Η δεοντολογία και η κ. Κοσιώνη

Η δεοντολογία και η κ. Κοσιώνη Facebook Twitter
Σε μια χώρα σαν τη δική μας, που πολλοί δημοσιογράφοι δεν έχουν πρόβλημα να διατηρούν οικονομικές σχέσεις με μια κυβέρνηση, ένα κόμμα ή μια επιχείρηση, όταν παράλληλα κάνουν δημοσιογραφία, η περίπτωση Κοσιώνη είναι απλώς ένας κρίκος στην αλυσίδα της μολυσμένης ενημέρωσης. Φωτ.: bianka/LIFO
0

Η ΜΑΡΙΑ ΣΡΑΙΒΕΡ ΗΤΑΝ μια επιτυχημένη δημοσιογράφος και παρουσιάστρια του NBC, είχε μια μεγάλη καριέρα, την οποία προτίμησε να διακόψει το διάστημα 2003-2011, επειδή ο σύζυγός της Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ εκλέχτηκε κυβερνήτης στην Καλιφόρνια – η κοινή λογική και η δημοσιογραφική δεοντολογία δεν επέτρεπαν να συνεχίσει το ζευγάρι να πορεύεται χωρίς να συμβαίνει τίποτα. Αν το έκαναν, θα ήταν μια κλασική περίπτωση σύγκρουσης συμφερόντων. Δεν ήταν δυνατό να συνέχιζε να κάνει δημοσιογραφία όταν ο σύζυγός της, ως πολιτικός, βρέθηκε στην απέναντι πλευρά, αυτή που η δημοσιογραφία οφείλει να ελέγχει. Όταν ολοκληρώθηκε η θητεία του, η δημοσιογράφος επέστρεψε στο NBC.

Η Κόνι Σουλτς ήταν αρθρογράφος για πολλά χρόνια στη «USA Today», είχε μια επιτυχημένη στήλη χάρη στην οποία κέρδισε το 2005 το βραβείο Πούλιτζερ και παράλληλα δίδασκε δημοσιογραφία στο Πανεπιστήμιο Denison. Στη διάρκεια της καριέρας της δυο φορές παραιτήθηκε από τη δημοσιογραφική της απασχόληση και ο λόγος ήταν ο σύζυγός της Σέροντ Μπράουν, ο οποίος διεκδικούσε, και κέρδισε τελικά, την εκλογή του στη Γερουσία. Η αιτία ήταν ίδια με αυτήν της Σράιβερ, σύγκρουση συμφερόντων. Η περίπτωση της Γαλλοαμερικανίδας Aν Σινκλέρ είναι πιο γνωστή στη χώρα μας· παρουσίαζε μία από τις πιο δημοφιλείς εκπομπές στο TF1 και παραιτήθηκε όταν ο σύζυγός της Ντομινίκ Στρος-Καν ανέλαβε υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας – σύγκρουση συμφερόντων πάλι.

Στην ίδια χώρα όπου δημοσιογράφοι στα τηλεοπτικά πάνελ λειτουργούν ως εκπρόσωποι κομμάτων, ως υποκατάστατά τους ή η εναλλαγή κυβερνήσεων συνοδεύεται από μαζικούς διορισμούς δημοσιογράφων σε δημόσιους φορείς, η κ. Κοσιώνη απλώς δεν αποτελεί την εξαίρεση.

Για χώρες της δυτικής Ευρώπης και τις ΗΠΑ όλα αυτά είναι αυτονόητα, υπάρχουν ηθικοί κανόνες, υπάρχουν και κώδικες δημοσιογραφικής δεοντολογίας οι οποίοι τηρούνται. Η δημοσιογραφία όχι μόνο πρέπει να βρίσκεται απέναντι στην εξουσία για να την ελέγχει αλλά και οι φορείς της (δημοσιογράφοι) να είναι υπεράνω υποψίας. Δεν νοείται σύνδεση με οποιασδήποτε μορφής εξουσία, είτε αυτή αφορά μια κυβέρνηση, είτε έναν υπουργό, είτε έναν κυβερνήτη, είτε μια υπηρεσία που συνδέεται με το κράτος ή ακόμα και με ένα κόμμα. Στις ΗΠΑ τουλάχιστον απαγορεύεται οι δημοσιογράφοι να συμμετέχουν σε κόμματα και εκδηλώσεις τους. Οι δημοσιογράφοι πρέπει να είναι καθαροί στις σχέσεις τους, πόσο μάλλον στις οικονομικές εμπλοκές τους με ποικιλώνυμα συμφέροντα.

