Μια έκθεση για τη διαδρομή του ξεριζωμού σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στον Βόλο

Μια έκθεση για τη διαδρομή του ξεριζωμού σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στον Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
0

Το ερευνητικό έργο 100memories του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών παρουσιάζει, έως τις 5 Νοεμβρίου 2022, στους κατοίκους και επισκέπτες της πόλης του Βόλου την εφήμερη έκθεση με τίτλο: «(Σ)τα βήματα των ανθρώπων».

Στα τελευταία 100 χρόνια πολλαπλές μετακινήσεις διαμόρφωσαν τις πόλεις στις οποίες κατοικούμε. Εκκινώντας από την προσφυγική μετακίνηση του 1922-1924 και συνεχίζοντας με τις εσωτερικές μετακινήσεις προς τα αστικά κέντρα μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, τη μετανάστευση προς τη Γερμανία, το Βέλγιο, την Αυστραλία και την Αμερική μετά τη δεκαετία του 1950, τις αφίξεις μεταναστών από τα Βαλκάνια, την ανατολική Ευρώπη και τον παγκόσμιο Νότο έως την προσφυγική μετακίνηση του 2015, επιχειρούμε να ανασυνθέσουμε ένα μωσαϊκό κινητικότητας από και προς την Ελλάδα τον 20ό και 21ο αιώνα.

Για λίγες μέρες, από το τσαγκαράδικο του Δαμιανού Παυλιόγλου στην Ιωλκό, ακολουθούμε ίχνη από τα βήματα των ανθρώπων που έφτασαν και έφυγαν από τις συνοικίες της Νέας Ιωνίας και της Ιωλκού, βήματα που διασταυρώνονται στον χώρο και στον χρόνο. Τα παπούτσια τους θα μας περπατήσουν στις διαδρομές της ζωής τους, στις μικρές ιστορίες τους, προσωπικές και συλλογικές, που χαράσσονται από –αλλά και χαράσσουν–  τις μεγάλες ιστορίες, αυτές των πολέμων, των διώξεων, των ξεριζωμών, της ανισότητας και της φτώχειας.

Σε αυτούς τους μικρούς, «ασήμαντους» χώρους της καθημερινότητας καθρεφτίζονται οι μεγάλες και «σημαντικές» ιστορίες των ξεριζωμών, των πολέμων, των πολιτικών συγκρούσεων των οικονομικών καταστροφών. Καθρεφτίζονται όμως παράλληλα και οι ιστορίες του μόχθου, της ελπίδας και του αγώνα για επιβίωση.

Σε αυτούς τους μικρούς, «ασήμαντους» χώρους της καθημερινότητας καθρεφτίζονται οι μεγάλες και «σημαντικές» ιστορίες των ξεριζωμών, των πολέμων, των πολιτικών συγκρούσεων των οικονομικών καταστροφών. Καθρεφτίζονται όμως παράλληλα και οι ιστορίες του μόχθου, της ελπίδας και του αγώνα για επιβίωση. Σε μια ανάγνωση που εκκινεί από τους χώρους της καθημερινής ζωής, οι πρόσφυγες και οι μετανάστες νοηματοδοτούνται ως δρώντα υποκείμενα που μέσα από ατομικές και συλλογικές πρακτικές επιχειρούν να ξαναχτίσουν τη ζωή τους – και κατά συνέπεια τις (νέες) πόλεις που κατοικούν.

Μουσουλμάνοι, Ισραηλίτες, ορθόδοξοι, Τσιγγάνοι και «ξένοι», Ευρωπαίοι και μη, συνθέτουν την πληθυσμιακή ποικιλομορφία της Θεσσαλίας σε όλον σχεδόν τον 19ο αιώνα. Σύμφωνα με την απογραφή του 1881, χρονολογία ενσωμάτωσης της Θεσσαλίας στο ελληνικό κράτος, ο θεσσαλικός πληθυσμός κατανέμεται, όσον αφορά το θρήσκευμα, με τον ακόλουθο τρόπο: ορθόδοξοι: 90%, μουσουλμάνοι: 9,1%, Εβραίοι: 0,9%. Το 1881 πολλοί Οθωμανοί ετοιμάζονται να φύγουν, μη επιθυμώντας να ζήσουν στην ελληνική επικράτεια.

Με την τελευταία περίοδο αστάθειας, που εγκαινιάζεται από τις ταραχές του 1878 και τελειώνει με την προσάρτηση στην Ελλάδα το 1881, οι Οθωμανοί των θεσσαλικών πόλεων εγκαταλείπουν την περιοχή. Οι μουσουλμάνοι του Βόλου τον εγκαταλείπουν οριστικά στις 2 Νοεμβρίου 1881, την ημέρα κατά την οποία ο ελληνικός στρατός προελαύνει στην πόλη. Όσον αφορά στους Εβραίους, οι περισσότεροι κατοικούσαν στις πόλεις και η σπουδαιότερη κοινότητά τους βρισκόταν στη Λάρισα (68%), και ακολουθούσαν τα Τρίκαλα (20%) και ο Βόλος(12%).

Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών

Ο Βόλος την εποχή της προσάρτησής του στην Ελλάδα δεν είναι παρά μια μικρή πόλη που μετά βίας φτάνει τους 5.000 κατοίκους. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απογραφή του 1881, ο πληθυσμός του ανερχόταν σε 4.987 κατοίκους. Ανάμεσα σε αυτούς οι 600 ήταν μουσουλμάνοι και οι 300 Εβραίοι. Αντίθετα με τους μουσουλμάνους, που εγκατάλειψαν μαζικά την πόλη μετά την προσάρτησή της στο ελληνικό κράτος, Εβραίοι συνέχισαν να συρρέουν εκεί από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

Το 1920 οι Εβραίοι ξεπερνούσαν τα 2.000 άτομα. Ο αριθμός τους άρχισε να μειώνεται σταδιακά την επόμενη δεκαετία, με αποτέλεσμα το  1935 να αριθμούν σχεδόν 1.250 άτομα και τις παραμονές του ελληνοτουρκικού πολέμου μόλις 882 άτομα. Τα πρώτα αντιεβραϊκά μέτρα των Γερμανών εκδηλώθηκαν τον Οκτώβριο του 1943, ενώ τον Μάρτιο του 1944 συνελήφθησαν και στάλθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, όπου και εξοντώθηκαν, 155 Εβραίοι του Βόλου. Από το 1948 και έπειτα οι Εβραίοι κάτοικοι του Βόλου μεταναστεύουν προς το Ισραήλ και τις ΗΠΑ.

Στο γύρισμα του 20ού αιώνα, λοιπόν, η πόλη αναπτυσσόταν τόσο δημογραφικά όσο και οικονομικά. Ο πληθυσμός της αυξάνεται σταθερά: από τους 4.987 κατοίκους το 1881, φτάνει τους 11.029 το 1889 και τους 23.563 το 1907. Αύξηση η οποία σχετίζεται κυρίως με την εσωτερική μετακίνηση πληθυσμών από τις αγροτικές περιοχές του Πηλίου και της θεσσαλικής ενδοχώρας, καθώς η πόλη γνωρίζει την πρώτη φάση της βιομηχανικής της ανάπτυξης.

Σε αυτές τις δύο πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα αρχίζουν και οι προσφυγικές ροές προς τον Βόλο. Πρόσφυγες από την Ανατολική Θράκη και την Ανατολική Ρωμυλία, λόγω των πολεμικών συγκρούσεων στον χώρο της βαλκανικής χερσονήσου και της Μ. Ασίας, φτάνουν στην πόλη και στα περίχωρά της. Ορισμένοι θα εγκατασταθούν στην πόλη μόνιμα ή προσωρινά, και σε άλλες περιπτώσεις θα ιδρύσουν προσφυγικά χωριά, όπως τη Νέα Αγχίαλο Μαγνησίας, η οποία δημιουργήθηκε το 1907 από πρόσφυγες της Αγχιάλου της Βουλγαρίας.

Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών

Μεταξύ 1921 και 1924 ο Βόλος έγινε χώρος υποδοχής και εγκατάστασης μεγάλου αριθμού προσφύγων (11.945 σε σύνολο πληθυσμού 47.892 κατοίκων, σύμφωνα με την απογραφή του 1928) που προκάλεσε ο ελληνοτουρκικός πόλεμος της περιόδου 1919-1922. Η πόλη την περίοδο του Μεσοπολέμου, χάρη στην παρουσία των προσφύγων οι οποίοι στην πλειονότητά τους αποτέλεσαν φθηνό εργατικό δυναμικό, μετασχηματίζεται σε ένα από τα μεγαλύτερα βιομηχανικά κέντρα της χώρας.

