ΚΙΝΗΣΗ

Αντρέας Φοντάνα: Ο σκηνοθέτης του «Azor» μιλά για το εντυπωσιακό του ντεμπούτο Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Αντρέας Φοντάνα

Αντρέας Φοντάνα: Ο σκηνοθέτης του «Azor» μιλά για το εντυπωσιακό του ντεμπούτο

0

To «Αzor», το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ελβετού Αντρέας Φοντάνα, προβλήθηκε για πρώτη φορά σε ένα από τα παράλληλα τμήματα του Φεστιβάλ Βερολίνου του 2021, στο διαγωνιστικό τμήμα Encounters. Αφορά την ιστορία ενός τραπεζικού από τη Γενεύη, ο οποίος μετακομίζει μετά της συζύγου του στην Αργεντινή για να αντικαταστήσει τον συνέταιρό του και να ανακαλύψει τι απέγινε, καθώς εξαφανίστηκε μυστηριωδώς εν μια νυκτί. 

Μια σειρά από εκθειαστικές κριτικές ήταν αρκετές ώστε περισσότεροι άνθρωποι να στραφούν στο φιλμ. Ήταν τόσο καλό, που πραγματικά απορείς για ποιον λόγο οι προγραμματιστές του βερολινέζικου φεστιβάλ δεν το επέλεξαν για το διαγωνιστικό τμήμα. Στην πορεία η ταινία προβλήθηκε και σε άλλα φεστιβάλ, πήρε διανομή σε αρκετές χώρες και βρέθηκε στις λίστες με τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς πολλών εντύπων και ιστοσελίδων.  

Έφτασε ο καιρός να την απολαύσουμε και στις ελληνικές αίθουσες, στις οποίες μόλις άρχισε να προβάλλεται. Συναντήσαμε τον σκηνοθέτη Αντρέας Φοντάνα στο πλαίσιο του περασμένου κινηματογραφικού φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας», όπου πραγματοποιήθηκε η ελληνική πρεμιέρα της ταινίας, και κάναμε μια συζήτηση μαζί του γι' αυτήν. 

Θέλω να παίξω με τα είδη και, όσον αφορά τον θεατή, θα διατηρήσω την ένταση, θα την αυξήσω και θα τη μειώσω σαν να του λέω «εσύ ήρθες εδώ για να δεις κινηματογράφο κι εγώ θα παίξω μαζί σου, θα σε κρατήσω στην τσίτα όσο το δυνατό περισσότερο».

— Τα '80s ήταν μια περίοδος που είχαμε μια αλλαγή στα οικονομικά και κοινωνικά ήθη και ο νεοφιλελευθερισμός περνούσε μέρες δόξας. Αυτός ήταν ο λόγος που τοποθετήσατε τη δράση της ιστορίας σας εκείνη την περίοδο;

Έχετε δίκιο, υπάρχουν δύο λόγοι για τους οποίους τοποθέτησα την ιστορία μου στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Δεν είμαι ειδικός στα χρηματοοικονομικά, αλλά έκανα μια έρευνα και ξέρω ότι μέχρι τότε τo private banking ήταν μια δραστηριότητα, στο πλαίσιο της οποίας οι τραπεζίτες φρόντιζαν να μην καταστραφεί κάποιος που είχε πολλά χρήματα και τα κρατούσαν κάπου φυλαγμένα, τα κρατούσαν «ζεστά».

Το 1980 αυτό άλλαξε ραγδαία, προστέθηκαν κι άλλοι παράγοντες κινδύνου, τα χρηματιστήρια, τα χρηματιστήρια πρώτων υλών, το Forex. Όντως τα πράγματα άλλαξαν εκείνη την περίοδο. Aυτός ήταν ο ένας λόγος.

Ο δεύτερος είναι επειδή τα '80s υπήρξαν μια εξαιρετικά βίαιη περίοδος για την Αργεντινή. Το καθεστώς είχε καταφέρει να «καθαρίσει» τους αντιφρονούντες και τους πολιτικούς του αντιπάλους, ξεκλήρισε μια ολόκληρη γενιά όσων δραστηριοποιούνταν πολιτικά και διαφωνούσαν με τη δικτατορία. Έχοντας, λοιπόν, το πεδίο ελεύθερο, άρχισε το πλιάτσικο, προσπάθησαν να αποκτήσουν περισσότερα χρήματα για προσωπικό όφελος και τα κατάφεραν.

Ο σκηνοθέτης Αντρέας Φοντάνα μιλά για το Azor στη LIFO: «Οι λέξεις αντικατοπτρίζουν τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο» Facebook Twitter
Δεν επινόησα απολύτως τίποτα σε αυτή την ταινία. Πρόκειται για υπαρκτή διάλεκτο, την οποία μιλούν πάρα πολύ λίγοι άνθρωποι, ελάχιστες οικογένειες.

