Επίσκεψη στα γυρίσματα της ταινίας "Η Ρόζα της Σμύρνης"

Επίσκεψη στα γυρίσματα της ταινίας "Η Ρόζα της Σμύρνης" Facebook Twitter
0

Βασισμένη στο μυθιστόρημα του Γιάννη Γιαννέλλη-Θεοδοσιάδη «Ισμαήλ και Ρόζα» (εκδόσεις Πατάκη) που γράφτηκε πριν από 12 χρόνια, η Ρόζα της Σμύρνης είναι μια ιστορία ενός ανεκπλήρωτου έρωτα κοντά στην περίοδο της Μικρασιατικής Καταστροφής, που έμεινε κρυφός για μεγάλο διάστημα και ζωντανεύει περίπου 60 χρόνια αργότερα χάρη σε ένα αντικείμενο και την περιέργεια 2 νέων ανθρώπων. Τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιούνται αυτό τον καιρό στην Αθήνα, ενώ θα συνεχιστούν στην Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη και τη Μυτιλήνη. Κατά τη διάρκειά τους βρεθήκαμε στο Μουσείο Βορρέ, στην Παιανία, όπου η αίθουσα με τα αντικείμενα σύγχρονης τέχνης που φιλοξενεί, μετατράπηκε για λίγο σε χώρο τέχνης που βρίσκεται στην Τουρκία, για τις ανάγκες μιας σκηνής, όπου τοποθετήθηκαν δημιουργίες του εικαστικού Τριαντάφυλλου Βαΐτση, που κατασκευάζει γλυπτά σκιάς, αντικείμενα δηλαδή που αποκαλύπτονται μόνο όταν πέσει πάνω τους φως και παρατηρήσουμε τη σκιά τους.

Η βουτιά στο παρελθόν που κάνει η ταινία, αφορά όχι μόνο τους ήρωες της αλλά και της σχέσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μέσα στον 20ο αιώνα. Σχέσεις οι οποίες είναι πολύ καλύτερες όταν αναφερόμαστε σε μικρές ανθρώπινες ιστορίες παρά όταν μιλάμε γενικώς για έθνη.

Ο Γιώργος Κορδέλλας, γνωστός από τις δουλειές του στην τηλεόραση (Αναστασία, Απών, Τζιβαέρι, Λούφα και Παραλλαγή μεταξύ αυτών) για πάνω από 20 χρόνια, ήρεμος, επιβλέπει το στήσιμο του σκηνικού. Στο μεσοδιάστημα μιλά για το βιβλίο και την πρόθεσή του να το μετατρέψει σε κινηματογραφική ταινία. «Το βιβλίο είχε μια πολύ καλή ιδέα: την τυχαία ανακάλυψη κάποιου ίχνους, που οδηγούσε σε μια δραματική ιστορία του παρελθόντος. Σε ένα μυστικό, που χάθηκε στη δίνη της περιπέτειας που ακολούθησε την Καταστροφή της Σμύρνης. Το στοιχείο αυτό και το "αστυνομικού" τύπου ξετύλιγμα του νήματος ήταν κάτι που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σεναριακά και να χτιστεί μια ενδιαφέρουσα πλοκή. Το ότι αφορούσε σε έναν έρωτα που το πάθος του οδήγησε σε τραγωδία και το γεγονός ότι οι πρωταγωνιστές του, χωρίς να έχουν ξαναβρεθεί από τότε, ζουν ακόμα (τέλη της δεκαετίας του 80) στις δύο πλευρές του Αιγαίου, ήταν το δεύτερο καλό στοιχείο του βιβλίου. Τέλος, για μένα προσωπικά, είχε πολύ ενδιαφέρον να γίνει μια ταινία με μια ψύχραιμη ματιά στη σχέση μας με τους γείτονες, σ' αυτά που μας χωρίζουν κι αυτά που μας φέρνουν κοντά». Μεσολάβησαν πάντως χρόνια από την πρώτη ανάγνωση μέχρι την πραγμάτωση της παραγωγής. «Η ιστορία του βιβλίου, κατά τη διασκευή της σε σενάριο, άλλαξε πολλές μορφές μέχρι σήμερα. Δεν ακολουθήθηκε πιστά η ιστορία του βιβλίου, διαφοροποιήθηκε σε πολλά σημεία. Υπάρχουν αλλαγές ακόμα και στον χαρακτήρα κάποιων ηρώων. Οι διάλογοι "χτενίστηκαν" αρκετές φορές και η τελική τους διαμόρφωση έγινε στις πρόβες με τους ηθοποιούς. Μια ταινία άλλωστε, όπως και κάθε έργο, χτίζεται σε πολλά στάδια, περνάει από πολλά φίλτρα μέχρι να ολοκληρωθεί».

