Οι ταυτότητες δεν είναι αστείο πράγμα

Οι ταυτότητες δεν είναι αστείο πράγμα Facebook Twitter
Οι ταυτότητες δεν είναι παιχνίδι. Και επιπλέον οι πολιτισμικές και θρησκευτικές ταυτότητες δεν πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο στην πολιτική ζωή.
0

ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΚΑΝΕΙΣ μαθήματα φιλοσοφίας ή κοινωνιολογίας για να γνωρίζει πως οι άνθρωποι στην καθημερινότητά τους δεν αισθάνονται και δεν βιώνουν την πραγματικότητα ως μέλη αφηρημένων συνόλων. Συνομιλούν, συγκινούνται, δοκιμάζονται και παθιάζονται με πιο περιορισμένες και μικρές ταυτότητες.

Έλληνας πολίτης είναι μια γενική ιδιότητα. Πολίτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ακόμα πιο γενική. Είναι έτσι αναπόφευκτο να κατακερματιζόμαστε, μέχρι που φτάνουμε στους εαυτούς μας και σε μοναδικές σε χώρο, χρόνο και βιώματα υπάρξεις. Ως συγκεκριμένες υπάρξεις λογοδοτούμε σε διαφορετικούς «θεούς», πολιτικές παραδόσεις, σεξουαλικές αναφορές, τοπικές μνήμες. Αντλούμε συχνά από διαφορετικά στρώματα της εθνικής μνήμης. Τα οικογενειακά μας χρονικά ή άλλες κοιτίδες νοήματος αποκτούν εσαεί βάρος στη ζωή μας.

Με άλλα λόγια, η πολλαπλότητα είναι το πεπρωμένο μας, όσων ιδίως έτυχε να ζούμε στην ευρεία επικράτεια της Δύσης και του πολιτισμού της. Η «δυτική ζωή» χαράχτηκε αιώνες τώρα από την ορμή για όλο και περισσότερες και λεπτές διαφορές και πάνω απ’ όλα από το εγκώμιο της ατομικότητας στις πολλαπλές της όψεις.

Το πρόβλημα με τις ταυτότητες, λοιπόν, δεν είναι στο ερώτημα αν έχουν σημασία για την ιδιωτική μας ζωή ή για τις κοινωνικές μας συνήθειες. Φυσικά έχουν. Είπαμε: η ποικιλία, οι «πολλαπλές δεσμεύσεις» είναι κάτι που δύσκολα το αποφεύγει κανείς, ακόμα και αν είναι καλόγερος του Αγίου Όρους.

Τα δύσκολα ξεκινούν από το γεγονός πως δεν είναι όλες οι ταυτότητες ρόλοι που μπορείς να τους εναλλάσσεις κατά βούληση ή να τους γεφυρώνεις, επειδή θα το ήθελες πολιτικά. Δεν είναι κάτι σαν τα διαφορετικά φαγητά της σύγχρονης πολυεθνικής κουζίνας ή σαν αυτές τις μουσικές του κόσμου όπου μπορείς να περάσεις από μια φλογέρα του Νίγηρα σε μια σκωτσέζικη γκάιντα ή σε ένα ούτι. Ορισμένες ταυτότητες είναι σκληρές και έχουν μια δομή αποκλειστικότητας. Άλλοτε από την κατασκευή τους και συχνά λόγω ιστορικής και πολιτικής συγκυρίας.

Δεν είναι πάντως εφικτό να είναι κανείς επαναστάτης κομμουνιστής και πολιτικά φιλελεύθερος δημοκράτης μαζί. Ούτε έχει πιθανότητες επιτυχίας να είναι κάποια φεμινίστρια και συγχρόνως φίλη των Αδελφών Μουσουλμάνων ή της Χαμάς.