— Στην ταινία σας υπάρχει η αίσθηση μια διαρκούς απειλής, η οποία όμως δεν εκδηλώνεται ποτέ ευθέως, ούτε εκτονώνεται σε κάποιο βίαιο ξέσπασμα. Μοιάζει ενίοτε με ταινία τρόμου ή με θρίλερ.

Καταρχάς να πω εδώ ότι ως σύγχρονος κινηματογραφικός σκηνοθέτης δεν είμαι από εκείνους που θεωρούν είδη όπως ο τρόμος ή το θρίλερ δευτεροκλασάτα. Κάνοντας αυτή την ταινία,  που ήταν η πρώτη μου, διαπίστωσα ότι η σχέση μου με τον κινηματογράφο είναι πολύ παιγνιώδης.

Θα μου πείτε, βέβαια, ότι το να βάλεις έναν Ελβετό τραπεζίτη να πηγαίνει στην Αργεντινή δεν είναι ό,τι πιο παιχνιδιάρικο θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς για να διασκεδάσει. Αλλά αυτήν τη σχέση θέλω να έχω με το μέσο και με τον θεατή. Θέλω να παίξω με τα είδη και, όσον αφορά τον θεατή, θα διατηρήσω την ένταση, θα την αυξήσω και θα την μειώσω, σαν να του λέω «εσύ ήρθες εδώ για να δεις κινηματογράφο κι εγώ θα παίξω μαζί σου, θα σε κρατήσω στην τσίτα όσο το δυνατό περισσότερο».

— Μου θύμισε, επίσης, συνωμοσιολογικα θρίλερ των '70s σαν τη «Συνομιλία» του Φράνσις Φορντ Κόπολα. Ήταν αυτό το σινεμά ανάμεσα στις επιρροές σας;

Πράγματι, η «Συνομιλία» είναι από τις αγαπημένες μου ταινίες. Η συγκεκριμένη ίσως δεν ήταν το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο μυαλό όταν έκανα το «Azor», αλλά αυτό το σινεμά γενικότερα με επηρέασε. Αγαπώ πολύ το αμερικανικό σινεμά των '60s και των '70s, ειδικά εκείνο που δείχνει ανθρώπους να κάνουν τη δουλειά τους.

Μία από τις αγαπημένες μου ταινίες της περιόδου, που με επηρέασε πολύ, είναι του «Όλοι οι άνθρωποι του προέδρου» του Άλαν Τζ. Πάκουλα. Εκεί βλέπαμε απλώς ανθρώπους στον επαγγελματικό τους χώρο να κάνουν τη δουλειά τους και αυτό ήταν όλο το δράμα της ταινίας. Γι’ αυτό κι εγώ έβαλα έναν τραπεζίτη και τη γυναίκα του να εργάζονται.

Δεν ήθελα να δείξω τίποτε άλλο, ούτε συναισθηματικές ερωτικές υπο-ιστορίες ούτε μελό στιγμιότυπα με ανθρώπους να κλαίνε και να αποσπούν την προσοχή μας από την ιστορία. Ήθελα να αποδώσω κάτι πολύ συγκεκριμένο. Τι κάνουν αυτοί οι άνθρωποι στη δουλειά τους, πώς είναι η δουλειά τους και πώς είναι αυτοί μέσα στη δουλειά τους. 

— Αρκετοί κριτικοί παραλληλίζουμε την ταινία σας με την «Καρδιά του Σκότους» του Τζόζεφ Κόνραντ, ίσως επειδή, όσο περνάει η ώρα, ο ήρωάς σας βυθίζεται ολοένα και πιο βαθιά στη «ζούγκλα», μέχρι να βρει το «κτήνος» μέσα του.

Κοιτάξτε, τα αφηγηματικά μοτίβα δεν τα ανακάλυψα εγώ, προϋπήρχαν, και νομίζω πως κανείς μας πια δεν ανακαλύπτει τον τροχό. Όλοι μας παίρνουμε ένα αφηγηματικό μοτίβο που μας αρέσει και το τοποθετούμε πάνω στην ιστορία που θέλουμε να πούμε. Αυτό που εγώ πίστευα ότι δεν έχει ειπωθεί ποτέ είναι το πώς δουλεύει ένας τραπεζίτης εκ των έσω. Θέλησα, λοιπόν, να χρησιμοποιήσω το συγκεκριμένο αφηγηματικό μοτίβο, στο οποίο αναφέρεστε, και να το τοποθετήσω σε αυτή την ιστορία.

Με την ευκαιρία να επισημάνω ότι ένας χαρακτήρας για τον οποίο δεν με ρωτούν σχεδόν ποτέ είναι ο Κιζ, ο οποίος είναι και τρελός, είναι και κακός, έχει πολλές αρνητικές διαστάσεις. Τον Κιζ τον χρησιμοποίησα προκειμένου να κάνουν κάποιες προβολές πάνω του οι θεατές. Νομίζω ότι κάθε πελάτης που συναντά ο τραπεζίτης μου χρησιμεύει ώστε να προβάλει πάνω του ο θεατής ό,τι φαντάζεται πως εκφράζει ο συγκεκριμένος χαρακτήρας.

