25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά;

25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά; Facebook Twitter
Καθώς νέες γενιές ανακαλύπτουν τους Sopranos, είναι σαφές ότι το κοινό θα διψάει πάντα για ιστορίες που ανιχνεύουν τα πιο σκοτεινά βάθη της ανθρώπινης φύσης και της κοινωνικής δυσλειτουργίας.
0

ΕΙΚΟΣΙ ΠΕΝΤΕ ΧΡΟΝΙΑ συμπληρώνονται στις 10 Ιανουαρίου από την πρεμιέρα της σειράς που εδραίωσε την κληρονομιά του και ο Ντέιβιντ Τσέις, ο δημιουργός των Sopranos, είναι γεμάτος ευγνωμοσύνη που κατάφερε να συνεργαστεί με ηθοποιούς όπως ο αείμνηστος Τζέιμς Γκαντλφίνι, η Ίντι Φάλκο και η Λορέιν Μπράκο και με ένα εκλεκτό επιτελείο σεναριογράφων που περιλάμβανε τον μελλοντικό δημιουργό του Mad Men, Μάθιου Γουίνερ και τον Τέρενς Γουίντερ (Boardwalk Empire).

Ευγνωμοσύνη για την ελευθερία που του παρείχε το HBO. Και τώρα που η σειρά ανήκει κατά κοινή ομολογία στο κλασικό πάνθεο, λέει: «Νιώθω μεγάλη ικανοποίηση που ο κόσμος εξακολουθεί να τη βλέπει, που οι άνθρωποι την αναζητούν».

Όταν ωστόσο τον ρωτάμε αν πιστεύει ότι θα ήταν δυνατό να γυριστεί το The Sopranos σήμερα, η απάντησή του είναι ξεκάθαρη: «Όχι, δεν το πιστεύω». Όπως του υπενθυμίζουν οι φίλοι του που ασχολούνται με την παραγωγή σειρών σε πλατφόρμες streaming, η ανάπτυξη τηλεοπτικών σειρών είναι πλέον «αποκλειστικά ζήτημα χρημάτων»: «Όλες αυτές οι εταιρείες ξόδεψαν δισεκατομμύρια δολάρια κυνηγώντας το Netflix. Και τώρα έχουν χρεοκοπήσει. Οπότε ό,τι παράγουν, θέλουν να το κάνουν φτηνά».

Αν έκανε πρεμιέρα εν μέσω της σημερινής, ολοένα και πιο εμπρηστικής δημόσια συζήτηση γύρω από την ταυτότητα και την εκπροσώπηση, το The Sopranos θα αντιμετώπιζε πολύ περισσότερες αντιδράσεις από αυτές που αντιμετώπισε όταν εμφανίστηκε στις οθόνες.

Αυτό είναι το τρέχον τηλεοπτικό κλίμα καθώς γιορτάζουμε την 25η επέτειο μιας σειράς που αναδιαμόρφωσε τη μικρή οθόνη με το ιδιοφυές και πλούσιο ψυχολογικά περιεχόμενό της – και της οποίας η προφητεία για την επισφαλή φύση της αμερικανικής ζωής στον 21ο αιώνα την έχει κάνει ακόμα πιο επίκαιρη από ό,τι ήταν όταν πρωτοπαρουσιάστηκε.

25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά; Facebook Twitter
O δημιουργός των Sopranos είναι γεμάτος ευγνωμοσύνη που κατάφερε να συνεργαστεί με ηθοποιούς όπως ο αείμνηστος Τζέιμς Γκαντλφίνι.

Λειτουργεί επίσης πλέον ως ένα κατηγορώ για μια βιομηχανία που σπατάλησε μια από τις πιο γόνιμες δημιουργικές περιόδους της θυσιάζοντας την ποιότητα για την ποσότητα, αγκαλιάζοντας τα franchises, τη μανιέρα και τα ριάλιτι. Αν έκανε πρεμιέρα εν μέσω της σημερινής, ολοένα και πιο εμπρηστικής δημόσια συζήτηση γύρω από την ταυτότητα και την εκπροσώπηση, το The Sopranos θα αντιμετώπιζε πολύ περισσότερες αντιδράσεις από αυτές που αντιμετώπισε όταν εμφανίστηκε στις οθόνες.

