34ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου: Τα highlights της διοργάνωσης

34ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου: Τα highlights της διοργάνωσης Facebook Twitter
Το «Sisterhood» έρχεται από το Κόσσοβο και προστίθεται σε μια σειρά από ταινίες που γυρίστηκαν στην περιοχή, κυκλοφόρησαν μέσα στο 2021 και πραγματεύονται ποικιλοτρόπως το ζήτημα της γυναικείας ενδυνάμωσης.
0

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας, ξεκίνησε τις φετινές προβολές και θα συνεχίσει μέχρι τις 2 Φεβρουαρίου.

Στα τριάντα τέσσερα χρόνια που διεξάγεται έχει προβάλει σε πρώτη προβολή μερικούς από τους πιο αγαπημένους (πια) τίτλους του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, έχει κάνει αφιερώματα σε μεγάλους δημιουργούς, έχει φέρει και το αθηναϊκό κοινό σε επαφή με προσωπικότητες όπως ο Κρίστοφερ Λι, ο Εμίρ Κουστουρίτσα και η Βαλέρια Γκολίνο, που μας επισκέφτηκαν κατά καιρούς ως καλεσμένοι του.

Φέτος, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας του κορωνοϊού, η διοργάνωση έλαβε την απόφαση για πρώτη φορά οι προβολές του προγράμματος να πραγματοποιηθούν αποκλειστικά διαδικτυακά μέσω του CINESQUARE.   

Αν έπρεπε να ξεχωρίσουμε κάποιες ταινίες από το διαγωνιστικό πρόγραμμα του φεστιβάλ, θα καταλήγαμε στο Sisterhood, το Californie και το Τroubled Minds.

Από τις ειδικές προβολές, που περιλαμβάνουν και τις ελληνικές «εξορμήσεις» των Μπίλι Γουάιλντερ και Βέρνερ Χέρτζογκ με τα Fedora και Signs of Love αντίστοιχα, ξεχωρίζει το Dune του Nτέιβιντ Λιντς.

Το Sisterhood έρχεται από το Κόσσοβο και προστίθεται σε μια σειρά από ταινίες που γυρίστηκαν στην περιοχή, κυκλοφόρησαν μέσα στο 2021 και πραγματεύονται ποικιλοτρόπως το ζήτημα της γυναικείας ενδυνάμωσης. Μπορεί το Hive, που βρίσκεται στην προεπιλογή των δεκαπέντε ταινιών από τις οποίες θα προκύψουν οι πέντε υποψήφιες για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, να είναι η καλύτερη ανάμεσά τους, μα, όπως λέγεται, το Sisterhood ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής. 

Τα highlights του 34ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου Facebook Twitter
Στο «Patchwork» του Πέτρου Χαραλάμπους πρωταγωνιστεί η Αγγελική Παπούλια.

Στο Californie οι δημιουργοί Αλεσάντρο Κασίγκολι και Κέισι Κάουφμαν δανείζονται μερικά tips από το Up του Μάικλ Άπτεντ και το Boyhood του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ και ακολουθούν ένα νεαρό κορίτσι από την ηλικία των εννέα ως εκείνη των δεκατεσσάρων, καταγράφοντας τις αλλαγές που παρατηρούνται πάνω της και μέσα της κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, πάντα σε συνάρτηση με τις καταβολές της και το περιβάλλον γύρω της – η ηρωίδα προέρχεται από οικογένεια Αλγερινών μεταναστών. 

Στο Troubled Minds δύο αδέρφια καλλιτέχνες ετοιμάζονται για μια μεγάλη έκθεση και έρχονται σε σύγκρουση λόγω των διαφορετικών τους χαρακτήρων. Κάποιες κριτικές συγκρίνουν το έργο με το σινεμά του Γκασπάρ Νοέ, οι θεατές που βρίσκουν ελκυστικό το οριακό σινεμά του τελευταίου ίσως βρουν κάτι να τους ενδιαφέρει εδώ.

Στο πλαίσιο του διαγωνιστικού τμήματος προβάλλονται επίσης τρεις ελληνικές ταινίες, η Βοή του Κόσμου του Πέτρου Σεβαστίκογλου, το REM: Tαχείες Κινήσεις Οφθαλμού του Κάρολου Ζωναρά και το Musa του Νίκου Νικολόπουλου, καθώς και μία ελληνοκυπριακή, το Patchwork του Πέτρου Χαραλάμπους, στο οποίο πρωταγωνιστεί η Αγγελική Παπούλια.

Οι φαν του κλασικού κινηματογράφου έχουν πάντα έναν λόγο να περιμένουν το Πανόραμα, καθώς κατά καιρούς έχει φέρει στις αίθουσες αληθινά διαμαντάκια, είτε ως μεμονωμένες επιλογές είτε με εκτεταμένα αφιερώματα σε δημιουργούς είδους σαν τον Σάμουελ Φούλερ.

Το φετινό σχετικό αφιέρωμα τιτλοφορείται «Οι μοιραίες γυναίκες του φιλμ νουάρ», το επιμελείται ο σκηνοθέτης Δημήτρης Παναγιωτάτος και περιλαμβάνει επιλογές με δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Το ένα είναι ότι σε όλες τους η femme fatale, αυτό το δομικό στοιχείο του είδους, λαμβάνει την πρωτοκαθεδρία, το άλλο ότι αποτελούν ιδιαίτερες, «εξειδικευμένες» επιλογές, αρκετές εκ των οποίων προβάλλονται για πρώτη φορά στη χώρα μας. Τα Strange Love of Martha Ivers, Sudden Fear και Decoy είναι οι γνωστότερες ανάμεσά τους, ακόμα κι αυτές, όμως, δύσκολα θα τις έχουν δει σινεφίλ που δεν ανήκουν στους σκληροπυρηνικούς οπαδούς του είδους. 

