«Τα πράγματα θα γλιστρήσουν προς κάθε κατεύθυνση»: Όλα τα είχε προφητεύσει ο Κοέν στο «The Future»

ΛΕΟΝΑΡΝΤ ΚΟΕΝ Facebook Twitter
Θα λέγαμε ότι ο Καναδός έχει μάλλον ατυχήσει (χωρίς να φταίει φυσικά) στις διασκευές των τραγουδιών του, με κάποιες επιφανείς εξαιρέσεις όπως το Hallelujah που έκανε δικό του ο Jeff Buckley.
0

EINAI ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΞΙΟ απορίας το γεγονός ότι δεν ακούγεται όλη την ώρα παντού –στα ασανσέρ, στα πολυκαταστήματα, στα ringtones των περαστικών– ως διαρκής υπενθύμιση των αποκαλυπτικών καιρών που ζούμε το The Future του Λέοναρντ Κοέν από το ομώνυμο άλμπουμ το οποίο κυκλοφόρησε πριν από τριάντα χρόνια ακριβώς.

Με είχε προσπεράσει τότε, ήταν αλλού το μυαλό. Ίσως και να είχαμε ακούσει κάποια από τα μακρόπνοα άσματα του δίσκου (το Anthem, το Democracy, το Waiting for the Miracle, το Closing Time, και φυσικά το The Future – τι να λέμε τώρα, μεγαλειώδη κομμάτια, χρησμοί με το βάρος καθεδρικών ναών) αλλά παραήταν ενήλικο και κυρίως παραήταν «προφητικό» το περιεχόμενο για τις νεανικές και «εναλλακτικές» μας ευαισθησίες.

Μην ξεχνάμε ότι ήμασταν πολύ νέοι και ήταν τα ‘90s. O Κερτ Κομπέιν μπορεί να αυτοκτόνησε, η ανεμελιά όμως και η ευδαιμονία (επίπλαστη και μη) εξακολουθούσαν ακάθεκτες.

«Δώσε μου τον απόλυτο έλεγχο πάνω σε κάθε ζωντανή ψυχή… Δώσ’ μου πίσω το Τείχος του Βερολίνου, δώσ’ μου Στάλιν και Άγιο Παύλο, δώσ’ μου Χριστό ή δώσ’  μου Χιροσίμα… Έχω δει το μέλλον μωρό μου, είναι φόνος».

«Έλα μωρέ, βαρέθηκε ο θείος Λένι τα αισθηματικά», τον είχαμε δικάσει επιπόλαια τότε (στην πραγματικότητα βρισκόταν στο αποκορύφωμα του δεσμού του με τη Ρεμπέκα Ντε Μορνέ, αλλά χωρίς ίντερνετ εκείνα τα χρόνια ήταν δύσκολη η έγκαιρη ενημέρωση για τέτοια ζητήματα), «και το γύρισε στη βαριά πολιτική αλληγορία».

Δυο-τρία χρόνια μετά όμως, που το The Future βρέθηκε να στοιχειώνει το σάουντρακ του Natural Born Killers («Γεννημένοι δολοφόνοι»), αναγκαστήκαμε να το προσέξουμε. Η αντίδραση ήταν εντελώς διαφορετική αυτή τη φορά: «Αμάν, τι λέει πάλι ο μπάρμπας!».

Και τι δεν έλεγε με την υποβλητική φωνή του ως ημιπαράφρων αφηγητής-προφήτης, και τι δεν ζητούσε: «Δώσε μου τον απόλυτο έλεγχο πάνω σε κάθε ζωντανή ψυχή… Δώσ’ μου πίσω το Τείχος του Βερολίνου, δώσ’ μου Στάλιν και Άγιο Παύλο, δώσ’ μου Χριστό ή δώσ’  μου Χιροσίμα… Έχω δει το μέλλον μωρό μου, είναι φόνος»

