Ανακαλύπτοντας τα ίχνη τελετουργικής ανθρωποθυσίας στην αρχαία Κυδωνία

Ανακαλύπτοντας τα ίχνη τελετουργικής ανθρωποθυσίας στην αρχαία Κυδωνία Facebook Twitter
Το ανθρώπινο κρανίο είχε διαμελιστεί όπως και το υπόλοιπο σώμα με τον ίδιο τρόπο που είχαν διαμελιστεί και αυτά των ζώων. Ήταν μια εικόνα που μας σόκαρε»
5

«Κάτω από λίθους και πλάκες αποκαλύφθηκε αυτό που αναμέναμε, αλλά χωρίς να είμαστε σίγουροι ότι θα μπορέσουμε να το βρούμε: το κρανίο μιας νεαρής ανάμεσα σε κρανία ζώων, όχι όμως σε ακέραια μορφή. Όπως όλα τα υπόλοιπα οστά, ήταν ανοιγμένο ακριβώς με οπή, αφού προηγήθηκε κόψιμο με ξίφος. Το ανθρώπινο κρανίο είχε διαμελιστεί όπως και το υπόλοιπο σώμα με τον ίδιο τρόπο που είχαν διαμελιστεί και αυτά των ζώων. Τα δύο βρεγματικά, το ινιακό και το μετωπιαίο, που έχουν έρθει στο φως δεν είναι κομματιασμένα αλλά ανοιγμένα από τις φυσικές τους ραφές, και διασκορπισμένα. Κοντά τους, και η δεξιά κάτω σιαγόνα. Ήταν μια εικόνα που μας σόκαρε» λέει στη LiFO η αρχαιολόγος και γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη για τη σημαντική αρχαιολογική ανακάλυψη τελετουργικής ανθρωποθυσίας στην αρχαία Κυδωνία.


Όλα τα ευρήματα από τις ανασκαφές συγκλίνουν στην άποψη ότι η Κυδωνία ταυτίζεται με τη θέση όπου σήμερα βρίσκεται η πόλη των Χανίων. Κατά τους ερευνητές, το χαμηλό υψόμετρο του λόφου στο Καστέλι σε σχέση με το φυσικό λιμάνι και τον χανιώτικο κάμπο αποδείχτηκε ιδανικό σημείο προκειμένου να δημιουργηθεί εκεί ένα ανακτορικό κέντρο.


Στις αρχές του 14ου αιώνα π.Χ. το ανάκτορο της Κνωσού καταστρέφεται και η Κυδωνία παραδίδεται στις φλόγες. Σύμφωνα με την έρευνα της κ. Βλαζάκη και των συνεργατών της στον συγκεκριμένο χώρο έχουν εντοπιστεί οστά, σφάγια, υπολείμματα θυσιών ζώων και, το σπουδαιότερο όλων, τα οστά μιας νεαρής γυναίκας, με τον ίδιο τρόπο που βρέθηκαν εκείνα των ζώων. Πρόκειται, ξεκάθαρα, για τελετουργικές πράξεις θυσιών και προσφορών.

Η ανθρωποθυσία ήταν η πράξη που ακολουθούσε τις χθόνιες θεότητες. Ήταν οι επονομαζόμενες «άγευστες θυσίες», κατά τις οποίες δεν έτρωγαν τίποτα και τα πρόσφεραν όλα στις χθόνιες δυνάμεις. Μετά την τελετουργική σφαγή του θύματος το κρίσιμο και ευαίσθητο σημείο ήταν η ολοκληρωτική καταστροφή του.


Γενικότερα, εκείνη την περίοδο οι πρακτικές που χρησιμοποιούνταν παρέπεμπαν περισσότερο σε λατρευτικές συνήθειες μέσω των οποίων υπήρχε μια μορφή επικοινωνίας του ανθρώπου με τους θεούς. Δηλαδή αφιέρωναν και θυσίαζαν ό,τι πολυτιμότερο είχαν, την ίδια την ανθρώπινη ζωή. Γι' αυτό και συναντάμε σε πολλές αρχαίες πηγές τις ανθρωποθυσίες.


Από τη συζήτησή μας με τη γενική γραμματέα Πολιτισμού προέκυψε ότι η συγκεκριμένη ανακάλυψη ανιχνεύτηκε τυχαία, αφού δεν υπήρχε καμία ένδειξη για το τι θα ξεπρόβαλλε από την καρδιά της αρχαίας Κυδωνίας, της σημερινής πόλης των Χανίων. «Σκάβεις και απλώς περιμένεις να συμπληρωθεί το παζλ» θα μου πει η κ. Βλαζάκη.


Η έρευνα στον συγκεκριμένο χώρο ξεκίνησε το 2005 και εξακολουθεί να βρίσκεται σε εξέλιξη. Στον λόφο του Καστελίου οι ανασκαφές είναι δύσκολες εξαιτίας των οικιστικών στρωμάτων και των διαφοροποιήσεων που παρατηρούνται. Το γεγονός ότι υπάρχουν πολλά λεπτά στρώματα ανακόπτει την ταχύτητα της έρευνας.


Την ίδια στιγμή, δύο από τα σημεία που κέντρισαν το ενδιαφέρον της αρχαιολόγου ήταν το κάθετο κόψιμο και η οπή που είχε δημιουργηθεί στο κρανίο της κοπέλας από αιχμηρό όπλο ή ξίφος με σκοπό να ανοίξουν οι ραφές. Ωστόσο, όταν η κ. Βλαζάκη άρχισε να διαπιστώνει την παρουσία ανθρώπινων οστών, ζήτησε να μεταβεί στον συγκεκριμένο χώρο ανθρωπολόγος. «Τα πρώτα βράδια ήταν πολύ δύσκολα, σε σημείο που δυσκολευόμουν να κοιμηθώ. Αναρωτιόμουν τι κάνω εκεί και τι άλλο μπορούσε να προκύψει» αφηγείται.

Ανακαλύπτοντας τα ίχνη τελετουργικής ανθρωποθυσίας στην αρχαία Κυδωνία Facebook Twitter
Στο δυτικό τμήμα ήρθαν στο φως πολλά οστά από αιγάγρους, νεαρούς χοίρους, αιγοπρόβατα, και αγελάδα, ορισμένα θραυσμένα από τους υπερκείμενους λίθους.

Η ανθρωποθυσία ήταν η πράξη που ακολουθούσε τις χθόνιες θεότητες. Ήταν οι επονομαζόμενες «άγευστες θυσίες», κατά τις οποίες δεν έτρωγαν τίποτα και τα πρόσφεραν όλα στις χθόνιες δυνάμεις. Μετά την τελετουργική σφαγή του θύματος το κρίσιμο και ευαίσθητο σημείο ήταν η ολοκληρωτική καταστροφή του.


«Είχε προηγηθεί ένας μεγάλος σεισμός, ο οποίος, με τη σειρά του, είχε προκαλέσει πυρκαγιά. Επομένως δεν μιλάμε για μια άγρια πράξη αλλά για μια πράξη εξιλέωσης και εξευμενισμού. Έδιναν ό,τι πολυτιμότερο είχαν, που ήταν η ίδια η ανθρώπινη ζωή. Άλλο οι θυσίες των αιχμαλώτων, λοιπόν, και άλλο οι τελετουργικές ανθρωποθυσίες με σκοπό τον εξαγνισμό από τις δυνάμεις που πίστευαν ότι τους έφερναν την καταστροφή. Άρα, να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν ήταν κανιβαλισμός αλλά προσπάθεια για εξιλασμό και εύνοια για τη μελλοντική τους πορεία» υποστηρίζει η κ. Βλαζάκη.

Χρονολογικά, τα γεγονότα ακολουθούν την εξής σειρά: γίνεται σεισμική δόνηση, ακολουθεί πυρκαγιά που κατακαίει τα πάντα και στη συνέχεια συντελείται η θυσία που περιλάμβανε μια νεαρή γυναίκα, 43 αιγοπρόβατα και αίγαγρους, 4 χοίρους και ένα βόδι. Έπειτα, όπως πιθανολογούν οι ερευνητές, έγινε μετασεισμός ο οποίος οδήγησε σε ολοκληρωτική καταστροφή, χωρίς όμως να πυροδοτηθεί κάποια νέα φωτιά, εξού και τα οστά δεν παρουσιάζουν ίχνη καύσης.


