Στο έλεος των αρνητικών γεγονότων;

Στο έλεος των αρνητικών γεγονότων; Facebook Twitter
Σε καιρούς μεγάλων καταστροφών οι άνθρωποι είτε παραλύουν ψυχικά είτε σπεύδουν να αγοράσουν άμεσες και γρήγορες παρηγοριές. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
0


ΕΝΑ ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ αυτής της εβδομάδας: άκουγα και ήταν σαν να άνοιγαν οι πύλες της Κολάσεως. Έβλεπα και ένιωθα πως βρισκόμουν σε μια ταινία καταστροφής, σε σκηνές όπου το νερό, η φωτιά και ο θάνατος καταπίνουν τις ευάλωτες ζωές των ηρώων.

Ο θρήνος στο Μαρόκο του σεισμού με τους χιλιάδες νεκρούς, η ανείπωτη καταστροφή στη Λιβύη, η Θεσσαλία και τα νεκρά γουρούνια μιας φάρμας, οι μυρουδιές αποσύνθεσης εδώ κι εκεί. Στον Βορρά και στον Νότο της, στην ευρωπαϊκή και αφρικανική της ακτή, η Μεσόγειος έχει γίνει μια θάλασσα αρνητικότητας, μια ζώνη εναλλασσόμενων ή συγχρονισμένων κινδύνων.

Έχει μεγάλη σημασία αν όλο αυτό ανταποκρίνεται στα πραγματικά γεγονότα και στον ακριβή αριθμό δεινών που συμβαίνουν; Εδώ και χρόνια κάποιοι μελετητές επιμένουν πως ο κόσμος πάει καλύτερα από κάθε άλλη στιγμή στη παρελθόν του. Άνθρωποι σαν τον Steven Pinker και πολλοί άλλοι που αντιλαμβάνονται την καταστροφολογική αφήγηση περισσότερο ως ένα αποτέλεσμα των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας ή μανιέρα κάποιων διανοουμένων παρά ως αξιόπιστη καταγραφή των δεδομένων.

Στον Βορρά και στον Νότο της, στην ευρωπαϊκή και αφρικανική της ακτή, η Μεσόγειος έχει γίνει μια θάλασσα αρνητικότητας, μια ζώνη εναλλασσόμενων ή συγχρονισμένων κινδύνων.

Σε ορισμένα έχουν δίκιο αυτοί οι αντιρρησίες του καταστροφισμού. Πολύ συχνά όμως ο λόγος τους χρησιμοποιείται από πολιτικούς και αρθρογράφους με ιδιοτελή σκοπό: τον εξωραϊσμό κάποιων καταστάσεων και την εμπέδωση μιας κουλτούρας χαμηλών προσδοκιών και ενσωματωμένης ηττοπάθειας στους πολίτες.

Στέκομαι ξανά στο δελτίο μαύρων συμβάντων και στον κατάλογο δεινών επειδή πιστεύω πως η αφήγηση ζοφερών καταστάσεων έχει κι άλλες, παράπλευρες συνέπειες. Σε καιρούς μεγάλων καταστροφών οι άνθρωποι είτε παραλύουν ψυχικά είτε σπεύδουν να αγοράσουν άμεσες και γρήγορες παρηγοριές. Πολιτικά, αυτό μπορεί να πάρει τη μορφή της αναζήτησης σωτήρων ή και της τάσης για μια χαμηλών στροφών αυτοσυντήρηση, την ανακούφιση δηλαδή πως «γλιτώσαμε το χειρότερο». Η ασφυκτική κυριαρχία αρνητικών γεγονότων σπρώχνει πολλούς να αποστρέφουν το βλέμμα από τα δεινά, προσπαθώντας να διαφυλάξουν μια δική τους, αρραγή κανονικότητα.

Αυτός ο κόσμος κάνει απλώς σαν να μην υπάρχουν τα δεινά ή «το κλείνει» (την τηλεόραση, τις ειδήσεις) και λέει πως ησυχάζει. Άλλοι ωστόσο φαίνεται να αρπάζονται από το αρνητικό και να το μετατρέπουν σε παθιασμένη προσωπική τους ενασχόληση: ό,τι δείχνει ή αποδεικνύει το γενικό ξεχαρβάλωμα του κόσμου μας, τον πόνο και τη δυστυχία, αυτό κάποιοι το αναμασούν και το κάνουν σημαία της δικής τους ύπαρξης.