Αποφασισμένο να αποφύγει τον διδακτικό τόνο που ήταν τότε και είναι τώρα, ξανά, τόσο συνηθισμένος στην τηλεόραση, το The Sopranos δεν ευαγγελίστηκε ένα σύνολο αξιών. Ανέπτυξε πολυεπίπεδους, συγκρουσιακούς χαρακτήρες και τους άφησε να διαφωνούν. Ακόμη και όταν οι προϋπολογισμοί διογκώνονταν, το HBO υπέγραφε επιταγές χωρίς φορτώνει τους δημιουργούς της σειράς με ατέλειωτες υποδείξεις και υπομνήματα.

«Κανείς δεν μας είπε ποτέ να κάνουμε αυτό ή το άλλο», θυμάται ο Τσέις. «Είχαμε πλήρη δημιουργική ελευθερία. Αυτό είναι ανήκουστο». Απελευθερωμένοι από την υποχρέωση να παρέχουν τις ευχάριστες και εύπεπτες ιστορίες που απαιτούσαν οι διαφημιστές από τα τηλεοπτικά προγράμματα, οι Sopranos μπορούσαν να είναι σκοτεινοί, αινιγματικοί, απαισιόδοξοι.

Αυτή η αίσθηση κινδύνου (υπαρξιακού ή πραγματικού) και επισφάλειας που ανέδυε η σειρά έχει αποκτήσει μεγαλύτερη επικαιρότητα – μεταξύ της 11ης Σεπτεμβρίου και του πολέμου στο Ιράκ, της ανόδου του Ντόναλντ Τραμπ, μιας πανδημίας και της αυξανόμενης υπαρξιακής απειλής που θέτει η κλιματική αλλαγή. Το φινάλε των Sopranos, το οποίο κλείνει με τη συγκέντρωση της οικογένειας σ’ ένα εστιατόριο, όταν μπαίνει μέσα ένας άνδρας που ίσως σκοπεύει να δολοφονήσει τον Τόνι (δεν θα μάθουμε ποτέ), εξακολουθεί διχάζει.

25 χρόνια Sopranos: Θα μπορούσε να γυριστεί σήμερα η θρυλική σειρά; Facebook Twitter
Το φινάλε των Sopranos, το οποίο κλείνει με τη συγκέντρωση της οικογένειας σ’ ένα εστιατόριο, όταν μπαίνει μέσα ένας άνδρας που ίσως σκοπεύει να δολοφονήσει τον Τόνι (δεν θα μάθουμε ποτέ), εξακολουθεί διχάζει.

Εκ των υστέρων, όμως, ήταν μια γέφυρα προς μια σύγχρονη πραγματικότητα που διαπνέεται από ανησυχητικά προαισθήματα. Δεν μπορούσαμε να ξέρουμε τι θα συνέβαινε όταν η οθόνη μαύρισε για οκτώ βασανιστικά δευτερόλεπτα πριν πέσουν οι τίτλοι τέλους, όπως δεν μπορούμε ποτέ να είμαστε σίγουροι για το τι μας επιφυλάσσει το μέλλον.

Αυτήν την ανησυχία προσπαθούν να ξορκίσουν οι σειρές όπως το Ted Lasso που αποτελούν αυτό που αποκαλείται «comfort TV». Ο Τσέις έχει πλήρη επίγνωση αυτής της αλλαγής: «Υπάρχει έλλειψη ενδιαφέροντος μεταξύ εκείνων που κρατούν τα κουμάντα στο Χόλιγουντ, για την ψυχολογία, τις αμφιλεγόμενες διαστάσεις, την πνευματικότητα».

Με άλλα λόγια: όλες εκείνες οι ιδιότητες που έκαναν το The Sopranos αυτό που ήταν. Καθώς όμως νέες γενιές το ανακαλύπτουν, είναι σαφές ότι το κοινό θα διψάει πάντα για ιστορίες που ανιχνεύουν τα πιο σκοτεινά βάθη της ανθρώπινης φύσης και της κοινωνικής δυσλειτουργίας. Το ερώτημα είναι: Έχει υποβαθμιστεί η τηλεόραση ως μορφή τέχνης τόσο πολύ ώστε να μην μπορεί να ικανοποιήσει ξανά αυτή τη δίψα;

Με στοιχεία από το Time.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