Η πόλη χωρίς την αίσθηση της πόλης

Η πόλη χωρίς την αίσθηση της πόλης Facebook Twitter
Η περιπλάνηση στις πόλεις έρχεται χωρίς προσδοκίες. Μπορείς να είσαι όπως είσαι. Να νιώθεις άνετα μες στη μελαγχολία σου που δεν τραβάει κανένα βλέμμα, π.χ. σε στενάκια της Κυψέλης ή στα σάπια σημεία του ανατολικού Βερολίνου. Φωτ.: Eurokinissi
0



ΔΙΑΒΑΖΩ ΟΛΕΣ ΑΥΤΕΣ τις προβλέψεις ότι θα ζούμε σε βουνά και σε κάμπους μετά την πανδημία και βαριέμαι. Ίσως ακόμα και η φαντασίωση μιας μόνιμης, βουκολικής ζωής στην ελληνική επαρχία να είναι προνόμιο αυτών που δεν γεννήθηκαν εκεί. Να μην παρεξηγηθώ: αγαπώ τη φύση. Όμως αγαπώ και τις πόλεις. Άλλωστε, καμία αναγκαιότητα δεν επιβάλλει στην πόλη να είναι ένα σύνολο από ερείπια, τσιμεντένιες προσόψεις και σάπιους, προεξέχοντες σωλήνες. Νομίζω ότι ακριβώς γι’ αυτό μου αρέσουν οι πόλεις, γιατί μπορεί να είναι τοπία με πρασινάδες και νερά ή κατεστραμμένα κτίρια παρακμής και παραίτησης. 


Η περιπλάνηση στις πόλεις έρχεται χωρίς προσδοκίες. Μπορείς να είσαι όπως είσαι. Να νιώθεις άνετα μες στη μελαγχολία σου που δεν τραβάει κανένα βλέμμα, π.χ. σε στενάκια της Κυψέλης ή στα σάπια σημεία του ανατολικού Βερολίνου, ή να ευτυχείς σιωπηλά ανάμεσα σε αγνώστους, χαρίζοντάς τους ένα χαμόγελο ή μια ευγενική συζήτηση για τον ήλιο, χωρίς να χρειάζεται να τους δώσεις αναλυτική αναφορά. 

Αγαπώ τις μυρωδιές, ειδικά στην Αθήνα, κι ας είναι μια βρόμικη πόλη. Υπάρχουν μέρη όπου μυρίζει θάλασσα και άνοιξη κι αυτό είναι μαγικό. Με ενοχλεί που δεν εισπνέουμε ανένοχα πια. 


Το σώμα στις περιπλανήσεις στη μεγάλη πόλη δεν γίνεται πεδίο ελέγχου, όπως εύκολα μπορεί να συμβεί στα μικρά μέρη, όπου όλοι ξέρουν όλους και μετράνε, με βλέμμα που κρίνει, τις μεταβολές στο σώμα, στη ζωή και στην ηλικία των άλλων. Είναι ελεύθερο να είναι όπως θέλει, να κινείται φλερτάροντας ή να επιδεικνύεται, να καλύπτεται, να φοράει ρούχα ανεξαρτήτως φύλου, να φέρει ακριβά κοσμήματα ή να είναι με φόρμες και πιζάμες, χωρίς αυτό να θεωρηθεί κάποιου είδους παραίτηση από έναν συνεχή αγώνα εντυπώσεων.

Αυτό το παιχνίδι του βλέμματός μου με τα σώματα των άλλων στην πόλη μού έχει λείψει. Μου ’χει λείψει να παρατηρώ τα ρούχα τους, τα κουρέματά τους, την υπόδηση. Μου ’χει λείψει ο αναγκαίος συγχρωτισμός σε κοινόχρηστους χώρους, το όχι παραβιαστικό, αλλά τυχαίο άγγιγμα. Η προσδοκία να δω κάτι ανοίκειο που θα με συναρπάσει, καθώς ντύνομαι για να βγω από το σπίτι. Το ενδεχόμενο μιας συνάντησης με κάποιον που δεν ξέρω και που μπορεί να οδηγήσει σε μια σειρά νέων ερεθισμάτων για τις αισθήσεις μου τώρα έχει ακυρωθεί. 

cover 676
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Η πανδημία είναι η τιμωρία των αισθήσεων. Το άγγιγμα περιορίζεται στα πρόσωπα που ξέρουμε καλά και που μας επιτρέπουν να τα πιάνουμε το σώμα τους. Τι συμβαίνει, όμως, με τα αγγίγματα στους λιγότερο γνωστούς; Αυτά είναι άσκηση ρίσκου ή εντελώς ακυρωμένα. Ένα τυχαίο φιλί με κάποιον που δεν ξέρεις ποιους έχει δει και πώς περνάει τις μέρες του μοιάζει πλέον υπερβολικά ριψοκίνδυνο. Η ανάγκη των ανθρώπων να μιλάνε με ανθρώπους που δεν ξέρουν δεν πρέπει να υποτιμάται.