Leonard Cohen - The Future

Η πρόγνωση τότε έμοιαζε απόκοσμα εξωπραγματική και δυσοίωνη, τώρα όμως μοιάζει χειρουργικά ακριβής: «Θα σπάσει ο αρχαίος Δυτικός κώδικας… Η ιδιωτική σου ζωή θα ξεχυθεί… Τα πράγματα θα γλιστρήσουν προς κάθε κατεύθυνση, τίποτα δεν θα μπορεί πια να μετρηθεί, η χιονοθύελλα του κόσμου έχει περάσει το κατώφλι και έχει ανατρέψει την τάξη της ψυχής… Είδα την άνοδο και την πτώση των εθνών, άκουσα τις ιστορίες τους, τις άκουσα όλες, η αγάπη όμως είναι η μόνη μηχανή επιβίωσης…». Πάλι καλά. 

Θα λέγαμε ότι ο Καναδός έχει μάλλον ατυχήσει (χωρίς να φταίει φυσικά) στις διασκευές των τραγουδιών του, με κάποιες επιφανείς εξαιρέσεις όπως το Hallelujah που έκανε δικό του ο Jeff Buckley.

Χθες όμως, έκτη επέτειο του θανάτου του και τριάντα χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του τραγουδιού, η διαβόητη avant-garde / industrial κολεκτίβα των Σλοβένων Laibach «έσκασε» στο διαδίκτυο μια συγκλονιστικά μονολιθική διασκευή του The Future αναδεικνύοντας το αποκαλυπτικό του μεγαλείο. Για να μην πούμε για το βίντεο που το συνοδεύει.

Σύμφωνα με το σχετικό ανακοινωθέν του γκρουπ, οι Leibach είχαν αποφασίσει εδώ και χρόνια να ερμηνεύσουν το κομμάτι: «Αναζητούσαμε κάτι που μπορεί με το ειδικό βάρος του να περιγράψει ιδανικά το σύγχρονο zeitgeist και την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ανθρωπότητα και η σύνθεση του Cohen κάνει ακριβώς αυτό, συμβαδίζοντας φανταστικά με τους τωρινούς προ-αποκαλυπτικούς καιρούς».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Λέοναρντ Κοέν στο καφενείο του παππού μου στον Μόλυβο

Σαν σήμερα / Ο Λέοναρντ Κοέν στο καφενείο του παππού μου στον Μόλυβο

Ο Λέοναρντ Κοέν δεν πήγαινε μόνο στην Ύδρα. Σύχναζε και στον Μόλυβο, και μάλιστα στο παραδοσιακό καφενείο του παππού της Μαρούσας Θωμά. Οι ντόπιοι τον φώναζαν Λιουνάρντο και θεωρούσαν ότι δεν τα κατάφερνε ιδιαίτερα στην κιθάρα.
ΜΑΡΟΥΣΑ ΘΩΜΑ
Αρχαιοελληνική τραγωδία: Ο Λέοναρντ Κοέν και η κατάρα της Ύδρας

Βιβλίο / Αρχαιοελληνική τραγωδία: Ο Λέοναρντ Κοέν και η κατάρα της Ύδρας

Όταν πριν από εξήντα χρόνια κατέφτασε στο νησί ο 25χρονος Κοέν, εντάχθηκε άμεσα στην μποέμικη αποικία που είχαν στήσει ήδη εκεί διάφοροι επιφανείς και μη εμιγκρέδες των γραμμάτων και των τεχνών. Πολλοί από αυτούς όμως έμελλε να έχουν τραγική κατάληξη.
Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Shortcut / Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Καταβεβλημένος από την κόπωση, τις ουσίες και την πίεση της εμφάνισής του στην ιερή πόλη, ο Λέοναρντ Κοέν σταμάτησε τη συναυλία στη μέση. Επανήλθε όμως στη σκηνή και ενάμιση χρόνο μετά επέστρεψε στο Ισραήλ ως «εθελοντής» στον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