«Δεν υπάρχει κατεψυγμένο ψάρι στην Αλόννησο»

O τόπος μου, η Αλόννησος Facebook Twitter
Ο επισκέπτης έχει πολλά πράγματα να δει, σε συνδυασμό βέβαια με τη φύση και τις πολλές και ωραίες παραλίες, τα δυνατά χαρτιά του νησιού. Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis/SOOC
0

Μένω στην Αλόννησο και συγκεκριμένα στη Στενή Βάλα από τότε που γεννήθηκα. Η οικογένειά μου ήταν όλοι ψαράδες. Όσο μεγάλωνα, το χωριό ήταν ένα κλασικό ψαροχώρι, να φανταστείς δεν είχαμε καν ρεύμα. Τώρα βέβαια είναι πολύ διαφορετική η κατάσταση. Ο τουρισμός έχει μπει στη ζωή μας, αλλά ευτυχώς δεν μας έχει αλλοιώσει. Ίσως επειδή το χωριό έχει παραμείνει στα χέρια ντόπιων. 

Το αντίθετο συνέβη στο Παλιό Χωριό, τη Χώρα της Αλοννήσου. Υπήρξε η πρωτεύουσα του νησιού έως το 1965, όταν ένας καταστροφικός σεισμός ανάγκασε τους κατοίκους να την εγκαταλείψουν. Το χωριό παρέμεινε πρακτικά εγκαταλελειμμένο μέχρι που ανακαλύφθηκε στις επόμενες δεκαετίες από Ευρωπαίους, κυρίως Άγγλους και Γερμανούς, οι οποίοι αγόρασαν και ανακατασκεύασαν, με απόλυτο σεβασμό στην ντόπια αρχιτεκτονική, πολλά παλιά σπίτια. Τώρα παρατηρείται ένα άλλο φαινόμενο. Σιγά σιγά οι ξένοι αποχωρούν, λόγω ηλικίας οι περισσότεροι, και οι ντόπιοι παίρνουν πίσω τα σπίτια και τα μετατρέπουν είτε σε τουριστικά καταλύματα είτε σε καταστήματα εστίασης. 

Μια από τις σημαντικότερες στιγμές της ζωής μου ήταν όταν το καλοκαίρι του 1985 εγώ και ο πατέρας μου, βουτώντας για σφουγγάρια, ανακαλύψαμε σε βάθος περίπου 30 μέτρων το Ναυάγιο της Περιστέρας. Πρόκειται για τον «Παρθενώνα των Ναυαγίων», ένα από τα σημαντικότερα ναυάγια των κλασικών χρόνων, καθώς μιλάμε για το μεγαλύτερο αθηναϊκό εμπορικό πλοίο της κλασικής περιόδου που έχει βρεθεί και συμβολίζει με τρανό τρόπο τη ναυτική υπερδύναμη της Αθήνας την εποχή εκείνη. Το πλοίο κουβαλούσε περισσότερους από 3.000 αμφορείς γεμάτους κρασί, προερχόμενους από τη Μένδη, που ήταν αρχαία πόλη της Χαλκιδικής, και την Περπάρηθο, όπως ονομαζόταν στα αρχαία χρόνια η Σκόπελος. Η βύθιση του πλοίου χρονολογήθηκε, μετά τις επισταμένες αρχαιολογικές έρευνες, μεταξύ 425 και 415 π.Χ. 

Η Αλόννησος μέχρι το πρόσφατο παρελθόν ήταν ένα πολύ απομονωμένο νησί. Υπήρξε, μην ξεχνάς, και τόπος εξορίας. Χαρακτηριστική της τότε απομόνωσης του νησιού είναι μια ιστορία που έχουν καταγράψει ταξιδιώτες, όταν άκουσαν στην εκκλησία να μακαρίζουν τον βασιλιά Γεώργιο Α’, ενώ βασιλιάς ήταν πια ο Κωνσταντίνος!

