ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Δύο γυναίκες υποψήφιες για Όσκαρ σκηνοθεσίας δημιουργούν ιστορικό ρεκόρ Facebook Twitter

Δύο γυναίκες υποψήφιες για Όσκαρ σκηνοθεσίας δημιουργούν ιστορικό ρεκόρ

0

H Κλόι Ζάο και η Έμεραλντ Φένελ διεκδικούν το φετινό Όσκαρ σκηνοθεσίας, απίστευτο ρεκόρ αν αναλογιστούμε πως μόνο 5 γυναίκες είχαν εισχωρήσει στη συγκεκριμένη πεντάδα πριν από αυτές, στα 93 χρόνια του κινηματογραφικού θεσμού, που θα παρακολουθήσουμε φέτος αποκλειστικά στην COSMOTE TV. Μέχρι την τελευταία στιγμή, τα προγνωστικά έδιναν υποψηφιότητα και στη Ρετζίνα Κινγκ, για το One Night in Miami, ωστόσο τη θέση της πιθανώς κατέλαβε ο Τόμας Βίντερμπεργκ για το Another Round.

Η Ζάο με το Nomadland και η Φένελ με το Promising Young Woman δημιούργησαν έργα με προσωπική σφραγίδα και απέσπασαν υποψηφιότητες και στις κατηγορίες της καλύτερης ταινίας, αλλά και του σεναρίου. Η Κινέζα σκηνοθέτις που έκανε το όνειρό της πραγματικότητα, αφού πρώτα πέρασε από το Λονδίνο μετά τη φυγή της από το Πεκίνο και εγκατέλειψε τη σιγουριά της καριέρας στις πολιτικές επιστήμες στο Λος Άντζελες, είχε στα σκαριά ένα δικό της σενάριο με θέμα πλανόδιους κατασκηνωτές, που δεν λειτουργούσε όπως εκείνη επιθυμούσε. Η Φράνσις Μακντόρμαντ της σύστησε το μυθιστόρημα της Τζέσικα Μπρούντερ, για το οποίο είχε τα δικαιώματα, κι έτσι οι δυο δυναμικές γυναίκες συνεργάστηκαν θαυμαστά για την πραγματοποίηση μιας σπάνιας ευαισθησίας, εκ βαθέων αποτύπωσης των καταφρονεμένων νομάδων στα χρόνια της ύφεσης. Η Φένελ είχε στα σκαριά μια μοντέρνα ιστορία εκδίκησης, ώσπου συνειδητοποίησε πόσο λίγα γνωρίζουν οι άνδρες για τη σεξουαλική παρενόχληση και τη γυναικεία κακοποίηση, με αποτέλεσμα να δημιουργήσει ένα συναρπαστικό δράμα λύτρωσης και τιμωρίας, που διατρέχει το είδος του θρίλερ και το πνεύμα του #metoo. Επιπρόσθετα, η Ζάο έσπασε ένα ακόμη ρεκόρ, φτάνοντας τις 4 υποψηφιότητες για Όσκαρ, καθώς διεκδικεί και το βραβείο μοντάζ!

Αν και φέτος το Όσκαρ στη μεγάλη κατηγορία που κλείνει τη μεγάλη βραδιά διεκδικούν πέντε δημιουργικές κυρίες (παραγωγοί, σκηνοθέτιδες, σεναριογράφοι και η Φράνσις Μακντόρμαντ), ο δρόμος ακόμη φαίνεται μακρύς μέχρι τη χρονιά που οι σκηνοθετημένες από γυναίκες ταινίες θα ισορροπήσουν με εκείνες των ανδρών.

chloe zhao Facebook Twitter
H Kλόι Ζάο με την πρωταγωνίστρια Φράνσις Μακντόρμαντ στα γυρίσματα του «Nomadland».

Την αρχή στην πεντάδα της σκηνοθεσίας δεν έκανε Αμερικανίδα, αλλά η Λίνα Βερτμίλερ, για τη σατιρική κομεντί Ο Πασκουαλίνο και οι επτά καλλονές, το 1976. Η Ιταλίδα σκηνοθέτις, πρωτοπόρος του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, και πρόσφατα τιμημένη με το τιμητικό Όσκαρ για το σύνολο της φιλμογραφίας της, βρέθηκε απέναντι στο Ρόκι και τον Τζον Τζ. Άβιλντσεν, ο οποίος τελικά έφυγε νικητής τη βραδιά της απονομής. Έπρεπε να περάσουν 23 χρόνια για να βρεθεί ξανά γυναίκα στην πεντάδα των Όσκαρ σκηνοθεσίας. Το 1993, η Νεοζηλανδή νικήτρια του Χρυσού Φοίνικα, Τζέιν Κάμπιον, διεκδίκησε το βραβείο σε μια βραδιά που η Λίστα του Σίντλερ επιβεβαίωσε τον τίτλο του απόλυτου φαβορί. Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ χρίστηκε καλύτερος σκηνοθέτης και τουλάχιστον η Κάμπιον κέρδισε στην κατηγορία του σεναρίου.

Το ίδιο ακριβώς συνέβη στην απονομή του 2004. Η Σοφία Κόπολα διεκδικούσε τα Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας, που τελικά κέρδισε ο Πίτερ Τζάκσον για το τρίτο μέρος του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών, και η κόρη του Φράνσις Φορντ και δημιουργός του Χαμένοι στη Μετάφραση απέσπασε το βραβείο πρωτότυπου σεναρίου, που έμοιαζε πλέον να είναι η χρυσή τομή – ένας παρηγορητικός ευφημισμός για τις άξιες γυναίκες που σκηνοθετούσαν τα δικά τους σενάρια.

H απονομή του Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας στην Κάθριν Μπίγκελοου.

Η Κάθριν Μπίγκελοου χρειάστηκε να ξεπεράσει το τεράστιο εμπόδιο του αστρονομικά επιτυχημένου Άβαταρ του πρώην συντρόφου της Τζέιμς Κάμερον, για να γίνει η πρώτη, και μέχρι στιγμής μόνη γυναίκα που κέρδισε το πολυπόθητο βραβείο, το 2009, για το Hurt Locker. Το Όσκαρ της παρέδωσε γεμάτη υπερηφάνεια η Μπάρμπαρα Στράιζαντ, η οποία είχε εκφράσει δημόσια τον θυμό της όταν τα μέλη της Ακαδημίας την είχαν σνομπάρει για το Γιέντλ και τον Πρίγκιπα της Παλίρροιας, χρόνια πριν. Παρά την ιστορική στιγμή της βράβευσής της, η Μπίγκελοου διατήρησε την ψυχραιμία της, ευχαρίστησε όλους τους συνεργάτες της, έδωσε έμφαση στην προσωπική ικανοποίηση που ένιωσε και απέφυγε να αποδεχθεί το Όσκαρ εκ μέρους όλων των γυναικών που είχαν προηγηθεί – και αγνοηθεί. Τρία χρόνια πριν τη διπλή υποψηφιότητα της Ζάο και της Φένελ, η Γκρέτα Γκέρβιγκ προτάθηκε για τη σκηνοθεσία, καθώς και για το σενάριο του Ladybird, αλλά έχασε και στις δυο κατηγορίες.

Τα Όσκαρ είναι σαφώς φιλικότερα προς τις γυναίκες στην κατηγορία του ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, σε σχέση με τον ανδροκρατούμενο χώρο της μυθοπλασίας. Με εξαίρεση το 2011, οι γυναίκες είναι συνεχώς παρούσες στις πεντάδες της τελευταίας δεκαετίας: πέρυσι κέρδισε το βραβείο η Τζούλια Ράιχερτ για το American Factory και φέτος, όπως και πρόπερσι, και τις πέντε υποψήφιες ταινίες τεκμηρίωσης που συναγωνίζονται υπέγραψαν γυναίκες! Αντίστοιχα, το Όσκαρ του ντοκιμαντέρ μικρού μήκους έχει καταλήξει 31 χρονιές σε γυναικεία χέρια. Περισσότερο κι από την κατηγορία του μοντάζ, όπου 15 φορές έχουν κερδίσει γυναίκες, με τη μόνιμη συνεργάτιδα του Μάρτιν Σκορσέζε, Θέλμα Σκουνμέικερ να έχει αποσπάσει 8 υποψηφιότητες και 3 συνολικά βραβεία, ο τομέας της ενδυματολογίας παραδοσιακά ανήκει στις γυναίκες, οι οποίες έχουν αποσπάσει συνολικά 58 Όσκαρ κοστουμιών (8 από αυτά φέρουν την υπογραφή της θρυλικής Ίντιθ Χεντ) στη μοναδική κατηγορία του θεσμού όπου οι άνδρες σαφώς αποτελούν μειοψηφία. Αντίθετα, ο χώρος της διεύθυνσης φωτογραφίας μοιάζει να έχει ορθώσει απαγορευτικό τείχος προς το θηλυκό γένος, καθώς η Ρέιτσελ Μόρισον έγινε η πρώτη και μοναδική υποψήφια για το βραβείο Όσκαρ, μόλις το 2017, για το Mudbound της Ντι Ρις. Η Μόρισον υποβάθμισε την κρισιμότητα της υποψηφιότητάς της, υποστηρίζοντας πως το καλλιτεχνικό έργο έχει μεγαλύτερη σημασία από το γένος που το εκπροσωπεί.

emerald fenel Facebook Twitter
Η Έμεραλντ Φένελ καθοδηγεί τους ηθοποιούς στα γυρίσματα της ταινίας «Promising Young Woman».

