Δράματα

Δράματα Facebook Twitter
Φωτό: Στέργιος Μουντσάκης
0

Άλλο ένα Φεστιβάλ Δράμας πέρασε από πάνω μας, αφήνοντάς μας εξουθενωμένους από τ’ απανωτά καρέ. Τα βραβευμένα θα προβληθούν 14-20 Οκτωβρίου στην οθόνη του Τριανόν, αλλά χωρίς τη δραμινή ατμόσφαιρα, που φέτος εμπλουτίστηκε με πνευστά και Τέρι Γκίλιαμ. Για επτά ημέρες το πιο φρέσκο σκηνοθετικό δυναμικό της χώρας μετακόμισε από το Six d.o.g.s στη Δράμα. Μέσα σε μεταμεσονύκτια, γαλάζια τρίκυκλα, δίπλα σε τενεκέδες με τυρί κα αναθυμιάσεις βαλκανικής συναυλίας, ευτυχισμένοι σκηνοθέτες αναλύουν ταινίες με αλκοολικό πάθος. Η αθηναϊκή αποικία συνεχίζει σε τρίκλινα μπανταρισμένων ξενοδοχείων, καπνισμένα μπαρ και στυλώνεται με μεταμεσονύκτιες ψαρόσουπες.

Ευτυχισμένος σκηνοθέτης είναι ο βραβευμένος σκηνοθέτης. Ο αβράβευτος, αν διαθέτει δραματικές τάσεις ηθοποιού, μπορεί να προκαλέσει ατύχημα στο 224ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Δράμας-Αθήνας, διότι τον πόνο του θα τον εκτοξεύσει ουρλιάζοντας «στάματα να κατέβω» στον οδηγό του Ι.Χ. που, αν είναι ηθοποιός, θα πατήσει απότομα φρένο, παρότι τρέχει με 140 χλμ. την ώρα. Τη γλιτώσαμε όμως - και ορκίζομαι να μην ξαναεπιβιβαστώ σε αυτοκίνητο με κινηματογραφική διάθεση στο πλαίσιο της εθνικής οδού. Ευτυχισμένοι επέστρεψαν στην Αθήνα οι Γιώργος Φουρτούνης και Ρηνιώ Δραγασάκη. Κάποιοι αρκέστηκαν σε καλά λόγια, εφόσον το ζητούμενο για μια ταινία είναι να προβληθεί: πολλά φεστιβάλ δεν έχουν καν διαγωνιστικό τμήμα.

Ταινίες που θα ξανάβλεπα

Make-up, του Χρήστου Μασσαλά. Διαδραματίζεται στο σύμπαν που ζω. Στη γειτονιά μου. Στο μετρό κάτω απ’ το σπίτι μου. Επιθυμώ το παλτό της ηρωίδας. Τον νερντ αμήχανο καθηγητή. Να την ξαναδώ. Λυπήθηκα που δεν ήταν μεγάλου μήκους. Χάρηκα που πήρε το βραβείο «Έλληνες του Κόσμου».

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου στο If you have no place to cry, του Αριστοτέλη Μαραγκού. Σαν τραγούδι του Κουρτ Βάιλ, σαν απελπισμένη αγάμητη αντροπαρέα σε καράβι, σαν κλάμα που θέλει να ξεσπάσει, σαν έγχρωμος πίνακας του Πικάσο μας συγκίνησε η ασπρόμαυρη αγγλόφωνη. Μέχρι που μου εξήγησαν ότι μοιάζει «υπερβολικά» με μια κλασική, κάτι για το οποίο κατηγορήθηκε και το πρώτο βραβείο, το αγγελοπουλικό Πίστομα. Ακόμα μ’ αρέσει.

Όσοι γεννηθήκαμε ή μεγαλώσαμε στη δεκαετία της περμανάντ ταυτιζόμαστε με την ταινία O μπαμπάς μου, ο Λένιν και ο Φρέντι της Ρηνιώς Δραγασάκη. Όλοι θα θέλαμε έναν τέτοιον μπαμπά, μια τέτοια βιβλιοθήκη, ένα τέτοιο χούλα-χουπ. Είναι τα ‘80s: η μικρή διεκδικεί τον πολιτικοποιημένο πατέρα της από την πλανεύτρα Αριστερά, ενώ ο Λένιν αχνοφέγγει στο γραφείο κι ο Φρέντι Κρούγκερ κάνει πλάτες στα σαλιαρίσματα της αδερφής. Ωραία μουσική.

Βραβείο Κοινωνικού Προβληματισμού στο Γεια σου, Ανέστη, του Δημήτρη Κανελλόπουλου, με άψογους διαλόγους, ρυθμό και γάιδαρο. Γεια σου, Ανέστη!