Δεν είναι πάντως εφικτό να είναι κανείς επαναστάτης κομμουνιστής και πολιτικά φιλελεύθερος δημοκράτης μαζί. Ούτε έχει πιθανότητες επιτυχίας να είναι κάποια φεμινίστρια και συγχρόνως φίλη των Αδελφών Μουσουλμάνων ή της Χαμάς. Ούτε να είσαι ορθόδοξος χριστιανός και συγχρόνως οπαδός ενός ακραίου εθνικιστικού πόσο μάλλον νεοναζιστικού κόμματος. Κάποιο λάθος ή (αυτ)απάτη παίζει εδώ.

Είναι επίσης ελαφρώς κωμικοτραγικό να μιλά κανείς για ακριβοδίκαιη τήρηση των κανόνων του κράτους δικαίου, ενώ υποστηρίζει, συγχρόνως, τη «λαϊκή βία». Αν κάποιες επιμέρους ταυτότητες μπορεί να συνυπάρξουν δημιουργικά, άλλες θα συγκρούονται σοβαρά ή θα μείνουν αμοιβαία αποξενωμένες, καθεμιά στον δικό της κόσμο.

Το ένα πρόβλημα, λοιπόν, με τις ταυτότητες είναι ότι συχνά δεν φτιάχνουν ένα soft παιχνίδι ρόλων αλλά οδηγούν σε έντονα, επώδυνα πρακτικά αδιέξοδα. Το δεύτερο πρόβλημα και μάλλον το πιο κρίσιμο αυτό τον καιρό αφορά ταυτότητες που συνδέονται με ανελεύθερες, αντιδημοκρατικές δομές. Στην Ευρώπη και αλλού σημαντικά τμήματα της ριζοσπαστικής δεξιάς χρησιμοποιούν τη χριστιανική αναφορά ως φτηνό σύμβολο μάχης κατά ορισμένων δικαιωμάτων ή συλλήβδην των μουσουλμάνων μεταναστών.

Την ίδια στιγμή εκδοχές του ισλαμισμού και περιφρόνησης για τη Δύση έχουν γίνει κι αυτές μέρος της ευρωπαϊκής ζωής. Έχουν αναδυθεί, λοιπόν, άλλες ταυτότητες που διατηρούν κακή σχέση με την αστική πολιτική νεωτερικότητα, τα δικαιώματα των γυναικών και το σύγχρονο δημοκρατικό κράτος.

Υπάρχουν, φυσικά, κι εκείνοι που αντιτείνουν ότι η πολιτική νεωτερικότητα και το δυτικού τύπου κράτος δικαίου είναι με τη σειρά τους μια πολιτισμική αναφορά ή και μια «προκατάληψη» ανάμεσα στις πολλές. Λίγοι όμως (ελάχιστοι και από αυτούς τους θεωρητικά αντιδυτικούς) μπορούν να σκεφτούν τη ζωή τους σε μια κοινωνία όπου τον πρώτο λόγο θα έχουν, για παράδειγμα, συστήματα φυλετικής δικαιοσύνης ή επαναστατικά δικαστήρια, το ένα και μοναδικό Κόμμα ή κάποιος «πνευματικός ηγέτης»/ιμάμης.

Επομένως, κάποια πολιτικά και πολιτισμικά δεδομένα τα νιώθουμε πιο δικά μας ως ένα πολύτιμο πλαίσιο για τη διαχείριση των διαφωνιών μας. Γι’ αυτόν τον λόγο έχουμε την ανάγκη να τα υπερασπιστούμε και να μην τα αφήσουμε στο έλεος της τύχης και στις διαθέσεις των εχθρών τους.

Οι ταυτότητες, λοιπόν, δεν είναι παιχνίδι. Και επιπλέον οι πολιτισμικές και θρησκευτικές ταυτότητες δεν πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο στην πολιτική ζωή. Αν έχουν ρόλο και σπουδαιότητα ανάμεσά μας, στα όνειρα και στο ύφος της ζωής μας, θα ήταν ολέθριο αν διεκδικούσαν εξουσία στην πολιτεία και στους μεγάλους δημόσιους θεσμούς, όπως η εκπαίδευση.

