O Άλφρεντ Χάρμσγουορθ, o μεγιστάνας του βρετανικού Τύπου της εδουαρδιανής εποχής, έλεγε στους δημοσιογράφους των εφημερίδων του ότι για να μένει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνωστικού κοινού, τέσσερα θέματα είναι ακαταμάχητα: το έγκλημα, ο έρωτας, το χρήμα και το φαγητό. Από αυτά, μόνο ένα είναι θεμελιώδες και παγκόσμιο: το φαγητό. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην ενδιαφέρεται λιγότερο ή περισσότερο γι' αυτό, πολύ απλά επειδή χωρίς το φαγητό δεν μπορεί να υπάρξει ζωή. Το φαγητό «πούλαγε» ανέκαθεν, αλλά στη σημερινή, ψηφιακή εποχή, το ενδιαφέρον των ανθρώπων κάθε ηλικίας για οτιδήποτε σχετίζεται με αυτό φτάνει στα όρια της μανίας.
To φαγητό είναι από τις πιο δημοφιλείς αναζητήσεις στο Google – το 70% των ενηλίκων ψάχνει για συνταγές αποκλειστικά στο ίντερνετ, στο νεότερο κοινό το ποσοστό φτάνει το 100%. Και για να επιλέξει πού θα πάει να φάει το 85% των ανθρώπων κάνει search στο κινητό του. Αν λάβει κανείς υπόψη ότι ο μέσος άνθρωπος έχει στο μυαλό του το φαγητό περίπου το 1/5 της ημέρας του, είναι εύκολο να καταλάβεις γιατί τα sites με συνταγές έχουν αυτή την τρομακτική επιτυχία.
Στην Ελλάδα είναι πολλοί οι άνθρωποι που ασχολούνται με το φαγητό σε ερασιτεχνικό και επαγγελματικό επίπεδο με blogs, sites, κανάλια στο YouTube και στο TikTok, αρκετοί με επιτυχία, αλλά αυτήν τη στιγμή τα δύο κορυφαία sites, αν ψάχνεις μια συνταγή, είναι του Άκη Πετρετζίκη και της Αργυρώς Μπαρμπαρίγου. Και τα δύο έχουν καταφέρει να είναι καρφωμένα στο νο 1 των αναζητήσεων του ελληνικού Google και εναλλάσσονται στην κορυφή σε έναν συνεχή και αέναο αγώνα, που είναι βαρέλι χωρίς πάτο.
Για την αναμφισβήτητη πρωτιά έχουν συμβάλει πολλοί παράγοντες: το ότι είναι πρόσωπα πολύ δημοφιλή, συμπαθή, που τα έμαθε ο κόσμος από την τηλεόραση και που εξακολουθούν να έχουν τηλεοπτική παρουσία. Και οι δύο έχουν πολύ ισχυρή παρουσία στα social media, ο Άκης Πετρετζίκης έχει 1,8 εκατομμύρια ακόλουθους στο Instagram, η Αργυρώ Μπαρμπαρίγου 617 χιλιάδες, νούμερα αστρονομικά για τα ελληνικά δεδομένα, που τους κατατάσσουν στην κατηγορία των σούπερ σταρ.
Ο Άκης και η Αργυρώ έχουν χτίσει μεθοδικά και δικαιολογημένα έναν μύθο γύρω από το όνομά τους, που τους έχει κάνει ισχυρό brand name, είναι όμως το brand name από μόνο του αρκετό για να τους διατηρήσει στην κορυφή; Πώς καταφέρουν να είναι τα sites και των δύο τόσο ψηλά, ψηλότερα από κάθε άλλο site για φαγητό;
Τα sites αναζήτησης φαγητού, κυρίως συνταγών, είναι από τις πιο χοτ αναζητήσεις παγκοσμίως. Αλλά και στην Ελλάδα τα sites για φαγητό είναι από τα πιο δημοφιλή, όλοι θα γκουγκλάρουν για μια συνταγή. Γράφοντας απλά τη λέξη «γιουβαρλάκια», βγαίνουν πρώτα η Αργυρώ Μπαρμπαρίγου και ο Άκης Πετρετζίκης, σίγουρα βγαίνει ένας από τους δύο, το αν θα σου βγει πρώτα ο ένας ή ο άλλος έχει σχέση με τις προτιμήσεις του κάθε χρήστη.
