Οι Έλληνες μαθητές κοιμούνται λίγο, αλλά κάποιοι γκρινιάζουν περισσότερο

Οι Έλληνες μαθητές κοιμούνται λίγο, αλλά κάποιοι γκρινιάζουν περισσότερο Facebook Twitter
Nikos Libertas / SOOC
1

Σύμφωνα με μια νέα ελληνική επιστημονική έρευνα, το 1/3 των μαθητών γυμνασίου και λυκείου στην Ελλάδα νιώθουν ότι δεν κοιμούνται καλά.

Ωστόσο, παρόλο που και τα δύο φύλα κοιμούνται σχεδόν τις ίδιες ώρες, τα κορίτσια παραπονιούνται περισσότερο (μόνο το 60% αναφέρει ότι κοιμάται καλά) συγκριτικά με τα αγόρια (το 75% αισθάνεται ότι κάνει καλό ύπνο). Σχεδόν ένας στους πέντε εφήβους δηλώνει ότι ταλαιπωρείται από κάποιο σύμπτωμα αϋπνίας (δυσκολία να αποκοιμηθεί, πρόωρο ξύπνημα κ.α.).


Η μελέτη, που βασίσθηκε σε δείγμα 1.370 εφήβων, δείχνει ότι ο Έλληνας μαθητής τις μέρες που έχει σχολείο, κοιμάται κατά μέσο όρο 7,2 ώρες (συν/πλην μία ώρα), ενώ τα σαββατοκύριακα κοιμάται 9,1 ώρες (συν/πλην μιάμιση ώρα). Η διάρκεια αυτή του ύπνου θεωρείται ανεπαρκής από τους επιστήμονες, καθώς ένα παιδί αυτής της ηλικίας θα πρέπει να κοιμάται 8,5 έως 9,5 μέρες καθημερινά.

Άλλες βασικές διαπιστώσεις της έρευνας είναι οι εξής:

  • Από τα παράπονα των εφήβων για τον ύπνο, τα δύο συνηθέστερα είναι ότι νιώθουν κουρασμένοι όταν ξυπνάνε (16%) και η δυσκολία να κοιμηθούν (12%). Το 6% έχουν παραπάνω από ένα πρόβλημα ύπνου. Το 5% των κοριτσιών ξυπνάνε συχνά μέσα στη νύχτα έναντι 3% των αγοριών. Το 2,4% των παιδιών πάσχουν από σύνδρομο ανήσυχων ποδιών.
  • Σχεδόν όλα τα παιδιά (96%) έχουν τουλάχιστον μία ηλεκτρονική συσκευή (κινητό τηλέφωνο, υπολογιστή, παιγνιδοκονσόλα κ.α.) μέσα στην κρεβατοκάμαρά τους. Το 84% κρατούν το κινητό τηλέφωνό τους ενεργοποιημένο κοντά τους το βράδυ, συνήθως επειδή το χρησιμοποιούν ως ξυπνητήρι το πρωί. Πάνω από τα μισά παιδιά (54%) παραδέχονται ότι, αφού κλείσουν τα φώτα, χρησιμοποιούν κάποια ηλεκτρονική συσκευή.
  • Οι μισοί μαθητές νιώθουν υπνηλία τη μέρα και το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο στα κορίτσια (56%) από ό,τι στα αγόρια (41%).
  • Τις καθημερινές δύο στους τρεις μαθητές (66%) πέφτουν να κοιμηθούν μεταξύ 11 και μία το βράδυ, ενώ ένας στους δύο (19%) μετά τη μία. Τα σαββατοκύριακα το 45% κοιμούνται μεταξύ 11 μ.μ. και μία η ώρα, ενώ το 48% μετά τη μία. Τα κορίτσια ρέπουν στο ξενύχτι, αφού τα σαββατοκύριακα μόνο το 1,5% των κοριτσιών πέφτουν για ύπνο πριν τις 11 μ.μ. έναντι 33% των αγοριών. Το 56% των κοριτσιών κοιμούνται μετά τη μία έναντι 39% των αγοριών.
  • Τις καθημερινές το 71% των κοριτσιών και το 77% των αγοριών ξυπνάνε μεταξύ 7 π.μ. και 8 π.μ., ενώ τα σαββατοκύριακα τα περισσότερα παιδιά ξυπνάνε μετά τις 10 π.μ. Το 44% των κοριτσιών και το 26% των αγοριών ξυπνάνε μεταξύ 10 π.μ. και 12 το μεσημέρι, ενώ το 38% των κοριτσιών και το 42% των αγοριών ξυπνάνε μεταξύ 12 και 3 μ.μ.
  • Όσο μεγαλώνουν τα παιδιά, τόσο λιγότερο κοιμούνται, πράγμα που αποδίδεται τόσο σε βιολογικούς λόγους, όσο και σε «πειρασμούς» του περιβάλλοντος.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, οι συνήθειες ύπνου και αϋπνίας των Ελλήνων μαθητών ακολουθούν σε γενικές γραμμές αυτό που συμβαίνει στους συνομηλίκους τους σε άλλες δυτικές και ανατολικές χώρες.