Άλλωστε δεν έχουν όλοι οι σύγχρονοι άνθρωποι ισχυρές πολιτισμικές, θρησκευτικές ή ιδεολογικές ταυτότητες. Πολλοί κινούνται σε μια ζώνη χαλαρότητας και χωρίς απαιτήσεις, περίπου άπιστοι ή σχεδόν ουδέτεροι στους πολέμους των αξιών. Και αυτοί/-ες δεν έχουν υποχρέωση να υπομένουν την τυραννία της μιας ή άλλης σκληρής ταυτότητας.

Για τις σκληρές και ανελαστικές ταυτότητες, ωστόσο, το πράγμα διαφέρει, αφού είναι συχνά συγκοινωνούντα δοχεία με σοβαρές αντιδημοκρατικές και ανελεύθερες πραγματικότητες. Έτσι δεν μπορεί να τις αντιμετωπίζουμε με αφέλεια, σαν να είναι απλές ατομικές επιλογές. Κάποιος που δεν βλέπει ιδιαίτερο πρόβλημα στο «όραμα» του Βλαντίμιρ Πούτιν ή που το υπερασπίζεται κιόλας δεν κάνει μια επιλογή πλάι στις άλλες. Κάποιος που συγκρίνει, ελαφρά τη καρδία, το καθεστώς του Ιράν και γενικά το καταπιεστικό πολιτικό Ισλάμ με τα προβλήματα ανισότητας ή τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στη Δύση δεν κάνει μια εναλλακτική επιλογή ανάμεσα στις πολλές.

Για να το πω διαφορετικά, επιλογές που ωραιοποιούν και υποτιμούν, που ψάχνουν δικαιολογίες ή συμπορεύονται ανοιχτά με τους δεσποτισμούς δεν έχουν θέση σε μια πολιτική ταυτότητα που θα ήθελε να είναι προοδευτική. Εκτός κι αν οι λέξεις έχουν χάσει τόσο το νόημά τους. Όπως όταν βλέπουμε οπαδούς του ολοκληρωτισμού να εμφανίζονται υπέρμαχοι του κριτικού Διαφωτισμού ή ακροδεξιοί ζηλωτές να προβάρουν τη μάσκα των ευσεβών χριστιανών.

Αυτές είναι κάποιες άλλες τερατογενέσεις και νομίζω πολύ πιο σοβαρές και ανησυχητικές από τα εκλογικά σενάρια των κομματικών επιτελείων. Μεγάλα γεγονότα, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία ή η εξέγερση στο Ιράν, μας βοηθούν να δούμε τα όρια που έχει το παιχνίδι των ταυτοτήτων σε μια χώρα ρηχών αριστερισμών και δεξιάς αλλεργίας για τη μάχη των ιδεών.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο γρίφος της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας και το ρίσκο του Σι

Διεθνή / Ο γρίφος της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας και το ρίσκο του Σι Τζινπίνγκ

Η Κίνα επιδιώκει ταυτόχρονα τη μακροπρόθεσμη ανατροπή της διεθνούς τάξης και τη βραχυπρόθεσμη διατήρησή της. Ο Σι είναι πρόθυμος να ανεχθεί έναν κόσμο που φλέγεται, με την ελπίδα ότι η Κίνα δεν θα καεί.
LIFO NEWSROOM
«Η ζωή στην Ευρώπη εξαρτάται από τους ψηφοφόρους στη Βόρεια Καρολίνα και την Αριζόνα»

Διεθνή / «Η ζωή στην Ευρώπη εξαρτάται από τους ψηφοφόρους στη Βόρεια Καρολίνα και την Αριζόνα»

Ο παγκοσμίου φήμης ιστορικός Πίτερ Φράνκοπαν και ο επικεφαλής διπλωματικός ανταποκριτής και βετεράνος των «New York Times» Στίβεν Ερλάνγκερ σχολιάζουν τη σημερινή εκλογική μάχη στις ΗΠΑ και τη σημασία της για τον υπόλοιπο κόσμο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αμερικάνικη μάχη, ο τραμπικός λαός και τα βαθιά διλήμματα