Επίσκεψη στα γυρίσματα της ταινίας "Η Ρόζα της Σμύρνης" Facebook Twitter

Η βουτιά στο παρελθόν που κάνει η ταινία, αφορά όχι μόνο τους ήρωες της αλλά και της σχέσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μέσα στον 20ο αιώνα. Σχέσεις οι οποίες είναι πολύ καλύτερες όταν αναφερόμαστε σε μικρές ανθρώπινες ιστορίες παρά όταν μιλάμε γενικώς για έθνη. «Το να συζητάμε το παρελθόν χωρίς προκαταλήψεις και φανατισμούς βοηθάει στην κατανόηση μεταξύ μας, αλλά και στην κατανόηση της ιστορικής μας σχέσης, που έχει περάσει από χίλια-μύρια κύματα. Οι ιστορίες των ανθρώπων είναι οι "μικρές" ιστορίες, που αποτελούν κομμάτια –και μικρογραφία πολλές φορές– της μεγάλης ιστορίας του κόσμου. Οι καλές σχέσεις χτίζονται όταν παραμεριστεί η καχυποψία και κερδηθεί η εμπιστοσύνη. Κι αυτό γίνεται με μία προϋπόθεση: να αποδεχθούν και τα δύο μέρη την ιστορική αλήθεια, να εξετάσουν τα αίτια, να καταλάβουν το "γιατί". Τίμια και υπεύθυνα».

Στην ταινία, η τυχαία ανακάλυψη ενός αντικειμένου από έναν νέο άνθρωπο, δίνει το έναυσμα για το ξεκίνημα της ιστορίας και το ταξίδι στο χρόνο. Ρωτώντας τον γι' αυτή τη σεναριακή επιλογή αλλά και για το αν ο ίδιος που προσπαθούσε να μάθει το παρελθόν ενός αντικειμένου απαντά: «Εξαρτάται από το αντικείμενο. Ή μάλλον από το τι θα ήταν αυτό που θα αντιπροσώπευε για μένα. Ο ήρωας της ταινίας μας έχει προσωπικούς λόγους για να αναζητήσει την ιστορία του αντικειμένου που ανακαλύπτει, δεν το κάνει μόνο από απλή περιέργεια αλλά από κάποια βαθύτερη ανάγκη του».

Επίσκεψη στα γυρίσματα της ταινίας "Η Ρόζα της Σμύρνης" Facebook Twitter
Παρόμοιες εμπειρίες έχει να διηγηθεί και η Ευγενία Δημητροπούλου. «Ο παππούς μου είχε πολεμήσει στη Σμύρνη και αν δε τον είχε περιθάλψει μια Τουρκάλα δε θα ζούσε, είχα μεγαλώσει από μικρή με αυτή την ιστορία, οι αντιθέσεις αφορούν τους αρχηγούς των κρατών και εμείς δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε.

Η Ρόζα της Σμύρνης είναι συμπαραγωγή Ελλάδας και Τουρκίας με γυρίσματα και στις 2 χώρες, κάτι που δεν δείχνει να επηρεάζει αρνητικά το γύρισμα. «Σίγουρα υπάρχουν δυσκολίες, αλλά έχει πάντα ενδιαφέρον η γνωριμία και η συνεργασία με ανθρώπους που πρωτοσυναντάς εν όψει μιας δουλειάς. Μαθαίνεις πράγματα, αποκτάς νέους φίλους, ανοίγεις δρόμους για αποδοτικές συνεργασίες. Ειδικά με τους Τούρκους, με τους οποίους έχουμε μια ιδιαίτερη συγγένεια».

Τους ήρωες που θα προσπαθήσουν να ανακαλύψουν το μυστήριο και ταυτόχρονα να ζήσουν τη δική τους ιστορία στο παρόν, υποδύονται ο Τάσος Νούσιας και η Ευγενία Δημητροπούλου. Ο Τάσος Νούσιας μας λέει: «Εγώ κάνω τον Δημήτρη, είναι αρχιτέκτονας αλλά και μανιακός συλλέκτης και με αφορμή μια έκθεση που ετοιμάζει για τις χαμένες πατρίδες και τη Σμύρνη ειδικότερα, πηγαίνει και ανακαλύπτει το κεντρικό του έκθεμα, που είναι ένα νυφικό με ένα γράμμα ραμμένο στη φόδρα του. Ανακαλύπτουμε έναν έρωτα ανεκπλήρωτο και βιώνουμε με αυτόν τον έρωτα αυτές τις τεράστιες απώλειες της προσφυγιάς, της μετακίνησης των πληθυσμών. Αν και αρνητικά προκατειλημμένος στην αρχή, μέσα από τις συναντήσεις με το τουρκικό στοιχείο ανακαλύπτει πως υπήρξαν άρρηκτοι δεσμοί μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων αφού, χωρίς να υπάρχει εξίσωση, βλέπει πως με κάποιον τρόπο και οι 2 βίωσαν την προσφυγιά». Μιλά και για τις δικές του εμπειρίες που αφορούν τη σχέση των χωρών « Πριν τα γυρίσματα, έκανα ένα ταξίδι στη Σμύρνη και βρήκα έναν εξαιρετικό ζωγράφο που μένει σε ένα από τα ελάχιστα ελληνικά σπίτια που έχουν απομείνει εκεί, το οποίο και φρόντισε με τέτοιο τρόπο που είναι συγκινητικός ενώ μου μιλούσε με μεγάλη υπερηφάνεια γι αυτό που έκανε. Βρήκαμε έναν άνθρωπο που διέσωσε τη δική μας πολιτιστική ταυτότητα και κληρονομιά, με αυτό τον άνθρωπο δε μπορείς να είσαι εχθρός, γλυκαίνει η ψυχή σου γιατί σου δείχνει σεβασμό. Οι λαοί στη βάση τους δεν έχουν να χωρίσουν κάτι, αρχίζει μια πολιτική ιστορία ανάμεσα στις 2 χώρες αλλά και τις ημέτερες δυνάμεις, που έδρασαν ανάλογα με τα συμφέροντα τους χωρίς να σκεφτούν τη λαϊκή βάση».

