25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά;

25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά; Facebook Twitter
Καθώς νέες γενιές ανακαλύπτουν τους Sopranos, είναι σαφές ότι το κοινό θα διψάει πάντα για ιστορίες που ανιχνεύουν τα πιο σκοτεινά βάθη της ανθρώπινης φύσης και της κοινωνικής δυσλειτουργίας.
0

ΕΙΚΟΣΙ ΠΕΝΤΕ ΧΡΟΝΙΑ συμπληρώνονται στις 10 Ιανουαρίου από την πρεμιέρα της σειράς που εδραίωσε την κληρονομιά του και ο Ντέιβιντ Τσέις, ο δημιουργός των Sopranos, είναι γεμάτος ευγνωμοσύνη που κατάφερε να συνεργαστεί με ηθοποιούς όπως ο αείμνηστος Τζέιμς Γκαντλφίνι, η Ίντι Φάλκο και η Λορέιν Μπράκο και με ένα εκλεκτό επιτελείο σεναριογράφων που περιλάμβανε τον μελλοντικό δημιουργό του Mad Men, Μάθιου Γουίνερ και τον Τέρενς Γουίντερ (Boardwalk Empire).

Ευγνωμοσύνη για την ελευθερία που του παρείχε το HBO. Και τώρα που η σειρά ανήκει κατά κοινή ομολογία στο κλασικό πάνθεο, λέει: «Νιώθω μεγάλη ικανοποίηση που ο κόσμος εξακολουθεί να τη βλέπει, που οι άνθρωποι την αναζητούν».

Όταν ωστόσο τον ρωτάμε αν πιστεύει ότι θα ήταν δυνατό να γυριστεί το The Sopranos σήμερα, η απάντησή του είναι ξεκάθαρη: «Όχι, δεν το πιστεύω». Όπως του υπενθυμίζουν οι φίλοι του που ασχολούνται με την παραγωγή σειρών σε πλατφόρμες streaming, η ανάπτυξη τηλεοπτικών σειρών είναι πλέον «αποκλειστικά ζήτημα χρημάτων»: «Όλες αυτές οι εταιρείες ξόδεψαν δισεκατομμύρια δολάρια κυνηγώντας το Netflix. Και τώρα έχουν χρεοκοπήσει. Οπότε ό,τι παράγουν, θέλουν να το κάνουν φτηνά».

Αν έκανε πρεμιέρα εν μέσω της σημερινής, ολοένα και πιο εμπρηστικής δημόσια συζήτηση γύρω από την ταυτότητα και την εκπροσώπηση, το The Sopranos θα αντιμετώπιζε πολύ περισσότερες αντιδράσεις από αυτές που αντιμετώπισε όταν εμφανίστηκε στις οθόνες.

Αυτό είναι το τρέχον τηλεοπτικό κλίμα καθώς γιορτάζουμε την 25η επέτειο μιας σειράς που αναδιαμόρφωσε τη μικρή οθόνη με το ιδιοφυές και πλούσιο ψυχολογικά περιεχόμενό της – και της οποίας η προφητεία για την επισφαλή φύση της αμερικανικής ζωής στον 21ο αιώνα την έχει κάνει ακόμα πιο επίκαιρη από ό,τι ήταν όταν πρωτοπαρουσιάστηκε.

25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά; Facebook Twitter
O δημιουργός των Sopranos είναι γεμάτος ευγνωμοσύνη που κατάφερε να συνεργαστεί με ηθοποιούς όπως ο αείμνηστος Τζέιμς Γκαντλφίνι.

Λειτουργεί επίσης πλέον ως ένα κατηγορώ για μια βιομηχανία που σπατάλησε μια από τις πιο γόνιμες δημιουργικές περιόδους της θυσιάζοντας την ποιότητα για την ποσότητα, αγκαλιάζοντας τα franchises, τη μανιέρα και τα ριάλιτι. Αν έκανε πρεμιέρα εν μέσω της σημερινής, ολοένα και πιο εμπρηστικής δημόσια συζήτηση γύρω από την ταυτότητα και την εκπροσώπηση, το The Sopranos θα αντιμετώπιζε πολύ περισσότερες αντιδράσεις από αυτές που αντιμετώπισε όταν εμφανίστηκε στις οθόνες.

Αποφασισμένο να αποφύγει τον διδακτικό τόνο που ήταν τότε και είναι τώρα, ξανά, τόσο συνηθισμένος στην τηλεόραση, το The Sopranos δεν ευαγγελίστηκε ένα σύνολο αξιών. Ανέπτυξε πολυεπίπεδους, συγκρουσιακούς χαρακτήρες και τους άφησε να διαφωνούν. Ακόμη και όταν οι προϋπολογισμοί διογκώνονταν, το HBO υπέγραφε επιταγές χωρίς φορτώνει τους δημιουργούς της σειράς με ατέλειωτες υποδείξεις και υπομνήματα.

«Κανείς δεν μας είπε ποτέ να κάνουμε αυτό ή το άλλο», θυμάται ο Τσέις. «Είχαμε πλήρη δημιουργική ελευθερία. Αυτό είναι ανήκουστο». Απελευθερωμένοι από την υποχρέωση να παρέχουν τις ευχάριστες και εύπεπτες ιστορίες που απαιτούσαν οι διαφημιστές από τα τηλεοπτικά προγράμματα, οι Sopranos μπορούσαν να είναι σκοτεινοί, αινιγματικοί, απαισιόδοξοι.

Αυτή η αίσθηση κινδύνου (υπαρξιακού ή πραγματικού) και επισφάλειας που ανέδυε η σειρά έχει αποκτήσει μεγαλύτερη επικαιρότητα – μεταξύ της 11ης Σεπτεμβρίου και του πολέμου στο Ιράκ, της ανόδου του Ντόναλντ Τραμπ, μιας πανδημίας και της αυξανόμενης υπαρξιακής απειλής που θέτει η κλιματική αλλαγή. Το φινάλε των Sopranos, το οποίο κλείνει με τη συγκέντρωση της οικογένειας σ’ ένα εστιατόριο, όταν μπαίνει μέσα ένας άνδρας που ίσως σκοπεύει να δολοφονήσει τον Τόνι (δεν θα μάθουμε ποτέ), εξακολουθεί διχάζει.

25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά; Facebook Twitter
Το φινάλε των Sopranos, το οποίο κλείνει με τη συγκέντρωση της οικογένειας σ’ ένα εστιατόριο, όταν μπαίνει μέσα ένας άνδρας που ίσως σκοπεύει να δολοφονήσει τον Τόνι (δεν θα μάθουμε ποτέ), εξακολουθεί διχάζει.

Εκ των υστέρων, όμως, ήταν μια γέφυρα προς μια σύγχρονη πραγματικότητα που διαπνέεται από ανησυχητικά προαισθήματα. Δεν μπορούσαμε να ξέρουμε τι θα συνέβαινε όταν η οθόνη μαύρισε για οκτώ βασανιστικά δευτερόλεπτα πριν πέσουν οι τίτλοι τέλους, όπως δεν μπορούμε ποτέ να είμαστε σίγουροι για το τι μας επιφυλάσσει το μέλλον.

Αυτήν την ανησυχία προσπαθούν να ξορκίσουν οι σειρές όπως το Ted Lasso που αποτελούν αυτό που αποκαλείται «comfort TV». Ο Τσέις έχει πλήρη επίγνωση αυτής της αλλαγής: «Υπάρχει έλλειψη ενδιαφέροντος μεταξύ εκείνων που κρατούν τα κουμάντα στο Χόλιγουντ, για την ψυχολογία, τις αμφιλεγόμενες διαστάσεις, την πνευματικότητα».

Με άλλα λόγια: όλες εκείνες οι ιδιότητες που έκαναν το The Sopranos αυτό που ήταν. Καθώς όμως νέες γενιές το ανακαλύπτουν, είναι σαφές ότι το κοινό θα διψάει πάντα για ιστορίες που ανιχνεύουν τα πιο σκοτεινά βάθη της ανθρώπινης φύσης και της κοινωνικής δυσλειτουργίας. Το ερώτημα είναι: Έχει υποβαθμιστεί η τηλεόραση ως μορφή τέχνης τόσο πολύ ώστε να μην μπορεί να ικανοποιήσει ξανά αυτή τη δίψα;

Με στοιχεία από το Time.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Ζούμε, ρε! / «Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τους Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζη, τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Λώξη» ενώ ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται την εμπειρία του από τη θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», μέλος της οποίας είναι και η Λωξάνδρα.
THE LIFO TEAM
Marcello Mio

Ανταπόκριση / Marcello mio: Η πιο meta ταινία του φετινού Φεστιβάλ Καννών

Διανύοντας τη δική της πορεία κάτω από τη σκιά της μητέρας της, Κατρίν Ντενέβ, και το φάντασμα του εξίσου διάσημου πατέρα της, η Κιάρα αποφασίζει να υποδυθεί τον Μαστρογιάνι και να βγει μόνη της στη σέντρα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
L'Amour Ouf

Ανταπόκριση / L'amour Ouf: Μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουμε δει ποτέ στο διαγωνιστικό των Καννών

Αν την ταινία την είχε σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε Αμερικανός και όχι ο Γάλλος Ζιλ Λελούς, όχι μόνο στις Κάννες δεν θα είχε ταξιδέψει αλλά δεν θα την είχε δει κανείς μας πουθενά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Parthenope

Ανταπόκριση / Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τη Νάπολη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης

Ανταπόκριση / Τζία Ζάνγκε, ο Κινέζος εθνολόγος του σινεμά

Με το «Caught by the Tides», ο κορυφαίος σκηνοθέτης της Κίνας καταγράφει τις συντριπτικές αλλαγές στη χώρα μέσα από τον ποιητικό φακό του. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος τον συνάντησε στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Γιατί δεν μου άρεσε το «Megalopolis» του Κόπολα»

The Review / «Γιατί δεν μου άρεσε το Megalopolis του Κόπολα»

Πόσα λεπτά χειροκροτούσαν όρθιοι οι θεατές και γιατί δεν έχει απολύτως καμία σημασία; Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Τάσος Μελεμενίδης συζητούν για τη φιλόδοξη νέα ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα που έκανε την πρεμιέρα της στις Κάννες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