«Είναι πολύ βασικά όλα τα παραπάνω, αλλά δεν είναι αρκετά», λέει ο Άγγελος Παπαστεργίου, υπεύθυνος ψηφιακής ανάπτυξης της LiFO, «μπορεί να τους βοήθησαν όταν ξεκινούσαν τα sites, αλλά είναι πολλές οι ενέργειες που πρέπει να κάνει κανείς για να παραμείνει σταθερά τόσο ψηλά. Αυτό απαιτεί πολλή δουλειά και πολλά λεφτά, τα νούμερα που ακούγονται ότι πρέπει να δώσει κάποιος για να βρεθεί στην πρώτη θέση της αναζήτησης του Google φτάνουν και τις εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Και βασίζεται πολύ στη δουλειά που θα κάνει με το SEO.
To SEO (τα αρχικά για το Search Engine Optimization) περιγράφει το optimize που κάνεις στο περιεχόμενό σου, είτε στον ιστότοπό σου, για να έχεις μια καλύτερη κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης. Είναι κάτι που αφορά κυρίως τα sites κι έχει να κάνει με τις μηχανές αναζήτησης, όχι με τα social media. Υπάρχουν αρκετές μηχανές αναζήτησης, υπάρχει το Google, το Bing, το Baidu, το Yahoo, το 99,9% όμως ασχολείται με την Google, η οποία είναι η πιο δημοφιλής μηχανή αναζήτησης. Ο στόχος που θέτεις κάνοντας κάποιες ενέργειες, που είτε αφορούν τεχνικά θέματα είτε αφορούν περιεχόμενο, είναι να βγαίνεις όσο πιο ψηλά γίνεται στη μηχανή αναζήτησης.
Γενικά, το πρώτο αποτέλεσμα που εμφανίζει η Google παίρνει περίπου το 80-85% των κλικ. Το SEO χωρίζεται σε αρκετά κομμάτια, ένα είναι το κομμάτι το τεχνικό, το να έχεις σωστά στημένα και δομημένα τον ιστότοπό σου, και υπάρχει και το κομμάτι του περιεχομένου, να γράφεις δηλαδή σωστά το περιεχόμενό σου έτσι ώστε η Google να σε επιλέξει και να σε τοποθετήσει πιο ψηλά. Υπάρχουν πολύ βαθύτερες τεχνικές με τις οποίες το πετυχαίνεις αυτό».
«Το SEO πρακτικά μπορείς να το χωρίσεις σε δύο κομμάτια, το on page και το off page. Το on page περιλαμβάνει πράγματα που μπορείς και είναι στον έλεγχό σου να κάνεις στο site, και το off page αυτά που γίνονται έξω από το site» εξηγεί ο Κωνσταντίνος Καραβέζης, CEO & Founder της Beam Digital Marketing Agency. «Το on page μπορεί να σπάσει και να είναι τεχνικό SEO, δηλαδή πράγματα που έχουν να κάνουν με τον server, με το search, με τη γλώσσα με την οποία είναι γραμμένα τα κείμενα, με τον τρόπο που θα φτιάξεις τα κείμενα ή τα URLs, τα keywords, με το να κάνεις το site λίγο πιο “ελαφρύ”, αλλά και πράγματα που κυρίως κάνουν οι αρθρογράφοι που έχουν και γνώση SEO.
Το off page αφορά ξεκάθαρα στα backlinks. Αν έχεις στήσει το site σου με δυναμική, ανεβαίνει από το κοινό, αλλά μπορεί να ανέβει και από τρίτα sites, με τη βοήθεια των backlinks. Ως όρος, “backlinks” σημαίνει ότι βάζεις ένα link σε κάποιο άλλο site που “σημαδεύει” και οδηγεί στο δικό σου. Αυτό το κάνεις στην αρχή για να πουσάρεις το site σου, πληρώνεις εταιρείες, και μετά αυτό συνεχίζει και γίνεται οργανικά, δημιουργείς οργανικό περιεχόμενο για να πάρεις το backlink. Στα μάτια της Google και κάθε μηχανής αναζήτησης, το να σου στέλνει traffic ένα άλλο site έχει πολύ μεγάλη σημασία, γιατί δηλώνει ότι για να το προτείνει ο τάδε είναι κάτι σημαντικό, που μεταφέρει αξιόλογη πληροφορία στον χρήστη. Όλη η επιστήμη του backlink είναι να βρεις καλά domains που έχουν link juice στο SEO για να στείλουν backlinks στο site σου».
