Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί

Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Το μοντέλο Madelle Hegeler φορά το «χρυσό χέρι», το «μαργαριταρένιο στόμα», το «Eye of Time» ως μονόκλ και ένα δακτυλίδι. Bettmann/Contributor
0

Όπως η ζωγραφική και η γλυπτική του Σαλβαντόρ Νταλί, έτσι και τα κοσμήματα του καλλιτέχνη είναι μία αντανάκλαση του εκκεντρικού και φιλόδοξου δημιουργού τους.

O ίδιος όμως είχε προειδοποιήσει κάποτε τους θεατές να μη δουν μόνο την παιχνιδιάρική τους διάθεση. «Τα Νταλινικά (Dalínian) κοσμήματα είναι απολύτως σοβαρά. Χαίρομαι που οι άνθρωποι χαμογελούν όταν αντικρίζουν τα σκουλαρίκια-τηλέφωνα. Ένα χαμόγελο είναι πάντα ευχάριστο. Αλλά αυτά τα κοσμήματα, όπως και όλα μου τα κοσμήματα, είναι σοβαρά. Αναπαριστούν το αυτί: σύμβολο αρμονίας και ενότητας. Υπαινίσσονται την ταχύτητα των νέων μέσων επικοινωνίας, την ελπίδα και τον κίνδυνο μίας στιγμιαίας αλλαγής στη σκέψη».


Έχοντας ήδη πειραματιστεί αρκετά με τη φόρμα, ο Νταλί ξεκίνησε να σχεδιάζει κοσμήματα το 1941, εφαρμόζοντας τη συμβολική ιδιοσυγκρασιακή του προσέγγιση σε παραδοσιακά αντικείμενα και τέχνη που μπορεί να φορεθεί.

«Ανθρωπομορφικά θέματα εμφανίζονται και επανεμφανίζονται στα κοσμήματά μου. Βλέπω την ανθρώπινη μορφή σε δέντρα, φύλλα, ζώα, βλέπω ζωικά και φυτικά χαρακτηριστικά στους ανθρώπους».

Ο Καταλανός καλλιτέχνης ήταν μία ηγετική φιγούρα του σουρεαλιστικού κινήματος, ωστόσο το έργο του είχε εκδιωχθεί από τη σκηνή του είδους μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '40.

Ο Νταλί ξεκίνησε να βλέπει τον εαυτό του περισσότερο ως έναν «διεπιστημονικό» καλλιτέχνη, όπως ήταν και οι Ιταλοί αναγεννησιακοί δάσκαλοι που θαύμαζε.

«Ως ιππότης μίας νέας Αναγέννησης, έτσι κι εγώ αρνούμαι να περιοριστώ. Η τέχνη μου συμπεριλαμβάνει φυσική, μαθηματικά, αρχιτεκτονική, πυρηνική φυσική –την ψυχο-πυρηνική, την μυστικο-πυρηνική– και κοσμήματα, όχι μόνο μπογιά» είχε σημειώσει ο Νταλί σε έναν κατάλογο για τα κοσμήματά του το 1959.

Ανεξάρτητα από το μέσο, ο Νταλί συνέχισε να επανευφευρίσκει θέματα όπως η καρδιά, ο σταυρός, το στέμμα, η Παναγία και η γυναικεία μορφή, καθ' όλη τη διάρκεια της πορείας του.

Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Ο Νταλί σκιτσάρει το μοντέλο Royal Wittaker καθώς εκείνη φοράει το κολιέ «Tree of Life» καθισμένη μπροστά σε μια τοιχογραφία του καλλιτέχνη που ζωγράφισε για το διαμέρισμα της Helena Rubinstein στη Νέα Υόρκη. Bettmann/Contributor

Οι ιδέες της μεταμόρφωσης και της κοσμολογίας, τόσο στη φύση όσο και στη θρησκεία, είναι επίσης κάποια από τα θέματα του Νταλί, συχνά θαμμένα μέσα στα βαθύτερα νοήματα του έργου του.

«Ανθρωπομορφικά θέματα εμφανίζονται και επανεμφανίζονται στα κοσμήματά μου. Βλέπω την ανθρώπινη μορφή σε δέντρα, φύλλα, ζώα, βλέπω ζωικά και φυτικά χαρακτηριστικά στους ανθρώπους» είχε δηλώσει ο καλλιτέχνης.

«Η τέχνη μου –σε ζωγραφική, διαμάντια, ρουμπίνια, μαργαριτάρια, σμαράγδια, χρυσό, χρυσόλιθο– επιδεικνύει το πώς συμβαίνει η μεταμόρφωση: τα ανθρώπινα όντα δημιουργούν και αλλάζουν. Όταν κοιμούνται, αλλάζουν εντελώς – σε λουλούδια, φυτά, δέντρα. Η νέα μεταμόρφωση θα γίνει στον Παράδεισο. Το σώμα γίνεται και πάλι ολόκληρο και αγγίζει την τελειότητα».

Ο Νταλί δημιούργησε περίπου 40 κοσμήματα από το 1941 έως το 1970. Αν και ασχολήθηκε σε μεγάλο βαθμό με όλα τα στάδια της παραγωγής των σχεδίων του, ο Αργεντινός χρυσοχόος Carlos Alemany ήταν αυτός που έφερε ζωή στα διακοσμημένα με πετράδια οράματα του Νταλί.

Στο εργαστήρι του στη Νέα Υόρκη, με έδρα το ξενοδοχείο St. Regis, ο Alemany τον βοηθούσε να δημιουργήσει απίστευτα κοσμήματα, πολλά από τα οποία ήταν μοναδικά.

Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Το «Eye of Time» πουλήθηκε από τον οίκο Sotheby's τον Μάιο του 2014 στο εντυπωσιακό ποσό των 1.055.000 δολαρίων.

Ο Νταλί διάλεγε λίθους με βάση το χρώμα και τους συμβολικούς τους συσχετισμούς, αλλά τόσο ο ίδιος όσο και ο Alemany συμφώνησαν ότι ο σχεδιασμός και η κατασκευή του κάθε κομματιού αποτελούσαν προτεραιότητα. Η λεπτομερής δεξιοτεχνία και η μοναδική φαντασία τους είναι αυτά που κάνουν τα κοσμήματα του Νταλί τόσο ιδιοφυή.


Το 1949, ο τραπεζίτης και φιλάνθρωπος Cummins Catherwood από τη Φιλαδέλφεια και η γυναίκα του Ellengowen, και οι δύο υποστηρικτές και μετέπειτα φίλοι του Νταλί, αγόρασαν 22 κομμάτια από τη συλλογή κοσμημάτων, απευθείας από τον καλλιτέχνη.

Τον Μάιο του 2017, ο οίκος Sotheby's πούλησε τη θρυλική καρφίτσα «Eye of Time» από τη συλλογή αυτής της οικογένειας. Ήταν ένα από τα τέσσερα γνωστότερα κομμάτια της ομώνυμης συλλογής, μαζί με ένα «Eye of Time» που πουλήθηκε από τον Sotheby's τον Μάιο του 2014 στο εντυπωσιακό ποσό των 1.055.000 δολαρίων.

Εκείνο το «Eye of Time» ανήκε πριν στη συλλογή του The Owen Cheatham Foundation που αγόρασε τα κοσμήματα από τους Catherwood το 1958.

Η συλλογή εκτέθηκε για τη συγκέντρωση χρημάτων για διάφορους πολιτισμικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς στο Virginia Museum of Fine Arts στο Ρίτσμοντ αλλά και στο Dalí Theatre-Museum, της πόλης Φιγέρες, όπου και γεννήθηκε ο καλλιτέχνης.

Το 1981 αποκτήθηκε από έναν Σαουδάραβα πολυεκατομμυριούχο ενώ ακολούθησαν τρεις ιαπωνικοί φορείς, πριν τελικά αγοραστεί από το Dalí Foundation το 1999, υπό την επίβλεψη και τις συμβουλές της Associació Espanyola de Gemmologia.


Ένα μηχανικό λουλούδι με πέταλα που ανοίγουν και κλείνουν ή μια καρφίτσα από ρουμπίνι σε σχήμα καρδιάς που πάλλεται σταθερά, τα κοσμήματα του Νταλί αποτελούν χωρίς αμφιβολία μία κατηγορία από μόνα τους.

Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
H σχεδιάστρια Paloma Picasso, κόρη του Pablo Picasso, συνομιλεί με τον Νταλί καθώς παρευρίσκονται στην έκθεση κοσμημάτων του στην Βαρκελώνη τον Μάιο του 1974. Φωτο: Central Press/Hulton Archive/Getty Images.
Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Ο Νταλί σε χαρακτηριστική πόζα από εγκαίνια έκθεσης κοσμημάτων του.
Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Απόκομμα από το περιοδικό Sunday Mirror Magazine, τεύχος 13 Νοεμβρίου 1949. Hirshhorn Museum and Sculpture Gallery Library/Smithsonian Libraries
Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Τα αμίμητα σουρεαλιστικά κοσμήματα του Σαλβαντόρ Νταλί Facebook Twitter
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σεξ και αστακοί: Το σπάνιο (επί δεκαετίες εξαντλημένο) βιβλίο συνταγών του Σαλβαντόρ Νταλί επανακυκλοφορεί

Βιβλίο / Σεξ και αστακοί: Το σπάνιο (επί δεκαετίες εξαντλημένο) βιβλίο συνταγών του Σαλβαντόρ Νταλί επανακυκλοφορεί

Ο σουρεαλισμός και το φαγητό συνδυάζονται ιδανικά σε ένα ακόμη αδίστακτο καλλιτεχνικό παιχνίδι του Νταλί, που επανεκδίδεται από τον εκδοτικό οίκο TASCHEN
ΜΑΡΟΥΣΑ ΘΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