Τα highlights του 34ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου Facebook Twitter
«Ας Περιμένουν οι Γυναίκες» του Σταύρου Τσιώλη.

Το άλλο μεγάλο αφιέρωμα του φεστιβάλ αφορά τον Σταύρο Τσιώλη, αυτόν τον Έλληνα δημιουργό που έφυγε από τη ζωή το 2019 και πήρε μαζί του το φιλμικό του ιδίωμα, το οποίο τον έκανε τόσο αγαπητό σε κοινό και κριτικούς.

Ο Τσιώλης ξεκίνησε στα τέλη των ‘60s πλάι στον Φίνο, για λογαριασμό του οποίου γύρισε μερικές επαγγελματικές δουλειές, απογοητευμένος, όμως, από τα project που του ανέθεταν έκανε ένα διάλειμμα πολλών ετών, για να επιστρέψει στα ‘80s με την ταινία Μια τόσο Μακρινή Απουσία –καθόλου τυχαίος ο τίτλος– και να φύγει με τρία βραβεία από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Τόσο αυτή όσο και το Σχετικά με τον Βασίλη, που κυκλοφόρησε την επόμενη χρονιά, αποτελούν αμιγώς δραματικές δουλειές, με τη δεύτερη να αποτελεί κατά κάποιο τρόπο προάγγελο των φαινομενικά σουρεαλιστικών, μα πέρα για πέρα αληθινών (και ελληνικών) οδοιπορικών που θα ακολουθούσαν. 

Με τους Ακατανίκητους Εραστές, που επίσης προβάλλονται στο πλαίσιο του φεστιβάλ, ο Τσιώλης κάνει το πέρασμα στην κωμωδία. Από τον Έρωτα στη Χουρμαδιά και έπειτα θα ξεκινήσει αυτό το απίθανο σερί ταινιών που ανέδειξε την «εθνική μας κωμωδία» μέσα από επεισόδια ανεκδοτολογικού χαρακτήρα, χωρίς ποτέ, όμως, να αντιμετωπίζει τους ήρωές του ως ανέκδοτα, εντοπίζοντας ταυτόχρονα την ποίηση σε εκείνο που λογαριάζουμε για πεζό και καθημερινό.

Κορυφαία στιγμή αυτής της ιδιάζουσας «εποποιίας», στην οποία είχε για συνοδοιπόρο του πάντα τον Αργύρη Μπακιρτζή, αποτελεί το Ας Περιμένουν οι Γυναίκες, που ξεκινά να προβάλλεται την Τρίτη 01/02.

Τα highlights του 34ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου Facebook Twitter
«Dune» του Nτέιβιντ Λιντς.

Από τις ειδικές προβολές, που περιλαμβάνουν και τις ελληνικές «εξορμήσεις» των Μπίλι Γουάιλντερ και Βέρνερ Χέρτζογκ με τα Fedora και Signs of Love αντίστοιχα, ξεχωρίζει το Dune του Nτέιβιντ Λιντς. Είδαμε πριν μερικούς μήνες την ατμοσφαιρική κατάθεση του Ντενί Βιλνέβ πάνω στο σύμπαν που έπλασε η πένα του Φρανκ Χέρμπερτ, περιμένουμε να δούμε και το απαραίτητο sequel της, καθώς η ταινία αποτελούσε έναν μακρύ πρόλογο, επί της ουσίας. Αυτή, όμως, δεν ήταν η πρώτη φορά που κάποιος προσπάθησε να μεταφέρει το δημοφιλές μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας στο σελιλόιντ.

Πρώτος το είχε επιχειρήσει ο Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι, ο οποίος είχε συμφωνήσει, μεταξύ άλλων, με τους Pink Floyd για τη μουσική, με τον Σαλβαδόρ Νταλί (!) να υποδυθεί τον Αυτοκράτορα και με τον H.R.Giger για τον σχεδιασμό της παραγωγής, μα το όραμά του τρόμαξε το χολιγουντιανό στούντιο και το project ματαιώθηκε – περισσότερες πληροφορίες για αυτή την απρόσφορη απόπειρα θα βρείτε στο απίθανο ντοκιμαντέρ Jodorowsky’s Dune.

Τα δικαιώματα για την κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου πέρασαν στα χέρια του θρυλικού παραγωγού Ντίνο Ντε Λαουρέντις, ο οποίος θα βρει έπειτα από χρόνια τον σκηνοθέτη που έψαχνε στο πρόσωπο του Ντέιβιντ Λιντς, που μόλις είχε κάνει επιτυχία με το Elephant Man.

Η ταινία κυκλοφόρησε στις αίθουσες το 1984 και αποτέλεσε  καλλιτεχνική και εμπορική αποτυχία. H εμπειρία υπήρξε τόσο επώδυνη για τον Λιντς που μέχρι σήμερα αποφεύγει να μιλήσει εκτεταμένα για την ταινία και αρνείται πεισματικά τη συμμετοχή του στις κατά καιρούς ειδικές εκδόσεις της για την αγορά του DVD.

Πρόκειται ασφαλώς για αποσπασματικό, camp θέαμα, το οποίο όμως έχει τη γοητεία του σε σημεία και σίγουρα δεν είναι χειρότερο από ανάλογα εγχειρήματα της εποχής, όπως πχ. το Flash Gordon του Μάικ Χότζες. Το φεστιβάλ σας δίνει τη δυνατότητα να το δείτε και να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα.

Οι ταινίες ανεβαίνουν στο CINESQUARE από τις 10 π.μ. της εκάστοτε ημέρας και παραμένουν εκεί μέχρι τη λήξη του φεστιβάλ.

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα του 34ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου θα βρείτε στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ panoramafest.org.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω χρήματα, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