6 «αριστουργήματα» που δεν γυρίστηκαν ποτέ

6 «αριστουργήματα» που δεν γυρίστηκαν ποτέ Facebook Twitter
Το ιερό δισκοπότηρο των «αριστουργημάτων» που δεν γυρίστηκαν ποτέ είναι η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ για τον θρυλικό στρατηλάτη.
0

Mία από τις αγαπημένες δραστηριότητες των φανατικών σινεφίλ είναι να αναζητούν πληροφορίες και να συζητούν για κινηματογραφικά σχέδια μεγάλων δημιουργών που δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ. Συχνά τα πρότζεκτ αυτά αποκτούν μυθική διάσταση, κυρίως επειδή δεν τα είδαν ποτέ κι έτσι μπόρεσαν να πλάσουν στο μυαλό τους εκείνο το ανυπέρβλητο αριστούργημα που το σύμπαν δεν συνωμότησε για να αποκτήσουν, ασχέτως του αν το ήθελαν πάρα πολύ και οι ίδιοι και ο σκηνοθέτης του. Αν η ταινία γυριζόταν κάποτε, το αποτέλεσμα μπορεί να μη δικαίωνε τις προσδοκίες τους. 

Ο «Δον Κιχώτης» του Τέρι Γκίλιαμ έφτασε στις αίθουσες δύο δεκαετίες μετά την πρώτη απόπειρα του σκηνοθέτη να μεταφέρει στην οθόνη μια meta εκδοχή των περιπετειών του ήρωα του Θερβάντες. Για χρόνια διαβάζαμε κείμενα για το φιλμ που ο Γκίλιαμ πάσχιζε με πάθος χαρτοπαίχτη να γυρίσει, για την ταινία εκείνη που, αν ποτέ γινόταν πραγματικότητα, θα καθόριζε τη φιλμογραφία του σκηνοθέτη.

Τελικά, το «The man who killed Don Quixote» (2018) ήταν μια ταινία που απευθυνόταν κυρίως στους hardcore οπαδούς του. Μάλιστα, μια μερίδα της κριτικής το μίσησε τόσο, που θα προτιμούσε να είχαμε μείνει μόνο με το ντοκιμαντέρ «Lost in La Mancha» (2002), το μαύρο κουτί εκείνης της καταστροφικής πρώτης απόπειρας να γυριστεί το έργο. Έχουν άδικο, μα αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

Οι κριτικοί στηλίτευσαν τους σπιλμπεργκισμούς που «μόλυναν» με συναισθήματα το «Α.Ι.»‒ το αστείο είναι ότι όλα τα σημεία στα οποία στάθηκαν για να στηρίξουν την πολεμική τους ήταν ιδέες του Κιούμπρικ.   

Ενδεικτική και η περίπτωση του «Α.Ι.» (2001), έργου το οποίο δούλευε για χρόνια ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και τελικά σκηνοθέτησε ο Στίβεν Σπίλμπεργκ υπό τις ευλογίες του Κιούμπρικ και στηριγμένος στις οδηγίες που άφησε πίσω του. Πρόκειται για μεγάλη στιγμή του σινεμά επιστημονικής φαντασίας, δεδομένα κάποια στιγμή θα επανεκτιμηθεί, στην εποχή του όμως κατέρρευσε υπό το βάρος του hype. Οι κριτικοί στηλίτευσαν τους σπιλμπεργκισμούς που «μόλυναν» με συναισθήματα τη διανοητική κατασκευή του Κιούμπρικ ‒ το αστείο είναι ότι όλα τα σημεία στα οποία στάθηκαν για να στηρίξουν την πολεμική τους ήταν ιδέες του Κιούμπρικ.   

Τα παραπάνω δύο παραδείγματα αποδεικνύουν πως μερικά αριστουργήματα, για να παραμείνουν τέτοια στο συλλογικό ασυνείδητο, πρέπει να μείνουν ανεκπλήρωτα. Ακολουθούν έξι χαρακτηριστικές περιπτώσεις τέτοιων «αριστουργημάτων», έξι μεγαλεπήβολα κινηματογραφικά σχέδια που δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ, στοιχειώνοντας τη σκέψη και πυροδοτώντας τη φαντασία χιλιάδων σινεφίλ.