Γιατί το ελληνικό σινεμά δεν τα καταφέρνει με τις κωμωδίες; Διότι είναι δυσκολότερες. Και είμαστε λίγο κλαψιάρηδες. Ελένη του Στέργιου Πάσχου και Κόφ’ το του Βασίλη Καλαμάκη: πολύ γέλιο στις κωμωδίες που μοιράστηκαν έναν διαφορετικό Ερρίκο Λίτση, ο οποίος πανηγυρικά βραβεύτηκε για τη δεύτερη. Γιατί δεν βραβεύτηκαν περαιτέρω; Ίσως ανέδιναν ελαφρά τηλεορασίτιδα, που θα χαθεί καθώς οι πολύ νέοι σκηνοθέτες τους μεγαλώνουν. Η πρωταγωνίστρια της σουρεάλ Ελένης, Ιωάννα Κολλιοπούλου, βραβεύτηκε επίσης.

Γιατί οι ξένες ταινίες είναι άρτιες τεχνικά και σεναριακά; Γιατί δεν αποπνέουν έλλειψη στέρεης πλοκής; Έχει δίκιο ο Σέρβος αποτιμητής ότι το σινεμά μας «έχει τα χάλια του;» Στον Bozidar Zecevic άρεσαν μόνο ο Τζαφάρ της Νάνσυς Σπετσιώτη και τα Κινητά Στοιχεία του Ανδρέα Σιαδήμα. Δύο βραβεία στο Τζαφάρ που αξιοποιεί κάθε δευτερόλεπτο των τριών λεπτών του. Ο ταπεινός, πειστικός Πακιστανός τελικά είναι κούριερ που δεν γνώριζε ούτε το σενάριο. «Και γιατί στην Κόντρα ξυρίζουν καθιστό τον νεκρό;», απορεί ο Σέρβος. Ποιος ξέρει; Σκέφτομαι ότι παραείναι κλασικός για να έχει τις προσλαμβάνουσες να γουστάρει Λένιν, Make up ή Toothbrushes.

Toothbrushes των Νίκου Μπρανίδη και Γιάννη Μπουγιούκα: Έξυπνη, μη ομιλούσα ταινία που διαδραματίζεται ολόκληρη σε τουαλέτα ενός τετραγωνικού. Τουλάχιστον, πήρε βραβείο μοντάζ. 

Έντονη βαλκανική ατμόσφαιρα στον Ηγέτη του Γαβριήλ Τζάφκα (Βραβείο Σεναρίου), που έχωσε ακορντεόν και πιτσιρίκια σε τρένα, φωνακλάδες σε σοκάκια, ορφανά σε πισίνες. Ο αγαπημένος συγγραφέας του σκηνοθέτη είναι, φαντάζομαι, ο Κουστουρίτσα.

Υπέροχο το Φαγάνας του Νίκου Χρονόπουλου για τους διαγωνισμούς πολυφαγίας στην Αμερική με έπαθλο τη Χρυσή Σαλιάρα, που απονεμήθηκε εντός ταινίας. Επαγγελματικό και καπνιστικό το animation Human Nature του Νάσου Βακάλη της εμ… Warner Bros.

MUSIKHOF του Θωμά Κιάου. Γυαλί που καραδοκεί γυμνό πόδι μπαλαρίνας. Γλάστρα που εκκρεμεί τρία μέτρα πάνω από αμέριμνο παιδικό κεφαλάκι: σασπένς μέχρι τέλους.

Σαμουράι του Γιώργου Μακρή. Μινιμαλιστικά ατμοσφαιρικά πλάνα, τσαλακωμένα σεντόνια και πλήρης μεταμόρφωση του πρωταγωνιστή Γιώργου Γαϊτανίδη από καθημερινό γυμνό άνθρωπο σε στυγνό δολοφόνο με απειλητικά γάντια.

Living city: Μας πήρανε την πόλη. Κάποιοι τη μίσησαν. Ως κομικομανής λάτρεψα τα πλάνα του ανδρόγυνου ήρωα που έγλυφε τα ντουβάρια κι έμοιαζε με τον Ξάξακα Νάστα. Σενάριο πρωτότυπο, έως του να το πάρει ο Τιμ Μπάρτον να το κάνει μακρύ αριστούργημα. Πήρε διάκριση. Διάκριση και στους Αρίσταρχο Παπαδανιήλ και Σοφία Μαντούβαλου για την άψογη σειρά Ένα γράμμα, μια ιστορία, Ο βιολιστής βάτραχος. 

Ποιος Βασίλης;: Σύγχρονη, καλογυρισμένη, ζεστή, αβράβευτη, με σούπερ κοριτσάκι.

Τα ντοκιμαντέρ Ethos process Part 2 και Ημερολόγια Επαρχίας» μιλάνε για πράγματα συγκινητικά: για θεραπεία κακοποιημένων γυναικών μέσω θεάτρου και ψυχοθεραπείας και για τη Σαμοθράκη και τον αειφόρο Φουκόκα.

Μόνο 19 του Γιώργου Παντελεάκη με σύγχρονο θέμα: τα κονδυλώματα.

Φοβερά τα αφιερώματα στις κινηματογραφικές σχολές La Femis και Norske Filmskolen. Στη γαλλική Η πρώτη φορά μια αναποφάσιστη λολίτα βγάζει την ψυχή του σαραντάρη που την αποπλανεί, μέχρι που αυτός μετανιώνει την ώρα και τη στιγμή που την πόθησε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω χρήματα, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