Κάθε χρόνο οι Αμερικανοί δαπανούν τουλάχιστον 20 εκατομμύρια δολάρια για περιττές επισκέψεις σε γιατρούς, φαινόμενο που σε μεγάλο βαθμό εξηγεί και το τεράστιο κόστος της ιατρικής περίθαλψης στη χώρα που προβλέπεται να εκτοξευθεί στα 5.5 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως μέχρι το 2024. Το αξιοπερίεργο όμως σε όλο αυτό και το οποίο δεν αφορά μόνο τους κατοίκους των ΗΠΑ είναι πως πίσω από αυτήν την "ανάγκη" κρύβεται (χωρίς να το επιδιώκει) η Google που οδηγεί εκατομμύρια ανθρώπους στον γιατρό, μετά από μια άλλοτε μικρή κι άλλοτε μακρά αναζήτηση των συμπτωμάτων τους στο ίντερνετ.
Έρευνα της Pew το 2013, αποκάλυψε πως το 72% των Αμερικανών ψάχνουν στο διαδίκτυο πληροφορίες που αφορούν στην υγεία, με ένα 35% να αναζητούν διάγνωση για συμπτώματα που εμφανίζουν, οι μισοί εκ των οποίων προβαίνουν και σε αυτο-διάγνωση, κλείνοντας στη συνέχεια ραντεβού με τον αντίστοιχο γιατρό που υπέδειξαν οι αναζητήσεις τους. Τον Ιούνιο του 2016, η Google γνωστοποίησε πως σχεδόν το 1% των συνολικών αναζητήσεων συνδέεται με ιατρικά συμπτώματα.
Το φαινόμενο, που παίρνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις σε χρήστες- ασθενείς σε ολόκληρο τον κόσμο, έχει θορυβήσει ιδιαιτέρως τους γιατρούς, που επισημαίνουν πως δεν έχει τόσο να κάνει με αμφισβήτηση και υποβάθμιση της αυθεντίας τους, αλλά πως είναι κάτι πολύ πιο ανησυχητικό καθώς οι online ιατρικές αναζητήσεις μπορεί να αλλοιώσουν την διαγνωστική διαδικασία. ΚΙ αυτό γιατί αυτό που θα βρουν οι ασθενείς στο ίντερνετ μπορεί να υπονοεί σπάνιες ή θανατηφόρες καταστάσεις για έναν ασθενή, πληροφορία με την σειρά της θα πυροδοτήσει νέα "συμπτώματα". Για παράδειγμα ψάχνεις στο Google για "ερεθισμένο λαιμό" και μπορεί να καταλήξεις σε περιγραφές για καρκίνο του οισοφάγου. Αναπόφευκτα το άγχος θα χτυπήσει κόκκινο.
Όσο μεγαλύτερο το άγχος, τόσο περισσότερες οι επισκέψεις στον γιατρό, στον οποίο και οι συχνά "κατά φαντασίαν ασθενείς" εμφανίζουν placebo συμπτώματα, τα οποία χρειάζονται πολύ πιο περίπλοκες διαδικασίες για να διασταυρωθούν και να βρεθεί η αιτία τους κι άρα δημιουργούν ακόμη μεγαλύτερος άγχος. Φαύλος κύκλος δηλαδή.
Οι ψυχολόγοι μελετούν από χρόνια την περίπτωση της αυθυποβολής. Όταν κάποιος διαβάσει ή ακούσει για μια ασθένεια και τα συμπτώματά της, μπορεί πολύ εύκολα να φανταστεί πως πάσχει από αυτήν παρόλο που δεν ισχύει. Τα τελευταία χρόνια κυκλοφορεί μια νέα λέξη που περιγράφει το φαινόμενο, η λέξη "Cyberchondria", που εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2001 σε ρεπορτάζ του BBC κι έκτοτε χρησιμοποιείται μέχρι και από μεγάλα ιατρικά περιοδικά, όπως το Neurology, Neurosurgery & Psychiatry.
Δείτε ένα χιουμοριστικό βίντεο του Vooza για την Cyberchondria:
"Το διαδίκτυο έχει την δυνατότητα να αυξάνει τα άγχη και τις φοβίες των ανθρώπων που έχουν ελάχιστη ή και καθόλου ιατρική εκπαίδευση, ειδικά όταν στην μηχανή αναζήτησης δίνεται ο ρόλος του διαγνώστη-ιατρού" λένε οι Ryen White και Eric Horvitz, ερευνητές- επιστήμονες στη Microsoft, που χρησιμοποίησαν στοιχεία αναλύσεων για να διαπιστώσουν την σχέση ανάμεσα στις online ιατρικές αναζητήσεις και την αυξανόμενη συχνότητα των περιστατικών άγχους.
Σήμερα ακόμη και η ίδια η Google παραδέχεται πως το "ιατρικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο μπορεί να πλοηγηθεί δύσκολα και τείνει να οδηγεί τους ανθρώπους από ήπια συμπτώματα σε τρομακτικές και ασυνήθιστες καταστάσεις, που μπορεί να προκαλέσουν περιττό άγχος και στρες".
Με πληροφορίες από το Quartz