— Ποιοι είναι οι παράγοντες που σε πάνε ψηλά σε μια μηχανή αναζήτησης;
«Πάρα πολλοί», συνεχίζει ο Κωνσταντίνος. «Καταρχάς είναι ο ίδιος ο χρήστης. Η Google αντιλαμβάνεται αν κατάφερες να πείσεις τον χρήστη να διαβάσει το άρθρο σου ή αν έφυγε. Έχει μεγάλη σημασία αν βρήκε ο χρήστης αυτό που έψαχνε και παρέμεινε. Τεστάρει, και αν παρατηρήσει ότι οι χρήστες που κλικάρουν παραμένουν, τότε το συγκεκριμένο άρθρο το ανεβάζει πιο πάνω ή από τη δεύτερη σελίδα το φέρνει στην πρώτη. Και μαθαίνει τι ψάχνουν.
Το πιο καλό παράδειγμα για να το δεις αυτό είναι το Taxis. Επειδή ο κόσμος έψαχνε “taxis” και κάποια στιγμή έγινε gsis.gr, τώρα η Google γνωρίζει ότι όταν ένας χρήστης αναζητά taxis εννοεί το gsis, κι ας μην περιλαμβάνει το domain τον όρο “taxis”.
Έτσι, αν γράψεις “τυρόπιτα” και καταλάβει ότι ψάχνεις συνταγή, όταν αναζητάς κάτι σχετικό με φαγητό, ακόμα και χωρίς να γράψεις δίπλα τη λέξη “συνταγή”, θα βγάζει sites με συνταγές. Κι αν δει ότι οι χρήστες κλικάρουν τη συνταγή του Πετρετζίκη, π.χ., και παραμένουν στο site του παραπάνω, τότε σημειώνει ότι κάτι καλό έχει αυτό το site και θα το βγάζει ψηλά στα αποτελέσματα των αναζητήσεων».
— Πόσο κοστίζει αυτό;
«Οι ενέργειες που θα κάνεις θα κοστίσουν, γιατί σαν ερασιτέχνης, σαν αρχάριος, δεν ξέρεις τις σωστές τεχνικές, άρα κατά πάσα πιθανότητα θα απευθυνθείς σε κάποιον επαγγελματία ώστε να σε βοηθήσει να πας όσο το δυνατόν καλύτερα» λέει ο Άγγελος.
«Αυτό δεν μπορείς να το κάνεις μόνος σου, κι έχει να κάνει με την επιστήμη του SEO, γιατί κανείς πρακτικά δεν γνωρίζει το πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος της Google, είναι ένας αλγόριθμος ο οποίος ανανεώνεται πολύ συχνά, άρα κανείς δεν ξέρει ακριβώς ποιες είναι οι συνθήκες. Πρέπει να κάνεις ενέργειες συνεχώς και για πάντα, είναι κάτι μόνιμο, είναι αγώνας δρόμου. Φτιάχνεις κάτι, και αν δεν λειτουργεί το αλλάζεις, δεν υπάρχει μπούσουλας.
Υπάρχουν κάποιες δοκιμασμένες λύσεις που έχουν ακολουθηθεί από πολύ κόσμο και ξέρουμε ότι λειτουργούν, τις οποίες και ακολουθούμε, αλλά από κει και πέρα πάμε δοκιμαστικά, για να βρούμε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος.