Επίσκεψη στα γυρίσματα της ταινίας "Η Ρόζα της Σμύρνης" Facebook Twitter
Βρεθήκαμε στο Μουσείο Βορρέ, στην Παιανία, όπου η αίθουσα με τα αντικείμενα σύγχρονης τέχνης που φιλοξενεί, μετατράπηκε για λίγο σε χώρο τέχνης που βρίσκεται στην Τουρκία, για τις ανάγκες μιας σκηνής, όπου τοποθετήθηκαν δημιουργίες του εικαστικού Τριαντάφυλλου Βαΐτση, που κατασκευάζει γλυπτά σκιάς.

Παρόμοιες εμπειρίες έχει να διηγηθεί και η Ευγενία Δημητροπούλου. «Ο παππούς μου είχε πολεμήσει στη Σμύρνη και αν δε τον είχε περιθάλψει μια Τουρκάλα δε θα ζούσε, είχα μεγαλώσει από μικρή με αυτή την ιστορία, οι αντιθέσεις αφορούν τους αρχηγούς των κρατών και εμείς δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε. Έχω ταξιδέψει 2 φορές στην Κωνσταντινούπολη για δουλειά, η αντιμετώπιση που είχα από τους ανθρώπους εκεί ήταν εξαιρετική. Θέλω να πιστεύω ότι εξελισσόμαστε και αφήνουμε παλιές νοοτροπίες πίσω». Μας μιλά επίσης και για την ηρωίδα της: «Υποδύομαι την Μαριάννα, μια κοπέλα 28 χρονών, που ζει με τη γιαγιά της η οποία κατάγεται από τη Σμύρνη αλλά η Μαριάννα αγνοεί πολλά πράγματα από το παρελθόν γιατί η γιαγιά δεν μιλάει ποτέ γι' αυτό. Είναι εικαστικός και της αρέσει πάρα πολύ να κάνει ιδιαίτερα έργα τέχνης, παίρνει σκουπίδια και τα μεταμορφώνει σε έργα τέχνης και τυχαία γνωρίζεται με τον Δημήτρη, που ψάχνει να βρει την ιστορία που κρύβεται πίσω από ένα ματωμένο νυφικό που βρίσκεται σε ένα παλαιοπωλείο της Σμύρνης».

Επίσκεψη στα γυρίσματα της ταινίας "Η Ρόζα της Σμύρνης" Facebook Twitter
Ο Τάσος Νούσιας μας λέει: «Εγώ κάνω τον Δημήτρη, είναι αρχιτέκτονας αλλά και μανιακός συλλέκτης και με αφορμή μια έκθεση που ετοιμάζει για τις χαμένες πατρίδες και τη Σμύρνη ειδικότερα, πηγαίνει και ανακαλύπτει το κεντρικό του έκθεμα, που είναι ένα νυφικό με ένα γράμμα ραμμένο στη φόδρα του.
Επίσκεψη στα γυρίσματα της ταινίας "Η Ρόζα της Σμύρνης" Facebook Twitter
Οι ιστορίες των ανθρώπων είναι οι "μικρές" ιστορίες, που αποτελούν κομμάτια –και μικρογραφία πολλές φορές– της μεγάλης ιστορίας του κόσμου.

 

 

H Ρόζα της Σμύρνης είναι παραγωγή του Πάνου Παπαχατζή σε συμπαραγωγή με την Τουρκική εταιρεία Sarmasik Sanatlar, τον OTE TV, την Feelgood Entertainment και με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Στην ταινία πρωταγωνιστούν επίσης οι Λήδα Πρωτοψάλτη, Γιλμάζ Γκρουντά, Γιούλικα Σκαφιδά, Πέτρος Λαγούτης και Τζεμ Ακσακάλ.

Επίσκεψη στα γυρίσματα της ταινίας "Η Ρόζα της Σμύρνης" Facebook Twitter
Η βουτιά στο παρελθόν που κάνει η ταινία, αφορά όχι μόνο τους ήρωες της αλλά και της σχέσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μέσα στον 20ο αιώνα.
Επίσκεψη στα γυρίσματα της ταινίας "Η Ρόζα της Σμύρνης" Facebook Twitter
Η Ρόζα της Σμύρνης είναι συμπαραγωγή Ελλάδας και Τουρκίας με γυρίσματα και στις 2 χώρες, κάτι που δεν δείχνει να επηρεάζει αρνητικά το γύρισμα.

Αναμένεται να κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους τον Δεκέμβριο από την Feelgood.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM