρντ Κοέν από το ομώνυμο άλμπουμ το οποίο κυκλοφόρησε πριν από τριάντα χρόνια ακριβώς.

Με είχε προσπεράσει τότε, ήταν αλλού το μυαλό. Ίσως και να είχαμε ακούσει κάποια από τα μακρόπνοα άσματα του δίσκου (το Anthem, το Democracy, το Waiting for the Miracle, το Closing Time, και φυσικά το The Future – τι να λέμε τώρα, μεγαλειώδη κομμάτια, χρησμοί με το βάρος καθεδρικών ναών) αλλά παραήταν ενήλικο και κυρίως παραήταν «προφητικό» το περιεχόμενο για τις νεανικές και «εναλλακτικές» μας ευαισθησίες.

Μην ξεχνάμε ότι ήμασταν πολύ νέοι και ήταν τα ‘90s. O Κερτ Κομπέιν μπορεί να αυτοκτόνησε, η ανεμελιά όμως και η ευδαιμονία (επίπλαστη και μη) εξακολουθούσαν ακάθεκτες.

«Δώσε μου τον απόλυτο έλεγχο πάνω σε κάθε ζωντανή ψυχή… Δώσ’ μου πίσω το Τείχος του Βερολίνου, δώσ’ μου Στάλιν και Άγιο Παύλο, δώσ’ μου Χριστό ή δώσ’  μου Χιροσίμα… Έχω δει το μέλλον μωρό μου, είναι φόνος».

«Έλα μωρέ, βαρέθηκε ο θείος Λένι τα αισθηματικά», τον είχαμε δικάσει επιπόλαια τότε (στην πραγματικότητα βρισκόταν στο αποκορύφωμα του δεσμού του με τη Ρεμπέκα Ντε Μορνέ, αλλά χωρίς ίντερνετ εκείνα τα χρόνια ήταν δύσκολη η έγκαιρη ενημέρωση για τέτοια ζητήματα), «και το γύρισε στη βαριά πολιτική αλληγορία».

Δυο-τρία χρόνια μετά όμως, που το The Future βρέθηκε να στοιχειώνει το σάουντρακ του Natural Born Killers («Γεννημένοι δολοφόνοι»), αναγκαστήκαμε να το προσέξουμε. Η αντίδραση ήταν εντελώς διαφορετική αυτή τη φορά: «Αμάν, τι λέει πάλι ο μπάρμπας!».

Και τι δεν έλεγε με την υποβλητική φωνή του ως ημιπαράφρων αφηγητής-προφήτης, και τι δεν ζητούσε: «Δώσε μου τον απόλυτο έλεγχο πάνω σε κάθε ζωντανή ψυχή… Δώσ’ μου πίσω το Τείχος του Βερολίνου, δώσ’ μου Στάλιν και Άγιο Παύλο, δώσ’ μου Χριστό ή δώσ’  μου Χιροσίμα… Έχω δει το μέλλον μωρό μου, είναι φόνος»

Leonard Cohen - The Future

Η πρόγνωση τότε έμοιαζε απόκοσμα εξωπραγματική και δυσοίωνη, τώρα όμως μοιάζει χειρουργικά ακριβής: «Θα σπάσει ο αρχαίος Δυτικός κώδικας… Η ιδιωτική σου ζωή θα ξεχυθεί… Τα πράγματα θα γλιστρήσουν προς κάθε κατεύθυνση, τίποτα δεν θα μπορεί πια να μετρηθεί, η χιονοθύελλα του κόσμου έχει περάσει το κατώφλι και έχει ανατρέψει την τάξη της ψυχής… Είδα την άνοδο και την πτώση των εθνών, άκουσα τις ιστορίες τους, τις άκουσα όλες, η αγάπη όμως είναι η μόνη μηχανή επιβίωσης…». Πάλι καλά. 

Θα λέγαμε ότι ο Καναδός έχει μάλλον ατυχήσει (χωρίς να φταίει φυσικά) στις διασκευές των τραγουδιών του, με κάποιες επιφανείς εξαιρέσεις όπως το Hallelujah που έκανε δικό του ο Jeff Buckley.

Χθες όμως, έκτη επέτειο του θανάτου του και τριάντα χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του τραγουδιού, η διαβόητη avant-garde / industrial κολεκτίβα των Σλοβένων Laibach «έσκασε» στο διαδίκτυο μια συγκλονιστικά μονολιθική διασκευή του The Future αναδεικνύοντας το αποκαλυπτικό του μεγαλείο. Για να μην πούμε για το βίντεο που το συνοδεύει.

Σύμφωνα με το σχετικό ανακοινωθέν του γκρουπ, οι Leibach είχαν αποφασίσει εδώ και χρόνια να ερμηνεύσουν το κομμάτι: «Αναζητούσαμε κάτι που μπορεί με το ειδικό βάρος του να περιγράψει ιδανικά το σύγχρονο zeitgeist και την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ανθρωπότητα και η σύνθεση του Cohen κάνει ακριβώς αυτό, συμβαδίζοντας φανταστικά με τους τωρινούς προ-αποκαλυπτικούς καιρούς».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Λέοναρντ Κοέν στο καφενείο του παππού μου στον Μόλυβο

Σαν σήμερα / Ο Λέοναρντ Κοέν στο καφενείο του παππού μου στον Μόλυβο

Ο Λέοναρντ Κοέν δεν πήγαινε μόνο στην Ύδρα. Σύχναζε και στον Μόλυβο, και μάλιστα στο παραδοσιακό καφενείο του παππού της Μαρούσας Θωμά. Οι ντόπιοι τον φώναζαν Λιουνάρντο και θεωρούσαν ότι δεν τα κατάφερνε ιδιαίτερα στην κιθάρα.
ΜΑΡΟΥΣΑ ΘΩΜΑ
Αρχαιοελληνική τραγωδία: Ο Λέοναρντ Κοέν και η κατάρα της Ύδρας

Βιβλίο / Αρχαιοελληνική τραγωδία: Ο Λέοναρντ Κοέν και η κατάρα της Ύδρας

Όταν πριν από εξήντα χρόνια κατέφτασε στο νησί ο 25χρονος Κοέν, εντάχθηκε άμεσα στην μποέμικη αποικία που είχαν στήσει ήδη εκεί διάφοροι επιφανείς και μη εμιγκρέδες των γραμμάτων και των τεχνών. Πολλοί από αυτούς όμως έμελλε να έχουν τραγική κατάληξη.
Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Shortcut / Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Καταβεβλημένος από την κόπωση, τις ουσίες και την πίεση της εμφάνισής του στην ιερή πόλη, ο Λέοναρντ Κοέν σταμάτησε τη συναυλία στη μέση. Επανήλθε όμως στη σκηνή και ενάμιση χρόνο μετά επέστρεψε στο Ισραήλ ως «εθελοντής» στον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