— Πώς μπορεί ένα ξενοδοχείο να ενσωματωθεί με βιώσιμο τρόπο στην κοινωνία ενός τόπου και να ελαχιστοποιήσει τον αντίκτυπό του στο οικοσύστημα; Τι ρόλο παίζει η αρχιτεκτονική παρέμβαση στη διαδικασία της ενσωμάτωσης στο τοπίο;
Η αληθινή αρχιτεκτονική πρέπει να ακολουθεί αρμονικά το τοπίο. Μόνο έτσι μπορεί ανθήσει το κτίσμα ως αυτονόητο μέσα στο φυσικό στοιχείο. Οφείλει να είναι παράδειγμα αειφόρου διαχείρισης με σεβασμό στις ισορροπίες τοπίου και φυσικής γεωγραφίας, χαμηλή ένταση αρχιτεκτονικής επεξεργασίας και το ελάχιστο ανθρωπογενές αποτύπωμα. Όπως έλεγε και ο Κωνσταντινίδης, «η αρχιτεκτονική πρέπει να φυτρώνει στον τόπο όπως ένα δέντρο», και ο Le Corbusier, «η αρχιτεκτονική είναι ένα παιχνίδι όγκων κάτω από το φως». Θα πρέπει να είναι δοχείο ζωής, οργανισμοί που εξυπηρετούν και εκφράζουν ανθρώπινες ανάγκες. Θα πρέπει να είναι όμορφη για την ωφέλεια της ψυχής, απλή για τη διάρκειά της στον χρόνο, πρότυπο και αρχέτυπο μαζί.
Πολιτικοί, ξενοδόχοι, επενδυτές και μηχανικοί συνωμοτήσαν στη βίαιη αρπαγή της ομορφιάς. Χρειαζόμαστε συνετή και οραματική στρατηγική επενδύσεων και αδειοδοτήσεων και όχι απλή άντληση κεφαλαίων με «υποσχέσεις» που οδηγούν σε αρχιτεκτονικές υπερπαραγωγές.
— Ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της τουριστικής βιομηχανίας της Ελλάδας παγκοσμίως και πώς μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε καλύτερα;
Η τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας είναι δώρο του Θεού και κατάρα του ανθρώπου. Πολιτικοί, ξενοδόχοι, επενδυτές και μηχανικοί συνωμοτήσαν στη βίαιη αρπαγή της ομορφιάς. Χρειαζόμαστε συνετή και οραματική στρατηγική επενδύσεων και αδειοδοτήσεων και όχι απλή άντληση κεφαλαίων με «υποσχέσεις» που οδηγούν σε αρχιτεκτονικές υπερπαραγωγές. Χρειαζόμαστε άνοιγμα της τουριστικής βεντάλιας σε 10μηνη και 11μηνη λειτουργία αν θέλουμε να αποτρέψουμε τον υπερκορεσμό και το ποδοπάτημα των τοπικών κοινωνιών και του φυσικού περιβάλλοντος. Δεν μπορεί ο δείκτης αφίξεων προς τον πληθυσμό στην Ελλάδα να είναι 3,5, ενώ στη βαριά τουριστική Ισπανία να είναι 1,5.
Χρειαζόμαστε την απαγόρευση ή επιβολή τέλους εισόδου στα εκτός κλίμακας κρουαζιερόπλοια που κατακλύζουν τα μικρά αιγαιοπελαγίτικα νησιά, μα κυρίως χρειαζόμαστε έργα υποδομών με μακροπρόθεσμο όραμα και σεβασμό στην ομορφιά μας.
— Ποιες πιστεύετε πως είναι οι τάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον του τουρισμού; Πώς θα μοιάζουν οι απαιτήσεις του ταξιδιώτη του μέλλοντος;
Σταδιακά, κατευθυνόμαστε προς έναν επαναπροσδιορισμό του τι σημαίνει service, με επιστροφή στο family-style service. Οφείλουμε να παρέχουμε αυθεντικές, μοναδικές εμπειρίες, μακριά από το overcrowding, να εξελίξουμε ακόμα περισσότερο τις εμπειρίες προσωπικής ανάπτυξης, γιατί οι ταξιδιώτες που αποζητούν εσωτερική ηρεμία, ανάπτυξη και επανασύνδεση με τον εαυτό τους αυξάνονται συνέχεια· να επενδύσουμε με την ίδια έμφαση σε ολόκληρο το ταξίδι κάθε φιλοξενούμενου, το οποίο στην πραγματικότητα ξεκινά πολύ προτού φτάσει στο ξενοδοχείο μας και τελειώνει πολύ μετά την αποχώρησή του· να επιτρέψουμε στα ακούσματα και τις μυρωδιές της φύσης να κατακλύζουν χώρους φιλοξενίας σχεδιασμένους σε πλήρη αρμονία με το φυσικό περιβάλλον· να επιστρέψουμε, με λίγα λόγια, στις αυθεντικές αξίες της φιλοξενίας.
— Κατά τη γνώμη σας, ποια είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν μια αποτελεσματική και κοινωνικά ευαισθητοποιημένη επιχειρηματική ηγεσία, η οποία ισορροπεί το managerial success με τον κοινωνικό αντίκτυπο;
Ο κοινωνικός ηγέτης οφείλει να είναι πρότυπο ηγεσίας ανθρώπων, αφήνοντας πίσω ξεπερασμένα μοντέλα διοίκησης επιχειρήσεων που έχουν πεθάνει πλέον. Οφείλει να είναι ανθρωπιστικός και φροντιστικός. Να μη διευθύνει, αντ’ αυτού να καθοδηγεί, με γνώμονα μακροχρόνια οράματα. Η επιχειρηματική ηγεσία πρέπει να χαρακτηρίζεται από διορατικότητα, ενσυναίσθηση, εμπιστοσύνη και ειλικρίνεια, και να υπενθυμίζει συνεχώς πως η αφθονία είναι καταστροφική διότι αφαιρεί από τα πράγματα την αξία τους, και τη θέση της πρόκλησης την παίρνει ο πειρασμός. Οι επιχειρηματίες που χρειαζόμαστε οραματίζονται το κέρδος της επιχείρησης ως μέσο αριστείας και όχι ως τελικό προορισμό.
— Ποια είναι μερικά από τα μελλοντικά πρότζεκτ με τα οποία θα ασχοληθείτε και ποιες οι προβλέψεις και οι φιλοδοξίες σας για τη φετινή τουριστική σεζόν της Ελλάδας;
Στο Minos Palace ολοκληρώνεται σύντομα μια πλήρης μετατροπή του spa σε health spa αλλά και των κοινόχρηστων χώρων σε χώρους ηρεμίας, ευεξίας και προσωπικής αρμονίας. Το ξενοδοχείο θα χαρακτηρίζεται πλέον από το «I» (το εγώ), με πηγή έμπνευσης τη νέα ανερχόμενη τάση του «hyper-personal stay». Μέσω συλλογής επιστημονικών δεδομένων από διαγνωστικά τελευταίας τεχνολογίας θα δημιουργούνται εξατομικευμένα προγράμματα ευεξίας σε μια προσέγγιση βασισμένη σε επιστημονικές μελέτες για τη βελτιστοποίηση της διάρκειας της υγείας και της μακροζωίας. Με αυτόν τον τρόπο θα επεκταθεί και η τουριστική σεζόν, ομαλοποιώντας την έντονη, σε βαθμό έξαρσης εποχικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Τέλος, οι κήποι του ξενοδοχείου θα μετατραπούν σε χώρο πειραματισμού για καλλιτέχνες, δίνοντας χώρο για να αναπτυχθεί περαιτέρω η τέχνη του land art στην Ελλάδα.
Επίσης, μεγάλες αλλαγές έρχονται και στο Candia Park Village, όπου, εκτός από την αναβάθμιση της κατηγορίας του σε 5αστερο ξενοδοχείο, θα υλοποιηθεί και επέκταση 100 δωματίων και 15 υπόσκαφων villas. Όπως πάντα, με την ελάχιστη ένταση αρχιτεκτονικής επεξεργασίας και περιβαλλοντικού αποτυπώματος στοχεύουμε να δημιουργήσουμε καινοτόμες οικίες φιλοξενίας και όχι φρούρια εγκλεισμού. Τέλος, θα κατασκευαστεί και ένα υπόγειο μουσείο με άνοιγμα 1.000 τ.μ. απ’ όπου θα μπαίνει φως, για τη φιλοξενία εθνικών και παγκόσμιων πολιτιστικών δρωμένων.
Η φετινή τουριστική σεζόν δείχνει να ακολουθεί την περσινή. Οι υπεραισιόδοξες προσδοκίες που είχαμε στην αρχή του έτους έδωσαν τη θέση τους σε απλά αισιόδοξες. Ο έντονος ρυθμός των κρατήσεων τον Γενάρη και τον Φλεβάρη έχει χαθεί, ειδικά για τα 5άστερα ξενοδοχεία, πράγμα παράδοξο, αφού θα έπρεπε το κόστος των μεταφορικών να επηρεάζει λιγότερο αυτή την πελατειακή τάξη.