Kaleidoscope

του Άλφρεντ Χίτσκοκ

Επηρεασμένος από τους μοντερνισμούς της γαλλικής νουβέλ βαγκ, το 1967 ο Άλφρεντ Χίτσκοκ θέλησε να προβεί κι αυτός σε φορμαλιστικούς πειραματισμούς και πίστεψε πως βρήκε το κατάλληλο όχημα στην ιστορία ενός νεκρόφιλου σίριαλ κίλερ. Ένα τιμητικό Όσκαρ, το επονομαζόμενο βραβείο Ίρβιν Θάλμπεργκ και οι θρυλικές συνεντεύξεις του με τον Φρανσουά Τριφό είχαν θεμελιώσει τη θέση του στη συνείδηση της κινηματογραφικής κοινότητας, μα έλα που για τη βιομηχανία αξίζεις όσο η τελευταία σου ταινία και ο Χίτσκοκ είχε δύο εισπρακτικές αποτυχίες στη σειρά. Η πρόθεσή του για αισθητικούς νεωτερισμούς, σε συνδυασμό με το μακάβριο θέμα, τρόμαξε τα στούντιο κι έτσι δεν μπόρεσε να βρει ποτέ χρηματοδότηση. Μερικές από τις ιδέες που είχε για το φιλμ ενσωματώθηκαν λίγα χρόνια μετά στο «Frenzy» (1972), μα το τελευταίο ήταν μια πολύ πιο συμβατική ταινία από εκείνη που είχε οραματιστεί αρχικά ο Βρετανός σκηνοθέτης.

Napoleon

του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

napoleon Facebook Twitter
Ήταν έτοιμος να ξεκινήσει την παραγωγή της ταινίας για λογαριασμό της MGM, όταν η διοίκηση της εταιρείας πέρασε σε νέα χέρια.

Το ιερό δισκοπότηρο των «αριστουργημάτων» που δεν γυρίστηκαν ποτέ είναι η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ για τον θρυλικό στρατηλάτη. Mε τη χαρακτηριστική αφοσίωση (και εμμονή) που τον διέκρινε, ο Κιούμπρικ προετοίμαζε δύο χρόνια το φιλμ, συλλέγοντας πληροφορίες από 276(!) διαφορετικά βιβλία και στέλνοντας ανθρώπους για scouting σε όλα τα μέρη από τα οποία πέρασε ο Ναπολέων με τη στρατιά του. Ήταν έτοιμος να ξεκινήσει την παραγωγή της ταινίας για λογαριασμό της MGM, όταν η διοίκηση της εταιρείας πέρασε σε νέα χέρια. Σε αντίθεση με τους προκατόχους τους, οι νέοι διοικούντες δεν έβλεπαν με καθόλου καλό μάτι τα δαπανηρά σχέδια, η παταγώδης αποτυχία του θεματικά συγγενούς «Waterloo» (1970) με τον Ροντ Στάιγκερ ήταν βούτυρο στο ψωμί τους κι έτσι το φιλμ δεν πήρε ποτέ το πράσινο φως για να ξεκινήσει γυρίσματα. Ουδέν κακόν αμιγές καλού: ο Κιούμπρικ αξιοποίησε μέρος της μελέτης και της προετοιμασίας του μερικά χρόνια μετά, στα γυρίσματα του «Barry Lyndon» (1975).

