Αυτά είναι τα 12 φαβορί για τα βραβεία της χρονιάς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο

Αυτά είναι τα 12 φαβορί για τα βραβεία της χρονιάς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
2

Αυτά είναι τα 12 φαβορί για τα βραβεία της χρονιάς. Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Η Τζένιφερ Λόρενς, στο Joy του Ντέϊβιντ Ο Ράσελ


Λίγες ημέρες πριν ψηφίσουν οι κριτικοί της Νέας Υόρκης, οι πρώτοι, και όπως υπερηφανεύονται, οι καλύτεροι, για τα φιλμ και τις ερμηνείες της χρονιάς, τα φαβορί για την κούρσα των βραβείων που θα "καταλήξει" στα Όσκαρ την τελευταία Κυριακή του Φεβρουαρίου, έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους.

Πέρυσι, το New York Film Critics Circle αστόχησε σοβαρά σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες, επιλέγοντας το Boyhood και τον Ρίτσαρντ Λικνκλέϊτερ στη σκηνοθεσία, τον Γουές Άντερσον στο σενάριο, την Μαριόν Κοτιγιάρ και τον Τίμοθι Σπολ, ο οποίος δεν μπήκε καν στην πεντάδα των Όσκαρ- όπως αγνοήθηκε άδικα και το αγαπημένο τους Lego Movie στα κινούμενα σχέδια μεγάλου μήκους. Μέχρι να δώσουν τον τόνο για τους εκλεκτούς της χρονιάς, ιδού οι 12 ταινίες που ξεχωρίζουν, μαζί με τους βασικούς συντελεστές τους.

Χρήσιμη σημείωση: Η Μέριλ Στριπ δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα!

Παράξενη σημείωση: Ο Σιλβέστερ Σταλόνε απειλεί να ξαναμπεί σε πεντάδα ερμηνείας, σχεδόν 40 χρόνια μετά το Ρόκι, με το μετά-σχόλιο του πάνω στον εμβληματικό χαρακτήρα που έπλασε ο ίδιος (ως γερασμένος Μπαλμπόα αυτή τη φορά), στο Creed.

THE REVENANT

 


 

Όσοι κριτικοί το έχουν δει για να ψηφίσουν έγκαιρα, δεσμεύονται με εμπάργκο να μην γράψουν λεπτομέρειες μέχρι την επίσημη ημερομηνία προβολής, αλλά  δεν διστάζουν να παραδεχθούν, σε σποραδικά tweets και έντεχνες φήμες, πως αυτή είναι η ταινία που θα ικανοποιήσει τις απανταχού Καπριέτες: σε όλες τις λίστες με τα προγνωστικά, ο 41χρονος Λιονάρντο Ντι Κάπριο θεωρείται ομόφωνα φαβορί και στην πέμπτη του υποψηφιότητα ως ηθοποιός (έχει ακόμη μια ως παραγωγός) προβλέπεται να σηκώσει το Όσκαρ, εκτός απροόπτου. Η ταινία, η σκηνοθεσία του περυσινού νικητή Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, καθώς και η ερμηνεία, σε δεύτερο ρόλο, του Τομ Χάρντι, τον οποίο ψάχνει αγωνιωδώς ο Ντι Κάπριο για να  πάρει το αίμα του πίσω, μάλλον θα βρουν μια θέση στις αντίστοιχες πεντάδες.

SPOTLIGHT

 


 

Η δημοσιογραφικού-ερευνητικού ύφους δραματική ταινία του Τομ Μακάρθι, με θέμα την αποκάλυψη του σκανδάλου εκτεταμένης συγκάλυψη υποθέσεων παιδεραστίας στα σπλάχνα της καθολικής Εκκλησίας της Βοστώνης, επαινέθηκε αμέσως, δυσανάλογα ενθουσιωδώς, μετά την πρώτη προβολή στα φεστιβάλ, και κερδίζει συνεχώς έδαφος στα προγνωστικά. Ταινία, σκηνοθεσία και σενάριο είναι σίγουρα στις πεντάδες, ενώ ο περυσινός χαμένος Μάϊκλ Κίτον, ο σταθερός Μαρκ Ράφαλο, και ίσως η Ρέιτσελ ΜακΆνταμς, θα κερδίσουν επίσης μια θέση, αν και δεν είναι σίγουρο πώς θα χαρακτηριστούν οι ρόλοι τους- πρώτοι ή δεύτεροι, λόγω ισάξιας σημασίας και διάρκειας.