Ο σκηνοθέτης Αντρέας Φοντάνα μιλά για το Azor στη LIFO: «Οι λέξεις αντικατοπτρίζουν τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο» Facebook Twitter
Δεν είναι υπαρκτά τα πρόσωπα στην ταινία, αν και βασίζονται σε αληθινά πρόσωπα. Και η ιστορία είναι μεν μυθοπλασία, αλλά είναι εμπνευσμένη από την ιστορία της αποικιοκρατίας. Κάποιος πηγαίνει σε μια άλλη χώρα, συγκεντρώνει τον πλούτο της και τον κουβαλά στη δική του, επιστρέφοντας.

— Δηλαδή εννοείτε ότι θέλατε ο καθένας μας να προβάλει κάποια δική του ανησυχία πάνω στον χαρακτήρα;  

Ναι, ο δικός μου Κιζ δεν είναι ο δικός σας Κιζ και σίγουρα δεν είναι ο Κιζ κάποιου άλλου θεατή. Τον Κιζ τον τοποθέτησα εκεί ώστε να εκφράζει τις πιο τρελές, τις πιο σκοτεινές επιθυμίες του καθενός μας, οι οποίες, όμως, ποτέ δεν πραγματώνονται. Αυτό συμβολίζει αυτός ο χαρακτήρας.

— Χρησιμοποιείτε μια ιδιαίτερη διάλεκτο μέσα στην ταινία. Για παράδειγμα, το «έχει δύο κρόκους» σημαίνει «είναι αναξιόπιστος» ή «Αζόρ» σημαίνει «πάψε, πρόσεχε τι λες». Την επινοήσατε εσείς ή είναι ορολογία που χρησιμοποιούν οι τραπεζίτες μεταξύ τους;

Δεν επινόησα απολύτως τίποτα σε αυτή την ταινία. Πρόκειται για υπαρκτή διάλεκτο, την οποία μιλούν πάρα πολύ λίγοι άνθρωποι, ελάχιστες οικογένειες. Μου την εμπιστεύτηκαν, κάτι που μάλλον δεν ήταν και πολύ συνετό από την πλευρά τους, καθώς τώρα αυτή η διάλεκτος θα γίνει γνωστή σε όσους δουν το «Azor».

Ήθελα πάρα πολύ να τη χρησιμοποιήσω μέσα στην ταινία, γιατί πιστεύω ότι η γλώσσα και οι λέξεις που χρησιμοποιούμε αντικατοπτρίζουν τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο. Οι λέξεις που χρησιμοποιούν οι χαρακτήρες μέσα στην ταινία αποκαλύπτουν τι τους κεντρίζει το ενδιαφέρον.

— Όταν λέτε ότι δεν επινοήσατε τίποτα στην ταινία, εννοείτε ότι και η ιστορία σας είναι εμπνευσμένη από κάποια ιστορία που ακούσατε;

Να γίνω πιο σαφής. Δεν είναι υπαρκτά τα πρόσωπα στην ταινία, αν και βασίζονται σε αληθινά πρόσωπα. Και η ιστορία είναι μεν μυθοπλασία αλλά είναι εμπνευσμένη από την ιστορία της αποικιοκρατίας. Κάποιος πηγαίνει σε μια άλλη χώρα, συγκεντρώνει τον πλούτο της και τον κουβαλά στη δική του, επιστρέφοντας.

Ο σκηνοθέτης Αντρέας Φοντάνα μιλά για το Azor στη LIFO: «Οι λέξεις αντικατοπτρίζουν τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο» Facebook Twitter
Τα '80s υπήρξαν μια εξαιρετικά βίαιη περίοδος για την Αργεντινή. Το καθεστώς είχε καταφέρει να «καθαρίσει» τους αντιφρονούντες και τους πολιτικούς του αντιπάλους, ξεκλήρισε μια ολόκληρη γενιά όσων δραστηριοποιούνταν πολιτικά και διαφωνούσαν με τη δικτατορία.

— Και μια τελευταία ερώτηση. Έχετε κάποια άλλη ταινία στα σκαριά;

Ναι, ετοιμάζω μια δεύτερη ταινία. Δεν εγκαταλείπω ακριβώς το θέμα του ντεμπούτου μου. Η νέα μου ταινία αφορά διπλωμάτες που βρίσκονται στη Γενεύη τη στιγμή που πέφτει το Σιδηρούν Παραπέτασμα. Την ώρα, λοιπόν, που ο κόσμος ανακατανέμεται, εκείνοι τσακώνονται για το τι πρέπει να γίνει. 

— Ακούγεται απολαυστικό, δεν βλέπω την ώρα να το δω.

Σας ευχαριστώ πολύ.


Η ταινία «Αζόρ: Ο Κώδικας του Τραπεζίτη» προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από το Cinobo.

Οθόνες
0

ΚΙΝΗΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM