90 χρόνια Martha Graham Dance Company

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
0

Μία από τις ιστορικότερες ομάδες χορού του κόσμου, η Martha Graham Dance Company, γιορτάζει την 90ή επέτειό της και ετοιμάζεται για το μέλλον με τη βοήθεια της διαδικτυακής καμπάνιας «The Next 90!», μέσω της οποίας έχει συγκεντρώσει σχεδόν τα 30.000 δολάρια του αρχικού στόχου. «Κανείς δεν είχε σκεφτεί ποτέ ποια ταυτότητα θα είχαμε χωρίς τη Μάρθα Γκράχαμ» λέει η Janet Eilber, καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας. «Ξεκινήσαμε δίνοντας προτεραιότητα στην πρόσβαση του κοινού και ψάχνοντας τον τρόπο παρουσίασης των νέων κλασικών έργων του σύγχρονου χορού, ώστε να είναι θελκτικά» λέει η Eilber. «Γι' αυτό αναζητήσαμε συνεργάτες που θα μας πρόσφεραν μια διαφορετική οπτική και η πλατφόρμα "Kickstarter" είναι το τέλειο μέσο για να προσελκύσεις τους ανθρώπους online, για να συνδεθούν όχι μόνο με τα ίδια τα έργα και την ιστορική τους σημασία αλλά και με την κληρονομιά που άφησε η Μάρθα όσον αφορά το μέλλον και την καινοτομία. Το μέσο είναι το μήνυμα» συμπληρώνει. 

 

 Δεν είναι η πρώτη φορά που η ομάδα καταφεύγει στο Διαδίκτυο για τη συγκέντρωση χρημάτων, καθώς αυτή είναι η τρίτη επιτυχημένη καμπάνια τους. Αυτήν τη φορά, όμως, αποφάσισαν να δώσουν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον κίνητρο στους δωρητές ποσών που ξεπερνούν τα 250 δολάρια: εκτυπώσεις φωτογραφιών από το αρχείο της ομάδας, οι οποίες για πρώτη φορά εμφανίζονται στη δημοσιότητα και η ηλικία τους ξεπερνά τα πενήντα χρόνια.

 

 

Οι χορευτές που διδάσκονται την «τεχνική Γκράχαμ» αντιλαμβάνονται περισσότερο από τον καθένα την τεράστια συμβολή της στην εξέλιξη του σύγχρονου χορού. Ήταν για τον χορό  ό,τι ο Πικάσο για τη ζωγραφική και ο Στραβίνσκι για τη μουσική.

Τις φωτογραφίες ανακάλυψαν μέσα στο 2015, κατά τη διάρκεια μιας συντονισμένης προσπάθειας οργάνωσης του τεράστιου αρχείου, με σκοπό την ψηφιοποίησή του. Ανάμεσά τους συγκαταλέγονται σπάνιες φωτογραφίες που δείχνουν τη Μάρθα Γκράχαμ να χορεύει με τον μέλλοντα, τότε, σύζυγό της, Erick Hawkins, το «Νυχτερινό Ταξίδι», καθώς και φωτογραφίες από τα αυθεντικά σκηνικά του σπουδαίου Αμερικανο-ιάπωνα γλύπτη, αρχιτέκτονα και σχεδιαστή, Ισάμου Νογκούτσι, για μπαλέτα της Γκράχαμ. Οι φωτογραφίες αυτές, μάλιστα, αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη αξία, μια και τα πρωτότυπα σκηνικά έπαθαν ανεπανόρθωτες ζημιές κατά τη διάρκεια του τυφώνα Σάντι, το 2012. «Υπάρχουν τόσο πολλά στρώματα Ιστορίας και λεπτομέρειες άμεσα συνυφασμένες με τον τρόπο που μπορούμε να αναπαραγάγουμε τα έργα αυτά. Αλλά δεν αρκεί η αναπαραγωγή, όπως θα αρκούσε το να καθαρίσουμε την οροφή της Καπέλα Σιξτίνα για να τη δούμε ευκρινέστερα. Πρέπει πραγματικά να τα ξαναζωντανέψουμε με όλες τους τις λεπτομέρειες, οι οποίες βρίσκονται σε αυτές τις φωτογραφίες» λέει η Eilber.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Mάρθα Γκράχαμ και ο Έρικ Χώκινς στο Bennington College (Kneeling), 1938... Φωτ.: Barbara Morgan/ Public Domain