Τα sites αναζήτησης φαγητού, κυρίως συνταγών, είναι από τις πιο χοτ αναζητήσεις παγκοσμίως. Αλλά και στην Ελλάδα τα sites για φαγητό είναι από τα πιο δημοφιλή, όλοι θα γκουγκλάρουν για μια συνταγή. Γράφοντας απλά τη λέξη "γιουβαρλάκια", βγαίνουν πρώτα η Αργυρώ Μπαρμπαρίγου και ο Άκης Πετρετζίκης, σίγουρα βγαίνει ένας από τους δύο, το αν θα σου βγει πρώτα ο ένας ή ο άλλος έχει σχέση με τις προτιμήσεις του κάθε χρήστη. Δηλαδή αν εσύ προτιμάς ένα από τα δύο sites περισσότερο, μπορεί στα αποτελέσματα αναζήτησής σου να βγει πρώτο, επειδή λειτουργούν cookies».
Κάνοντας ταυτόχρονα αναζήτηση ο Άγγελος από το PC κι εγώ από το κινητό τη λέξη «γιουβαρλάκια», το πρώτο αποτέλεσμα στον Άγγελο ήταν η συνταγή της Αργυρώς, σε μένα η συνταγή του Άκη.
«Μετράει και αν το έχεις βάλει το site κάποιου από τους δύο στα αγαπημένα σου. Έχει να κάνει και με τον τρόπο που κάνεις την αναζήτηση, έγραψα “γιουβαρλάκια” με τόνο, στα ελληνικά, αν εσύ το έγραφες greeklish, μπορεί να επέστρεφε ένα άλλο αποτέλεσμα.
Αυτό έχει να κάνει με το κομμάτι του SEO, δηλαδή το πώς έχει δομήσει ο Άκης ή η Αργυρώ, που όντως είναι τα πιο δυνατά sites, το περιεχόμενό τους έτσι ώστε να εμφανιστούν πρώτοι σε οποιαδήποτε πιθανή αναζήτηση. Δηλαδή το πώς ψάχνεις παίζει πολύ μεγάλο ρόλο. Επίσης, ψάχνοντας τις λέξεις “Αργυρώ, Άκης, συνταγή”, επειδή είναι πολύ δημοφιλείς έτσι κι αλλιώς, μαθαίνει και ο αλγόριθμος να λειτουργεί αντίστοιχα, αυτό παίζει πολύ μεγάλο ρόλο».
— Τι είδους μάρκετινγκ πρέπει να κάνει κάποιος που ξεκινάει ένα site για να φτάσει εκεί ψηλά;
«Θα πρέπει ουσιαστικά να πειράξει τους παράγοντες που μπορεί», λέει ο Κωνσταντίνος. «Πρέπει στα “μάτια” της Google να φαίνεται ότι το site δίνει συνταγές, για παράδειγμα, κι όσο πιο “μασημένο” το δώσει τόσο πιο γρήγορα θα βοηθήσει. Επίσης θα πρέπει να φτιάχνει και βίντεο, γιατί ο κόσμος πια μαθαίνει με βίντεο. Για παράδειγμα, εγώ αυτό που θα έκανα θα ήταν να βάζω όσο περισσότερες συνταγές γίνεται στο TikTok, γιατί η νέα γενιά μαθαίνει με βίντεο, ψάχνει το “how to” και το “recipe” σε βίντεο μορφή και το TikTok παίζει σημαντικό ρόλο.
Οπότε, πρακτικά, θα πρέπει να δημιουργήσει υλικό παντού. Κι αφού έχει το υλικό, μετά να επιλέξει ένα agency για να του πει ακριβώς πώς να χρησιμοποιήσει αυτό το υλικό και τι πρέπει να εφαρμόσει. Κι αυτό είναι μία long term διαδικασία, καθώς δεν φτάνουν πέντε βίντεο για να βγεις πρώτος, ο Άκης και η Αργυρώ το πήραν το θέμα εξαρχής σοβαρά, και η απόσταση που έχουν δημιουργήσει πλέον από τους υπόλοιπους είναι χαώδης.