Η ακμάζουσα βιομηχανία της πόλης έλκει τους ανθρώπους της υπαίθρου με τα θέλγητρα της αστικής ζωής και της εξασφάλισης μιας θέσης εργασίας. Κατά τις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, η πόλη του Βόλου φαίνεται πως γενικότερα ασκεί μια «ελκτική δύναμη» προς τα αγροτικά στρώματα, καθώς παρουσιάζεται πολλές φορές ως ο ιδανικός τόπος εξεύρεσης εργασίας.

Άνδρες και γυναίκες από τα χωριά του Πηλίου και της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλίας την περίοδο μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και κατά τις δυο πρώτες μετεμφυλιακές δεκαετίες θα συνεχίσουν να καταφτάνουν στον Βόλο αναζητώντας εκεί εργασία. Για τους εσωτερικούς μετανάστες, ωστόσο, αυτής της περιόδου η ώθηση προς την πόλη δεν προκαλείται μόνο από οικονομικούς παράγοντες, αλλά και από «δυνάμεις» που σχετίζονται με τα ιδιαίτερα αυταρχικά χαρακτηριστικά του πολιτικού περιβάλλοντος τα οποία διαμορφώθηκαν με το τέλος της περιόδου της Κατοχής και κυριάρχησαν σε ολόκληρη τη μεταπολεμική εποχή, όχι μόνο στον Βόλο αλλά σε ολόκληρη τη χώρα.

Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Μια έκθεση στα βήματα των ανθρώπων σε ένα παλιό τσαγκαράδικο στο Βόλο Facebook Twitter
Στο υποδηματοποιείο του Δαμιανού Παυλιόγλου | Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών

Διάρκεια: έως 5 Νοεμβρίου 2022
Διεύθυνση: Υποδήματα Δαμιανού Παυλιόγλου,
Στρατηγού Μακρυγιάννη 145, Βόλος
Ώρες επίσκεψης: 10:00-14:00 & 18:00-21:00
Η είσοδος στην έκθεση είναι δωρεάν

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μνήμες προσφύγων. Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Βόλο», ένα λεύκωμα για την ιστορία μιας πόλης

Βιβλίο / «Μνήμες προσφύγων. Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Βόλο»: Ένα λεύκωμα για την ιστορία μιας πόλης

Μέσα από φωτογραφίες, αρχειακό υλικό, προφορικές μαρτυρίες και δημοσιεύματα για την περίοδο της εγκατάστασης των προσφύγων, αναδεικνύεται η διαρκής ανθρώπινη προσπάθεια και εργασία των 13.000 Μικρασιατών που εγκαταστάθηκαν στη βιομηχανική πόλη του Βόλου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η στεγαστική αποκατάσταση των προσφύγων

Ελλάδα / Η στεγαστική αποκατάσταση των προσφύγων

Η Αγροτική και Αστική αποκατάσταση ως κύρια προτεραιότητα, η οικιστική πολιτική του Ταμείου Περίθαλψης Προσφύγων, και τα βασικά κριτήρια επιλογής των περιοχών εγκατάστασης των προσφύγων στην Αθήνα και στον Πειραιά
ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α. ΛΙΑΝΟΣ </BR> ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ, ΔΠΘ
Ελλάδα και προσφυγιά: Μια στενή, εποικοδομητική, όσο και δύσκολη σχέση που κρατάει από πολύ παλιά

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ελλάδα και προσφυγιά: Μια στενή, εποικοδομητική, όσο και δύσκολη σχέση που κρατάει από πολύ παλιά

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον ιστορικό Νίκο Ανδριώτη για τις πολλές αναλογίες που παρουσιάζει το προσφυγικό ζήτημα διαχρονικά, με αφορμή την έκδοση του βιβλίου «Πρόσφυγες στην Ελλάδα 1821-1940: Άφιξη, περίθαλψη, αποκατάσταση» από το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μύθοι και αλήθειες για τους πρόσφυγες του 1922

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μύθοι και αλήθειες για τους πρόσφυγες του 1922

Ο ξεριζωμός και η υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών. Γεγονότα τραυματικά γεννούν ποικιλία μύθων. Όσο μεγαλώνει η χρονική απόσταση, μειώνεται η εξοικείωση μ’ αυτά και η κατανόησή τους. Η στρεβλή συλλογική μνήμη τρέφεται από τη νοσταλγία των «χαμένων πατρίδων». Η αποκατάσταση και αφομοίωση των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής ως το μεγαλύτερο ειρηνικό επίτευγμα του νεοελληνικού κράτους. Η εχθρότητα των γηγενών εναντίον των προσφύγων.
ΓΙΩΡΓΟΣ Θ. ΜΑΥΡΟΓΟΡΔΑΤΟΣ</BR>Τ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