12 φιλίες που άλλαξαν το σινεμά

Facebook Twitter
0

ΖΑΝ ΛΥΚ ΓΚΟΝΤΑΡ- ΡΑΟΥΛ ΚΟΥΤΑΡ

Ο φωτορεπόρτερ Κουτάρ έδωσε στον Γκοντάρ την ελευθερία που επιθυμούσε, για να σπάσει τον ακαδημαϊσμό   και να δέσει τις εικόνες του, με κομμένη την ανάσα. Από το A Bout de Souffle μέχρι τον Τρελό Πιερό, το νέο κύμα του γαλλικού κινηματογράφου οφείλει πολλά στο  συμπαγές ύφος που δημιούργησαν ο Γαλλοελβετός σκηνοθέτης με τον οπερατέρ, τον οποίο συνέχισε να τιμά στα επόμενα χρόνια.

ΜΑΡΤΙΝ ΣΚΟΡΣΕΖΕ-ΘΕΛΜΑ ΣΚΟΥΝΜΕΪΚΕΡ

"Πώς γίνεται μια καλή κυριούλα σαν κι εμένα να εργάζεται σε τόσο βίαιες ταινίες; Μα, έγιναν βίαιες μόνο όταν ξεκίνησα να τις μοντάρω εγώ", απάντησε η αειθαλής, και αμετακίνητη μοντέζ του Μάρτιν Σκορσέζε, όταν ρωτήθηκε πώς λειτουργεί η πολύχρονη συνεργασία τους. Με την υπομονή της, η κάποτε σύζυγος του επίσης σκηνοθέτη Μάϊκλ Πάουελ (ίνδαλμα του Σκορσέζε) ξεθόλωσε πολλές αποφάσεις του ορμητικού σκηνοθέτη, και η συνεργασία τους δεν αμφισβητείται, όσο ζουν και είναι γεροί.

ΜΠΙΛΙ ΓΟΥΑΪΛΝΤΕΡ-ΙΖΑΚ ΝΤΑΪΑΜΟΝΤ

Οι άνδρες που καυγαδίζουν και κρατάνε μούτρα ο ένας στον άλλο, με σπαρταριστότερο παράδειγμα τον Τζακ Λέμον με τον Γουόλτερ Ματάου, στις ταινίες του Μπίλι Γουάϊλντερ, αντικατοπτρίζουν την "εμείς μαζί δεν κάνουμε και χώρια δε μπορούμε" σχέση του κορυφαίου σκηνοθέτη με τον αγαπημένο του σεναριογράφο, Ι.Α.Λ, χαϊδευτικά αποκαλούμενο Ιζ, Ντάϊαμοντ, με τον οποίο συνέγραψαν 12 ταινίες σε 25 πυρετωδώς κωμικά χρόνια, ανάμεσα στις οποίες τις απερίγραπτα καλές "Γκαρσονιέρα", "Μερικοί το Προτιμούν Καυτό" και "1,2,3"

ΣΤΙΒΕΝ ΣΠΙΛΜΠΕΡΓΚ-ΤΖΟΝ ΓΟΥΙΛΙΑΜΣ

Αν και ο ρέκορντμαν στις μουσικές υποψηφιότητες για Όσκαρ είναι μεγαλύτερος από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, και οι επενδύσεις του  επεκτείνονται σε πολλές κινηματογραφικές σειρές, όπως ο Πόλεμος των Άστρων, ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο Χάρι Πότερ, η σχέση τους ξεπερνάει τα όρια της αγαστής συνεργασίας και καθορίζει το ύφος και των δύο. Οι δύο νότες από τα Σαγόνια του Καρχαρία έχουν γράψει ιστορία, εφάμιλλη της μιας απειλητικής νότας του Ψυχώ που εφηύρε ο Μπέρναρντ Χέρμαν για τον Άλφρεντ Χίτσκοκ, και η ρευστή χρήση των εγχόρδων ταίριαξε γάντι στον συναισθηματισμό των ταινιών του Σπίλμπεργκ, με δραματικές κορυφώσεις τον ΕΤ και τη Λίστα του Σίντλερ. Κινηματογραφικά μιλώντας, συνεννοούνται ενστικτωδώς, όπως δύο φίλοι ξέρουν τι θα κάνουν, απλώς με ένα βλέμμα.

ΛΕΟΣ ΚΑΡΑΞ- ΝΤΕΝΙ ΛΑΒΑΝ

Επί 30 και πλέον χρόνια, ο Ντενί Λαβάν για τον Λεός Καράξ είναι ότι ο Ζαν Πιέρ Λεό για τον Φρανσουά Τριφό. Με τη διαφορά πως ο πρόωρος θάνατος του Τρυφό έριξε τον Λεό αδέσποτο στην αγορά, ενώ ο Λαβάν πάντα κρατά περίοπτη θέση στις ταινίες του Καράξ. Αν η Φράνσις Μακντόρμαντ έχει δηλώσει πως τα αγόρια (δηλαδή ο σύζυγος της Τζόελ Κοέν και ο αδελφός του) την έχουν βάλει να κάνει απίθανα πράγματα, τότε ο Λαβάν, που δεν είναι κάτι παραπάνω από φίλος και συνεργάτης του Καράξ, δίνει εντελώς νέα διάσταση στην έννοια του ηθοποιού, αφού έχει κάνει τον ακροβάτη, το ζώο, τον εραστή, ή κάτι σαν άνθρωπο, συνήθως μεταμφιεσμένος!

