Tραπ μουσική και βία: Μπερδεύοντας τον στίχο με την πραγματικότητα

Ενοχοποιητικά στοιχεία: Tραπ μουσική και βία Facebook Twitter
Άσχετα με το αν μας αρέσει η τραπ ή όχι, το σίγουρο είναι πως καμία μορφή τέχνης δεν αποτελεί ενοχοποιητικό στοιχείο. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΕΝΑ ΝΕΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ φαίνεται να απασχολεί την πολιτική ατζέντα και τον δημόσιο διάλογο στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Το όνομα αυτού: τραπ μουσική. Δύο λέξεις που πυροδοτούν συζητήσεις σε τηλεοπτικά πάνελ, ομιλίες στη Βουλή, θεωρητικές και δημοσιογραφικές αναλύσεις, ρητορικές καταδίκες από celebrity αστυνομικούς, και ένα σωρό άλλα σχόλια που υποστηρίζουν πολιτικές καταστολής σε μια χώρα στην οποία οι αναφορές σε «νόμο και τάξη» φαίνεται να ανακουφίζουν, αντί να φοβίζουν ή να θυμίζουν ρητορική και πρακτικές που τόσο τραυμάτισαν τη χώρα επί χούντας.

Το μοτίβο «τραπ και βία» διαδέχεται άλλα ειδησεογραφικά σουξέ, όπως: «ανομία στα ελληνικά πανεπιστήμια», «νόμος Παρασκευόπουλου», «οπαδική βία», «παραβατικότητα ανηλίκων» και άλλα συναφή. Καλοπροαίρετοι καταναλωτές αυτού του ρεπερτορίου θα μπορούσαν να ισχυριστούν πως όλη αυτή η κουβέντα δείχνει ευαισθησία, αγωνία και ανησυχία για κοινωνικά προβλήματα. Οι αντιδράσεις και οι λύσεις όμως φλερτάρουν με την τιμωρία και την πειθαρχία.

Μπορούμε να καταλάβουμε πολλά αν εστιάσουμε σε αυτούς που κάνουν επίθεση στην τραπ. 

Παραπάνω καταστολή, αυστηρότερες ποινές, λιγότερες ελευθερίες για τους «δράστες», παραπάνω προσλήψεις στην Αστυνομία, νέες ομάδες αστυνομικών, νέες διατάξεις, αναμορφωτήρια, εισαγγελικές παρεμβάσεις κ.λπ. έρχονται να αντικαταστήσουν την όποια απόπειρα ή διάθεση για περισσότερη κατανόηση, έγνοια, σκέψη, μελέτη και τεκμηριωμένο (δια)λόγο.

Κάπως έτσι, αυτόκλητοι «ειδήμονες» χωρίς τις απαραίτητες γνώσεις και διαπιστευτήρια ή προσωπική επαφή με το αντικείμενο προσπαθούν να μας πείσουν πως η βία, η εγκληματικότητα και η παραβατικότητα (έννοιες περίπλοκες, πολυσύνθετες, με πολύπλευρες ερμηνείες) οφείλονται στην τραπ μουσική και την επαφή των νέων «παιδιών» με αυτή. Λίγη περισσότερη γνώση και σύνεση λοιπόν επιβάλλονται, και το παρόν κείμενο προσπαθεί να εξοικειώσει τον αναγνώστη με άλλες οπτικές γωνίες, που προέρχονται από την ερευνητική μας δραστηριότητα και προσωπική επαφή με τη ραπ μουσική και τη σχετική βιβλιογραφία που την πλαισιώνει.

Ας αρχίσουμε από την αρχή. Η τραπ μουσική είναι ένα από τα πολλά παρακλάδια της μουσικής οικογένειας της ραπ (gangsta, conscious, Αfrocentric κ.λπ.), το οποίο προέρχεται κυρίως από τις αμερικανικές Πολιτείες του Νότου και τα τέλη της δεκαετίας του ’00, αν και ο ήχος της συγκεκριμένα προέρχεται από τη δεκαετία του ’90 και τους Three 6 Mafia. Πρόσφατα, ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης απήγγειλε στη Βουλή στίχους από τραγούδια των Ελλήνων τράπερ Light και Thug Slime, υποστηρίζοντας πως οι στίχοι αποτελούν εγκληματικά πειστήρια και έγκληση σε εγκληματικές πράξεις. Επομένως, προτείνει να τεθεί εκτός νόμου η μουσική τους και να οδηγηθούν στη φυλακή οι δημιουργοί της.

Κάπως έτσι ένα ολόκληρο είδος μουσικής οδηγείται στο εδώλιο του κατηγορουμένου, βάσει επιχειρημάτων που επιμένουν πως η τραπ ωραιοποιεί τη βία και κατασκευάζει εν δυνάμει εγκληματίες. Μπερδεύοντας τον στίχο με την πραγματικότητα, την αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο με την ομολογία ενοχής και την περσόνα με τον καλλιτέχνη, το κατηγορητήριο κατά της τραπ μετατρέπει ένα μουσικό είδος σε ενοχοποιητικό στοιχείο, με ρητορικές και νομικίστικες μανούβρες που αρνούνται την ποιητική και καλλιτεχνική φύση της τραπ, πράγμα που μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ελευθερία της έκφρασης.

Άσχετα με το αν μας αρέσει η τραπ ή όχι, το σίγουρο είναι πως καμία μορφή τέχνης δεν αποτελεί ενοχοποιητικό στοιχείο. Ιδίως μάλιστα όταν αναφερόμαστε εγκωμιαστικά σε έναν φιλελεύθερο πολιτισμό δικαίου που στηρίζεται σε τεκμήρια, και όχι σε φτηνές πατέντες που οδηγούν στην ποινικοποίηση της καλλιτεχνικής έκφρασης. Το φλέγον ζήτημα λοιπόν είναι το αν ένα μουσικό είδος αποτελεί τεκμήριο ενοχής. Δεν έχει σημασία αν οι τράπερ «καρφώνουν» τον εαυτό τους, προκαλούν άλλους, ή αν όσα περιγράφονται στους στίχους τους ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα ή αν αντικατοπτρίζουν έναν παραβατικό τρόπο ζωής.

Σημασία έχει πως όλα τα παραπάνω αποτελούν χαρακτηριστικά ενός μουσικού είδους που (θα ’πρεπε να) προστατεύεται από νομικές συμβάσεις οι οποίες υπερασπίζονται θεμελιώδεις ελευθερίες, όπως και άλλες μορφές τέχνης με βίαιο περιεχόμενο που δεν στοχοποιούνται ως κοινωνικά προβλήματα.

Θα μπορούσαμε να σταχυολογήσουμε άπειρα παραδείγματα βίας που προστατεύονται από τον καθωσπρεπισμό, την επιλεκτική ηθικολογία και την υποκρισία των «δύο μέτρων και δύο σταθμών» που κατακρίνει την απροκάλυπτη έκφραση βίας, και μάλιστα του σεξισμού, στην τραπ αλλά την αποδέχεται στην Καινή Διαθήκη, στον Οβίδιο, στον Φρόιντ, στον Νίτσε, στις ταινίες του Ταραντίνο και του Τακάσι Μίικε, ή ακόμα και στις ταινίες της Τζέιν Κάμπιον. Το παράπονο των επικριτών της τραπ λοιπόν αφορά στον τόνο και το ύφος, όχι στο περιεχόμενο ή το αντικείμενο της τέχνης.

Καταπώς φαίνεται, το ζητούμενο είναι να είναι κανείς ευγενικά και πολιτισμένα βίαιος. Αντί να κριτικάρουμε νόμιμες μορφές βίας που προκαλούν πολυάριθμα θύματα, προτιμούμε να καταδικάζουμε την τραπ. Κι όλα αυτά σε μια χώρα που ανέχεται την αστυνομική βία, τη βία της μεταναστευτικής της πολιτικής, της υποχρεωτικής στρατιωτικής θητείας, του ρατσισμού, του σεξισμού, της ομοφοβίας, της τρανσφοβίας, της κοινωνικής ανισότητας και ενός κοινοβουλίου που μέχρι πρόσφατα έδινε βήμα σε φασιστικές τρομοκρατικές οργανώσεις.

