Δέκα μη προφανή, αλλά σπουδαία τραγούδια του Μίμη Πλέσσα

Μίμης Πλέσσας: Δέκα μη προφανή, αλλά σπουδαία τραγούδια του Facebook Twitter
Ο Μίμης Πλέσσας και η Τζένη Βάνου.
0

ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ του Μίμη Πλέσσα είναι δεκάδες. Πολλά δε εξ αυτών δεν είναι ιδιαιτέρως γνωστά, γιατί δεν προέρχονται από τον εμπορικό κινηματογράφο, ούτε από τους επιτυχημένους δίσκους του. Στη δεκαετία του ’70, ας πούμε, και κυρίως μετά το 1973-74 (τελευταίοι μήνες της δικτατορίας-αρχή της μεταπολίτευσης) ο Πλέσσας θα έγραφε πολλά αξιοπρόσεκτα τραγούδια, που, επειδή κινούνταν έξω από το κλίμα της εποχής, θα περνούσαν απαρατήρητα.

Επίσης μεγάλη αξία, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, έχουν και κάποιες δεύτερες εκτελέσεις συνθέσεών του, που επίσης παραμένουν άγνωστες στους πολλούς, προσθέτοντας νέες διαστάσεις στις ήδη γνωστές επιτυχίες του.

Ένας συνδυασμός όλων αυτών των παραμέτρων, μα και άλλων ακόμη, μας οδηγεί στη λίστα που ακολουθεί...

Τώρα, τι τραγούδι είναι αυτό είναι δύσκολο να το πεις. Και αυτό έχει να κάνει με την ευφυΐα του Πλέσσα. Δεν είναι τζαζ, δεν είναι ποπ, δεν είναι ροκ... αν και προσωπικά πιο πολύ για ποπ-ροκ θα το λογάριαζα, παρά για ό,τι άλλο.

Φώτης Δήμας: Μια γλάστρα (Μ. Πλέσσα-Κ. Πρετεντέρη)

[Odeon, 26 Οκτωβρίου 1961]

Ζακυνθινής καταγωγής ο Μίμης Πλέσσας δεν μπορεί, στο σπίτι του, όταν ήταν μικρός, θα άκουγε καντάδες. Τέλος πάντων η καντάδα αποτελεί βασική επιρροή για το ελληνοπρεπές ελαφρό και ο Πλέσσας την τίμησε σε διάφορα τραγούδια του, της πρώτης εποχής του – με γνωστότερο όλων, ίσως, το «Θα κλέψω τα τριαντάφυλλα», σε στίχους Κώστα Πρετεντέρη, που είχε πει ο Αλέκος Πάντας στο Φεστιβάλ Βαρκελώνης το 1960, κατακτώντας β βραβείο. Το «Μια γλάστρα» ήταν μια άλλη θαυμάσια καντάδα των Πλέσσα-Πρετεντέρη, που θα έλεγε ο Φώτης Δήμας –άλλος εξέχων τραγουδιστής της εποχής– σ’ ένα δισκάκι της Odeon, το 1961.

Mια Γλάστρα

Marion Rung: Balladi kreikasta (M. Plessas-N. Johansson-O. Itä)

[FIN. Philips, 1962]

Το τραγούδι είναι ένα από τα πιο προφανή και ιστορικά του Μίμη Πλέσσα, αφού πρόκειται για το «Αν σ’ αρνηθώ αγάπη μου» (στίχοι Δανάη), που το είχαν πει μέσα στο 1961, με τη σειρά, οι Φώτης Δήμας, Κώστας Χατζής και Τζένη Βάνου. Το πώς αυτό το τραγούδι έφθασε στη Φινλανδία, για να το πει η Marion Rung –μία από τις πιο διάσημες φινλανδές τραγουδίστριες εκείνων των παλαιών δεκαετιών– είναι ένα θέμα. Να πω, μόνο, πως η Rung είχε εκπροσωπήσει τη σκανδιναβική χώρα σε δύο διαγωνισμούς της Eurovision (το 1962 και το 1973) και πως η εκτέλεσή της έχει τα χαρακτηριστικά του schlager (αυτού του λαϊκού τραγουδιού της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, με τις χυμώδεις ενορχηστρώσεις και τη βαριά συναισθηματική αποτύπωση).

