Η επιστροφή των Franz Ferdinand είναι πιστή στις αρχές που τους έκαναν διάσημους

Η επιστροφή των Franz Ferdinand είναι πιστή στις αρχές που τους έκαναν διάσημους Facebook Twitter
Οι Franz Ferdinand έχουν σταματήσει να ασχολούνται με τις τάσεις (στην πραγματικότητα ποτέ δεν το έκαναν) και δεν τους ενδιαφέρει να έχουν σχέση με το τι θεωρείται δημοφιλές σήμερα.
1

Θυμάμαι πως υπήρχε μια εποχή που οι Franz Ferdinand βρίσκονταν στην κορυφή.

Το 2004 η σκηνή που αναβίωνε το post-punk και το κιθαριστικό βρετανικό indie ρεύμα διήνυαν τις πιο ένδοξες μέρες τους, το ομότιτλο ντεμπούτο των Franz Ferdinand άγγιζε τις κορυφές των charts και κέρδιζε το ένα βραβείο μετά το άλλο, ενώ το θρυλικό single τους «Take me out» έπαιζε μανιωδώς σε κάθε ενημερωμένο ραδιοφωνικό σταθμό.

Δεκατέσσερα χρόνια μετά τον εμβληματικό, παρθενικό τους δίσκο και πέντε μετά την τελευταία τους μέτρια προσπάθεια, ο Alex Kapranos και το ανανεωμένο σχήμα του (αποχώρησε ο Nick McCarthy και προστέθηκαν οι Julian Corrie και Dino Bardot, στα πλήκτρα και στις κιθάρες αντίστοιχα) επιστρέφουν με την πέμπτη κυκλοφορία τους «Always Αscending».


Αν γίνεται κάτι εμφανές μετά από 2-3 ακροάσεις, είναι πως τελικά δεν έχουν αλλάξει και τόσο πολλά από εκείνη την εποχή:

Tο χορευτικό post-punk και οι πιασάρικοι, sing-along στίχοι που έφτιαξαν το όνομά τους είναι ακόμη εδώ, με την προσθήκη μερικών παραπάνω πλήκτρων και κάποιων προσεκτικά επιλεγμένων κοινωνικοπολιτικών σχολίων.

Σε μια βιομηχανία που φτύνει ό,τι δεν ταιριάζει με τα πιο υψηλά plays στις υπηρεσίες του streaming, το να παραμένεις πιστός στις θεμελιώδεις αρχές σου και να «φτιάχνεις δίσκους που θα κάνουν τα κορίτσια να χορεύουν» φαντάζει κάπως ανατρεπτικό.

Το τελευταίο στοιχείο αποτυπώνεται πολύ χαρακτηριστικά στο τραγούδι «Huck and Jim». Μέσα από την επική μελωδία του, ο Kapranos υιοθετεί έναν σουρεαλιστικό τρόπο γραφής και σχολιάζει τα κακώς κείμενα της πρωθυπουργίας της Theresa May, ταξιδεύοντας στην Αμερική και μιλώντας σε δύο φανταστικούς λογοτεχνικούς φίλους του για τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει στον τομέα της δημόσιας υγείας στη χώρα του.


Ο Ελληνοβρετανός frontman σχολίασε συγκεκριμένα στο μουσικό site Consequence Of Sound πως για τον ίδιο ένδειξη πολιτισμού αποτελεί η προσπάθεια μιας κυβέρνησης να φροντίσει τους αδύναμους και από τη στιγμή που στη χώρα του δεν συμβαίνει τίποτα τέτοιο ένιωσε το χρέος να θίξει το ζήτημα μέσα από τη μουσική του.

Η επιστροφή των Franz Ferdinand είναι πιστή στις αρχές που τους έκαναν διάσημους Facebook Twitter
«Ακούς ιστορίες για συγκροτήματα που απορρίπτουν κομμάτια που έχουν γράψει στο παρελθόν γιατί έγιναν δημοφιλή. Μου φαίνεται εντελώς παράλογο. Αν έχεις βαρεθεί να παίζεις ένα κομμάτι, απλώς σταμάτα να το παίζεις live και μην γκρινιάζεις». Φωτο: Christopher Polk/Getty Images for KROQ

Σε άλλα κομμάτια η μπάντα επιχειρεί να σχολιάσει, με μικρότερη επιτυχία, το θέμα της αγάπης την εποχή του Tinder («Glimpse οf Love»), όπως επίσης και τον ναρκισσισμό των ανθρώπων έτσι όπως αποτυπώνεται μέσα από τις selfies, τα social media και τις σκηνοθετημένες ζωές («Academy Award»).

Χωρίς να αποτυγχάνουν εντελώς, σίγουρα οι απόπειρές τους για κοινωνικό σχολιασμό κάπου σκοντάφτουν, ενώ παράλληλα γίνεται εμφανές πόσο πιο απολαυστικοί γίνονται μουσικά και στιχουργικά όταν τραγουδούν γι' αυτά που ξέρουν καλύτερα: τις σχέσεις («Slow don't kill me slow»), τους ελαττωματικούς χαρακτήρες («Lois Lane»), την αγάπη που χάνεται («Feel the love go) και την αυτοαμφισβήτηση («Lazy Boy»).

Το «Always Ascending» μέχρι στιγμής έχει συγκεντρώσει θετικές βαθμολογίες σε γενικές γραμμές, με τα περισσότερα μέσα να τονίζουν πως είναι ό,τι καλύτερο έχουν κυκλοφορήσει αυτήν τη δεκαετία.