Είναι σίγουρα πιο εύκολο να καταδικάζουμε την τραπ για τη βία που παραβλέπουμε αλλού, αγνοώντας σημαντικές έρευνες που δείχνουν πως κράτη που επιδίδονται σε βίαιες πράξεις, όπως ο πόλεμος και η καταστολή, καλλιεργούν τη βία και την εγκληματικότητα που συνηθίζουμε να αποδίδουμε σε συγκεκριμένα άτομα και κοινωνικές ομάδες, αντιμετωπίζοντας τη βία ως συμπεριφορά παρά ως θεσμικό και δομικό πρόβλημα.

Αυτό δεν σημαίνει πως υποστηρίζουμε τη βία στην τραπ. Κάθε άλλο. Επισημαίνουμε απλώς τη διγλωσσία των επικριτών της. Ακούγοντάς τους, κινδυνεύει να συμπεράνει κανείς πως η τραπ επινόησε τη βία και πως με λίγη περισσότερη αστυνόμευση, ποινές και καταστολή, θα ζήσουμε όλοι σε μια ειρηνική ουτοπία. 

Μπορούμε να καταλάβουμε πολλά αν εστιάσουμε σε αυτούς που κάνουν επίθεση στην τραπ.  Ένας εξ αυτών μιλάει στα κανάλια για το πώς η τραπ δεν σέβεται τις γυναίκες, ενώ πριν κάποιο καιρό έδινε δωρεάν νομικές συμβουλές σε εν δυνάμει γυναικοκτόνους. Ένας άλλος κόπτεται για τη διαπαιδαγώγηση των μικρών παιδιών, την ίδια στιγμή που ο μηχανισμός τον οποίο στηρίζει βυθίζει καράβια με μικρά παιδιά στο Αιγαίο.

Έχει λοιπόν σημασία ποιος ασκεί κριτική και από ποια θέση, γιατί αυτό μας βοηθάει να καταλάβουμε προς τα πού κινείται η κουβέντα, τι παρουσιάζεται ως πρόβλημα και ποιες είναι οι προτεινόμενες λύσεις. Μέχρι τώρα οι πιο δυνατές φωνές κατά της τραπ δικαιώνουν το σοφό ρητό που μας υπενθυμίζει πως γι’ αυτούς που έχουν συνηθίσει να κρατούν σφυριά, τα πάντα μοιάζουν με πρόκες. Μήπως θα πρέπει να μάθουμε τι μουσική ακούνε; 

The Racial Problem with the UK's Rap Ambassador

Ο (δρ.) Κώστας Σαββόπουλος είναι κάτοχος διδακτορικού πάνω στη ραπ μουσική, αρθρογράφος, DJ και συγγραφέας του «I still love her. Τι μου έμαθε για τον σεξισμό και την αρρενωπότητα η ραπ».

Ο (δρ.) Λάμπρος Φάτσης είναι επίκουρος Καθηγητής Εγκληματολογίας στο City, University of London με εξειδίκευση στην αστυνόμευση της μαύρης μουσικής και έντονη δραστηριότητα στο θέμα, ως ιδρυτικό μέλος των ομάδων Prosecuting Rap και Art Not Evidence, και ως εμπειρογνώμων σε πολυάριθμες δικαστικές υποθέσεις που αφορούν επαγγελματίες και ερασιτέχνες ράπερ. 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Daily / Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Η εξαιρετική ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη που μπορεί να δει κανείς από την πλατφόρμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, έχει ως κεντρικό χαρακτήρα έναν εγχώριο σταρ της (τ)ραπ σκηνής στα πρόθυρα νευρικής κατάρρευσης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT