Να φτιάξουμε καινούργιες κλίκες, παρέες, Δίκτυα

Να φτιάξουμε καινούργιες κλίκες, παρέες, Δίκτυα Facebook Twitter
5
Να φτιάξουμε καινούργιες κλίκες, παρέες, Δίκτυα Facebook Twitter
Ομάδα τυμπανιστών από το Φεστιβάλ των Χρωμάτων στο Μεταξουργείο

Είναι δεν είναι 28 χρονών τα δύο αδέλφια Δούζη. Τα συναντώ στο αεροπλάνο για Βρυξέλλες, πάμε να κάνουμε παρουσίαση στο Κοινοβούλιο. Νιάτα, ύπνος, άντε και μια ταινία στο tablet. Τζην, αθλητικά παπούτσια, χωρίς στενές σχέσεις με την ξυριστική μηχανή.  Μετά τις Βρυξέλλες, πάνε Λονδίνο να στήσουν το καινούργιο εστιατόριο της αλυσίδας τους Ergon, που ξεκίνησε από Θεσσαλονίκη.

Πριν λίγες μέρες εγκαινίασαν το εστιατόριο στη Σκιάθο και προχτές στη Μύκονο. Τέτοιες συναντήσεις με αποζημιώνουν για την ανάγκη επαγγελματικής μου παρουσίας 2-3 φορές το μήνα σε εκδηλώσεις στην Αθήνα, όπου μέλη της ελληνικής ελίτ παρουσιάζουν την ίδια ιδέα που τους πρωτοσυνάντησα να λανσάρουν το 1997 ή το 2002. Μόνο που τώρα σε αυτές τις εκδηλώσεις έρχονται λιγότερα άτομα, όλοι ξέρουμε την agenda, είναι φανερό ότι τέτοιες business είναι λιγότερες και φθίνουν.

Η Ελλάδα που φεύγει και η Ελλάδα που προσπαθεί να έλθει... Μια χώρα που ψηφίζει νόμους τους οποίους έχει σχεδιάζει πώς θα τους παραβιάσει, πριν καν τους ψηφίσει. (Πριν μερικά χρόνια συνάντηση έναν υπουργό. «Τι κάνεις;», ρωτάω. «Επικοινωνώ με τους εκδότες για να τους πω τι παράθυρα τους βάζω στο νομοσχέδιο, με το οποίο υποτίθεται ότι τους στριμώχνω.» Τέτοιος κυνισμός από έναν πανέξυπνο άνθρωπο, που στη συνέχεια «κάηκε» και πασχίζει έκτοτε απεγνωσμένα να κρατηθεί στο πολιτικό προσκήνιο).

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον όπου οι νόμοι και οι θεσμοί είναι καρικατούρα, παίζουν πολύ μεγαλύτερο ρόλο απ' ότι σε άλλες χώρες, οι κλίκες, τα κυκλώματα, οι οικογένειες, οι παρέες, αλλά και η θετική τους πλευρά: τα ανθρώπινα δίκτυα, τα Communities (δεν είναι ακριβής η ελληνική λέξη «Κοινότητες»). Άργησε η Τρόικα να αντιληφθεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημά της είναι οι ελληνικές ελίτ, που είναι γραπωμένες στα προνόμιά τους και γι' αυτό εφαρμόζουν τα Μνημόνια με τρόπο ώστε να τα διατηρούν, έτσι στο τέλος πάντοτε καταλήγουν σε κάθε κύκλο «μεταρρυθμίσεων» να κόβουν κι άλλο από χαμηλόμισθους και συνταξιούχους.

Να φτιάξουμε καινούργιες κλίκες, παρέες, Δίκτυα Facebook Twitter
Oι αδελφοί Δούζη της Ergon products στο αεροπλάνο για Βρυξέλλες και μετά για Λονδίνο

Η ζωή είναι στα καινούργια Δίκτυα

Όσοι Έλληνες δεν είναι μέσα στα λίγα κυκλώματα, έχουν την επιλογή να δημιουργήσουν καινούργια Δίκτυα. Αυτά που είχαν μέχρι χθες και «απέδιδαν» (συνδικαλιστικά, συντεχνιακά, η αυλή κάποιου πολιτευτή κλπ), έχουν τα περισσότερα «στεγνώσει». Οι πιο πολλές παρέες από εκείνες που είχαν υφανθεί πάνω στην αλληλοεξυπηρέτηση, έχουν κι αυτές «αφυδατωθεί». Έχασαν πολλές από τις προσβάσεις, πετσοκόφτηκαν τα άφθονα (κρατικά) χρήματα, τα οφίτσια που έδιναν οι φίλοι στους κολλητούς και οι συγγενείς στους «πελάτες».

Μέσα από την κρίση ξεπετάγονται και Δίκτυα που αποδιαρθρώνουν τις κατεστημένες αντιλήψεις.

Το #tutorpool είναι μια «χειροβομβίδα» στα θεμέλια του τόσο γερά εδραιωμένου συστήματος των φροντιστηρίων. Καθηγητές προσφέρονται να κάνουν φροντιστήρια δωρεάν σε παιδιά που έχουν ανάγκη. Το City of Errors συνεχίζει με καινοτομική ματιά να παροτρύνει τους Αθηναίους να εντοπίζουν και να διορθώνουν τα λάθη της πόλης τους χωρίς να περιμένουν τα πάντα από το κράτος.

Ελληνίδες και Έλληνες των Βρυξελλών έχουν ξεκινήσει ένα πλάνο για την ενίσχυση των ελληνικών προϊόντων στο Βέλγιο. Μια ομάδα Ελλήνων φοιτητών και ερευνητών στο ΜΙΤ της Βοστώνης προετοιμάζουν ένα φιλόδοξο εγχείρημα για την προβολή της ελληνικής διατροφής.

Την ζεστή Κυριακή 26 Μαΐου βρέθηκα στο Μεταξουργείο όπου ήταν αποκάλυψη το «Φεστιβάλ των Χρωμάτων», όπου 100δες κάτοικοι δεν είχαν το προνόμιο να είναι στη θάλασσα όπως η μισή Ελλάδα, αλλά ζωντάνεψαν μια ταλαιπωρημένη γειτονιά. Τύμπανα, παραστάσεις, παρέες, χαρούμενος κόσμος, που ζει την πραγματικότητα μιας πολύπαθης περιοχής μέσα από την τέχνη και τις συναναστροφές.

Τα καινούργια Δίκτυα δεν θα έχουν μόνο ακτιβιστική ή εθελοντική βάση. Αρκετά θα έχουν επιχειρηματικές αναφορές και επαγγελματικές επιδιώξεις. Το «Γίνε Αγρότης» ανταποκρίνεται στη διάθεση που υποβοηθήθηκε από την κρίση, αστών που θέλουν ισχυρότερη σχέση με την γη, μέχρι του σημείου να παράγουν τα δικά τους κηπευτικά.

Να φτιάξουμε καινούργιες κλίκες, παρέες, Δίκτυα Facebook Twitter
Η Θίσβη Εκμετζόγλου και συνεργάτις της, του δικτύου για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων στο Βέλγιο

Οι πόλεις μεταμορφώνονται

Απορροφημένοι από την κρίση, μπορεί να μας διαφύγει ότι βρισκόμαστε στην αρχή μιας μεγάλης αλλαγής: μέχρι το 2030 θα έχει αλλάξει ο παγκόσμιος χάρτης από την μεγάλη αστικοποίηση που εξελίσσεται σε όλα τα μήκη και τα πλάτη. Μια ομάδα ανθρώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν απορροφήθηκε από τον καυγά για την εφεδρεία, αλλά συνεχίζει να παρακολουθεί τις αλλαγές που έρχονται και -για την ώρα- γίνονται ερήμην πολλών δήμων της χώρας.

