Εμείς τα ζώα (We the Animals) του Τζερεμάια Ζέιγκαρ
ΗΠΑ 2018, Έγχρωμο 90' (Διεθνές Διαγωνιστικό)
Μια βραβευμένη ματιά στην ενηλικίωση με ήρωες τρία αδέλφια που μεγαλώνουν στα δύσκολα. Ένα πορτρέτο που μας καταβυθίζει στη ζωή μιας οικογένειας της εργατικής τάξης και στην αδελφοσύνη, το οποίο εκτοξεύεται από τις περίτεχνες ερμηνείες των νεαρών, πρωτοεμφανιζόμενων ηθοποιών της και από τις σεκάνς animation που ζωντανεύουν τον εξουθενωμένο ψυχικό κόσμο του Τζόνα.
Τρία μικρά αγόρια, καρποί ενός διαφυλετικού γάμου, μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον ενδοοικογενειακής βίας. Ο μικρότερος από αυτά, ανακαλύπτει μια αλλιώτικη σεξουαλικότητα. Αυθεντικός λυρισμός και ευαισθησία σε ένα φιλμ που μοιράζεται συγγένειες με το Moonlight και το Tree of Life και απέσπασε βραβείο ΝΕΧΤ Innovator award στο Φεστιβάλ Σάντανς.
We The Animals (2018)
Φέτος το Φεστιβάλ επιλέγει τις ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού με πυξίδα τη «Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία» (Caritas Romana – Roman Charity), μια ιστορία κλασική αλλά παραγνωρισμένη, που διαπερνά τον χρόνο, έχει εμπνεύσει καλλιτέχνες όπως οι Ρούμπενς και Καραβάτζιο, και αποτελεί διαχρονικό σύμβολο της ανιδιοτέλειας και της αφοσίωσης.
Είναι η ιστορία της Πέρο και του Κίμωνα, δηλαδή μιας νέας γυναίκας που θηλάζει τον καταδικασμένο σε ασιτία έγκλειστο πατέρα της για να τον σώσει από τον βέβαιο θάνατο και μοιράζεται το μητρικό γάλα της ανάμεσα στο παιδί της κι εκείνον. Μια πράξη ανώτερη, μια υπέρβαση του σώματος, του εαυτού και του κοινωνικού ρόλου, όπου ο πατέρας μετατρέπεται σε ομογάλακτος αδελφός του παιδιού της.
Αυτή τη σπουδαία υπέρβαση πραγματεύονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο οι ταινίες του Διαγωνιστικού τμήματος του 59ου Φεστιβάλ, οι οποίες διερευνούν το θέμα σε διαφορετικές εκδοχές.
Οι 15 ταινίες γίνονται το υλικό μιας πρωτότυπης έκθεσης. Το Φεστιβάλ ανέθεσε σε 15 νέους Έλληνες εικαστικούς να δουν ο καθένας από μια ταινία του διαγωνιστικού και να φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από αυτήν. Τα έργα θα παρουσιαστούν στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) από τις 3 Νοεμβρίου έως τις 2 Δεκεμβρίου 2018.
Αφιέρωμα Queer ελληνικό σινεμά
Το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πρωτοπορεί και προ(σ)καλεί το κοινό να γνωρίσει το ελληνικό queer σινεμά μέσα από ένα μεγάλο αφιέρωμα που θα συζητηθεί, μια κινηματογραφική διαδρομή από τα τέλη της δεκαετίας του '60 ως τις μέρες μας, με 38 μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες.
Είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που ένας επίσημος οργανισμός επιχειρεί ένα τόσο εκτενές αφιέρωμα στην ελληνική κινηματογραφική παραγωγή της queer θεματολογίας. Το αφιέρωμα έχει επιμεληθεί ο Κωνσταντίνος Κυριακός, Αν. Καθηγητής της Ιστορίας του Θεάτρου και του Ελληνικού Κινηματογράφου (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών).
Αντελάιντε (Adelaide) του Τζάστιν Αμόριμ
Πορτογαλία 2018, Έγχρωμο 108' (Ανοιχτοί Ορίζοντες – Παγκόσμια Πρεμιέρα)
Ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα εγκλήματα στην ιστορία της Πορτογαλίας μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη από τον μόλις 25χρονο σκηνοθέτη και κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο 59ο Φεστιβάλ.
Giant Little Ones του Κιθ Μπέρμαν
Καναδάς, 2018, 94' (Αφιέρωμα «Μαθήματα Ζωής»)
Ο Κάιλ Μακ Λάχλαν, η Μαρία Μπέλο και νέοι ταλαντούχοι ηθοποιοί σε μια ταινία ενηλικίωσης που περνά με ιλιγγιώδεις ρυθμούς από την εφηβεία στον (τρομακτικό) κόσμο των μεγάλων.
Giant Little Ones
Το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν στο 59ο Φεστιβάλ
Το αριστουργηματικό «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, μεγάλος νικητής του φετινού Φεστιβάλ Βενετίας, έρχεται στο 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το Φεστιβάλ εξασφάλισε άδεια από το Netflix για να παρουσιάσει την ταινία σε ειδική φεστιβαλική προβολή για την Ελλάδα.