Υπάρχουν στρατηγικές προσέγγισης και στο SEO. Δεν ξεκινάς από την τυρόπιτα. Ξεκινάς από κάτι πολύ συγκεκριμένο που μπορεί να μην το έχει μυριστεί ακόμα ο Πετρετζίκης, για παράδειγμα, και αρχίζεις και χτίζεις από εκεί. “Τρέχω” sites που έχουν χιλιάδες προϊόντα και μπορεί δέκα άρθρα που είναι για κωδικούς προϊόντων που δεν έχει άλλος να φέρουν το μεγαλύτερο traffic απ’ όλα τα υπόλοιπα. Εξαρτάται και από το πόσο ανταγωνιστικός είναι ο κλάδος φυσικά».
— Υπάρχει περίπτωση ένα καινούργιο site που εμφανίζεται τώρα να μπορεί σε δύο μήνες να βγει τόσο ψηλά;
«Είναι πάρα πολύ δύσκολο, γιατί αυτό έχει να κάνει και με το domain authority, domain authority πάει να πει η δυναμικότητα που έχει ένα domain για την Google» λέει ο Άγγελος. «Γιατί η Google σε διαβάζει και, ανάλογα με τα χρόνια παρουσίας σου και με το πόσο καλά έχεις δομήσει το περιεχόμενό σου, σού δίνει έναν βαθμό.
Ένα καινούργιο, νεοσύστατο site, είναι δύσκολο να καταφέρει σε σύντομο χρονικό διάστημα να χτυπήσει τόσο μεγάλα sites. Εκτός και αν έχει μοναδικό περιεχόμενο, αν έχει κάτι που δεν έχει κανείς άλλος και οι αναζητήσεις βγάζουν μόνο αυτό. Για να μπορέσει να χτυπήσει τον Άκη και την Αργυρώ ένα νεοσύστατο site χρειάζεται δύο με τρία χρόνια, και πάντα αν κάνει τρομερές ενέργειες. Αυτά τα δύο sites έχουν το μεγάλο πλεονέκτημα του τεράστιου σε όγκο περιεχομένου. Είναι περιεχόμενο που δεν γίνεται να έχεις σε δύο μήνες. Και ο Άκης και η Αργυρώ έχουν συνταγές σχεδόν για τα πάντα.
Επίσης στο Google και οι δύο τραβάνε traffic από τα social media, τα οποία δεν είναι SEO, αλλά τα δυνατά social media μπορούν να σε βοηθήσουν και στο κομμάτι του αλγορίθμου, γιατί η επισκεψιμότητα –επειδή η Google είναι ριζωμένη παντού– δεν έχει να κάνει μόνο με τη μηχανή αναζήτησης, έχει να κάνει και με τα περισσότερα εργαλεία που δουλεύεις ένα site, που είναι εργαλεία της Google, είτε αυτό είναι Google analytics είτε είναι Google tag manager. Ακόμα και οι διαφημίσεις είναι Google, άρα η Google πρακτικά έχει στοιχεία για το κάθε site.
Κι επειδή μιλάμε συγκεκριμένα για site φαγητού, έχει μεγάλη σημασία το πώς είναι δομημένο το περιεχόμενο, γιατί η Google δίνει κάποια guide lines για αυτά τα sites. Αναφέρομαι στα rich snippets, τα οποία αν τα χρησιμοποιήσεις σωστά στο site σου έχεις ένα όμορφο αποτέλεσμα στην αναζήτηση. Π.χ. αν ψάχνεις ένα συγκεκριμένο φαγητό μπορεί να σου βγάζει από κάτω χρόνο μαγειρέματος, διατροφικό πίνακα, εξοπλισμό, που είναι πάρα πολύ σημαντικό, διατροφικό πίνακα δεν βάζει σχεδόν κανένας στο site, ο Άκης τον βάζει.
Επίσης, μπορεί να σου βγάλει μικρές περιλήψεις που λειτουργούν στην ίδια λογική με τα snippets, οι οποίες βγαίνουν στο Google παρμένες από το site, και αναφέρουν αυτό που αναζητάς ακριβώς. Παίζουν ρόλο όλα αυτά, γιατί αν είναι ένα πολύ δομημένο περιεχόμενο, η Google το εκτιμάει. Αν φτιάξεις μόνο μια συνταγή και γράψεις απλά τις οδηγίες, δεν θα χτυπήσεις το site του Άκη που είναι δομημένο, που αναφέρει steps, που έχει τα υλικά ξεχωριστά και ξεχωριστά τις οδηγίες ή τη θρεπτική αξία του κάθε φαγητού. Αυτό το εκτιμάει πάρα πολύ το Google. Και ο Άκης και η Αργυρώ τα έχουν στήσει πάρα πολύ καλά τα sites τους».
— Τι μπορεί να βοηθήσει τον μηχανισμό αναζήτησης;
«Αυτό που θα έλεγα, που είναι ένα σχετικά εύκολο tip, είναι να φροντίσει ο κόσμος να έχει γρήγορους servers γιατί πάντα παίζει ρόλο το να φορτώνει γρήγορα ένα site» λέει ο Κωνσταντίνος. «Δεν χρειάζεται να ξέρεις και πολλά τεχνικά, αλλά μετά εξαρτάται καθαρά από το πόσον χρόνο θα αφιερώσεις σε περιεχόμενο που δεν έχει ανταγωνισμό. Να είναι κάτι το μοναδικό δηλαδή.
Κι επειδή μιλάμε για το κομμάτι του φαγητού που το cup στην Ελλάδα έχει φτάσει εκεί που είναι, μπορείς άνετα να πας το περιεχόμενό σου globally. Αν έχεις και μεταφρασμένο περιεχόμενο, βοηθάει πολύ. Το φαγητό και η γυμναστική, topics τα οποία και να μην καταλαβαίνεις πια τη γλώσσα θες να δεις το actual, μπορούν να πάνε σε άλλο επίπεδο.
Τώρα, οι συγκεκριμένοι δύο σίγουρα κοιτάζουν το επόμενο στάδιο, τι compete θα κάνουν σε global αγορά. Στην Ελλάδα είναι πια τερματισμένοι, οπότε όταν βλέπει το Google ότι μπαίνει κόσμος και από ξένες χώρες στο “.gr”, ή στο domain που έχουν, σκέψου πόσο τους βοηθάει στην Ελλάδα.
Επίσης, θέλει πολύ περιεχόμενο σε συνταγές οι οποίες θα έχουν κάποια παραλλαγή, μόνο για vegan π.χ., ή να βρεις ένα niche σε μια υποκατηγορία, να κάνεις τις συνταγές replicate σε ένα συγκεκριμένο group ανθρώπων, να πιάσεις αυτό αρχικά. Αν κάνεις τα ίδια που κάνουν όλοι ή τα πάντα, θα δυσκολευτείς πολύ να ανέβεις.
Το να ξεκινήσεις να φτιάχνεις τις συνταγές των άλλων που έχουν κόσμο αλλά με παραλλαγές (για vegan) είναι μια καλή στρατηγική. Μόνο με στρατηγική όμως, χωρίς να κάνει κάτι κάποιος που εξειδικεύεται στο SEO, δεν θα καταφέρεις και πολλά. Παίζεις στη λεπτομέρεια και δεν πρέπει να επαναπαύεσαι, γιατί αλλάζει ο αλγόριθμος συνέχεια.
Η μεγαλύτερη αλλαγή που θα γίνει τώρα είναι με τα AI. Όταν έχεις έναν assistant AI που θα διαβάζει το web και θα σου φέρνει αυτό που θέλεις, κανείς δεν ξέρει τι θα γίνεται με το SEO. Τι γίνεται ο κόσμος που θα γκουγκλάρει, ποιο θα είναι το πρώτο αποτέλεσμα;
Πάμε για μια ριζική αλλαγή και κυρίως με το bing της Microsoft που ίσως κάνει comeback και αλλάξει τελείως ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε μέχρι τώρα το πώς βρίσκουμε την πληροφορία. SEO δεν υπάρχει μόνο στην Google, υπάρχει και μέσα στο YouTube. Το ΥouΤube είναι πολύ σοφό επίσης, γι’ αυτό έχουν και δύο κανάλια, καθώς και το YouTube είναι της Google. Υπάρχει και μέσα στο TikTok και στο Instagram, απλά το συνδέουμε με την Google γιατί χρησιμοποιούμε όλοι αυτήν τη μηχανή αναζήτησης. Tο SEO μπορεί να “πεθάνει” όπως το ξέρουμε τώρα για την Google ή να αλλάξει, αλλά πάντοτε θα επηρεάζει, γιατί σε όποια πλατφόρμα και να είσαι, θα χρειάζεται να βγαίνεις ψηλά στα αποτελέσματα.