Η Αθήνα κινδυνεύει να γνωρίσει συμπτώματα Ντητρόιτ (μετά την παρακμή των αυτοκινητοβιομηχανιών) : μείωση πληθυσμού, εγκατάλειψη κτηρίων, πτώση οικονομικής δραστηριότητας. Επιπλέον επιβαρυντικά στοιχεία για την Αθήνα, οι στρατιές των κολασμένων (μετανάστες, άνεργοι, άστεγοι) συν την «ανάπτυξη» της πάσης φύσεως ανομίας συν τα κυκλώματα της νύχτας που είναι από τα πιο ανθεκτικά στην κρίση.

Οι ελίτ της πόλης και της χώρας είναι απορροφημένες με την διατήρηση όποιων προνομίων μπορούν να σώσουν. Η πρώτη αντίδραση που μπορούμε να σκεφτούμε είναι τα νέα Δίκτυα που εκφράζουν εκείνες τις δυνάμεις που ξέρουν ότι θα συνεχίσουν να ζήσουν σ' αυτήν την πόλη και διεκδικούν καινούργια ζωή, φρέσκες ιδέες, μικρά λιθάρια αποτελεσμάτων ορατά κάθε μέρα γύρω μας.

Δεν είναι μόνο κάποιοι σαν την Μαρία που δουλεύει πολλά χρόνια στο Ντουμπάι, που δημιουργεί με ζέση Ομάδα παρεμβάσεων στις γειτονιές και σχεδιάζει να ξεκινήσει τον Ιούνιο. Τα καινούργια Δίκτυα εκ των πραγμάτων θα αγκαλιάσουν χώρους που έχουν σχέση με την απασχόληση, την επιχειρηματική δράση, τις δημιουργικές παρεμβάσεις (design, αρχιτεκτονικές λύσεις που θα αναζωογονήσουν μαραμένες γειτονιές). Φτάνουν όλα αυτά για να σταθούν απέναντι στα καθεστωτικά κυκλώματα και στις προσοδοφόρες κλίκες; Από μόνα τους δεν αρκούν, αλλά το καλό σενάριο λέει ότι θα γίνουν αεράκι που μπορεί να παρασύρει κι άλλους: μικρές νίκες που θα δείξουν ότι υπάρχει ζωή πέρα από την ευσπλαχνία της Τρόικας και τα τρίμηνα επιδόματα φιλανθρωπίας του ΕΣΠΑ.

5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ

σχόλια

4 σχόλια
"Ευρώπη" σημαίνει πολύ περισσότερα πράγματα από τη σημερινή εκφυλισμένη κουλτούρα μάρκετινγκ. Ειναι κρίμα να στενέψουμε τόσο πολύ το πεδίο και να καταλήξουμε και εμείς στο δίλημμα της Τουρκίας: Μουλάδες/Παπάδες από τη μια και τουιτεράδες από την άλλη.
p.s. και όπως οι τουιτεράδες αποτελούν εκφυλισμένη έκφραση της ευρωπης του διαφωτισμού, έτσι και οι περισσότεροι σημερινοι παπάδες/μουλάδες είναι εκφυλισμένες εκδοχές της πολύ βαθύτερης πνευματικοτητας των θρησκειών τους
Τι κάνετε ρε; Ακόμα δεν έχουμε αποφασίσει αν στο Ζάλογγο πήγαν χορεύοντας ή τις έσπρωξαν, κι εσείς κάνετε μπίζνες στην ευρώπη; Ευρωλιγούρια...
Καλό είναι να ενώνουν τις δυνάμεις τους εμπνευσμένοι και κεφάτοι άνθρωποι, όσο όμως αυτό γίνεται μέσα από την αισθητική του μάρκετινγκ, φοβάμαι οτι τα αποτελεσματα είναι καταδικασμένα να είναι ρηχά