Κατά την κ. Βλαζάκη, στον αύλειο χώρο του ανασκαπτόμενου ανακτορικού κέντρου της Κυδωνίας πραγματοποιούνταν δύο μεγάλες κατηγορίες θυσιών: «Αιματηρές και αναίμακτες, ακολουθώντας ένα συγκεκριμένο τελετουργικό. Οι παραστάσεις στην περίφημη λάρνακα της Αγίας Τριάδας μπορούν να θεωρηθούν οδηγός στις τελετές που διεξάγονταν στην αυλή, λίγες δεκάδες χρόνια μετά: αιματηρή θυσία ζώων, ταύρου και αιγάγρου πάνω σε τράπεζα, αλλά και αναίμακτη προσφορά πάνω σε βωμό».

Ανακαλύπτοντας τα ίχνη τελετουργικής ανθρωποθυσίας στην αρχαία Κυδωνία Facebook Twitter
Εδώ φαίνεται το αποτύπωμα από σεισμική δράση στα νότια του βυζαντινού τείχους.


Παρόλο που η γνωστή αρχαιολόγος επιμένει ότι δεν πρέπει να μας παραξενεύει η ανεύρεση των οστών νεαρής γυναίκας, αφού πολλές φορές οι θυσίες πραγματοποιούνταν ως πράξεις βαθιάς υποταγής και ευλάβειας προς το θείο, υπήρχε τελικά κάτι που την εντυπωσίασε απ' όλη την έρευνα;

«Το χώμα σού μιλάει αν καθίσεις και το ακούσεις προσεκτικά», επισημαίνει και συμπληρώνει: «Κάτι που με εντυπωσίασε ήταν ο πυρήνας της αλήθειας μέσα σ' έναν μύθο. Θυμηθείτε ότι στην τοπική παράδοση υπάρχουν οι μύθοι παρθένων στον ρόλο εξιλαστήριου θύματος και παρουσιάζονται ως πράξεις δέους και εξαγνισμού, κάτι σαν διαπραγμάτευση με τις υπέρτατες δυνάμεις και όχι σαν άγριες και αδίστακτες σφαγές. Υπάρχουν τα παραδείγματα της θυσίας των Λεωκόρων, θυγατέρων του Λεώ, της Αγλαύρου, θυγατέρας του Κέκροπα, των Υακινθίδων, θυγατέρων του Ερεχθέα ή του Υάκινθου, της Μακαρίας, θυγατέρας του Ηρακλή, των Κορωνίδων, θυγατέρων του Ωρίωνα και της Ιφιγένειας.


Και, τέλος, του βασιλιά Κύδωνα, ο οποίος θυσίασε τη θυγατέρα του Ευλιμένη ως παρθένα. Η ίδια ενώθηκε κρυφά με τον Κρήτα αρχηγό Λύκαστο, ενώ ο πατέρας της την είχε αρραβωνιάσει με τον αριστοκράτη Άπτερο. Όταν λοιπόν ο πατέρας της κινδύνεψε, επειδή ξεσηκώθηκαν πόλεις της Κρήτης εναντίον του, ο άρχοντας πήρε χρησμό να θυσιάσει μια παρθένο. Τότε ο κλήρος έπεσε στην κόρη του και ο Λύκαστος, για να μη θανατωθεί η αγαπημένη του, αποκάλυψε ότι ήταν έγκυος.


Ωστόσο, αυτό δεν άλλαξε την απόφαση, αφού και πάλι ο λαός ζητούσε τον θάνατο της Ευλιμένης, αυτήν τη φορά για τη συμπεριφορά της. Όταν θυσιάστηκε, ο Κύδων ζήτησε από τον ιερέα να ανοίξουν την κοιλιά της για να δουν αν η ίδια και ο Λύκαστος έλεγαν την αλήθεια. Με την αποκάλυψη της εγκυμοσύνης, ο Άπτερος, που επρόκειτο να παντρευτεί την Ευλιμένη, είτε επειδή αισθάνθηκε προσβεβλημένος είτε επειδή φοβήθηκε την εκδίκηση του Λύκαστου, έστησε καρτέρι και τον σκότωσε».