Dune

του Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι

Στα μέσα των ’70s, Γάλλοι παραγωγοί παρήγγειλαν στον sui generis Μεξικανό δημιουργό να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τις περιπέτειες του οίκου των Ατρειδών. Ο Γιοντορόφσκι επιστράτευσε τον Moebius και τον H.R. Geiger (της φήμης του Alien) για να τον βοηθήσουν με τα storyboards και τον σχεδιασμό των σκηνικών, συγκέντρωσε καστ που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τους Σαλβαδόρ Νταλί, Mικ Τζάγκερ και Όρσον Γουέλς –τα γυρίσματα της ταινίας ίσως να έκαναν μία ακόμα συναρπαστική ταινία–, συμφώνησε με τους Pink Floyd για να συνθέσουν το μουσικό score και προχώρησε σε δημιουργικές αυθαιρεσίες που εξόργισαν τον συγγραφέα Φρανκ Χέρμπερτ. Οι παραγωγοί, μόλις κατάλαβαν ότι η ταινία που ετοίμαζε ο Γιοντορόφσκι ήταν ένα ψυχεδελικό τριπάρισμα –τι άλλο θα μπορούσε να είναι;‒, του έδωσαν τα παπούτσια στο χέρι. Τελικά, τα δικαιώματα του φιλμ πέρασαν στα χέρια του θρυλικού Ντίνο ντε Λαουρέντις και ο κλήρος έπεσε στον Ντέιβιντ Λιντς. Πληρέστερη εικόνα για το πώς θα ήταν η εκδοχή του Γιοντορόφσκι μπορείτε να πάρετε μέσω του ντοκιμαντέρ «Jodorowsky’s Dune» (2013).

Lenningrad

του Σέρτζιο Λεόνε

sergio leone robert de niro Facebook Twitter
O Λεόνε είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση, είχε εντοπίσει την τοποθεσία των γυρισμάτων, είχε συμφωνήσει με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο, «τον καλύτερο ηθοποιό με τον οποίο συνεργάστηκε ποτέ».

Θα μπορούσαμε να γράψουμε ένα ολόκληρο σχετικό άρθρο μόνο για τα πρότζεκτ που δεν κατάφερε ποτέ να γυρίσει ο «μαέστρο» Λεόνε, στα οποία θα βρεις και μια μεταφορά του «Εκατό χρόνια μοναξιά» του Μάρκες. Το διαμάντι του στέμματος ήταν η ιστορία ενός Αμερικανού φωτογράφου που παγιδεύεται στο Λένινγκραντ κατά τη διάρκεια της πολιορκίας του από τους ναζί την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το «Λένινγκραντ» είχε ολοκληρώσει το στάδιο της προ-παραγωγής, ο Λεόνε είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση, είχε εντοπίσει την τοποθεσία των γυρισμάτων, είχε συμφωνήσει με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο, «τον καλύτερο ηθοποιό με τον οποίο συνεργάστηκε ποτέ», όπως θα δήλωνε, ενώ ο μόνιμος συνεργάτης του Ένιο Μορικόνε ετοιμαζόταν να ευλογήσει τις εικόνες του με τις παρτιτούρες του γι’ ακόμα μία φορά. Δυστυχώς, λίγες μέρες πριν από την έναρξη των γυρισμάτων ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή λόγω καρδιακής προσβολής.

Superman Lives

του Τιμ Μπάρτον 

nicolas cage superman Facebook Twitter
O Μπάρτον προχώρησε στο ρεπεράζ και προσέλαβε και τον Νίκολας Κέιτζ για τον κεντρικό ρόλο, o οποίος πρόλαβε να κάνει μερικά δοκιμαστικά με το κουστούμι του Σούπερμαν.

Με δύο επιτυχημένους «Μπάτμαν» στο ενεργητικό του, ο Τιμ Μπάρτον ήταν η προφανής επιλογή για τους παραγωγούς της Warner προκειμένου να αναστήσει τις περιπέτειες του δημοφιλούς υπερήρωα, που λίγα χρόνια πριν είχαν αγγίξει το ναδίρ με μια τραγελαφική παραγωγή της Cannon Films. Ο Μπάρτον πήρε στα χέρια του το σενάριο του Κέβιν Σμιθ, ο οποίος είχε ενσωματώσει παράλογες απαιτήσεις της παραγωγής, όπως η μονομαχία του ήρωα με μια γιγάντια αράχνη και μια πολική αρκούδα, διαπίστωσε ότι δεν του άρεσε και παρήγγειλε να το ξαναγράψουν – μια κίνηση που άνοιξε κόντρα με τον πολυλογά κωμικό δημιουργό, ο οποίος του επιτίθεται όπου σταθεί κι όπου βρεθεί μέχρι σήμερα. Με ένα νέο draft που τον ικανοποιούσε, ο Μπάρτον προχώρησε στο ρεπεράζ και προσέλαβε και τον Νίκολας Κέιτζ για τον κεντρικό ρόλο, o οποίος πρόλαβε να κάνει μερικά δοκιμαστικά με το κουστούμι του Σούπερμαν – χρόνια μετά οι σχετικές φωτογραφίες θα γίνουν viral. 