JOY

 


 

Οι δύο Οδηγοί, Αισιοδοξίας και Διαπλοκής, και το Fighter προτάθηκαν για Όσκαρ ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου, κάνοντας τον δημιουργό τους, Ντέϊβιντ Ο Ράσελ, τον μόνο που έχει πετύχει κάτι τέτοιο. Με το Joy, βαδίζει ολοταχώς προς την κατάρριψη του δικού του ρεκόρ, συμπαρασύροντας τον θίασο του σε ανάλογη χαρά. Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ένα από τα φετινά φαβορί για πρώτο ρόλο, φιλοδοξώντας να ντουμπλάρει το Όσκαρ της πριν κλείσει τα 25, έχοντας δυο δυνατές αντιπάλους, ενώ δεν αποκλείονται πλασαρίσματα, εκτός από τις σίγουρες βασικές κατηγορίες, για τους Ρόμπερτ Ντε Νίρο και Μπράντλεϊ Κούπερ.

ROOM

 


 

Το ιδιότυπο δράμα του Λένι Άμπραμσον έχει εντυπωσιάσει για την πρωτοτυπία και την ένταση του πρώτου μισού, που διαδρατίζεται σε ένα δωμάτιο, με μια μητέρα και το μικρό γιο της, σε κατάσταση ομηρείας. Η Μπρι Λάρσον, η 26χρονη Καλιφορνέζα ηθοποιός που έχουμε δει σε τηλεοπτικές σειρές και σε μικρούς ρόλους, στο παραγνωρισμένο και άπαιχτο στις ελληνικές αίθουσες, Spectacular Now, το Γκρίμπεργκ και τον Σκοτ Πίλγκριμ, είναι το μεγάλο φαβορί για τον γυναικείο πρώτο ρόλο, ενώ έχουν ακουστεί διθύραμβοι για τον πιτσιρικά Τζέϊκομπ Τρεμπλέϊ- μετά την Κουβενζανέ Γουόλις, όλες οι ηλικίες παίζουν στις πεντάδες...

STEVE JOBS

 


 

Η σχετική εμπορική αποτυχία της θεατρικά δομημένης αντιβιογραφίας του ιδρυτή της Apple ίσως φρενάρει τον αρχικό ενθουσιασμό για τον χειρισμό του θέματος και την τολμηρή προσέγγιση. Ο Μάϊκλ Φασμπέντερ, που είναι μεγαλειώδης στον ομώνυμο ρόλο, έχει φέτος τη θέση που ζέσταινε ο Ντι Κάπριο τις προηγούμενες χρονιές: ίσως είναι ο καλύτερος της χρονιάς, αλλά θα πρέπει να περιμένει τη σειρά του. Το σενάριο του Άαρον Σόρκιν (που βρίθει διαλογικών εμφάσεων στο στιλ του θρυλικού, τρις βραβευμένου με Όσκαρ Πάντι Τσαγιέφσκι) είναι σίγουρο για την πεντάδα, αν όχι φαβορί, όπως και η Κέϊτ Γουίσλετ, που δοκιμάζει πολωνικά αγγλο-αμερικάνικα με επιτυχία. Προσωπικά πολύ θα ήθελα και τον Τζεφ Ντάνιελς, στον δεύτερο ρόλο, αλλά εκεί υπάρχει μεγάλος συνωστισμός. Ο Ντάνι Μπόϊλ θεωρείται outsider.

Η ΔΙΑΣΩΣΗ

 


 

Το Interstellar είχε την ατυχία να εκτοξευθεί αμέσως μετά τον θρίαμβο του Gravity, αλλά φέτος η Διάσωση αλλάζει το ύφος της επιστημονικής φαντασίας που έχει έρθει στη μόδα, φέρνοντας αισιοδοξία μέσα στον ζόφο ενός βοτανολόγου-αστροναύτη που ξεμένει στον Άρη και επιβιώνει προσδοκώντας το θαύμα. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ συζητείται έντονα για την πεντάδα των σκηνοθετών- ας μην ξεχνάμε πως δεν έχει ακόμη Όσκαρ, αν και κανείς δεν αμφισβητεί το κύρος και τις ικανότητες του. Ο Ματ Ντέϊμον είναι επίσης στα υπόψιν για τον πρώτο ρόλο.

CAROL

 


 

Το gay ρομάντσο εποχής φέρνει την ήδη βραβευμένη στις Κάννες Ρούνι Μάρα φαβορί στην κατηγορία του δεύτερου ρόλου, ενώ η Κέϊτ Μπλάνσετ κοντράρει την Μπρι Λάρσον και την Τζένιφερ Λόρενς στον πρώτο. Η ταινία μπορεί να προτιμηθεί και στις μεγάλες κατηγορίες, με τον Τοντ Χέϊνς, επικρατέστερο για μια θέση στην πεντάδα των σκηνοθετών.

