ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Θα έχουμε πάντα το Μαρόκο

ΜΑΡΟΚΟ Facebook Twitter
Δεν ήταν μόνο η αγωνιστική συμπεριφορά μιας ομάδας με το Ο κεφαλαίο, αλλά και διάφορα άλλα συναρπαστικά στοιχεία που έκαναν την εμφατική παρουσία του Μαρόκου στον θεσμό να μοιάζει με τόσο ξεχωριστό event. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΔΕΝ ΘΑ ΤΟΥ ΑΞΙΖΕ ίσως αλλά θα ήταν πραγματικά η ιδανική εξιλέωση για το Κατάρ και το Μουντιάλ που διοργάνωσε, αν ολοκληρωνόταν το θαύμα και κατακτούσε το βαρύτιμο τρόπαιο η ομάδα του Μαρόκου, που ως σύνολο ξεπέρασε κάθε προσδοκία κι ας ήταν από πριν γνωστή η ποιότητα και η αξία των ποδοσφαιριστών της.

Τα «λιοντάρια του Άτλαντα» θριάμβευσαν επί υπερδυνάμεων (του ποδοσφαίρου αλλά και της αποικιοκρατίας) όπως το Βέλγιο, η Ισπανία και η Πορτογαλία, πριν σκοντάψουν ένα βήμα πριν από τον μεγάλο τελικό, στα πόδια της κραταιής Γαλλίας

Η ιστορία γράφτηκε όμως και μοιάζει θέμα χρόνου πλέον το πότε θα φτάσει στην πηγή και θα πιει νερό μια ομάδα εκτός των παραδοσιακών μονόλιθων από την Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική. Και ειδικότερα, μια εθνική ομάδα από την ποδοσφαιρομάνα Αφρική.

Το ζητά ο υπόλοιπος κόσμος, το θέλει, το έχει ανάγκη, όπως αποδείχτηκε από τις μαζικές προσευχές στην Ινδονησία κι από τις ενθουσιώδεις εκδηλώσεις συμπαράστασης, προσμονής και λαχτάρας στους δρόμους πολλών μεγαλουπόλεων απ' άκρη σ’ άκρη στην Αφρική και στη Μέση Ανατολή, ακόμα και στην Ευρώπη, που συνόδευσαν την πορεία της ομάδας προς το άπιαστο. 

Ήταν τα τύμπανα, οι καστανιέτες, τα πολύχρωμα ρούχα, τα τραγούδια και ο φανατισμός ενός κοινού που ζει για το ποδόσφαιρο.

Και δεν ήταν μόνο η αγωνιστική συμπεριφορά μιας ομάδας με το Ο κεφαλαίο, αλλά και διάφορα άλλα συναρπαστικά στοιχεία που έκαναν την εμφατική παρουσία του Μαρόκου στον θεσμό να μοιάζει με τόσο ξεχωριστό event.

Ήταν ο σταρ της ομάδας Χακίμ Ζιγέκ που δεν καταλάβαινε τι τον ρωτούσε ένας δημοσιογράφος αραβικής χώρας και του είπε «αγγλικά, παρακαλώ», δείχνοντας μ’ αυτό τον τρόπο ότι το Μαρόκο είναι και αραβική χώρα, αλλά όχι αποκλειστικά, καθώς πολλοί από τους παίκτες μιλούν βερβερικές διαλέκτους. 

Ήταν η εικόνα του αρχηγού Ασράφ Χακίμι να τρέχει να αγκαλιάσει στις κερκίδες τη μάνα του που δούλεψε οικιακή βοηθός στη Μαδρίτη και μεγάλωσε μόνη της τα παιδιά της.

Ήταν η τρικολόρ σημαία των Βερβέρων Αμαζίγ που έχει υιοθετηθεί από τους ακτιβιστές σε πολλές αφρικανικές χώρες από τον βορρά μέχρι τη Μαυριτανία, το Μάλι και την Μπουρκίνα Φάσο, και μπορούσες να τη δεις παντού, μέσα κι έξω από το γήπεδο, σε πλήρη αντιστοιχία με την επίσημη σημαία του Μαρόκου.

Ήταν οι παλαιστινιακές σημαίες σε σημαίνουσα θέση. 

Ήταν τα τύμπανα, οι καστανιέτες, τα πολύχρωμα ρούχα, τα τραγούδια και ο φανατισμός ενός κοινού που ζει για το ποδόσφαιρο. Tο κλασικό ντέρμπι ανάμεσα στις ομάδες Ράζα (ή Ράγια όπως την ξέραμε) και Γουιντάντ της Καζαμπλάνκα μπορεί να συγκριθεί σε κλίμακα, ένταση, παλμό, μαζικότητα αλλά και εκτεταμένα επεισόδια μόνο με τα ματς όπως Μπόκα Τζούνιορς-Ρίβερ Πλέιτ ή Σέλτικ-Ρέιντζερς. Συχνά τα τελευταία χρόνια, σε τέτοιες αναμετρήσεις ο εθνικός ύμνος του Μαρόκου αποδοκιμάζεται από οπαδούς και των δύο αιώνιων αντιπάλων. 

Ένα από τα τραγούδια των φανατικών οπαδών της Ράζα (της επονομαζόμενης «ομάδας του λαού») μεταφέρθηκε και στα γήπεδα του Κατάρ και έγινε ένα από τα εναλλακτικά σουξέ της αμφιλεγόμενης διοργάνωσης. «Δεν θα σ’ αφήσουμε μόνη σου Γάζα, κι ας είσαι μακριά», λέει.

Δυστυχώς όμως, το Παγκόσμιο Κύπελο σημαδεύτηκε από τον θάνατο ενός επιφανούς αθλητικογράφου και εμπνευστή της πλατφόρμας Football Palestine. Ο Αμερικανός δημοσιογράφος Γκραντ Γουόλ, ίσως ο πιο σοβαρός γνώστης και ο πιο θερμός υποστηρικτής του ποδοσφαίρου στη χώρα του, πέθανε ξαφνικά στα 48 του χρόνια στο Κατάρ πριν από τους ημιτελικούς.

Ο άνθρωπος που είχε φτάσει μέχρι τη Ραμάλα για να καλύψει τις προσπάθειες της παλαιστινιακής ομάδας ποδοσφαίρου πρόλαβε πάντως να σημειώσει με χαρά ότι αυτό ήταν το πρώτο Μουντιάλ που οι αφρικανικές ομάδες είχαν όλες Αφρικανούς προπονητές αντί για τους καλτ Ευρωπαίους γυρολόγους του (πρόσφατου) παρελθόντος. 


 

Daily
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