Παρότι το ποσοστό των γυναικών στις κατηγορίες που δεν εμπίπτουν στην υποκριτική μόλις και μετά βίας πλησιάζει το 20%, τα πράγματα έχουν στατιστικά βελτιωθεί για τη γυναικεία εκπροσώπηση στα Όσκαρ. Ακόμη και στην κατηγορία της καλύτερης διεθνούς ταινίας, για πρώτη φορά δυο γυναίκες διεκδικούν το βραβείο: η Βόσνια Γιασμίλα Μπάνιτς για το Quo Vadis Aida και η Κάουθερ Μπεν Χανία από τη Συρία για το The Man who Sold his Skin. Στη μεγάλη κατηγορία, της καλύτερης ταινίας, τα πράγματα έχουν αλλάξει άρδην από την εποχή που μόνο τα ονόματα των στούντιο φιγουράριζαν στα credits των υποψηφίων, ώσπου να προσωποποιηθούν οι διεκδικητές και το ανδρικό κατεστημένο των φημισμένων παραγωγών της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ, όπως ο Σαμ Σπίγκελ και ο Σέσιλ Ντε Μιλ. Την απουσία των γυναικών από τις υποψηφιότητες, που προκύπτει από την ελλιπέστατη συμμετοχή τους στο κορυφαίο credit της κινηματογραφικής αλυσίδας, έσπασε η Τζούλια Φίλιπς, θριαμβεύοντας για το Κεντρί, μόλις το 1973. Έκτοτε, Λίλι Φίνι Ζάνουκ για τον Σοφέρ της κυρίας Ντέιζι, η Ντόνα Τζιλιότι και η Κάθριν Μπίγκελοου είναι μερικές από τις παραγωγούς που έχουν κερδίσει Όσκαρ, με την Ντίντι Γκάρντνερ να είναι η μόνη που τα έχει διπλασιάσει, με το 12 Χρόνια Σκλάβος και το Moonlight.

Αν και φέτος το Όσκαρ στη μεγάλη κατηγορία που κλείνει τη μεγάλη βραδιά διεκδικούν πέντε δημιουργικές κυρίες (παραγωγοί, σκηνοθέτιδες, σεναριογράφοι και η Φράνσις Μακντόρμαντ), ο δρόμος ακόμη φαίνεται μακρύς μέχρι τη χρονιά που οι σκηνοθετημένες από γυναίκες ταινίες θα ισορροπήσουν με εκείνες των ανδρών.

Φέτος η λάμψη των βραβείων OSCAR έρχεται στην COSMOTE TV. Συντονιστείτε στο κανάλι COSMOTE CINEMA OSCARS HD στην COSMOTE TV στις 25/4 από τις 23:30, μπείτε στον παλμό της βραδιάς με την εκπομπή OSCARS’ NIGHT και δείτε LIVE και αποκλειστικά την 93η Τελετή Απονομής των βραβείων Όσκαρ στις 3 το πρωί σε σχολιασμό του Γιώργου Σατσίδη και της Χριστίνας Μπίθα.

Οθόνες
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κλόι Ζάο: Η κινεζικής καταγωγής θριαμβεύτρια των φετινών Χρυσών Σφαιρών

Νοmadland / Κλόι Ζάο: Η κινεζικής καταγωγής θριαμβεύτρια των φετινών Χρυσών Σφαιρών

Η σκηνοθέτις του «Nomadland» έγινε η πρώτη γυναίκα ασιατικής καταγωγής που κέρδισε Χρυσή Σφαίρα σκηνοθεσίας και η πρώτη που κέρδισε Χρυσή Σφαίρα ως παραγωγός, μαζί με την πρωταγωνίστριά της, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ.
THE LIFO TEAM
«Promising young woman»: Μια πρωτότυπη παραβολή της φεμινιστικής εκδίκησης

Πρώτη προβολή / «Promising young woman»: Μια πρωτότυπη παραβολή της φεμινιστικής εκδίκησης

Το πρόθυμο θύμα μετατρέπεται σε αυτόκλητο τιμωρό στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Βρετανίδας ηθοποιού Έμεραλντ Φένελ, που αναποδογυρίζει το κλισέ του θρίλερ εκδίκησης, με την εξαιρετική Κάρι Μάλιγκαν στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
SIMPLECAST!!!!-«Υποσχόμενη νέα γυναίκα» VS «Μα φυσικά και νοιάζομαι»

Pulp Fiction / «Υποσχόμενη νέα γυναίκα» V/S «Μα φυσικά και νοιάζομαι»

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος σχολιάζει τις ταινίες «Promising young woman» της Έμεραλντ Φένελ και «I Care A Lot» του Τζέι Μπλέικσον- δύο νέες ταινίες που αγγίζουν το φεμινιστικό ζήτημα με διαφορετικό τρόπο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