Εξάλλου, η σύγκριση με μια προηγούμενη έρευνα σχετικά με τις συνήθειες των Ελλήνων εφήβων, που είχε γίνει το 2002 (η μέση διάρκεια ύπνου είχε εκτιμηθεί τότε στις 7,5 ώρες), δείχνει ότι στο μεταξύ δεν έχει αλλάξει ιδιαίτερα η κατάσταση, παρά και την οικονομική κρίση που έχει μεσολαβήσει.


Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι, σύμφωνα με πολλές διεθνείς μελέτες, η χρόνια έλλειψη ύπνου αποτελεί δυνητικά σοβαρό κίνδυνο για την σωματική και ψυχική υγεία. Συνδέεται, μεταξύ άλλων, με αυξημένο κίνδυνο για χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών, κατάθλιψη, έλλειψη κινήτρων, απόπειρες αυτοκτονίας, προδιάθεση παχυσαρκίας κ.α.

* Η μελέτη, που παρουσιάσθηκε στο Παγκόσμιο Συνέδριο για τον Ύπνο στην Κωνσταντινούπολη, βασίζεται σε ερωτηματολόγιο, το οποίο διανεμήθηκε στους νεαρούς θεατές της πρωτότυπης θεατρικής παράστασης της Ελληνικής Εταιρίας ΗΕΓραφίας και Κλινικής Νευροφυσιολογίας με τίτλο "Τι θα γίνει; Θα κοιμηθούμε απόψε;". Τις συνήθειες του ύπνου τους κατέγραψαν 628 αγόρια και 742 κορίτσια ηλικίας 11 έως 18 ετών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τους Αναστάσιο Μπονάκη (νευρολόγο-ειδικό στον ύπνο, λέκτορα της Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών και υπεύθυνο του ιατρείου επιληψίας στη Β' Νευρολογική Κλινική του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Αττικόν), Δημήτριο Δικαίο (αναπληρωτή καθηγητή ψυχιατρικής της Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών), Ελένη Λαζαράτου (αναπληρώτρια καθηγήτρια παιδοψυχιατρικής Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών), Στέλλα Φραγκιαδάκη (κλινική νευροψυχολόγο) και Αγγελική Κώνστα (ψυχολόγο).

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσα χρήματα χρειάζονται για να ζήσεις όπως πραγματικά θέλεις στην Αθήνα;

Living / Πόσα χρήματα χρειάζονται για να ζήσεις όπως πραγματικά θέλεις στην Αθήνα;

Πώς να ζήσεις σε μια πόλη όπου ο μισθός είναι τσιμεντένιος, ενώ οι τιμές εκτοξεύονται διαρκώς: τέσσερα νεαρά κορίτσια μας στέλνουν τα μηνιαία έξοδά τους και κοστολογούν ένα ιδανικό για εκείνες Σαββατοκύριακο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η εμμονή με την πρωτεΐνη: Τάση στη διατροφή ή υπερβολή;

Radio Lifo / Η εμμονή με την πρωτεΐνη: Τάση στη διατροφή ή υπερβολή;

Στην αρχή ήταν οι μπάρες πρωτεΐνης, μετά ήρθαν τα ροφήματα κι έπειτα, σιγά–σιγά, η μανία με την πρωτεΐνη εξαπλώθηκε σε ένα σωρό προϊόντα. Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την κλινική διαιτολόγο-διατροφολόγο Μελίνα Καριπίδου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Πόσο αποτελεσματική είναι τελικά η ψυχεδελική θεραπεία;

Living / Πόσο αποτελεσματική είναι τελικά η ψυχεδελική θεραπεία;

Πολλές από τις μελέτες που υποστηρίζουν τις θεραπευτικές δυνάμεις των ψυχδελικών ουσιών όπως το MDMA συχνά αμαυρώνονται από τη νοοτροπία οπαδού ή γκουρού που διακρίνει κάποιους από τους ερευνητές, με αποτέλεσμα να μη δηλώνονται πλήρως οι ανεπιθύμητες παρενέργειες.
THE LIFO TEAM
Η εκδίκηση του γραφείου

Living / Η εκδίκηση του γραφείου

Πολλά διευθυντικά στελέχη αμφισβητούν έντονα πλέον την τηλεργασία και πιστεύουν ότι το να βρίσκονται οι εργαζόμενοι κάθε μέρα στο γραφείο είναι καλό για την επιχείρηση – και το να βρίσκονται στο γραφείο όσο περισσότερες ώρες γίνεται, είναι ακόμη καλύτερο.
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Έχουμε εντάξει το σχολικό πρόγραμμα των παιδιών σε αυτό του εργασιακού προγράμματος των γονιών τους. Το ιδανικό θα ήταν το σχολείο στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση να ξεκινά 1-2 ώρες αργότερα.