Στο μεταξύ, οι ιθύνοντες της Warner, θορυβημένοι από την παταγώδη εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία του «Batman and Robin» (1997) το προηγούμενο καλοκαίρι και βλέποντας ότι το όραμα του Μπάρτον ενείχε μεγάλο εμπορικό ρίσκο, έβαλαν πάγο στο πρότζεκτ, λίγο πριν ξεκινήσουν γυρίσματα. To χρονικό της ματαιωθείσας παραγωγής περιγράφεται αναλυτικά στο ντοκιμαντέρ «The Death of Superman lives: What happened?» (2015).  


 

Αt the mountains of madness

του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο

at the mountains of madness Facebook Twitter
Για χρόνια ο Ντελ Τόρο σχεδίαζε εξονυχιστικά τα πλάσματα που έπλασε η μακάβρια λαβκραφτιανή πένα.

Αν και θα βρεις λαβκραφτιανή εικονογραφία και διάσπαρτες αναφορές σε μια διόλου ευκαταφρόνητη μερίδα του σινεμά τρόμου, σοβαρή στουντιακή παραγωγή πάνω σε γραπτά του Λάβκραφτ δεν έχουμε δει ακόμα – το «Haunted Palace» (1963) του Ρότζερ Κόρμαν παραμένει ό,τι πλησιέστερο. Αυτή η εγκληματική παράβλεψη έφτασε κοντά στο να διορθωθεί στα ’00s, όταν η Universal έδωσε στον Γκιγέρμο ντελ Τόρο το ok για να ξεκινήσει την προπαρασκευή για τη μεταφορά του διασημότερου διηγήματος του συγγραφέα, των «Βουνών της Τρέλας». Για χρόνια ο Ντελ Τόρο σχεδίαζε εξονυχιστικά τα πλάσματα που έπλασε η μακάβρια λαβκραφτιανή πένα, ο Τομ Κρουζ συμφώνησε να υποδυθεί τον ήρωα που ξυπνά κάθιδρος μονολογώντας «τεκελι-λι», το τρισδιάστατο format είχε κλειδώσει, μα δυστυχώς η Universal άλλαξε γνώμη. Λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, το στούντιο συνειδητοποίησε ότι δύσκολα μια παραγωγή τρόμου 150 εκατομμυρίων δολαρίων θα έφερνε τα χρήματά της πίσω, ακόμα και με το όνομα του Τομ Κρουζ στη μαρκίζα, και έτσι υπαναχώρησε. Δεν παύουμε να ελπίζουμε ότι κάποτε ένας από τους streaming κολοσσούς θα χορηγήσει το πολύπαθο αυτό σχέδιο, αφαιρώντας το πανηγυρικά από την παρούσα λίστα.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Μάρτιν Σκορσέζε γράφει για τον Φεντερίκο Φελίνι και τη χαμένη μαγεία του σινεμά

Οθόνες / Ο Μάρτιν Σκορσέζε γράφει για τον Φεντερίκο Φελίνι και τη χαμένη μαγεία του σινεμά

Σε μια μακρά και συγκινητική αφήγηση, ο σπουδαίος σκηνοθέτης αναφέρεται στη σημερινή κατάσταση του κινηματογράφου, σε αυτό που θεωρείται περιεχόμενο, αλλά και στους ανθρώπους που ανανέωσαν την έβδομη τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