Με αυτόν τον τρόπο, η κυριαρχία των καταστροφών ενισχύει δυο επιμέρους ανθρώπινα υποσύνολα: τους «δεν θέλω να γνωρίζω» και τους «θέλω να γνωρίζω τα πάντα». Οι πρώτοι αποσυνδέονται ή πασχίζουν να ξεκόψουν, ενώ οι δεύτεροι δεν μπορούν να ζήσουν δίχως συνεχή σύνδεση με τα καταστροφικά γεγονότα, τις αφηγήσεις, τα πλάνα. Οι πρώτοι βυθίζονται στο αμνιακό υγρό της άγνοιας, οι δεύτεροι καταπίνουν και τις πιο μικρές λεπτομέρειες και το ζουμ των καταστροφών.

Υπάρχει έξοδος από αυτόν τον φαύλο κύκλο αυτοτύφλωσης και νοσηρού ενδιαφέροντος; Βλέπει και διαισθάνεται κανείς πως κυκλοφορούν ορισμένα υποθετικά αντίδοτα: λ.χ. η αναζήτηση σωτήρων και εύκολης πολιτικής παραμυθίας (το βλέπουμε τώρα και στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης) ή οι γνωστές τάσεις για θετική σκέψη όπου διαφημίζονται τρόποι να διώχνει κανείς μακριά την «αρνητική ενέργεια». Πολλοί αναθέτουν σε ένα πρόσωπο ή σε μια μέθοδο (γυμναστικής, ευεξίας, διατροφής κ.λπ.) την ανακούφιση από την καταθλιπτική πίεση φυσικών και κοινωνικών δεινών.

Πολύ πιο στέρεη όμως και έντιμη μου φαίνεται μια άλλη απάντηση στα αρνητικά και συνθλιπτικά γεγονότα: ούτε ηθελημένη αγνόηση ούτε ένας λάιτ μεσσιανισμός. Έναν ωραίο δρόμο μάς δείχνουν άτομα και ομάδες που στέκονται μέσα στις συμφορές, σώζοντας ανθρώπους και ζώα και δείχνουν τι σημαίνει μια ηθική της αλληλεγγύης. Είναι οι άνθρωποι της συγκεκριμένης χειρονομίας που αν και έχουν επίγνωση της βαρύτητας των καταστροφών μπορούν και διατηρούν τις απαιτήσεις τους από την πολιτεία και τους θεσμούς, δίχως να αναθέτουν αλλού τη σωτηρία τους.  

Η αρνητικότητα δεν αντικρούεται από όσους κάνουν πως δεν συμβαίνει κάτι ιδιαίτερο ούτε από όσους καταλήγουν να απολαμβάνουν την ίδια τους την αδυναμία. Τα δεινά δείχνουν να μετριάζονται πραγματικά εκεί που ξαναγινόμαστε πολίτες και υπεύθυνα υποκείμενα. Όταν δηλαδή δεν αλλάζουμε θέμα συζήτησης για να ελαφρύνουμε τάχα την ατμόσφαιρα ούτε αρκούμαστε να καταναλώνουμε ποσότητες δυστυχίας σαν τοξικομανείς της καταστροφής.

Είναι προφανώς ο δυσκολότερος δρόμος και ούτε έχει πάντα εγγυήσεις αποτελεσματικότητας. Τα πολιτικά μαντζούνια, ο δακρύβρεχτος καταναλωτισμός της καταστροφής ή οι θετικές ψυχολογίες της αποχής και της φυγής είναι αναμφίβολα πιο εύκολες συνταγές. Ας συμφωνήσουμε όμως πως εδώ που έχουμε φτάσει η απάντηση δεν βρίσκεται στις ευκολίες μας. Μάλλον στο αντίθετο.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Ρεπορτάζ / Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Το επόμενο δίμηνο θα κλείσει ο κύκλος ενός έργου που ξεκίνησε να μελετάται πριν από 28 χρόνια. Πρόκειται για την ανάπλαση της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας που έχει γίνει σίριαλ με παλιά και νέα επεισόδια. Άραγε, ετοιμάζεται να παιχτεί το τελευταίο; Ή μήπως όχι; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
STREAMING

Οπτική Γωνία / Πόσο εύκολο είναι να εντοπιστούν οι χρήστες παράνομου streaming στην Ελλάδα;

Ο χημικός μηχανικός και συγγραφέας του βιβλίου «Τεχνητή Νοημοσύνη: Άνθρωπος - Φύση - Μηχανές» Αντώνης Μαυρόπουλος μιλά στη LiFO για τις δυσκολίες εφαρμογής του νέου νομοσχεδίου σε όσους παρακολουθούν παράνομα ταινίες και αγώνες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο»

Οπτική Γωνία / Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο». Πόσες χιλιάδες διαδήλωσαν τελικά;

Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο. Από ένα μεγαλειώδες κοινωνικό σώμα  χωρίς ταξικά, ηλικιακά, κομματικά χαρακτηριστικά, που απαιτεί Δικαιοσύνη και ασφαλείς μεταφορές.  
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τεμπη

Οπτική Γωνία / Γιατί κατεβαίνω σήμερα στη διαδήλωση

«Τη θέση μας τη διατυπώνουμε όχι για την υπερτιμημένη δημοφιλία αλλά για την υποτιμημένη εντελώς φωνή των ανθρώπων σαν εμένα που δεν ανήκουν κάποιο κόμμα και μπορούν να αναγνωρίζουν λάθη και σωστά, δεξιά, αριστερά και στο κέντρο του δημόσιου βίου και να συναισθάνονται όσα συμβαίνουν γύρω τους»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πάμαιρη Αφεντάκη: «Είμαι εγώ μία από τις beauty influencers της xώρας;»

Κοκέτα / Πάμαιρη Αφεντάκη: «Μου έλεγαν ότι είμαι ανθυγιεινό πρότυπο»

Η δημοφιλής Ελληνίδα muckbanger μιλά για το πώς μεταπήδησε από το μακιγιάζ στο φαγητό, για τις ταμπέλες που της κόλλησαν και την ενοχλούν, για την αυτοπεποίθηση που έχτισε στην πορεία.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
«Παρακαλώ, εκκενώστε τον συρμό»: Πώς τα Τέμπη άλλαξαν τη συμπεριφορά των επιβατών

Οπτική Γωνία / «Παρακαλώ, εκκενώστε τον συρμό»: Πώς τα Τέμπη άλλαξαν τη συμπεριφορά των επιβατών

Από τα Τέμπη και μετά, κάθε μικρή παύση, κάθε κορνάρισμα μέσα στους συρμούς, κάθε απότομο φρενάρισμα λίγο πριν ο συρμός φτάσει στον σταθμό μεταφράζεται ως οιονεί τραγωδία.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Καθοδόν προς τις 28 Φεβρουαρίου

Οπτική Γωνία / Ιδιωτικό πένθος, δημόσια αξιοπρέπεια και άλλες (παράξενες) εκκλήσεις. Καθοδόν προς τις 28 Φεβρουαρίου

«Η αυτοϋπονόμευση της δημοκρατίας δεν συντελείται μόνο από τις γαιδουροφωνάρες των τραμπικών ακροδεξιών αλλά και από τις φορτικές υποδείξεις για "αξιοπρεπή σιωπή" και στις προσβλητικές ιερεμιάδες εκ μέρους των νεοσυντηρητικών μας ορθολογιστών».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Είναι οι σπάνιες γαίες ο νέος χρυσός;

Βασιλική Σιούτη / Είναι οι σπάνιες γαίες ο νέος χρυσός;

Η δημόσια εκδήλωση ενδιαφέροντος του Ντόναλντ Τραμπ για τις σπάνιες γαίες της Ουκρανίας και της Γροιλανδίας, στο πλαίσιο της συναλλακτικής πολιτικής που ακολουθεί, ανέδειξε τη γεωπολιτική αξία που έχουν αποκτήσει. Γιατί ανταγωνίζονται για αυτές οι ΗΠΑ, η Ρωσία και η Κίνα;
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