Οπτική Γωνία / Η αμερικανική μάχη, ο τραμπικός λαός και τα βαθιά διλήμματα

Τα διλήμματα που εμμένουν και θα έχουν καταλυτικό ρόλο είτε υπερισχύσει ο Τραμπ είτε η Χάρις αφορούν πια την ίδια τη συνθήκη της λεγόμενης «φιλελεύθερης δημοκρατίας» στην αμερικανική της εκδοχή.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Γιατί μια νίκη του Τραμπ θα είναι καταστροφική;

Οπτική Γωνία / Γιατί μια νίκη του Τραμπ θα είναι καταστροφική

Τα ρατσιστικά και σεξιστικά σχόλια, τα φαινόμενα αυτολογοκρισίας και το κλίμα που επικρατεί. Μιλά στη LiFO η Νένη Πανουργιά, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι παράνομες πισίνες των Κυκλάδων και το λιγοστό νερό που έχει απομείνει

Ρεπορτάζ / Οι παράνομες πισίνες των Κυκλάδων και το λιγοστό νερό που έχει απομείνει

Οι πισίνες, παράταιρες με το κυκλαδικό τοπίο και αρκετές από αυτές παράνομες, προκαλούν πια αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες, που τις βλέπουν να γεμίζουν ενώ η παρατεταμένη λειψυδρία φέρνει στις βρύσες τους βιομηχανικό, πανάκριβο νερό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο Ζίζεκ στα 75: «Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος»

Οπτική Γωνία / Ο Ζίζεκ στα 75: «Μην κοιτάς βαθιά μέσα σου, θα ανακαλύψεις μόνο σκατά»

«Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος» δηλώνει σε συνέντευξή του στον Telegraph ο διάσημος Σλοβένος φιλόσοφος, ο οποίος πιστεύει επίσης ότι είμαστε πλέον πολύ κοντά σε ένα είδος «ήπιου φασισμού», όπως γράφει στο νέο βιβλίο του.
THE LIFO TEAM
Γιατί να μη λιντσάρουμε τους ανήλικους δράστες;

Explainer / Το ποινικό δίκαιο ανηλίκων και η δίψα του κοινού για λιντσάρισμα

Τις τελευταίες εβδομάδες, μετά την υπόθεση ξυλοδαρμού μιας ανήλικης στη Γλυφάδα, η συζήτηση για τη βία μεταξύ ανηλίκων έχει αναζωπυρωθεί, ενώ παράλληλα η κυβέρνηση εξήγγειλε κάποια μέτρα για την αντιμετώπιση του ζητήματος.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ

Βασιλική Σιούτη / Η Τουρκία απαιτεί, ο Σαμαράς πιέζει, η αντιπολίτευση κρατά χαμηλούς τόνους

Η κυβέρνηση επιθυμεί την εξομάλυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, αλλά δέχεται πιέσεις από την Άγκυρα, η οποία εγείρει διαρκώς νέες αξιώσεις, και από τους πρώην πρωθυπουργούς Αντώνη Σαμαρά και Κώστα Καραμανλή, που εκφράζουν επιφυλάξεις. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ηοw much is too much?

Οπτική Γωνία / Πόσες λεπτομέρειες αρκούν όταν μιλάμε για σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς «καταναλώνουμε» τη σεξουαλική βία σε μια εποχή που ο οποιοσδήποτε μπορεί να μεταδώσει ζωντανά έναν βιασμό από ένα κινητό ή να τον κάνει upload στο youporn, και που το πορνό είναι παντού και πιο βίαιο από ποτέ;
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Γιατί οι αμερικανικές εκλογές είναι οι πιο κρίσιμες των τελευταίων ετών;

Διεθνή / Γιατί οι αμερικανικές εκλογές είναι οι πιο κρίσιμες των τελευταίων ετών;

Τι θα σημάνει μια πιθανή νίκη του Τραμπ; Πώς το αποτέλεσμα θα επηρεάσει την Ελλάδα και τις σχέσεις μας με την Τουρκία; Μιλά στη LIFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