ΝΤΑΝΙ ΜΠΟΪΛ-ΑΝΤΟΝΙ ΝΤΟΝΤ ΜΑΝΤΛ

Η δουλειά του διευθυντή φωτογραφίας, όταν δεν είναι αυτόνομα καρτποσταλική, συνήθως επισκιάζεται από τον σκηνοθέτη του. Το θέμα σηκώνει μεγάλη κουβέντα, αλλά ο Βρετανός Ντάνι Μπόϊλ μπορεί να υπερηφανευθεί πως διάλεξε τον συμπατριώτη του, Άντονι Ντοντ Μαντλ, ο οποίος είχε στο ενεργητικό του πολύ ανεξάρτητο σινεμά, με ειδίκευση στο Dogma, για να εφαρμόσει την ψηφιακή σβελτάδα του στις νευρώδεις, φουλ μονταρισμένες ταινίες του. Το Slumdog Millionaire είναι η πρώτη εξ ολοκλήρου ψηφιακά γυρισμένη ταινία που βραβεύτηκε με Όσκαρ φωτογραφίας. Οι αεικίνητες μικροκάμερες του Μαντλ έμπαιναν παντού και το αποτέλεσμα έφερε την συναισθηματική και σωματική αμεσότητα που δε θα μπορούσε να επιτύχει αλλιώς ο Μπόϊλ. Από τα Εκατομμύρια κι ένθεν, δουλεύουν πάντα μαζί.

ΑΛΦΡΕΝΤ ΧΙΤΣΚΟΚ-ΧΑΛ ΠΕΡΕΪΡΑ

Για τον Άλφρεντ Χίτσκοκ, το σινεμά ήταν ολόκληρη η ζωή του. Με τους συνεργάτες του δεν είχε πάντα τις πιό αρμονικές ή καθαρές σχέσεις: με τον παραγωγό Ντέϊβιντ Ο' Σέλζνικ, προσπάθησε να βγει νικητής στην άνιση μάχη του με την δικτατορία των στούντιο, ενώ με τους ηθοποιούς του, κυρίως με τις γυναίκες, ήθελε να προσαρμόσει τις ικανότητες τους στο αποτέλεσμα που είχε στο μυαλό του, πολλές φορές αγνοώντας την προσωπικότητά τους. Οι υπέροχες, έγχρωμες και σινεμασκόπ ταινίες του στην αμερικανική περίοδο της δεκαετίας του 50 οφείλονται στον καταπληκτικό σχεδιασμό του Χαλ Περέϊρα, ενός πολύπειρου σκηνογράφου, εργάτη του σινεμά και εντολοδόχου των storyboards του σκηνοθέτη. Αν κάτι ξεχωρίζει απόλυτα στο έργο του Χίτσκοκ είναι η υψηλή αίσθηση αρχιτεκτονικής. Από τα διαμερίσματα-τηλεοράσεις του ηδονοβλεπτικού Σιωπηλού Μάρτυρα μέχρι το μεθυστικό doppelganger του Δεσμώτη του Ιλίγγου, η συνεργασία παραμένει από τα χορταστικότερα κινηματογραφικά δώρα για τη μεγάλη οθόνη.

ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ-ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος είχε έναν πιστό θίασο συνεργατών, που γνώριζαν τι ήθελε να βγάλει σε κάθε σκηνή. Αν ωστόσο τολμούμε να υποθέσουμε πως ο Έλληνας σκηνοθέτης γνώριζε από πριν περίπου τι ήθελε να γυρίσει και να μοντάρει, ο μόνος τεχνικός συνεργάτης του που μπορούσε να προσθέσει τη συγκίνηση και τον έξτρα τόνο ήταν η Ελένη Καραΐνδρου, με την οποία συνήθιζε να συζητά για τη μουσική της ήδη από τη φάση της συγγραφής του σεναρίου, ακόμη και πριν από αυτό, όπως στην περίπτωση του 17λεπτου αυτοσχεδιασμού της στο πιάνο που του έδωσε σε κασέτα για να ακούσει, για έμπνευση. Μια βαθιά, δημιουργική φιλία