Η πολύ καλή κατάσταση του ναυαγίου και των ευρημάτων οδήγησε τις αρχές στην απόφαση να μετατρέψουν την περιοχή στον πρώτο επισκέψιμο υποθαλάσσιο αρχαιολογικό χώρο της Ελλάδας το καλοκαίρι του 2020. Το ναυάγιο είναι πλέον ανοιχτό σε δύτες αναψυχής, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να το εξερευνήσουν, με την καθοδήγηση έμπειρων δυτών. Όσοι δεν έχουν μυηθεί στην τέχνη των καταδύσεων μπορούν να εξερευνήσουν το ναυάγιο από τη στεριά, μέσω μιας εφαρμογής εικονικής περιήγησης που προσφέρει το Κέντρο Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης Κοινού.

O τόπος μου, η Αλόννησος Facebook Twitter
Το ναυάγιο είναι πλέον ανοιχτό σε δύτες αναψυχής, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να το εξερευνήσουν, με την καθοδήγηση έμπειρων δυτών. Φωτ.: Eurokinissi

Μιλώντας για μουσεία, θα ήθελα να κάνω μια μικρή αναφορά και στο δικό μου μουσείο, το Μουσείο Αλοννήσου Κώστα και Αγγέλας Μαυρίκη. Ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2000 με τον πρώτο όροφο και τα επόμενα χρόνια πρόσθεσα τους υπόλοιπους. 

Κώστας Μαυρίκης
Ο Κώστας Μαυρίκης

Σήμερα είναι χωρισμένο ως εξής: στο υπόγειο βρίσκεις το λαογραφικό τμήμα, διαρρυθμισμένο σαν ένα μικρό χωριό με μικρά σπιτάκια που φιλοξενούν επαγγέλματα που χάθηκαν. Στον πρώτο όροφο υπάρχει το ναυτικό τμήμα με έμφαση στην περίοδο του 17ου και 19ου αιώνα. Εδώ εκτίθενται στολές ναυτικών, ο οπλισμός τους, διάφορα αντικείμενα που είχαν στα σκάφη τους, καθώς και αντικείμενα που έφερναν πίσω στο νησί τους για τη διακόσμηση των σπιτιών τους. Επίσης εδώ βρίσκεις και γυναικείες φορεσιές της περιόδου και αντίστοιχα αντικείμενα. 

Στον δεύτερο όροφο υπάρχει το πειρατικό τμήμα, το οποίο απεικονίζει την πειρατική δραστηριότητα στο νησί της Αλοννήσου. Το νησί λέγονταν για πολλά χρόνια και Κλεπτοφωλεαί ή Διαβολονήσια, λόγω της έντονης πειρατικής παρουσίας. Στον ίδιο όροφο στεγάζεται και το στρατιωτικό τμήμα του μουσείου. Στον τελευταίο όροφο βρίσκονται τα γραφεία μας και ένα μικρό καφέ. Στο κτίριο υπάρχει επίσης και πολυχώρος εκδηλώσεων, όπου διοργανώνονται εκθέσεις κυρίως νέων καλλιτεχνών, ομιλίες και μικρά συνέδρια. 

O τόπος μου, η Αλόννησος Facebook Twitter
Tο Μουσείο Αλοννήσου Κώστα και Αγγέλας Μαυρίκη ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2000

Ο επισκέπτης λοιπόν έχει πολλά πράγματα να δει, σε συνδυασμό βέβαια με τη φύση και τις πολλές και ωραίες παραλίες, τα δυνατά χαρτιά του νησιού. Θα πρέπει να κάνω ειδική μνεία στις καταπληκτικές ψαροταβέρνες που διαθέτουμε, αποκλειστικά με φρέσκα ψάρια. Δεν υπάρχει κατεψυγμένο ψάρι.