Balladi Kreikasta

Τζένη Βάνου: Μαρμάρωσε η θάλασσα (Μ. Πλέσσα-Α. Δασκαλόπουλου)

[Lyra, 5 Απριλίου 1967]

Αυτή η τραγουδάρα για πολλά χρόνια δεν ήταν γνωστή. Γιατί και το δισκάκι ήταν δυσεύρετο και γιατί δεν είχε συμπεριληφθεί σε κάποια LP ή CD-συλλογή – ώστε να ακουστεί στα 80s και τα 90s. Ο κόσμος, οι πολλοί τέλος πάντων, θα μάθαιναν το «Μαρμάρωσε η θάλασσα» βασικά από το YouTube, την τελευταία 10ετία (το πιο παλιό ανέβασμα στο YouTube προέρχεται από το κανάλι του Άρη Κοψιδά τον Ιούνιο του 2015). To 1967 η Βάνου θα προσχωρούσε στην εταιρεία Βεντέττα, που είχαν ιδρύσει η Πόλυ Πάνου με τον Πάνο Γαβαλά, οπότε αυτό το 45άρι της, που είχε το «Μαρμάρωσε η θάλασσα» στη δεύτερη πλευρά του, θα ήταν το τελευταίο της για την Lyra. Και όπως συνήθως συνέβαινε, τότε, τα τελευταία δισκάκια, σ’ ένα label, των τραγουδιστών και των τραγουδιστριών τα έτρωγε η μαρμάγκα, αφού οι καλλιτέχνες ενδιαφέρονταν περισσότερο για το πιο νέο συμβόλαιό τους (με τη νέα εταιρεία τους). Τώρα, τι τραγούδι είναι αυτό είναι δύσκολο να το πεις. Και αυτό έχει να κάνει με την ευφυΐα του Πλέσσα. Δεν είναι τζαζ, δεν είναι ποπ, δεν είναι ροκ... αν και προσωπικά πιο πολύ για ποπ-ροκ θα το λογάριαζα, παρά για ό,τι άλλο.

Τζένη Βάνου - Μαρμάρωσε η θάλασσα

Δάκης: Η μέρα της γιορτής σου (Μ. Πλέσσα-Ν. Μάτσα-Λ. Πλέσσα)

[Minos, 1970]

Το τραγούδι αυτό υπάρχει στο πρώτο LP του Δάκη (με συνθέσεις του Μίμη Πλέσσα), που είχε τίτλο «Το Ωροσκόπιο τη Αγάπης». Κατά βάση πρόκειται για παλαιότερο κομμάτι, που είχε πρωτοπεί η Νέλλη Μάνου το 1965 και λίγο πιο μετά η Τζένη Βάνου, υπό τον τίτλο «Το τραγούδι της Καθαρής Δευτέρας» (στίχοι Νέστορας Μάτσας). Οι περισσότεροι από τους στίχους του τραγουδιού θα ξαναγράφονταν, το 1970, από την Λουκία Πλέσσα (πιθανώς δε από τον ίδιο τον Μίμη), καθώς από τα λόγια του Μάτσα κρατήθηκαν μόνο η φράση «ρέμπελο φεγγάρι» και οι λέξεις «αστέρια» και «μαργαριτάρι». Τέλος πάντων ο Δάκης δίνει τη δική του μοναδική ερμηνεία σ’ αυτό το υπέροχο ποπ-ελαφρολαϊκό άσμα.

Δάκης - Η Μέρα Της Γιορτής Σου

Acropols: Pia nykta seklepse (M. Plessas-L. Papadopoulos)

[ZA. Gallo, 1972]

Τι περίπτωση! Οι Acropols ήταν Έλληνες φυσικά, που, επειδή δεν τους χωρούσε ο τόπος μας, θα κυνηγούσαν μια καριέρα στο εξωτερικό. Φυσικά θα το κατάφερναν, αφού θα αποκτούσαν ιδιαίτερη δημοφιλία στο Μεξικό (εκεί όπου θα έβγαζαν δύο μεγάλους δίσκους το 1967-68), με τη χάρη τους να φθάνει έως και τη Νότια Αφρική, στην αρχή πλέον της δεκαετίας του ’70. Εκεί, στη Νότια Αφρική, θα ηχογραφούσαν αυτή τη μοναδική διασκευή στο «Ποια νύχτα σ’ έκλεψε», των Μίμη Πλέσσα-Λευτέρη Παπαδόπουλου, που είχε κάνει επιτυχία στην Ελλάδα, το 1970, ο Γιάννης Πουλόπουλος. Η διασκευή των Acropols ανακαλεί στη μνήμη το άλμπουμ “Reflections” (1970) του Μάνου Χατζιδάκι με τους New York Rock & Roll Ensemble, με τον Άρη Βελιζιώτη να τραγουδά με ξεχωριστό αίσθημα τόσο τους αγγλικούς, όσο και τους ελληνικούς στίχους.

ACROPOLS - Ποια νύχτα σ' έκλεψε

Φίλιππος Νικολάου: Πόρτα στο Γενάρη (Μ. Πλέσσα-Φ. Νικολάου)

[Philips, 27 Φεβρουαρίου 1973]

Πάρα πολύ καλό ελαφρολαϊκό του Μίμη Πλέσσα, τραγουδισμένο από έναν ανερχόμενο τότε ερμηνευτή, τον Φίλιππο Νικολάου, που είχε γράψει και τους στίχους. Το τραγούδι ακούστηκε για πρώτη φορά στην ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη «Ο Μάγκας με το Τρίκυκλο», που θα έκανε πρεμιέρα, στις 9 Οκτωβρίου του ’72 και στην οποία πρωταγωνιστούσαν οι Σταύρος Παράβας, Μάρθα Καραγιάννη, Τόνια Καζιάνη κ.ά., ενώ λίγους μήνες αργότερα θα περνούσε και στη δισκογραφία. Όσον αφορά το κλιπ... δε νομίζω να έχει πιει πιο πειστικά ηθοποιός στον ελληνικό κινηματογράφο, ου μην αλλά και στην αληθινή ζωή, από τον Παράβα. Γενικά όλο το κλιπ, με το στήσιμο στην ταβέρνα, τον κόσμο, τη φιγούρα του τραγουδιστή κ.λπ., αποτελεί μνημείο (ελαφρο)λαϊκής αισθητικής.

Φίλιππoς Νικολάου - Πλέσσας - Μάγκας με το τρίκυκλο 

Γιώργος Μαρίνος: Φίλε μη φεύγεις (Μ. Πλέσσα-Α. Αγγελάκη)

[Polydor, 1974]

Ο δίσκος «Παράσταση» είναι ένας από τους πιο άγνωστους του Μίμη Πλέσσα. Κυκλοφόρησε επί μεταπολίτευσης, δηλαδή τους τελευταίους μήνες του ’74, στην Polydor, ήταν βασισμένος σε στίχους διαφόρων (Σοφία Φίλντιση, Ανδρέας Αγγελάκης, Κώστας Βίρβος, Βεατρίκη Δαλαμάγκα, Γιώργος Λαζαρίδης, Τάκης Σπηλιάκος) και ακουγόταν όντως σαν παράσταση (ο δίσκος ανοίγει και κλείνει με χειροκροτήματα), επιχειρώντας να μεταφέρει στη δισκογραφία την καλλιτεχνική σχέση που είχε αναπτυχθεί στην Μέδουσα ανάμεσα στον Γιώργο Μαρίνο και την Κατιάνα Μπαλανίκα. Ενδιαφέρουσα προσπάθεια, που θα περνούσε, όμως, εντελώς απαρατήρητη καθώς θα έπεφτε μέσα στο «θεοδωρακικό» ποτάμι, που παράσερνε τα πάντα στο διάβα του εκείνη την εποχή. Πάντως τα καλά και πολύ καλά τραγούδια του Πλέσσα δεν απουσίαζαν και απ’ αυτόν το δίσκο. Να, όπως το «Φίλε μη φεύγεις», με τους απόηχους στην εισαγωγή από τα σάουντρακ του συνθέτη για τις ταινίες κοινωνικής περιπέτειας της Finos Films, και με τους πάντα ενδιαφέροντες στίχους του Αγγελάκη (Λήδας-Σπύρος, ΑΚΟΕ κ.λπ.).

Γιώργος Μαρίνος - Φίλε μη φεύγεις - Μίμης Πλέσσας - 1974

Δημήτρης Μητροπάνος-Κατιάνα Μπαλανίκα-Λιλάντα Λυκιαρδοπούλου: Πρωτεσίλαος (Μ. Πλέσσα-Κ. Βίρβου)

[Philips, 1974]