ΙΝΓΚΜΑΡ ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ-ΛΙΒ ΟΥΛΜΑΝ

Πάθος, οργή, φιλία, ήταν η σειρά των συναισθημάτων που χαρακτήρισε τη θυελλώδη σχέση του σκηνοθέτη Ίνγκμαρ Μπέργκμαν με την ηθοποιό Λιβ Ούλμαν. Ο Σουηδός και η Νορβηγή ξεκίνησαν με την πάντα μοντέρνα "Περσόνα" και όταν τα τσούγκρισαν (όπως εξηγεί η Ούλμαν στο νοτκιμαντέρ για τον δεσμό τους), εκείνη σάλπαρε για άλλα λιμάνια, βρίσκοντας καλλιτεχνικό καταφύγιο στο σινεμά του Γιάν Τροέλ ακι του Μετανάστες, ώσπου κόντεψε να καταστραφεί από κακές χολιγουντιανές επιλογές σε χρόνο ρεκόρ. Η Ούλμαν υπήρξε αρκετά έξυπνη να μην μπερδέψει τον πόνο με την ωφέλεια και ξαναγύρισε στον αγαπημένο της σκηνοθέτη για να γυρίσουν μαζί τα αριστουργήματα που προηγήθηκαν του κύκνειου άσματος του, Φανί και Αλέξανδρος, δηλαδή το Πρόσωπο με Πρόσωπο, το Σκηνές από Έναν Γάμο και φυσικά το Σκιές και Ψίθυροι. Όταν τα προσωπικά παύουν να αποτελούν ζήτημα, η σκανδιναβική ψυχραιμία πρυτανεύει του πάθους και γίνεται σπουδαίο σινεμά.

ΤΖΟΝ ΦΟΡΝΤ-ΤΖΟΝ ΓΟΥΕΪΝ

Όπως ο Φρεντ Αστέρ χάρισε class στην Τζίντζερ Ρότζερς και εκείνη του ανταπέδωσε σεξ στα χορευτικά τους βήματα, έτσι και ο Τζον Φορντ έκανε σταρ τον φιλόδοξο Τζον Γουέϊν και ο ρωμαλέος ηθοποιός έδωσε πρόσωπο στα σπουδαία γουέστερν του, όπως την Αιχμάλωτη της Ερήμου και την Ταχυδρομική Άμαξα. Ο Παππούλης και ο Δούκας παρέμειναν φίλοι για 50 χρόνια, και δεν είχαν καμία προστριβή, γιατί ήταν ξεκάθαρο από την αρχή πως το μοναδικό αφεντικό στη σχέση τους ήταν ο σκηνοθέτης.

ΜΠΕΡΝΑΡΝΤΟ ΜΠΕΡΤΟΛΟΥΤΣΙ-ΒΙΤΟΡΙΟ ΣΤΟΡΑΡΟ

Ο τεράστιος καμβάς πάνω στον οποίο ζωγράφιζε ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι τα πολιτικά του έπη, όπως τον Κομφορμίστα, την Στρατηγική της Αράχνης αλλά και τις μεγάλες υπαρξιακές του περιπέτειες, από την αυτοκρατορική Κίνα, μέχρι την μυστικιστική Ινδία και την ζεστή έρημο, οφείλονται εν πολλοίς στη σοφή χρήση του φωτός από τον μαέστρο Βιτόριο Στοράρο, ο οποίος εδώ και χρόνια εφαρμόζει στο σινεμά τη θεωρία των χρωμάτων του Γκέτε. Για 23 χρόνια και 8 ταινίες, η φιλία των δύο Ιταλών έδωσε αριστουργήματα.

ΤΖΟΡΤΖ ΚΙΟΥΚΟΡ-ΚΑΘΡΙΝ ΧΕΜΠΟΡΝ

Η λίστα με τους σκηνοθέτες που έχουν ηθοποιούς φετίχ είναι μεγάλη: από τον Σκορσέζε με τον Ντε Νίρο και εσχάτως με τον Ντι Κάπριο, και τον Μπέρτον με τον Τζόνι Ντεπ, μέχρι τον Χάουαρντ με τον Χανκς και τον Άντερσον με τον Μπιλ Μάρεϊ. Η περίπτωση του Τζορτζ Κιούκορ με την Κάθριν  Χέμπορν στη χρυσή εποχή του Χόλιγουντ είναι ελαφρώς διαφορετική. Υπήρξαν εξαιρετικοί φίλοι, χωρίς την ευχή και τη κατάρα του ερωτικού ενδιαφέροντος ή του ομόφυλου ανταγωνισμού, και ενίοτε ο ένας στήριξε ή έσωσε τον άλλο, από τους σκοπέλους των στούντιο, χωρίς να εξαρτούν τις καριέρες τους πάνω στη φιλανθρωπία και τη ανάγκη. Το γούστο, το πνεύμα και η εξυπνάδα τους τους έφερε κοντά ήδη από τα 30ς και μαζί έφτιαξαν μερικές από τις κλασσικότερες κομεντί του αμερικανικού σινεμά. Κι ενώ κι άλλοι σκηνοθέτες ήξεραν το δύσκολο σπορ του σοφιστικέ screwball, όπως ο Πρέστον Στάρτζες και ο Λίο Μακάρεϊ (με τη συνδρομή της Αϊρίν Νταν) ο Κιούκορ με τη Χέμπορν έδειξαν την κλάση τους στις συνεργασίες που δοκίμασαν, είτε με τον Κάρι Γκραντ είτε με τον Σπένσερ Τρέϊσι, 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM