Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
3

Aπό τον Θανάση Χαραμή

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Ανάμεσα σε ελαιόδεντρα, πικροδάφνες και κυπαρίσσια, σε αγροτεμάχιο 4000 μ2 και σε απόσταση λίγων μέτρων από την οικία του στο Δήλεσι Βοιωτίας, το αρχαίο Δήλιον, αποφασίστηκε η ανέγερση του νέου εργαστηρίου του ζωγράφου και γλύπτη Αλέξανδρου Λιάπη. Τμήμα του περιβάλλοντος χώρου του νέου κτιρίου διαμορφώνεται σε υπαίθρια γλυπτοθήκη, φιλοξενώντας έργα του ίδιου του καλλιτέχνη. Η πρόκληση διπλή.

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Το δημιούργημα καλείται να συνδιαλεχθεί από τη μία με το περιβάλλον που το περικλείει, δομημένο και αδόμητο, και από την άλλη με το ίδιο το έργο του καλλιτέχνη. Βασικά κριτήρια της σύνθεσης του χτίσματος αποτελούν: η οικονομία των μέσων υλοποίησης του, η κατασκευαστική ειλικρίνεια και πειθαρχία, η πλαστικότητα που θα το έδενε με το πνεύμα του ελληνικού τοπίου. Ο σχεδιασμός του σε όλα τα επίπεδα, συνεπώς, εκφράζει τον καθοριστικό ρόλο του στατικού του φορέα.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Το έργο είναι ένα κέλυφος από εμφανές οπλισμένο σκυρόδεμα το οποίο συντελείται σε τρεις διακριτές φάσεις σκυροδέτησης. Θεμέλιο, πλάκα, πρόβολος η πρώτη, τοιχία, μεσοπάτωμα η δεύτερη, θόλος η τρίτη. Ο θόλος, διαχρονικό και διατοπικό αρχιτεκτονικό στοιχείο στέψης από την αρχαιότητα έως το Μοντερνισμό, συνομιλεί με τον ιδιαίτερο χώρο της οικίας του καλλιτέχνη, το «κελί».

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Το νέο χτίσμα χωροθετείται στον άξονα Βορά- Νότου, ενώ το ορθογώνιο σχήμα της κάτοψης του διαιρείται σε τρεις ζώνες : ο πρόβολος και ο ημιυπαίθριος χώρος στο Νότο, απ' όπου και η είσοδος, πρώτη ζώνη, ο χώρος διημέρευσης και εργασίας του καλλιτέχνη δεύτερη ζώνη και το μεσοπάτωμα αποθήκευσης έργων στο Βορρά τρίτη ζώνη. Μια ευθύγραμμη σκάλα συνδέει οπτικά και λειτουργικά τα δύο επίπεδα, ενώ τα από σκυρόδεμα και «εν προβόλω» στοιχεία της λειτουργούν και ως γλυπτοθήκες-εκθετήρια της δουλειάς του καλλιτέχνη.

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Τα ανοίγματα, τα οποία σχετίζονται με την πορεία του ήλιου, τον φωτισμό στο εσωτερικό του χώρου και τον διαμπερή αερισμό του, προκύπτουν από εγκάρσιες οριζόντιες τομές στο κέλυφος του κτηρίου. Τα παράθυρα καθώς «κόβονται» και «πέφτουν» στο έδαφος λειτουργούν ως πάγκοι που υποδέχονται ανθρώπους και ως βάθρα που υποδέχονται γλυπτικά έργα. Το εργαστήρι έχει κατασκευαστεί αποκλειστικά από οπλισμένο σκυρόδεμα, έχει μεταλλικά οξειδωμένα κουφώματα και βιομηχανικό δάπεδο.Ο σχεδόν μονοχρωματικός και αδρός χαρακτήρας του νέου έργου επηρεάζει και επηρεάζεται από τη δουλειά του καλλιτέχνη συντελώντας τελικά σ' ένα ενιαίο γλυπτικό αποτέλεσμα.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Η Αποθήκη Τέχνης εκπροσώπησε την Ελλάδα στο διεθνή διαγωνισμό υλοποιημένου αρχιτεκτονικού έργου για το βραβείο Piranesi 2009 στο Piran της Σλοβενίας ενώ τον Σεπτέμβρη του 2010 παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη στα πλαίσια της 6ης Μπιενάλε Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων που διοργανώνει το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter


Η Α31 δημιουργήθηκε το 2002 στην Αθήνα από τον Πραξιτέλη Κονδύλη, σαν μία δημιουργική διεπιστημονική ομάδα αρχιτεκτόνων, designers και μηχανικών με ένα ευρύ μελετητικό και κατασκευαστικό αντικείμενο που εκτείνεται από τα κτιριακά έργα μέχρι τον σχεδιασμό εσωτερικού χώρου και επίπλου.


Το 2007 στο σχήμα εντάσσεται ο πολιτικός μηχανικός Παναγιώτης Καρράς, ως υπεύθυνος του Τεχνικού Τμήματος του Γραφείου.
Έργα της Α31 έχουν αποσπάσει διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς και έχουν εκτεθεί σε Μουσεία και δημόσιους χώρους σε Αθήνα, Βαρκελώνη, Βουδαπέστη, Μπιλμπάο, Λευκωσία και στο Πιράνο της Σλοβενίας. Άρθρα και έργα της ομάδας έχουν δημοσιευτεί τόσο στον ελληνικό όσο και στο διεθνή Τύπο.

Αρχιτέκτων
Πραξιτέλης Ν. Κονδύλης
A31 Architecture

Πολιτικός Μηχανικός: Παναγιώτης Καρράς
Φωτογράφος : Γιάννης Χατζηασλάνης

Design
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ

σχόλια

3 σχόλια
Ελάτε επειδή κατασκευάστηκε για εργαστήρι και γκαλερί ζωγράφου, κοιτώντας το απέξω θαρρείς πως μόλις το ξεκαλούπωσαν και λίγο παραπέρα θα δεις και τα σανίδια, ντάνες, πηγαίνεις με προσοχή μην πατήσεις καμιά πρόκα. Δε συνδιαλέγεται με το περιβάλλον, το περιβάλλον του φωνάζει «φτιάξου». Βλέπει το μάτι μας άφθονο τέτοιο υλικό: γέφυρες, τοιχία και δε μας εξιτάρει καθόλου.Η νέα τάση όπου μακρόστενο παράθυρο πιάνει δυο πλευρές χωρίς καθόλου κανένα υποστήριγμα στη γωνία και η πρόσοψη όλο τζαμαρία, ωραία όμως.