Εγώ θα έλεγα να βάλεις συνταγές στο Tik Tok ώστε να πάρεις το traffic από εκεί και να το πηγαίνεις στο site σου. Το ζήτημα είναι από πού θα “κλέψεις” τον κόσμο. Πολλοί που δεν ήταν στο Instagram και ξεκίνησαν ως TikTokers έγιναν μετά και Instagramers, πολλοί από το YouTube έγιναν Instagramers και μετά έγιναν Tik Tokers, το θέμα είναι από πού θα βρεις την ευκαιρία να πάρεις τον κόσμο από κάτι που δεν “παίζουν” άλλοι για να τον μεταφέρεις αλλού. Θέλει πρώτα απ’ όλα στρατηγική πριν ξεκινήσεις το ταξίδι για να πεις “θα χτυπήσω μεγαθήρια”».
— Το να βγαίνεις πρώτος, εκτός από το πρεστίζ, επιχειρηματικά τι σημαίνει για τον Άκη ή την Αργυρώ;
«Ο κανόνας λέει ότι το πρώτο αποτέλεσμα που θα βγει θα πάρει τα πιο πολλά κλικς, δεν μοιράζονται τα κλικς, το πρώτο αποτέλεσμα έχει πάνω από 60-70% των κλικς» λέει ο Άγγελος. Το να είσαι στην πρώτη σελίδα του Google θα σου φέρει 100% κάποιο traffic, αλλά όταν είσαι πρώτος θα πάρεις το περισσότερο. Κι όταν έχεις traffic, έχεις και περισσότερη διαφήμιση κ.λπ.».
«Το να βγαίνεις πρώτος σημαίνει ότι έχεις άπειρο κόσμο στο site σου, και στη σημερινή εποχή, πρακτικά, αν υπάρχει το traffic μετά μπορείς να βρεις άπειρες μεθόδους να το κάνεις monetize», λέει ο Κωνσταντίνος. «Γι’ αυτό πάμε και πλησιάζουμε TikTokers, Influencers, Youtubers, επειδή έχουν ένα traffic, ένα exposure, κι όταν στο site σου έχεις traffic μετά αυτό μεταμορφώνεται: βλέπουν στο ΥouΤube τα βίντεό σου, μπορείς να βγάλεις κάποιο βιβλίο ή να έχεις κόσμο στα μαγαζιά σου, όλο αυτό μετατρέπεται σε revenue για την επιχείρησή σου».
— Για να φτάσεις εκεί ψηλά πόσος χρόνος χρειάζεται;
«Είναι ζήτημα περιεχομένου και του πώς το έχεις δομήσει, το brand name του καθενός σίγουρα παίζει πολύ μεγάλο ρόλο, και υπάρχει και ένα κομμάτι που έχει να κάνει με τον ανταγωνισμό, τον ποιον έχεις να ανταγωνιστείς» λέει ο Άγγελος.
«Στην Ελλάδα υπάρχουν sites που γράφουν συνταγές, αλλά άριστα δομημένα είναι δύο, του Άκη και της Αργυρώς. Άντε να υπάρχει και ο Τσούλης που εμφανίζεται πού και πού και που έχει κάνει κι αυτός καλή δουλειά, αλλά δεν έχει κάνει τη δουλειά που έχουν κάνει οι άλλοι δύο. Υπάρχουν και γαστρονομικά sites που έχουν πολλή ύλη και καθημερινή, αλλά δεν είναι τόσο ψηλά. Εδώ έχει να κάνει με το κομμάτι της εξειδίκευσης.
Ο “Γαστρονόμος” π.χ. είναι ένα περιοδικό το οποίο ασχολείται με το φαγητό, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Έχει παρουσιάσεις μαγαζιών, προϊόντων, λίστες, οι άλλοι δυο είναι αφοσιωμένοι μόνο στις συνταγές, άρα αυτό απ’ την Google εκτιμάται διαφορετικά. Στα τελευταία guide lines της η Google σου λέει ότι το expertise παίζει πάρα πολύ μεγάλο ρόλο.