Πάντως, το συμπέρασμα για το πού βρίσκονται οι Franz Ferdinand μέσα στη χαοτική, μουσική πραγματικότητα του 2018 προκύπτει έμμεσα από τη συνέντευξη που έδωσε ο Alex Kapranos στο «Rolling Stone» στα τέλη Ιανουαρίου.

 

Franz Ferdinand - Always Ascending (Official Video)


Στην ερώτηση για το αν είναι από τις μπάντες που έχουν σιχαθεί το τραγούδι που τους έκανε γνωστούς, δηλαδή το «Take me out», απάντησε:

«Ακούς ιστορίες για συγκροτήματα που απορρίπτουν κομμάτια που έχουν γράψει στο παρελθόν γιατί έγιναν δημοφιλή. Μου φαίνεται εντελώς παράλογο. Αν έχεις βαρεθεί να παίζεις ένα κομμάτι, απλώς σταμάτα να το παίζεις live και μην γκρινιάζεις. Εμένα, πάντως, το "Take me out" μου αρέσει πολύ και θα συνεχίσουμε να το παίζουμε».

Μπορεί κάποιος να τους κατηγορήσει λέγοντας ότι είναι κολλημένοι στο «χρυσό» παρελθόν τους, αλλά από αυτή την απάντηση, σε συνδυασμό με την οικειότητα που αποπνέει το νέο τους άλμπουμ, προκύπτει κάτι πιο ενδιαφέρον.

Οι Franz Ferdinand έχουν σταματήσει να ασχολούνται με τις τάσεις (στην πραγματικότητα ποτέ δεν το έκαναν) και δεν τους ενδιαφέρει να έχουν σχέση με το τι θεωρείται δημοφιλές σήμερα.

Σε μια βιομηχανία που φτύνει ό,τι δεν ταιριάζει με τα πιο υψηλά plays στις υπηρεσίες του streaming, το να παραμένεις πιστός στις θεμελιώδεις αρχές σου και να «φτιάχνεις δίσκους που θα κάνουν τα κορίτσια να χορεύουν» −χαρακτηρισμός που είχε δώσει η ίδια η μπάντα στη μουσική της− φαντάζει κάπως ανατρεπτικό.

Στην περίπτωση των νέων Franz Ferdinand μπορεί να γίνει και πραγματικά πολύ διασκεδαστικό.

 

Franz Ferdinand - Take Me Out (Official Video)

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary»

Μουσική / Colin Stetson: Ένας από τους πιο καταξιωμένους σαξοφωνίστες έρχεται στην Αθήνα

Ο μουσικός που έχει παίξει πλάι στον Tom Waits, με τους Arcade Fire και τους Chemical Brothers και πλέον συνθέτει μουσική για δημοφιλείς ταινίες τρόμου, όπως το «Hereditary», θα εμφανιστεί το Σάββατο στο Gazarte.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

Διεθνή / Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

«Έχει ένα μπαλκόνι και φοβόμαστε ότι μπορεί να κάνει κάτι για να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του» είπε ο διευθυντής του ξενοδοχείου που τηλεφώνησε στην αστυνομία - Οι μαρτυρίες για περίεργη συμπεριφορά
LIFO NEWSROOM
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ενοχοποιητικά στοιχεία: Tραπ μουσική και βία

Μουσική / Tραπ μουσική και βία: Μπερδεύοντας τον στίχο με την πραγματικότητα

Με ρητορικές και νομικίστικες μανούβρες που αρνούνται την καλλιτεχνική της φύση, το κατηγορητήριο κατά της τραπ μετατρέπει ένα μουσικό είδος σε ενοχοποιητικό στοιχείο.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ & ΛΑΜΠΡΟΣ ΦΑΤΣΗΣ
Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Μουσική / Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Το boyband με την ονομασία as1one που αποτελείται από τέσσερις Ισραηλινούς και δύο Παλαιστίνιους σχηματίστηκε λίγο πριν από την 7η Οκτωβρίου και παρά τις επικρίσεις που έχει δεχτεί, τα μέλη του επιμένουν ότι έχουν επιλέξει τον σωστό δρόμο.
THE LIFO TEAM
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Radio Lifo / Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Δημιουργεί πρότυπα η τραπ μουσική; Έχει κάνει -έστω παραδόξως- κάτι καλό στην ελληνική κοινωνία; Πόσο επικίνδυνο είναι να ακούμε σήμερα έναν πολιτικό να ζητά την ποινικοποίηση ενός μουσικού είδους; Ο Τάσος Μπρεκουλάκης και η Βάνα Κράβαρη συζητούν για το αν και κατά πόσο η τραπ ευθύνεται για την αύξηση της βίας των ανηλίκων.
THE LIFO TEAM
CHECK Βέρντι

Σαν Σήμερα / Βίβα Βέρντι: Ο μεγάλος συνθέτης που κάποιοι του είπαν ότι θα γινόταν μια μετριότητα

Στις 10  Οκτωβρίου 1813 γεννήθηκε ο Τζουζέπε Φορτουνίνο Φραντσέσκο Βέρντι, ένας από τους πιο διάσημους και αγαπητούς συνθέτες όπερας στην Ιταλία και στον κόσμο.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Πώς έφτασα να γεράσω τόσο; Από τύχη υποθέτω»: Η Ντέμπι Χάρι στο κατώφλι των 80

Μουσική / «Πώς έφτασα να γεράσω τόσο; Από τύχη υποθέτω»: Η Ντέμπι Χάρι στο κατώφλι των 80

Από την υπόγεια Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’70 μέχρι την τωρινή καμπάνια της Gucci και την τσάντα με το όνομά της, η τραγουδίστρια των Blondie παραμένει αντισυμβατική και ακαταμάχητη.
THE LIFO TEAM