Η Αλόννησος μέχρι το πρόσφατο παρελθόν ήταν ένα πολύ απομονωμένο νησί. Υπήρξε, μην ξεχνάς, και τόπος εξορίας. Χαρακτηριστική της τότε απομόνωσης του νησιού είναι μια ιστορία που έχουν καταγράψει ταξιδιώτες, όταν άκουσαν στην εκκλησία να μακαρίζουν τον βασιλιά Γεώργιο Α’, ενώ βασιλιάς ήταν πια ο Κωνσταντίνος!

Ένα από τα πρόσωπα που ξεχωρίζω στο νησί είναι ο Γιώργος Βυθούλκας. Πρόκειται για έναν παγκοσμίως γνωστό γκουρού ομοιοπαθητικής. Θα μπορούσα να τον χαρακτηρίσω και ίνδαλμα. Ο κ. Βυθούλκας, λοιπόν, αν και δεν κατάγεται από την Αλόννησο, αγάπησε το νησί και δημιούργησε την ακαδημία του εδώ. Η ακαδημία είναι πασίγνωστη σε όλη την υφήλιο και προσελκύει κάθε χρόνο περίπου 700-900 φοιτητές από όλο τον κόσμο. 

O τόπος μου, η Αλόννησος Facebook Twitter
Η παραλία Βότση. Φωτ.: via facebook/Βασίλης Δροσάκης από τη σελίδα ALONNISOS

Απολαμβάνω ιδιαίτερα τη διαδρομή από την Αλόννησο στο γειτονικό νησί, την Περιστέρα. Η Περιστέρα πια είναι εγκαταλελειμμένη, πέρα ίσως από κάποιους βοσκούς, αλλά το 1960 είχε περίπου 70 κατοίκους. Αποτελεί ένα από τα καταφύγια της μεσογειακής φώκιας, ενώ λειτουργεί ως φυσικός κυματοθραύστης όταν αγριεύουν τα μελτέμια. Εκεί βρίσκονται και παλιά ορυχεία που αξίζει να τα επισκεφθείς. 

Αν είχα τη δυνατότητα να αλλάξω κάτι, θα τοποθετούσα σκεπές στα σπίτια στο Πατητήρι. Πιστεύω πως θα αναδείκνυε τη γραφικότητα του οικισμού.  

Αγαπημένη ασχολία το καλοκαίρι είναι η παρέα με φίλους που επισκέπτονται το νησί. Ο χειμώνας είναι αφιερωμένος στη συντήρηση του μουσείου.

Ο Κώστας Μαυρίκης έχει συγγράψει δώδεκα βιβλία και έχει δημιουργήσει το Αρχείο Μελετών Αλοννήσου και Ερημονησίων. Για τη συμβολή του στη διάσωση της τοπικής ιστορίας και πολιτιστικής κληρονομιάς έχει βραβευθεί από την Ακαδημία Αθηνών.

Ταξίδια
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όλα από την αρχή στο Σκαμνέλι, σε ένα Ζαγοροχώρι 25 κατοίκων

Γειτονιές της Ελλάδας / Όλα από την αρχή στο Σκαμνέλι, ένα Ζαγοροχώρι 25 κατοίκων

Ο Φίλιππος Φραγκούλης άφησε πίσω του μια πολυετή καριέρα στις τράπεζες προκειμένου να επιστρέψει στις ρίζες του, στην Τύμφη. Αντικατέστησε τα meetings με τα πυκνά δάση που αποτελούν πλέον το φόντο της νέας του πορείας στη ζωή, έχοντας όμως να αντιμετωπίσει πια τις δυσκολίες ενός ορεινού τόπου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Πώς είναι η καθημερινότητα ενός τριαντάρη στο ψηλότερο χωριό των Βαλκανίων;

Γειτονιές της Ελλάδας / Πώς είναι η καθημερινότητα ενός τριαντάρη στο ψηλότερο χωριό των Βαλκανίων;