«Το ότι ο Λουκιανός ήταν Ασιάτης, το ότι έγραψε ελληνικά και δίδαξε στη Ρώμη το 160 μ.Χ. ήταν οι βασικοί λόγοι που με οδήγησαν να δοκιμάσω και να συνταιριάξω δύο τεράστιες μουσικές παραδόσεις, της Ανατολής και της Δύσης. Εκφράστηκα ρυθμικά με τους πιο αυστηρούς αρχαϊκούς ρυθμούς (5/4, 7/4) κι έφτασα στους πιο σύγχρονους σύνθετους (10/8, 11/8, 12/8). Έσμιξα τα αρχαία μουσικά όργανα (πανδούρα, άρπα, αυλός, σείστρο), με τον ηλεκτρονικό συνθετητή. Χρησιμοποίησα τους πιο παλιούς τρόπους (Δώριος, Φρύγιος, Λύδιος, Εναρμόνιος), αλλά και τον συγκερασμένο δυτικό. Από την πρώτη στιγμή είδα το έργο σαν μια μοντέρνα παράσταση. Δεν ακολούθησα τη σειρά των διαλόγων του Λουκιανού, αλλά με τα γλαφυρά κείμενα του Κώστα Βίρβου έφτιαξα το έργο, που παραδίδω στην κρίση σας». Αυτά σημειώνει ο Μίμης Πλέσσας στο ένθετο του δίσκου «Λουκιανού Νεκρικοί Διάλογοι», που αποτελεί ένα από τα πιο ουσιαστικά, και ταυτοχρόνως όχι πολύ γνωστά, «κοσμήματά» του.

Δημήτρης Μητροπάνος, Κατιάνα Μπαλανίκα, Λήδα Χαλκιδάκη - Ο Πρωτεσίλαος - Official Audio Release

Δημήτρης Ψαριανός: Η Παναγιά στα τζάμια (Μ. Πλέσσα-Γ. Κακουλίδη)

[Lyra, 17 Φεβρουαρίου 1977]

Άλλος ένας εντεχνολαϊκός αυτή τη φορά δίσκος του Πλέσσα, που τον πήραν ελάχιστοι χαμπάρι, όταν κυκλοφόρησε, ήταν και «Τα Χαμένα Χρόνια». Το άλμπουμ τυπώθηκε από την Lyra, το 1977, ήταν βασισμένο σε στίχους του Γιάννη Κακουλίδη και τραγουδούσαν σ’ αυτό οι Δημήτρης Ψαριανός, Βούλα Σαββίδη και Γιώργος Μαρίνος. Ο στίχος εδώ είναι πολιτικός, αναφέρεται σε διάφορα γεγονότα της Ιστορίας (δικτατορία Μεταξά, πόλεμος, χούντα κ.λπ.), αλλά καθώς είναι μελοποιημένος με τον τρόπο του Πλέσσα, που δεν προσβλέπει στις εύκολες λύσεις, δεν μεταφράζεται αυτομάτως σε τραγούδια για όλους. Πολλά τα ενδιαφέροντα κομμάτια κι εδώ, αλλά αυτό με τον Δημήτρη Ψαριανό είναι εκτός συναγωνισμού.

Μίμης Πλέσσας - Η Παναγιά στα τζάμια

Γιώργος Παχής: Αχ! ας έβρισκα τα λόγια (Μ. Πλέσσα)

[Legend Recordings, 2002]

Το «Αχ! ας έβρισκα τα λόγια» ήταν ένα από τα ωραιότερα τραγούδια του LP «Για μια Σταγόνα Αλάτι», που είχαν ετοιμάσει, το 1973, οι Μίμης Πλέσσας και Δημήτρης Χριστοδούλου. Το συγκεκριμένο άσμα ερμήνευαν ο Αντώνης Καλογιάννης με την Πετρή Σαλπέα σ’ εκείνο το άλμπουμ – που γενικά ήταν πρώτης τάξεως. Εδώ έχω επιλέξει να το ακούσουμε στην ορχηστρική εκδοχή του, ώστε να απολαύσουμε σε όλο το μεγαλείο της τη θεσπέσια μελωδία του Πλέσσα. Το κομμάτι προέρχεται από το CD «Εν Χορδαίς και Οργάνοις / 14 ορχηστρικά κομμάτια», που είχε κυκλοφορήσει από την Legend το 2002. Σολίστας στο μπουζούκι είναι ο Γιώργος Παχής, ενώ η ενορχήστρωση και η διεύθυνση της ορχήστρας ανήκουν στον Μίμη Πλέσσα.

An Evriska Ta Logia

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μίμης Πλέσσας: Ο πρίγκιπας του ελληνικού σάουντρακ

Μουσική / Μίμης Πλέσσας: Ο πρίγκιπας του ελληνικού σάουντρακ

Μια παλιότερη κουβέντα του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου με τον Μίμη Πλέσσα, με αφορμή τα νέα βινύλια που κυκλοφορεί η B-Other Side Records με την κινηματογραφική μουσική του μεγάλου Έλληνα συνθέτη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