ΝΙΟΤΗ

 


 

Καμία μη-αγγλόφωνη ταινία δεν έχει ακόμη παρεισφρήσει στο βασίλειο των κλασσικών επιλογών για φέτος, αλλά η άπατρις Νιότη μπορεί να επικυρώσει το δεδομένο ενδιαφέρον του Χόλιγουντ για τον Ιταλό Πάολο Σορεντίνο, δύο μόλις χρόνια μετά το Όσκαρ του για την ιταλικότατη Τέλεια Ομορφιά. Ο σκηνοθέτης μπορεί να κάνει την έκπληξη στην κατηγορία των σκηνοθετών, ο Μάϊκλ Κέϊν δεν είναι αδύνατον να διεκδικήσει ένα Όσκαρ πρώτου ρόλου, μετά τα δύο δεύτερου που κατέχει, όπως και η Τζέϊν Φόντα στον δεύτερο ρόλο, μετά τα δύο πρώτου ρόλου της δεκαετίας του 70.

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΙΑ

 


 

Το θέμα μύριζε Όσκαρ στα χαρτιά, αλλά οι κριτικές, δικαίως, δεν ήταν αρκετά ένθερμες για να στηρίξουν την ταινία και τη σκηνοθεσία, πέρα από τα σίγουρα χαρτιά του Έντι Ρεντεμέϊν, σε ένα ακόμη εντυπωσιακό makeover ένα χρόνο μετά την Οσκαρική μεταμόρφωση της Θεωρίας των Πάντων, και την Αλίσια Βικάντερ, που ήταν πανταχού παρούσα σε μισή ντουζίνα ταινίες για φέτος.

Η ΓΕΦΥΡΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΟΠΩΝ

 


 

Παρά τις θετικότατες κριτικές που έχει αποσπάσει, η Γέφυρα των Κατασκόπων φαίνεται να περισσεύει, αν και ο Σπίλμπεργκ είναι ικανός για είσοδο της τελευταίας στιγμής, όπως κατάφερε αναπάντεχα με το Μόναχο. Έτσι είναι ακόμη αμφίβολο, αλλά όχι απίθανο, να κλειδώσει ο Στίβεν Σπίλμπεργκ μια θέση στις τρεις μεγάλες κατηγορίες, αλλά ο ανεπανάληπτος Μαρκ Ράϊλανς κυνηγάει μια διάκριση με αξιώσεις, κόντρα στους αβανταδόρικους ρόλους και τη φόρα του Spotlight.

THE HATEFUL EIGHT

 


 

Ο Κουέντιν Ταραντίνο, που θυμίζω πως έχει δύο Όσκαρ σεναρίου, και κανένα σκηνοθεσίας, δεν ακούγεται ιδιαίτερα μέχρι στιγμής για το γουέστερν δωματίου The Hateful Eight, αλλά το ίδιο συνέβη με τον Τζάνγκο, που μπήκε δυναμικά στην κούρσα τον τελικό μήνα, χωρίς πρότερα βραβεία κριτικών. Αντίθετα, ο Σάμιουελ Τζάκσον, 21 χρόνια μετά τη μοναδική του υποψηφιότητα για το Pulp Fiction και η Τζένιφερ Τζέϊσον Λι, που κάποιοι θεωρούν πως είναι η μεγαλύτερη ηθοποιός που δεν έχει ποτέ προταθεί για Όσκαρ (μεγάλη κουβέντα...), συζητιούνται για μια θέση στους δεύτερους ρόλους

ΑΝΙΕΡΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ

 


 

Η αλλαγή στην εμφάνιση και η απειλητική βλοσυρότητα του Τζόνι Ντεπ, καθώς και υποστηρικτική συνδρομή του Τζόελ Έτζερτον είναι outsiders για τις πεντάδες πρώτου και δεύτερου ρόλου αντίστοιχα, στην Ανίερη Συμμαχία που ξεκίνησε για μεγάλες δόξες αλλά έλαβε σεβασμό, στην καλύτερη περίπτωση. Η Warner Brothers ωστόσο, πιστεύω πως θα προσπαθήσει με σκληρή καμπάνια, να υπενθυμίσει στους ψηφοφόρους την μοναδική της ευκαιρία για διάκριση στα φετινά βραβεία, αλλά και την επάνοδο του Ντεπ σε ρόλο της προκοπής, μετά από απανωτές "γαλοπούλες". 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