Ο Άρης Αβέλλας περιγράφει τη ζωή του στη Σαμαρίνα, σε ένα μέρος που τραβάει την προσοχή ξένων αλπινιστών, σε έναν τόπο όπου όταν λιώνουν τα χιόνια μπορεί κανείς να βολτάρει σε καταρράκτες, να θαυμάσει άγρια ζώα, να δροσιστεί σε βάθρες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στο χωριό καταλάβαμε για πρώτη φορά πως ο φορτιστής του κινητού κάνει θόρυβο»

Οι επαρχίες μας / «Στο χωριό καταλάβαμε για πρώτη φορά πως ο φορτιστής του κινητού κάνει θόρυβο»

Η Δέσποινα Τζιουβάρα άφησε την Αθήνα για τον Βουτσαρά, ένα από τα Κουρεντοχώρια, και ευελπιστεί να βοηθήσει την περιοχή να περάσει σε μια νέα εποχή μετά την απότομη ερήμωση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Δεμάτι κάλεσμα

Γειτονιές της Ελλάδας / «Η καθημερινότητα δεν είναι σχεδόν ποτέ ίδια στο βουνό»

Ο Βασίλης Νάκκας, ένα από τα ιδρυτικά μέλη της ΚοινΣΕπ «Τα Ψηλά Βουνά», απευθύνει πρόσκληση σε όσους θέλουν να ζήσουν και να εργαστούν στο Δεμάτι Ζαγορίου, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη των ορεινών κοινοτήτων.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Nothing Days / Νάπολη: Γιορτάζοντας τη χαρά της ζωής στη σκιά του Βεζούβιου

Ένα «ανοιξιάτικο» τριήμερο σε μία πόλη που ξέρει από φυσικές καταστροφές αλλά ξέρει και να υμνεί τη ζωή, και μία μεγάλη βόλτα στην Πομπηία και στο Ερκολάνο. Από το αρχαίο «fast food» στις σύγχρονες γεύσεις της ναπολιτάνικης κουζίνας.
M. HULOT
Τρεις φίλοι από την Αθήνα δημιούργησαν μια μικρή, αυτάρκη κοινότητα στην Αιτωλοακαρνανία, έναν ζωντανό πυρήνα ανθρώπων που ζουν και εργάζονται με τη φύση αναζωογονώντας την τοπική κοινωνία

Γειτονιές της Ελλάδας / «Είναι ωραίο να μη γυρίζουν όλα γύρω από τα λεφτά»

Τρεις Αθηναίοι δημιούργησαν το Yamochori, μια μικρή, αυτάρκη κοινότητα στην Αιτωλοακαρνανία – έναν ζωντανό πυρήνα ανθρώπων που ζουν και εργάζονται με τη φύση, οργανώνοντας δράσεις και αναζωογονώντας την τοπική κοινωνία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
48 ώρες στη Λάρισα

Ταξίδια / 48 ώρες στη Λάρισα

Από τα αρχαία θέατρα που κρύβονται στο κέντρο της, μέχρι το καλλιτεχνικό χωριό της που ζωντανεύει κάτω από τον ήλιο, η πόλη αυτή δεν είναι απλώς μια ενδιάμεση στάση προς τη Θεσσαλονίκη, αλλά προσφέρει πολλά μαζί με το τσίπουρο Τυρνάβου και τον χαλβά Φαρσάλων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Οι άνθρωποι του χωριού είναι απλοί, καθημερινοί άνθρωποι. Επέλεξα να ζήσω ανάμεσά τους και όχι σε παλάτια. Κοντά τους όμως νιώθω βασιλιάς».

Γειτονιές της Ελλάδας / «Ζώντας κοντά στους ανθρώπους του χωριού νιώθω βασιλιάς»

Ο Νίκος Πατερέκας μετακόμισε ξαφνικά στη Νέα Αβόρανη, έγινε αγρότης και, αν και κάποια αγαπημένα του πρόσωπα μπορεί να μην τον στήριξαν σε αυτή την απόφαση, πορεύεται με οδηγό την υπόσχεση που έδωσε όταν έχασε τους παππούδες του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
48 ώρες στον Βόλο

Ταξίδια / 48 ώρες στον Βόλο

Από ένα έργο του Πικιώνη και ένα ιστορικό κινηματοθέατρο μέχρι τα παραδοσιακά τσιπουράδικα και τα βιομηχανικά μνημεία, ο Βόλος αποκαλύπτει την πολυπολιτισμική του κληρονομιά. Εδώ, το παλιό συναντά το νέο, με την παραλία και τα Παλαιά να είναι μόνο η αρχή για μια συναρπαστική εξερεύνηση.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ψυχική ισορροπία που κερδίζεις φεύγοντας από την Αθήνα σου ανοίγει ορίζοντες»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Η ψυχική ισορροπία που κερδίζεις φεύγοντας από την Αθήνα σου ανοίγει ορίζοντες»

Η Χαρά Δελή άφησε τη δουλειά της ως πολιτικός μηχανικός στην Αθήνα για να ζήσει από τη σαπωνοποιία στην Τρίπολη. Αν και η μετάβαση δεν ήταν εύκολη, τώρα δεν φαντάζεται τη ζωή της χωρίς τον χρόνο που απέκτησε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το καφέ του Wes Anderson, τo δεινοσαυράκι του Duomo κι άλλες 8 στάσεις σ’ ένα τριήμερο στο Μιλάνο

Ηχητικά Άρθρα / Το καφέ του Wes Anderson, τo δεινοσαυράκι του Duomo κι άλλες 8 στάσεις σ’ ένα τριήμερο στο Μιλάνο

Το Μιλάνο μπορεί να έχει μια απωθητική μουσολινική αισθητική στα κτίρια και τον χειρότερο κόσμο που μπορείς να συναντήσεις σε κέντρο πόλης, αλλά δεν είναι ούτε άσχημο, ούτε αδιάφορο.
M. HULOT
«Βγαίνεις ένα χειμωνιάτικο πρωινό από το σπίτι σου, ο ήλιος ανατέλλει και οι χιονισμένες βουνοκορφές βάφονται ροζ. Τι άλλο να ζητήσει κανείς από τη ζωή»;

Ταξίδια / «Στη Μαντίνεια οι μέρες γεμίζουν με πράγματα που έχουν πραγματική αξία και νόημα»

Όταν ένιωσε ότι ο χρόνος στην Αθήνα φεύγει χωρίς να τον αντιλαμβάνεται, η Μαριλένα Παναγοπούλου επέστρεψε στο χωριό της, αφοσιώθηκε στο κρασί και απολαμβάνει πια τη ζωή σε έναν τόπο όπου ο ήλιος ανατέλλει και οι χιονισμένες βουνοκορφές βάφονται ροζ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Τα Άγραφα είναι ό,τι πιο ατόφιο και αληθινό έχει απομείνει στην Ελλάδα»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Τα Άγραφα είναι ό,τι πιο ατόφιο και αληθινό έχει απομείνει στην Ελλάδα»

Πριν από πέντε χρόνια και μέσα σε μόλις τρεις μέρες, η Βασιλική Κοϊμτζίδου επέλεξε να ζήσει στο ορεινό Πετρίλο που μετρά δέκα μόνιμους κατοίκους και προσπαθεί να δημιουργήσει τις συνθήκες ώστε να τολμήσουν να κατοικήσουν και άλλοι νέοι στο χωριό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Η Ελένη Τσομπανίδου γύρισε στο χωριό της, τα Δίκαια του Έβρου και βρήκε αυτό που έψαχνε χρόνια στο εξωτερικό

Γειτονιές της Ελλάδας / «Σε ένα χωριό με εκατό ανθρώπους, μπορείς να κάνεις τη διαφορά πιο εύκολα»

Αφήνοντας πίσω της τη ζωή στις ευρωπαϊκές μητροπόλεις, η Ελένη Τσομπανίδου επέστρεψε στα Δίκαια Έβρου και ζωντανεύει ανενεργούς χώρους μέσα από την τέχνη και τη συνεργασία με την τοπική κοινότητα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