To βράδυ της περασμένης Κυριακής τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γέμισαν με ιαχές των νικητών της αντιπολίτευσης που σε μεγάλο βαθμό ήταν δικαιολογημένες. Είχαν πολύ καιρό να δουν φως, που θα έλεγε σε μια… πολιτική προσέγγιση και ο Κασσελάκης! Ωστόσο, πολλές αναρτήσεις χρηστών στόχευαν στην παρουσιάστρια του ΣΚΑΪ Σία Κοσιώνη και τη συνέδεαν με τον μεγάλο ηττημένο του δήμου της Αθήνας, που τυγχάνει να είναι σύζυγός της. Αν αφήσουμε στην άκρη τη βαρβαρότητα και τοξικότητα που συνόδευαν πολλές αναρτήσεις εναντίον της (ο κόσμος των ΜΚΔ συχνά ξεπερνά τα όρια της ανθρωποφαγίας), η παρουσία της εκείνο το βράδυ συνοδεύτηκε και με σχόλια που αφορούν τη δημοσιογραφική δεοντολογία. Κατά πόσο δηλαδή συνάδει με οποιοδήποτε κώδικα δεοντολογίας ή άγραφο κανόνα ηθικής το γεγονός ότι η σύζυγος ενός πολιτικού αναφέρεται σε αυτόν, καλύπτει τις δραστηριότητές του και στην προκειμένη περίπτωση την ήττα του. Πόσο αντικειμενική μπορεί να είναι σε ενδεχόμενο σχολιασμό της ή στον συντονισμός μιας συζήτησης.

Στις εθνικές εκλογές του περασμένου Μαΐου, στο ντιμπέιτ των πολιτικών αρχηγών η κ. Κοσιώνη ήταν μία από τις δημοσιογράφους που συμμετείχαν σε αυτό, βρέθηκε απέναντι στο έστω εξ αγχιστείας συγγενικό της πρόσωπο, τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη. Και στις δυο περιπτώσεις, η συγκεκριμένη παρουσιάστρια είχε την επιλογή, για λόγους δεοντολογίας, να απέχει και από τη θέση της κεντρικής παρουσιάστριας τη βραδιά των δημοτικών εκλογών, οπότε κρινόταν η τύχη του συζύγου της, και από το ντιμπέιτ. Δεν το έκανε, συμμετείχε κανονικά σαν να μη συμβαίνει τίποτα.

Σε μια χώρα σαν τη δική μας, που πολλοί δημοσιογράφοι δεν έχουν πρόβλημα να διατηρούν οικονομικές σχέσεις με μια κυβέρνηση, ένα κόμμα ή μια επιχείρηση, όταν παράλληλα κάνουν δημοσιογραφία, η περίπτωση Κοσιώνη είναι απλώς ένας κρίκος στην αλυσίδα της μολυσμένης ενημέρωσης, που θα έλεγε και ο Ιγνάσιο Ραμονέ. Στην ίδια χώρα όπου δημοσιογράφοι στα τηλεοπτικά πάνελ λειτουργούν ως εκπρόσωποι κομμάτων, ως υποκατάστατά τους ή η εναλλαγή κυβερνήσεων συνοδεύεται από μαζικούς διορισμούς δημοσιογράφων σε δημόσιους φορείς, η κ. Κοσιώνη απλώς δεν αποτελεί την εξαίρεση. Στη χώρα όπου δημοσιογράφοι κατεβαίνουν στον πολιτικό στίβο και μετά συνεχίζουν τη δημοσιογραφική τους καριέρα ή που παράλληλα με τη δημοσιογραφία εργάζονται σε γραφεία Τύπου υπουργείων ή σε οποιοδήποτε άλλο φορέα ανήκει σε αυτούς που η δημοσιογραφία οφείλει να ελέγχει το παράπτωμα της κ. Κοσιώνη δεν θεωρείται καν παράπτωμα. Έτσι έχουν τα πράγματα…

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Οπτική Γωνία / Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Η αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και βλέπει την πλάτη της Ζωής Κωνσταντοπούλου, επαναφέρει τα σενάρια συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ και την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Πόσο ρεαλιστικά όμως είναι όλα αυτά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Ρεπορτάζ / Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Η προκήρυξη διαγωνισμού για την εξόρυξη αντιμονίου στη Βόρεια Χίο έχει φέρει σε αντιπαράθεση την τοπική κοινωνία με την κυβέρνηση. Τι υποστηρίζει κάθε πλευρά και πόσο πιθανός είναι ο περιβαλλοντικός κίνδυνος;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Τις επόμενες μέρες Θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ανταπόκριση από την Κωνσταντινούπολη / «Τις επόμενες μέρες θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ερντογάν εναντίον Ιμάμογλου: Η αρχή ή το τέλος μιας σκληρής σύγκρουσης; O διευθυντής της Milliyet, ο ανταποκριτής της «Süddeutsche Zeitung» και πολίτες περιγράφουν την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και το χάος που απειλεί τη χώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Eνηλικίωση, αυτή η αναπόφευκτη

Οπτική Γωνία / «Όταν, μεγάλος πια, χάνεις έναν γονιό, είσαι πολύ μεγάλος για να μεγαλώσεις»

Βγάζεις ταυτότητα στα 12, παίρνεις δίπλωμα οδήγησης μετά το λύκειο, έχεις δικαίωμα ψήφου στα 17. Όμως η αληθινή ενηλικίωση έρχεται όταν δεν είσαι πια το παιδί κάποιου.
ΛΙΝΑ ΙΝΤΖΕΓΙΑΝΝΗ
Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη» Ή «Δεν λείπει η άποψη αλλά η έρευνα και η νηφάλια σκέψη»

Συνέντευξη / Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη»

Ο διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης της «Καθημερινής» δίνει την πρώτη του συνέντευξη και μιλά για το μέλλον των εντύπων, την ποιοτική δημοσιογραφία, τα social media αλλά και την κριτική που έχει δεχθεί κατά καιρούς το μέσο στο οποίο εργάζεται. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