ΚΙΝΗΣΗ

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
3

Aπό τον Θανάση Χαραμή

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Ανάμεσα σε ελαιόδεντρα, πικροδάφνες και κυπαρίσσια, σε αγροτεμάχιο 4000 μ2 και σε απόσταση λίγων μέτρων από την οικία του στο Δήλεσι Βοιωτίας, το αρχαίο Δήλιον, αποφασίστηκε η ανέγερση του νέου εργαστηρίου του ζωγράφου και γλύπτη Αλέξανδρου Λιάπη. Τμήμα του περιβάλλοντος χώρου του νέου κτιρίου διαμορφώνεται σε υπαίθρια γλυπτοθήκη, φιλοξενώντας έργα του ίδιου του καλλιτέχνη. Η πρόκληση διπλή.

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Το δημιούργημα καλείται να συνδιαλεχθεί από τη μία με το περιβάλλον που το περικλείει, δομημένο και αδόμητο, και από την άλλη με το ίδιο το έργο του καλλιτέχνη. Βασικά κριτήρια της σύνθεσης του χτίσματος αποτελούν: η οικονομία των μέσων υλοποίησης του, η κατασκευαστική ειλικρίνεια και πειθαρχία, η πλαστικότητα που θα το έδενε με το πνεύμα του ελληνικού τοπίου. Ο σχεδιασμός του σε όλα τα επίπεδα, συνεπώς, εκφράζει τον καθοριστικό ρόλο του στατικού του φορέα.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Το έργο είναι ένα κέλυφος από εμφανές οπλισμένο σκυρόδεμα το οποίο συντελείται σε τρεις διακριτές φάσεις σκυροδέτησης. Θεμέλιο, πλάκα, πρόβολος η πρώτη, τοιχία, μεσοπάτωμα η δεύτερη, θόλος η τρίτη. Ο θόλος, διαχρονικό και διατοπικό αρχιτεκτονικό στοιχείο στέψης από την αρχαιότητα έως το Μοντερνισμό, συνομιλεί με τον ιδιαίτερο χώρο της οικίας του καλλιτέχνη, το «κελί».

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Το νέο χτίσμα χωροθετείται στον άξονα Βορά- Νότου, ενώ το ορθογώνιο σχήμα της κάτοψης του διαιρείται σε τρεις ζώνες : ο πρόβολος και ο ημιυπαίθριος χώρος στο Νότο, απ' όπου και η είσοδος, πρώτη ζώνη, ο χώρος διημέρευσης και εργασίας του καλλιτέχνη δεύτερη ζώνη και το μεσοπάτωμα αποθήκευσης έργων στο Βορρά τρίτη ζώνη. Μια ευθύγραμμη σκάλα συνδέει οπτικά και λειτουργικά τα δύο επίπεδα, ενώ τα από σκυρόδεμα και «εν προβόλω» στοιχεία της λειτουργούν και ως γλυπτοθήκες-εκθετήρια της δουλειάς του καλλιτέχνη.

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Τα ανοίγματα, τα οποία σχετίζονται με την πορεία του ήλιου, τον φωτισμό στο εσωτερικό του χώρου και τον διαμπερή αερισμό του, προκύπτουν από εγκάρσιες οριζόντιες τομές στο κέλυφος του κτηρίου. Τα παράθυρα καθώς «κόβονται» και «πέφτουν» στο έδαφος λειτουργούν ως πάγκοι που υποδέχονται ανθρώπους και ως βάθρα που υποδέχονται γλυπτικά έργα. Το εργαστήρι έχει κατασκευαστεί αποκλειστικά από οπλισμένο σκυρόδεμα, έχει μεταλλικά οξειδωμένα κουφώματα και βιομηχανικό δάπεδο.Ο σχεδόν μονοχρωματικός και αδρός χαρακτήρας του νέου έργου επηρεάζει και επηρεάζεται από τη δουλειά του καλλιτέχνη συντελώντας τελικά σ' ένα ενιαίο γλυπτικό αποτέλεσμα.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Η Αποθήκη Τέχνης εκπροσώπησε την Ελλάδα στο διεθνή διαγωνισμό υλοποιημένου αρχιτεκτονικού έργου για το βραβείο Piranesi 2009 στο Piran της Σλοβενίας ενώ τον Σεπτέμβρη του 2010 παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη στα πλαίσια της 6ης Μπιενάλε Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων που διοργανώνει το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter


Η Α31 δημιουργήθηκε το 2002 στην Αθήνα από τον Πραξιτέλη Κονδύλη, σαν μία δημιουργική διεπιστημονική ομάδα αρχιτεκτόνων, designers και μηχανικών με ένα ευρύ μελετητικό και κατασκευαστικό αντικείμενο που εκτείνεται από τα κτιριακά έργα μέχρι τον σχεδιασμό εσωτερικού χώρου και επίπλου.


Το 2007 στο σχήμα εντάσσεται ο πολιτικός μηχανικός Παναγιώτης Καρράς, ως υπεύθυνος του Τεχνικού Τμήματος του Γραφείου.
Έργα της Α31 έχουν αποσπάσει διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς και έχουν εκτεθεί σε Μουσεία και δημόσιους χώρους σε Αθήνα, Βαρκελώνη, Βουδαπέστη, Μπιλμπάο, Λευκωσία και στο Πιράνο της Σλοβενίας. Άρθρα και έργα της ομάδας έχουν δημοσιευτεί τόσο στον ελληνικό όσο και στο διεθνή Τύπο.

Αρχιτέκτων
Πραξιτέλης Ν. Κονδύλης
A31 Architecture

Πολιτικός Μηχανικός: Παναγιώτης Καρράς
Φωτογράφος : Γιάννης Χατζηασλάνης

Design
3

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Ελάτε επειδή κατασκευάστηκε για εργαστήρι και γκαλερί ζωγράφου, κοιτώντας το απέξω θαρρείς πως μόλις το ξεκαλούπωσαν και λίγο παραπέρα θα δεις και τα σανίδια, ντάνες, πηγαίνεις με προσοχή μην πατήσεις καμιά πρόκα. Δε συνδιαλέγεται με το περιβάλλον, το περιβάλλον του φωνάζει «φτιάξου». Βλέπει το μάτι μας άφθονο τέτοιο υλικό: γέφυρες, τοιχία και δε μας εξιτάρει καθόλου.Η νέα τάση όπου μακρόστενο παράθυρο πιάνει δυο πλευρές χωρίς καθόλου κανένα υποστήριγμα στη γωνία και η πρόσοψη όλο τζαμαρία, ωραία όμως.