Πέρα από το brand name, έχει σημασία και το πόσο “βγαίνουν” οι συνταγές, η αξιοπιστία, γιατί διαφορετικά δεν επιστρέφεις. Το πόσο πετυχημένη είναι η συνταγή και το πόσο εμπιστεύεσαι τον καθέναν παίζουν επίσης πολύ μεγάλο ρόλο. Η οργάνωση του site και η αξιοπιστία καθορίζουν αν θα επιστρέψει το κοινό στο site του καθενός.
Πολύ μεγάλο ρόλο στην αναζήτηση παίζει και το αν οι συνταγές υπάρχουν στο site και σε βίντεο. Αυτό η Google θα το εκτιμήσει, ότι υπάρχει βίντεο με τη διαδικασία, διότι θεωρεί ότι είναι πιο πλούσιο το περιεχόμενό σου. Σου λέει, αυτός έχει πολύ δομημένο περιεχόμενο, στα δίνει όλα. Σου δίνει βαθμολογίες, χρόνους μαγειρέματος, αναφέρει τις δυσκολίες, μερίδες, τον εξοπλισμό, διατροφικό πίνακα, δίνει και βίντεο, άρα έχει όλο το περιεχόμενο που θα χρειαστεί κάποιος χρήστης για να φτιάξει γιουβαρλάκια. Αυτό θα εκτιμηθεί από την Google.
Το πόσα λεφτά θα κοστίσει όλο αυτό εξαρτάται από το αν θα πληρώσεις για διαφήμιση ή θα φροντίσεις κυρίως για το optimize. Πρακτικά για να πας πιο ψηλά μπορείς να δώσεις και 800 χιλιάδες ευρώ σε μια εταιρεία, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα φανείς σίγουρα στην πρώτη σελίδα του Google. Μπορείς να πληρώσεις διαφήμιση ώστε να εμφανίζεσαι πρώτος στο αποτέλεσμα, σίγουρα το έχουν κάνει και ο Άκης και η Αργυρώ. Πλέον οι πληρωμένες καταχωρήσεις βγαίνουν με την ένδειξη “χορηγούμενη” πάνω απ’ το link του site, παλιά δεν ήταν τόσο διακριτικές οι διαφημίσεις, και αρκετός κόσμος δεν αναγνωρίζει το πληρωμένο, ο περισσότερος κόσμος.
Επομένως, σίγουρα θα κλίκαρε, άρα ένα μεγάλο μέρος του budget έχει να κάνει με το ότι πλήρωσες την Google για να σου εμφανίσει το περιεχόμενό σου. Αυτό δεν έχει να κάνει ακριβώς με το SEO, έχει να κάνει ξεκάθαρα με το μάρκετινγκ που έκανες ιντερνετικά, με το πόσα λεφτά έδωσες για διαφήμιση, με το ποια εταιρεία είναι, και βλέπεις ότι οι μεγάλες εταιρείες το κάνουν ακόμα. Αυτό που σου κάνει μια καταχώρηση είναι να δημιουργήσει awareness για το brand.
Τσεκάροντας πιο προσεκτικά τα δύο sites, βάζοντας στο search, π.χ., τη λέξη “τυρόπιτα”, βλέπεις ότι η Αργυρώ έχει πολλά βίντεο με τυρόπιτα κι έχει ανανεώσει αρκετές φορές το περιεχόμενό τους, άρα το χτίζει αυτό, έχει ένα βίντεο για τυρόπιτα κάθε δύο χρόνια. Φαντάζομαι η στρατηγική τους είναι στα πιο δημοφιλή φαγητά να κάνουν ένα refresh του περιεχομένου τους. Ξέρουν ποιες είναι οι πιο δημοφιλείς αναζητήσεις τους, οποιοδήποτε site χρησιμοποιεί τα εργαλεία του Google ξέρει με ποιον τρόπο έχει έρθει ο κόσμος. Δηλαδή, το τι ψάχνει ο κόσμος φαίνεται. Άρα φαντάζομαι ότι έχουν δουλέψει και αυτό το κομμάτι».