Μας αρέσουν οι πόλεις, γιατί εκεί έχεις την ελευθερία το πρωί να βρίζεις τους συμπολίτες σου, όταν σε σπρώχνουν στο πεζοδρόμιο και σου χύνουν τον καφέ, και το βράδυ να μιλάς μαζί τους έξω από σινεμά και μπαρ σαν να γνωριζόσασταν από πάντα. Μας γοητεύει το ενδεχόμενο μιας συνάντησης με το τυχαίο. Περπατώντας σε μια μητρόπολη, για παράδειγμα, μπορεί κανείς να πέσει πάνω σε μαγαζιά απ’ οπουδήποτε, να ακούσει ανοίκειες προφορές και άλλες γλώσσες ή να συνωστιστεί με ανθρώπους από αλλού. Αυτή η ελεγχόμενη έκθεση στο άγνωστο και το εξωτικό είναι μαγευτική. 


Μου αρέσει που το βλέμμα στις πόλεις μπορεί να αφήνεται πάνω σε ό,τι τύχει, χωρίς ποτέ να δικαιούται να είναι ανακριτικό, ενώ συνέχεια ταΐζεται με νέα ερεθίσματα, μια κακοφωνία από αρχιτεκτονικούς ρυθμούς, μπαλκόνια, ρούχα και έργα τέχνης. Αγαπώ τις μυρωδιές, ειδικά στην Αθήνα, κι ας είναι μια βρόμικη πόλη. Υπάρχουν μέρη όπου μυρίζει θάλασσα και άνοιξη κι αυτό είναι μαγικό. Με ενοχλεί που δεν εισπνέουμε ανένοχα πια. 


Η αστική περιπλάνηση δεν είναι ξενάγηση σε ερημικό τοπίο. Μέσα στην πόλη πάντα κάτι συμβαίνει. Στα παράθυρα, στα μπαλκόνια, στις εισόδους των πολυκατοικιών πάντα υπάρχει κάτι που σε βγάζει από τον εαυτό σου, σε απομακρύνει απ’ την εξουθενωτικά ναρκισσιστική άσκηση της σκέψης γύρω από σένα και σε παραδίδει σε κάτι άλλο, ξαφνικό.

Μου λείπει το ενδεχόμενο μιας τυχαίας συνάντησης: να δω κάτι που αγνοώ πλήρως κι έτσι να βγω εντελώς απ’ το κεφάλι μου και να ανοιχτώ στον κόσμο, όπως όταν σου αποκαλύπτεται ένα διαλυμένο παρκάκι στο Μεταξουργείο, επειδή σε κάλεσαν σε κάποιο μπαρ ή όπως όταν χάνεσαι στο «γκέτο» κάποιας μητρόπολης και ξεδιπλώνεται ένα άλλο σύμπαν, ένα μπαρ γεμάτο τρανς ή μια θορυβώδης γειτονιά μεταναστών.

Χωρίς όλα αυτά, οι πόλεις δεν είναι πόλεις. Είναι χώροι αποξένωσης, όπου αθροίζονται φοβισμένες μονάδες, εθισμένες στη μόνιμη αναγγελία κακών.  
    
 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Οπτική Γωνία / Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Η αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και βλέπει την πλάτη της Ζωής Κωνσταντοπούλου, επαναφέρει τα σενάρια συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ και την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Πόσο ρεαλιστικά όμως είναι όλα αυτά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Ρεπορτάζ / Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Η προκήρυξη διαγωνισμού για την εξόρυξη αντιμονίου στη Βόρεια Χίο έχει φέρει σε αντιπαράθεση την τοπική κοινωνία με την κυβέρνηση. Τι υποστηρίζει κάθε πλευρά και πόσο πιθανός είναι ο περιβαλλοντικός κίνδυνος;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Τις επόμενες μέρες Θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ανταπόκριση από την Κωνσταντινούπολη / «Τις επόμενες μέρες θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ερντογάν εναντίον Ιμάμογλου: Η αρχή ή το τέλος μιας σκληρής σύγκρουσης; O διευθυντής της Milliyet, ο ανταποκριτής της «Süddeutsche Zeitung» και πολίτες περιγράφουν την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και το χάος που απειλεί τη χώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Eνηλικίωση, αυτή η αναπόφευκτη

Οπτική Γωνία / «Όταν, μεγάλος πια, χάνεις έναν γονιό, είσαι πολύ μεγάλος για να μεγαλώσεις»

Βγάζεις ταυτότητα στα 12, παίρνεις δίπλωμα οδήγησης μετά το λύκειο, έχεις δικαίωμα ψήφου στα 17. Όμως η αληθινή ενηλικίωση έρχεται όταν δεν είσαι πια το παιδί κάποιου.
ΛΙΝΑ ΙΝΤΖΕΓΙΑΝΝΗ