Roma
Ταινίες έναρξης και λήξης
O μεγάλος νικητής του Χρυσού Φοίνικα στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών, το συναρπαστικό φιλμ Κλέφτες καταστημάτων του Ιάπωνα Χιροκάζου Κόρε-Έντα, ανοίγει το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης την Πέμπτη 1η Νοεμβρίου στο Ολύμπιον.
Δέκα μέρες αργότερα, το Φεστιβάλ θα ολοκληρωθεί με το συγκλονιστικό Girl του μόλις 27χρονου Βέλγου Λουκάς Ντοντ, που απέσπασε τέσσερα μεγάλα βραβεία -σκηνοθεσίας, ερμηνείας, Queer Palm και Fipresci στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα- επίσης στο Φεστιβάλ Καννών.
Αφιέρωμα Κριστομπάλ Λεόν και Χοακίν Κοσίνια
Με φόρα από το Γκούγκενχαϊμ και την Μπιενάλε Βενετίας, οι Χιλιανοί εικαστικοί και σκηνοθέτες Κριστομπάλ Λεόν και Χοακίν Κοσίνια έρχονται στη Θεσσαλονίκη για να μας ξεναγήσουν στα πιο όμορφα όνειρα αλλά και τους πιο δύστροπους εφιάλτες.
Η νέα τους ταινία The Wolf House (2018) ενθουσίασε στο φετινό φεστιβάλ Βερολίνου. Είναι μια ενήλικη εκδοχή του παραμυθιού με τα τρία γουρουνάκια που επιστρέφει στη διαβόητη «αποικία της αξιοπρέπειας» που συγκλόνισε τη Χιλή, έργο των ναζί και κέντρο βασανιστηρίων του δικτάτορα Πινοσέτ. Ηρωίδα, η νεαρή Μαρία που δραπετεύει από εκεί, βρίσκει καταφύγιο σε ένα αγροτικό σπίτι και παλεύει με το φόβο της - τον «κακό λύκο».
Οι Λεόν και Κοσίνια έχουν κάνει με τις σκοτεινές, σουρεαλιστικές stop motion animation ταινίες τους τον γύρο του κόσμου σε διεθνή φεστιβάλ, μουσεία και γκαλερί. Μεταξύ αυτών, η Μπιενάλε της Βενετίας και το Γκούγκενχαϊμ της Νέας Υόρκης, αλλά και τα φεστιβάλ Ρότερνταμ, Λοκάρνο, IDFA, καθώς και το φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου, όπου ενθουσίασαν με την τελευταία τους δουλειά -και πρώτη μεγάλου μήκους ταινία τους- The Wolf House.
Η ταινία θα προβληθεί στη Θεσσαλονίκη μαζί με εννιά μικρού μήκους δημιουργίες τους: όλα δείγματα ενός πρωτοποριακού πειραματικού σινεμά που μας στοιχειώνει.
The Wolf House (2018)
Αφιέρωμα Χάιμε Ροσάλες
Ο Ισπανός αγαπημένος του φεστιβάλ Καννών έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να μας δείξει πώς «κλέβει» στιγμές παρατηρώντας εθιστικά τους ήρωές του.
Petra (2018): Η πιο πρόσφατη ταινία του Ροσάλες και σίγουρα η πιο φιλόδοξη, είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με απρόβλεπτη εξέλιξη. Η Πέτρα, ύστερα από τον θάνατο της μητέρας της ψάχνει να βρει τον πατέρα που δεν γνώρισε ποτέ. Η αναζήτηση θα την οδηγήσει σε έναν αναγνωρισμένο δύστροπο καλλιτέχνη που έχει χτίσει μια άλλη ζωή. Πυκνό, σαρωτικό σινεμά, μια σύγχρονη εκδοχή αρχαίας τραγωδίας που θα συναρπάσει το μεγάλο κοινό.
Petra (2018)
Αφιέρωμα Νάνουκ Λέοπολντ
«Θέλω οι ταινίες μου να είναι περισσότερο για το τι πιστεύει και τι νιώθει αυτός που τις βλέπει, παρά για το τι λέει ή τι κάνει κάποιος στην οθόνη», σημειώνει η Ολλανδή σκηνοθέτιδα που θα επισκεφτεί επίσης τη Θεσσαλονίκη.
Iles flottantes (2001): Το γεμάτο φρεσκάδα ντεμπούτο της Λέοπολντ εστιάζει σε ένα ερωτικό γαϊτανάκι με πρωταγωνίστριες τρεις κολλητές μπλεγμένες σε απιστίες και αμαρτίες, οι οποίες ψάχνουν τον έρωτα και τον εαυτό τους στην ηλικία των 30.
Iles flottantes
Αλίς Τ. του Ράντου Μουντεάν
Ρουμανία, Γαλλία, Σουηδία (Ματιές στα Βαλκάνια)
Το πορτρέτο μιας υιοθετημένης 16χρονης κοπέλας -επαναστατημένης, εγωκεντρικής, ανεύθυνης- που μένει έγκυος. Εφηβικό άγχος, γονεϊκή αγάπη, σύγχυση, θραύσματα του κόσμου της ηρωίδας, με τη σεναριακή υπογραφή του Ραντουλέσκου, στυλοβάτη του Νέου Ρουμάνικου Κύματος