«Το κέντρο της σκηνής είναι όπου βρίσκομαι εγώ» είπε κάποτε η Μάρθα Γκράχαμ και πολλοί θα σκεφτούν ότι η φράση αυτή κρύβει υπερβολική έπαρση. Ποια ήταν, όμως, η γυναίκα που το 1998 το περιοδικό TIME ανακήρυξε χορεύτρια του αιώνα; Γεννήθηκε το 1896 σε μια μικρή πόλη έξω από το Πίτσμπουργκ της Πενσυλβάνια και επηρεάστηκε σημαντικά από τον ψυχολόγο πατέρα της, που έδινε ιδιαίτερη σημασία στη «γλώσσα του σώματος». «Η κίνηση δεν λέει ποτέ ψέματα» ήταν το μότο του, φράση που η Μάρθα χρησιμοποιούσε σε όλη της τη ζωή. Σε ηλικία 17 ετών παρακολούθησε ένα ρεσιτάλ της πρωτοποριακής χορεύτριας της εποχής Ρουθ Σεντ Ντένις στο Λος Άντζελες και λίγα χρόνια αργότερα γράφτηκε στη σχολή της, για να γίνει σύντομα μία από τις πιο γνωστές χορεύτριες του συγκροτήματος. Το 1923 αναζητά την τύχη της στη Νέα Υόρκη και το 1926 ιδρύει τη δική της ομάδα. Μέσα σε λίγα χρόνια αρχίζει να διαμορφώνει τη δική της χορευτική ταυτότητα. Αυτό που την ενδιαφέρει είναι η έκφραση των ανθρωπίνων συναισθημάτων, η διερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής. Οι κινήσεις της είναι εντελώς διαφορετικές απ' ό,τι είχε προηγηθεί έως τότε – είναι κοφτές, δυνατές και βίαιες, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να κατηγορηθεί από πολλούς για τον «άσχημο» χορό της.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Lamentation (1935)... Φωτ.: Barbara Morgan/ Public Domain

Με τα «Πρωτόγονα Μυστήρια» (1931) κερδίζει την προσοχή κοινού και κριτικών σε όλο τον κόσμο, εστιάζοντας στην ψυχολογική αξία των αρχέγονων ιεροτελεστιών. Η ελληνική μυθολογία την εμπνέει και έπειτα από μια σειρά έργων με ηρωίδες τη Μήδεια, την Ιοκάστη, την Άλκηστη, τη Φαίδρα και την Αριάδνη, η Μάρθα Γκράχαμ χορογραφεί το αριστούργημά της, την «Κλυταιμνήστρα» (1958), έργο στο οποίο κρατάει τον ομώνυμο ρόλο. Πρόκειται για το πρώτο χορόδραμα σύγχρονης κινησιολογίας σε δύο πράξεις, με πρόλογο και επίλογο: ένα ενδοσκοπικό ταξίδι στα βάθη της αυτοανακάλυψης. Στο επίκεντρο όλων της των έργων βρίσκεται ο βαθύτερος εσωτερικός πλούτος που ψάχνει τρόπο να εξωτερικευθεί, ενώ, εκτός από την ελληνική μυθολογία, την εμπνέουν η θρησκεία, η ζωγραφική και η καθημερινή ζωή. Το 1970, σε ηλικία 74 ετών, αποσύρεται από τον χορό, πίνει, παθαίνει κατάθλιψη και κάνει απόπειρα αυτοκτονίας. Ωστόσο, το 1972 καταφέρνει να ξεπεράσει τα προβλήματά της και επιστρέφει στην ενεργό δράση, ανασυντάσσοντας την ομάδα της. Πεθαίνει το 1991 σε ηλικία 96 ετών, αφήνοντας πίσω της μια σχολή που γέννησε και ανέθρεψε μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του χορού.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Μάρθα Γκράχαμ στο Νυχτερινό Ταξίδι. Φωτογραφίες: Angus McBean/ Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου
 

Οι χορευτές που διδάσκονται την «τεχνική Γκράχαμ» αντιλαμβάνονται περισσότερο από τον καθένα την τεράστια συμβολή της στην εξέλιξη του σύγχρονου χορού. Σε αυτήν οφείλεται η σύγκριση της επιρροής της στον χορό με εκείνη του Πικάσο στη ζωγραφική και του Στραβίνσκι στη μουσική. «Πώς θέλετε να σας θυμούνται, ως χορεύτρια ή ως χορογράφο;» τη ρώτησαν κάποτε. «Ως χορεύτρια» απάντησε εκείνη. Η επιθυμία της μπορεί να μην πραγματοποιήθηκε, μια και η χορογράφος επισκίασε τη χορεύτρια, η ομάδα της όμως κατάφερε να συμπληρώσει ενενήντα χρόνια λαμπρής πορείας και ετοιμάζεται για τα επόμενα ενενήντα.

90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ και ο Έρικ Χώκινς στο μπαλέτο "Άνοιξη στα Απαλάχια" του Κόπλαντ. Φωτ.: Library of Congress/ Public Domain
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ στο Cave of the Heart... Φωτ.: Αγνώστου/ Library of Congress/ Public Domain
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Γουορχολική φάση: Η Γκράχαμ με την Λάιζα Μινέλι γιορτάζει τα γενέθλιά της στο Studio 54.. Δεξιά, φωτογραφημένη από τον Γουόρχολ στο Factoty.... Kάτω: απαθανατισμένη από τον Γουόρχολ
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
H Μάρθα Γκράχαμ από τον Άντι Γουόρχολ Πηγή: www.lifo.gr
 
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
90 χρόνια Martha Graham Dance Company Facebook Twitter
Η Ομάδα της Γκράχαμ όπως εφανίστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών, επί Γιώργου Λούκου

 


THE NEXT 90!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