Ανακαλύπτοντας τα ίχνη τελετουργικής ανθρωποθυσίας στην αρχαία Κυδωνία Facebook Twitter
Οι εργασίες προχωρούσαν με αργό και πολύ προσεκτικό ρυθμό, με τους εργατοτεχνίτες και τους συντηρητές σε συνεχή συνεργασία και αλληλοβοήθεια.
Ανακαλύπτοντας τα ίχνη τελετουργικής ανθρωποθυσίας στην αρχαία Κυδωνία Facebook Twitter
Στο βόρειο μέτωπο της ανασκαφής και σε επαφή με την παρακείμενη σύγχρονη οικία ήλθαν στο φως μόλις το 2017 νέες τοιχογραφημένες επιφάνειες που συνδέονται με τις παλαιότερες και που επιβάλλουν περισσότερη διερεύνηση προς βορρά.
Αρχαιολογία & Ιστορία
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Υπόγεια Αθήνα: η αθέατη (και αληθινή) πόλη κάτω απ’ την πόλη

Urban Culture / Η Υπόγεια Αθήνα: η αθέατη (και αληθινή) πόλη κάτω απ’ την πόλη

Ένα απέραντο δίκτυο από στοές, σήραγγες, καταφύγια, και το ρέμα του Ιλισού δημιουργούν έναν ολόκληρο κόσμο στο υπέδαφος του κέντρου της Αθήνας που συνδεόταν πάντα με ιστορίες, μύθους και αστικούς θρύλους
M. HULOT
Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό

Εν όψει των εργασιών επέκτασης στο αθηναϊκό μετρό, ας απολαύσουμε τα νέα αρχαιολογικά ευρήματα της Ρώμης που θα μπορούσαν να γεμίσουν πολλά μουσεία
IRENE D'ATHENES

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Στο Λυκαιο ορος εχουμε κανονική ταφή νεκρού σε συνεςταλμένη στάση και τιποτα δεν προδικάζει περί ανθρωποθυσίας. Εγινε μια προσπάθεια κυρίως για δημοσιότητα του θέματος να συνδεθεί με τις μυθολογικές αφηγήσεις του άχρονος και άτοπου περί Λυκαονα και άνθρωποθυσιών βρεφών και κανιβαλισμού. Για την ιστορια του θέματος η ταφή ανήκει στην ύστερη Μυκηναικη εποχη τον 11 αιώνα και αφορά νεαρό άντρα η έφηβο. Σε Ιερά και Βωμούς δεν γίνονταν ταφές, πόσω μάλλον υποτιθέμενων “θυμάτων”, που σε όλων των ειδών τα θυσιαστικά έθη, όπου γης, θεωρούνται αναλώματα. Ταφή μέσα σε Ιερό ή Βωμό θα μπορούσε να γίνει μόνον για ήδη αφηρωϊσμένο ή αποθεωθέντα (εξαρτάται από την ύπαρξη ή όχι κτερισμού) νεκρό.
Δεδομένων και έτερων σκελετών που έχουν βρεθεί στην Κρήτη, αλλά και αλλού:(βλ. "Γίνονταν ανθρωποθυσίες στο Λύκαιο Όρος;"http://news247.gr/eidiseis/psixagogia/politismos/ginontan-anthrwpothysies-sto-lukaio-oros.4210039.html) …εικάζω πως οι ανθρωποθυσίες (με ή χωρίς ενδεχόμενο κανιβαλισμού) θα ήταν μία αρκετά σπάνια, αλλά όχι εντελώς ανύπαρκτη πρακτική.Υπάρχει κι ένα bookie που συγκεντρώνει διάφορα στοιχεία μυθολογικά/ αρχαιολογικά, ιστορικές αναφορές υποτίθεται κ.λπ., με τον τίτλο: "Human Sacrifice in Ancient Greece" Βέβαια, το θέμα των ανθρωποθυσιών, ιστορικά δεν ήταν ένα notion ιδιαίτερα appealing, ούτε στο παρελθόν, αλλά ίσως ακόμη και τώρα να είναι ένα ψιλό ταμπού: (βλ. "Σχολαστική έρευνα, διεισδυτική ματιάΈφη Σαπουνά-Σακελλαράκη"www.archaiologia.gr/.../σχολαστική-δουλειά-και-δημιουργική-φ/)